Grote schuurbeurt
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 375
- Lid geworden op: di jun 02, 2009 1:21 pm
- Kenteken: 74-BB-66
- Locatie: Beuningen
- Contacteer:
Re: Grote schuurbeurt
er is speciale carroseriekit te krijgen
de tegenwoordige voertuigen worden bijna helemaal gelijmd
is net zo sterk als lassen maar veel makkelijker en het roest niet meer zo snel
als je de kit goed gebruikt is deze ook waterdicht
ik heb een halve eend in elkaar geplakt
als test had ik twee stukjes plaat met kit ertussen in de klem gezet en de volgende dag geprobeerd los te krijgen
dit ging dus alleen nog met een slijpschijf
ik weet wel als plakken kan ga ik zeker niet lassen
de tegenwoordige voertuigen worden bijna helemaal gelijmd
is net zo sterk als lassen maar veel makkelijker en het roest niet meer zo snel
als je de kit goed gebruikt is deze ook waterdicht
ik heb een halve eend in elkaar geplakt
als test had ik twee stukjes plaat met kit ertussen in de klem gezet en de volgende dag geprobeerd los te krijgen
dit ging dus alleen nog met een slijpschijf
ik weet wel als plakken kan ga ik zeker niet lassen
Re: Grote schuurbeurt
Bedankt voor de verhalen/tips. Ik heb, alles afwegende, besloten dit weekend een poging te wagen het te lijmen aangezien het geen dragende delen zijn. Ik haal een stuk aluminium bij de bouwmarkt wat ik in de juiste vormen ga slijpen. Dan lijmen met sikaflex 221. Mooie klus zo met Pinksteren.
Heb ik echter nog wat vragen:
Ik heb nu bijna de gehele camper geschuurd. Op onderstaande foto's zijn alle verdere delen te zien waar het plaatwerk is doorgeroest. Het dak is dus in alle 4 de hoeken erg slecht. Daarnaast zijn de onderste hoeken aan de achterkant slecht en wat opgezet. Datzelfde geldt voor een verdikt stukje (geplamuurd) langs het voorste wielkap (zie foto's). Wat is wijsheid: deze plekken ook openmaken en kijken wat er onder de verdikking zit? De stukken zijn van buiten keihard.
Tenslotte de volgorde van werkwijze die nu in mijn hoofd zit:
ik heb nu zowat de gehele bus vrij grof geschuurd en de rotte plekken weggeslepen (dak) en vliegroest met een ijzerborstel aangepakt. Mijn plannen zijn nu om de (voormalige) roestplekken/gaatjes in te spuiten met owatrol (1x). Daarna de weggeroeste hoeken van het dak lijmen met aluminium plaatjes en sikaflex. Losse gaatjes in het plaatwerk worden dichtgeplamuurd. Alleen op de geplamuurde en gelijmde stukken gebruik ik dan een primer (aangevuld met owatrol). Daarna gaat de bus naar de spuiterij.
Zie ik nog wat over het hoofd/gebruik ik de juiste middelen?
Alvast dank.

Heb ik echter nog wat vragen:
Ik heb nu bijna de gehele camper geschuurd. Op onderstaande foto's zijn alle verdere delen te zien waar het plaatwerk is doorgeroest. Het dak is dus in alle 4 de hoeken erg slecht. Daarnaast zijn de onderste hoeken aan de achterkant slecht en wat opgezet. Datzelfde geldt voor een verdikt stukje (geplamuurd) langs het voorste wielkap (zie foto's). Wat is wijsheid: deze plekken ook openmaken en kijken wat er onder de verdikking zit? De stukken zijn van buiten keihard.
Tenslotte de volgorde van werkwijze die nu in mijn hoofd zit:
ik heb nu zowat de gehele bus vrij grof geschuurd en de rotte plekken weggeslepen (dak) en vliegroest met een ijzerborstel aangepakt. Mijn plannen zijn nu om de (voormalige) roestplekken/gaatjes in te spuiten met owatrol (1x). Daarna de weggeroeste hoeken van het dak lijmen met aluminium plaatjes en sikaflex. Losse gaatjes in het plaatwerk worden dichtgeplamuurd. Alleen op de geplamuurde en gelijmde stukken gebruik ik dan een primer (aangevuld met owatrol). Daarna gaat de bus naar de spuiterij.
Zie ik nog wat over het hoofd/gebruik ik de juiste middelen?
Alvast dank.
Re: Grote schuurbeurt
als je echt wilt weten hoe je bus is zou ik alle verdachte lekken openmaken. Het zou jammer zijn als het een jar na het spuiten blijkt te roesten.
jje kunt op kaal ijzer plamuren maar dan wel met epoxy en niet polyesterplamuur dat poreus is. In het laatste geval zou ik eerst een primer opzetten.
Met een staalborstel polijst je het staal en veeg je porien dicht, ik zou kiezen voor voor een schuurschijf.
mijn voorstel (voor wat t waard is):
1. eerst ontvetten , schuren en daarna weer goed ontvetten
2. lijmen evt met hulp van wat keine parkertjes
3. plamuren met epoxy
4.schuren tot de gevulde plekken glad zijn en het omringend staal kaal begint te worden
5.epoxyprimer
6. schuren en naplamuren en schuren
7 aflakken
Dan heb je een duurzaam resultaat
nogmaals , dat is mijn voorstel,, anderen zullen er anders over denken
jje kunt op kaal ijzer plamuren maar dan wel met epoxy en niet polyesterplamuur dat poreus is. In het laatste geval zou ik eerst een primer opzetten.
Met een staalborstel polijst je het staal en veeg je porien dicht, ik zou kiezen voor voor een schuurschijf.
mijn voorstel (voor wat t waard is):
1. eerst ontvetten , schuren en daarna weer goed ontvetten
2. lijmen evt met hulp van wat keine parkertjes
3. plamuren met epoxy
4.schuren tot de gevulde plekken glad zijn en het omringend staal kaal begint te worden
5.epoxyprimer
6. schuren en naplamuren en schuren
7 aflakken
Dan heb je een duurzaam resultaat
nogmaals , dat is mijn voorstel,, anderen zullen er anders over denken
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Grote schuurbeurt
Ik de auto niet laten spuiten maar zelf rollen. Verf wat aanleggen met je Owatrol, dan vloeit het wat strakker uit. Is ook makkelijker bij te werken in de toekomst...
Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
Re: Grote schuurbeurt
Leuke klus weer eens wat anders dan het standaard laswerk.
Plakken is de kunst. Zou na zo'n reparatie de bus ook rollen en niet duur laten spuiten. Goedkoper en dikkere laag.
Zorg in ieder geval dat het aluminium niet op kale ijzer komt. Die twee metalen gaan niet samen. Doe er tenminste iets van primer onder.
Plakken is de kunst. Zou na zo'n reparatie de bus ook rollen en niet duur laten spuiten. Goedkoper en dikkere laag.
Zorg in ieder geval dat het aluminium niet op kale ijzer komt. Die twee metalen gaan niet samen. Doe er tenminste iets van primer onder.
Re: Grote schuurbeurt
Of lijm tussen 
Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
Re: Grote schuurbeurt
Een broer van een goede vriend werkt bij een autospuiterij en wil het klusje voor een schappelijk prijsje opknappen. Anders zou ik het ook zeker zelf rollen.Zou na zo'n reparatie de bus ook rollen en niet duur laten spuiten.
Re: Grote schuurbeurt
waarom zou je aluminium nemen ipv staal? De kans van electrolyse zou ik niet willen lopen.
Innotec is, zoals Ree al zegt, een van de betere/beste merken voor dit karwei.
Met popnagels introduceer je ok weer aluminium, tenzij je ze wegslijpt. Het voordeel van kleine parkertjes is dat je het stukje plaat steeds kunt verwijderen tijdens het passen en bijwerken. Als de lijm bijna hard is draai je ze er weer uit
Innotec is, zoals Ree al zegt, een van de betere/beste merken voor dit karwei.
Met popnagels introduceer je ok weer aluminium, tenzij je ze wegslijpt. Het voordeel van kleine parkertjes is dat je het stukje plaat steeds kunt verwijderen tijdens het passen en bijwerken. Als de lijm bijna hard is draai je ze er weer uit
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Grote schuurbeurt
Wat Jan zegt: aluminium wordt op schepen toegepast als opofferingsmateriaal zodat het staal niet roest.
En ik denk dat een paar plaatjes staal bij een staalhandel ook goedkoper zijn dan aluminium van de bouwmarkt?
En ik denk dat een paar plaatjes staal bij een staalhandel ook goedkoper zijn dan aluminium van de bouwmarkt?
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: Grote schuurbeurt
Even korte update met wat foto's voor de liefhebbers. Het schuurwerk zit er nu grotendeels op gelukkig. Op de beruchte plekken veel roest gevonden maar al met al viel het me toch mee. De gaten op de achterhoeken van het dak waren wel beangstigend groot. Die heb ik met plaatwerk en sikaflex 221 zo goed mogelijk geprobeerd te fixxen. Het ziet er momenteel zo uit als op de foto's. Het moet dus nog uitharden. Maar de eerste resultaten zijn verbluffend goed: het zit kei vast (zoals wij da in Eindhoven zeggen). Voor iemand die niet kan lassen is dit een prima alternatief. Begin van deze post zijn foto's te zien hoe het er na het schuren van de hoeken uit zag. Over 2 weken zal de bus gespoten worden.
Groet,
Michiel
Groet,
Michiel
Re: Grote schuurbeurt
Goed bezig. Hij is weer bijna dicht 

Re: Grote schuurbeurt
Gister is de bus na wekenlang avondjes en weekenden schuren, plamuren, slijpen en lijmen tenslotte dan toch gespoten. En het resultaat mag er zijn. Bedankt voor jullie tips. Deze hebben me wederom geholpen om tijdens dit project weloverwogen keuzes te kunnen maken.
Merci.
Ps mocht iemand interesse hebben om de bus ook te laten spuiten voor een zeer schappelijke prijs dan neem even contact op met me.
Merci.
Ps mocht iemand interesse hebben om de bus ook te laten spuiten voor een zeer schappelijke prijs dan neem even contact op met me.
Re: Grote schuurbeurt
Geweldige metamorfose van de HY naar blauw.
Best goed geslaagd en kan die weer even mee
Best goed geslaagd en kan die weer even mee

Re: Grote schuurbeurt
gaaf man!
(je hebt ws zelf al ontdekt dat je fotos in omgekeerde volgorde moet plaatsen)
(je hebt ws zelf al ontdekt dat je fotos in omgekeerde volgorde moet plaatsen)
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Grote schuurbeurt
Bijna de laatste puntjes op de I gezet vandaag. Nu nog een imperial en we kunnen vertrekken.

