Banden 16 inch met TUV en Citroen goedkeuring
Re: Banden 16 inch met TUV en Citroen goedkeuring
Ik zie dat de breedte 195 correspondeert met de originele banden. Dan ook geen gedoe met aanlopen in de wielkasten.de 195x75x16 zou circa 2 cm lager zijn de 400 mm band. Misschien dat 80% een optie is, mits verkrijgbaar.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Banden 16 inch met TUV en Citroen goedkeuring
Is 195 dan gelijk aan de 19-400?
Ik rij op 185/75-16 en dat is gelijk aan 17-400
205 komt dacht ik in de buurt van de 19-400, maar welke hoogte je dan moet hebben weet ik niet.
Ik rij op 185/75-16 en dat is gelijk aan 17-400
205 komt dacht ik in de buurt van de 19-400, maar welke hoogte je dan moet hebben weet ik niet.
- hyliner
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 309
- Lid geworden op: vr jan 09, 2009 11:18 pm
- Kenteken: NH-81-JK
- Locatie: Oterleek
Re: Banden 16 inch met TUV en Citroen goedkeuring
Ik vind de prijs voor de Apollo Altrust uit je link meevallen.JanW schreef:https://banden.autoweek.nl/apollo/altrust/185-75-r16-104r-268295/
Bedankt voor je bijdrage. Ik zal eens de breedte meten van de banden die nu onder der Bétallière liggen. Ze hebben goed profiel maar zitten vol droogtescheurtjes. De achterbanden zijn gecovered, ziet er niet uit alsof je zorgeloos uren op "hoge" snelheid kunt rijden.
Ik zie dat jij ook voor 75 % kiest, ws omdat de 65 variant te laag is?
Ik heb niet speciaal gekozen voor 75%. Ik ben in overleg met de bandenzaak waar ik ze kocht (Euromaster Alkmaar) hier op uit gekomen en vind ze 'op het oog' geslaagd. Daarbij let ik alleen op de afmetingen en niet op het profiel. Ik vind het uiterlijk van het profiel voor mijn gebruik niet zo interessant, mogelijk is dat anders als je HY ook voor tentoonstellingen ofzo gebruikt wordt.
Heb nooit reden gehad ze na te meten ter vergelijk met de originele Michelins.
Maar ben nu toch nieuwsgierig geworden en zal ze morgen eens nameten en vergelijken met mijn reserveband (Michelin 17-400 uit 1981

Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
Re: Banden 16 inch met TUV en Citroen goedkeuring
ik ben vanavond vergeten ze te meten, de 19R400. Morgen een nieuwe poging.
Bij een kleine motor, H72, is t niet zo erg als ze een fractie kleiner uitvallen, vooral bij degene waar ik mee bezig ben omdat die alleen maar van dorp tot dorp gaat rijden.
Bij een kleine motor, H72, is t niet zo erg als ze een fractie kleiner uitvallen, vooral bij degene waar ik mee bezig ben omdat die alleen maar van dorp tot dorp gaat rijden.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Banden 16 inch met TUV en Citroen goedkeuring
Zie de andere bandentopics voor afrolmaten. De originele x banden hebben een hoogte/breedte verhouding van 80%, maar dat is een uitzonderlijke maar tegenwoordig. 75 is goed verkrijgbaar, rij zelf op 195/75r16. Ook alweer 13 jaar trouwens, maar banden zijn nog erg goed.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: Banden 16 inch met TUV en Citroen goedkeuring
Sta ik zaterdagochtend braaf in de rij bij Citromobile, ontspint zich er ineens WEEEER het bandentopic mbt 16 inch en 400 velgen, gevaarlijk, etc etc......
Het lijkt wel het Israelisch/Palestijns probleem, je komt er niet meer vanaf.
Het lijkt wel het Israelisch/Palestijns probleem, je komt er niet meer vanaf.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
- Kenteken: US-04-51
- Locatie: alesund Norway
Re: Banden 16 inch met TUV en Citroen goedkeuring
ik heb Bridgestones Duravi 195x75x16 eronder zitten.
Die zijn iets kleiner dan 19x400 en iets groter dan 17x400. 195x80x16 zou het mooist zijn als je dicht bij de 19x400 wil komen
Die zijn iets kleiner dan 19x400 en iets groter dan 17x400. 195x80x16 zou het mooist zijn als je dicht bij de 19x400 wil komen
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Re: Banden 16 inch met TUV en Citroen goedkeuring
Ik heb eindelijk gemeten: de 195 band is bijna 2 cm hoger, groter in doorsnede en circa 0,5 cm smaller. De laatste waarde is verwaarloosbaar.
Gert-Jan, hoe duidelijk zie je dat de diameter cq hoogte kleiner is ten opzichte van de 19 band?
Gert-Jan, hoe duidelijk zie je dat de diameter cq hoogte kleiner is ten opzichte van de 19 band?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
- Kenteken: US-04-51
- Locatie: alesund Norway
Re: Banden 16 inch met TUV en Citroen goedkeuring
je wielkast is iets minder goed gevuld, diameter is uit mn hoofd 2 cm kleiner.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Re: Banden 16 inch met TUV en Citroen goedkeuring
Edit: ik bedoel eigenlijk: 19x400 is 2 cm groter en 0,5 cm breder dan de 195JanW schreef:Ik heb eindelijk gemeten: de 195 band is bijna 2 cm hoger, groter in doorsnede en circa 0,5 cm smaller. De laatste waarde is verwaarloosbaar.
Gert-Jan, hoe duidelijk zie je dat de diameter cq hoogte kleiner is ten opzichte van de 19 band?
Dichter bij het origineel is er niet geloof ik.Dus 195x75x16
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Banden 16 inch met TUV en Citroen goedkeuring
Ik denk dat dan een 205/75 r16 weleens dichter in de buurt van een 19x400 zou kunnen komen.
Die is in theorie 1,5 cm groter dan de 195/75 r16
Die is in theorie 1,5 cm groter dan de 195/75 r16
Re: Banden 16 inch met TUV en Citroen goedkeuring
Dat is dus wat de engelse HY club ook heeft bedacht.
Is die 1,5 cm in de breedte of hoogte?
Is die 1,5 cm in de breedte of hoogte?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Banden 16 inch met TUV en Citroen goedkeuring
in hoogte.
ik denk dat het als volgt is. (met afwijkingen, want het blijft rubber)
De 40,6 is de diameter van het gat (de velg)
195/75 R16:
19,5 cm breed.
Buitendiameter: (2x 19,5 x 0,75) + 40,6 = 69,9 cm.
19x400:
19 cm breed.
Buitendiameter: (2x 19 x 0,8) + 40,6 = 71 cm.
205/75 R16:
20,5 cm breed.
Buitendiamter: (2x 20,5 x 0,75) + 40,6 = 71,4 cm.
en dan voor de volledigheid:
17x400:
Buitendiameter: (2x 17 x 0,8) + 40,6 = 67,8 cm
185/75 R16:
18,5 cm breed
Buitendiameter: (2x 18,5 x 0,75) + 40,6 = 68,4 cm
ik denk dat het als volgt is. (met afwijkingen, want het blijft rubber)
De 40,6 is de diameter van het gat (de velg)
195/75 R16:
19,5 cm breed.
Buitendiameter: (2x 19,5 x 0,75) + 40,6 = 69,9 cm.
19x400:
19 cm breed.
Buitendiameter: (2x 19 x 0,8) + 40,6 = 71 cm.
205/75 R16:
20,5 cm breed.
Buitendiamter: (2x 20,5 x 0,75) + 40,6 = 71,4 cm.
en dan voor de volledigheid:
17x400:
Buitendiameter: (2x 17 x 0,8) + 40,6 = 67,8 cm
185/75 R16:
18,5 cm breed
Buitendiameter: (2x 18,5 x 0,75) + 40,6 = 68,4 cm
Re: Banden 16 inch met TUV en Citroen goedkeuring
Dank voor je getallen.
Achter zitten gecoverde banden die forser uitvallen denbde originele en daardoor bijna 205x75x16 zijn.
En dat staat best wel mooi eigenlijk. Het eventuele aanlooen in de wielkast vang ik wel op met bijstellen van de stuuruitslag.
Volgende vraag:
Er is keuze tussen banden voor personenauto's en bestelwagens, de C-versies (commercial). De laatste zijn stugger door extra koordlagen en zouden daardoor wat minder rijcomfort geven.
Is dat merkbaar in een HY? Volgens mij is beide toegestaan mits de loadindex maar klopt.
Achter zitten gecoverde banden die forser uitvallen denbde originele en daardoor bijna 205x75x16 zijn.
En dat staat best wel mooi eigenlijk. Het eventuele aanlooen in de wielkast vang ik wel op met bijstellen van de stuuruitslag.
Volgende vraag:
Er is keuze tussen banden voor personenauto's en bestelwagens, de C-versies (commercial). De laatste zijn stugger door extra koordlagen en zouden daardoor wat minder rijcomfort geven.
Is dat merkbaar in een HY? Volgens mij is beide toegestaan mits de loadindex maar klopt.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Banden 16 inch met TUV en Citroen goedkeuring
Ik heb op de HY team 16 inch velgen de Michelin 195/75R16C band. Deze zit tussen de 17-400 en 19-400 banden en vult de wielruimte mooi.
De bandenhandelaar raadde mij de MIchelin band aan omdat deze flexibeler zijden zou hebben en daardoor iets comfortabeler.
Op een HY hoort toch eigenlijk een Michelin band?
De velg en band vervingen de ruim 10 jaar oude Michelin 19-400 banden en het verschil in comfort was aanzienlijk. Naast de nieuwe flexibeler band, bleken de oude velgen ook aardig wat slingeringen gehad te hebben.
De bandenhandelaar raadde mij de MIchelin band aan omdat deze flexibeler zijden zou hebben en daardoor iets comfortabeler.
Op een HY hoort toch eigenlijk een Michelin band?

De velg en band vervingen de ruim 10 jaar oude Michelin 19-400 banden en het verschil in comfort was aanzienlijk. Naast de nieuwe flexibeler band, bleken de oude velgen ook aardig wat slingeringen gehad te hebben.
HY rijder sinds 1995.