Een vol-syntheet in de HY is geen goed idee. De keerringen zijn namelijk niet bestand tegen de agressiviteit van een vol-synthetische olie en zullen dus beschadigen. Resultaat zal olielekkage zijn.
Een W50 olie in de HY is echter wel een goed idee omdat de olie iets dikker blijft bij hoge temperaturen. Heb zelf uitstekende ervaringen met W50 olien in oudere motoren.
Nog eenbijkomend voordeel van 20W50 is dat lekkende motoren doordat de olie dikker is, minder lekken. Mijn GS is zelfs lekvrij na een oliewissel! (en je ziet weinig droge GS-en...)
Ik schrik van de opmerkingen over synthetische olie, die dus alles in je motor vernielen. Ik genruik gewoon olie die 20w50 is. Op bijgaande foto's laat ik zien welke soort dat is: kan iemand mij zeggen of dit synthetisch is of mineraal.
Weet iemand of bij een "pompier" wel eens een pomp werd gemonteerd, direct achter de grill,
en dmv een draaiknop met staakabeltje tegen de v-snaar
kon worden gezet om water op- of weg te pompen?
Pinobus is verder gegaan als gebruiker Fourgon78
Hmm, kan er niet veel over terug vinden op internet maar gezien het feit dat men het verkoopt als 'classic car' olie lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat het een syntheet is. Oude auto's zijn namelijk per definitie (door eerder genoemde reden van de keerringen) niet zonder meer geschikt voor syntheten en hangt dat sterk af van bouwjaar en type. Ik zou me dus niet zo'n zorgen maken over het gebruik van deze olie
Overigens is je motor geschikt te maken voor synthetische olie; koop gewoon nieuwe keerringen die WEL geschikt zijn voor synthetische olie - heb ik prima ervaringen mee en al vele probleemloze (en lekvrije) kilometers. Natuurlijk wel een flinke klus dus combineren met bijvoorbeeld vervangen van koppeling ofzo.
Geen idee of die keerringen ook voor de HY geleverd worden overigens.
Heb bij de Halfords (of all places...) voor 11 euro 5 liter 15W50 en bij gebrek aan termen als "semi-synthetisch!" "100% synthetisch!" die wel op hun andere verpakkingen staan maar aangenomen dat het dan dus mineraal is of in ieder geval erg dicht in de buurt komt. Staat ook achter op "goed mengbaar met minerale olieen" (oid, heb de can niet bij me hier).
Ik gebruikte altijd al 20W50 mineraal. Tegenwoordig 20W60 Classic van het merk Brega van Brezan. 5 liter voor € 38,25.
Maar die tip van Rene van Halfords zal ik opvolgen.
Ik rij niet in de winter door, anders zou ik dunnere olie nemen.
Syntetisch vertrouw ik niet. Motoren zijn van binnen niet allemaal even ver vervuild dus dat de ene er wel op rijdt wil niet zeggen dat de mijne er geen last van heeft.
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.