Een motor die niet perfect op benzine loopt kan inderdaad goed op LPG lopen. Maar je zou de eerste niet zijn die met een lege LPG tank hortend en stotend op benzine verder moet. Daarom vind ik persoonlijk dat alles goed in orde moet zijn.Joost schreef:
Om een motor goed op LPG te laten lopen, is perfect op benzine lopen niet nodig.
Natuurlijk moeten de kleppen en ontsteking wel in orde zijn.
STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
Het kan best een tijdje duren voordat de benzine weer uit de tank naar de motor gepompt is. Kan in principe zowel met het handpompje als door te starten. Door te starten zie je echter niet wanneer je benzine krijgt, met grotere kans op verzuipen. Daarnaast belast je onnodig je startmotor en trek je veel stoom uit je accu terwijl je die beter kan gebruiken voor een goede vonk. Vandaar dat ik het altijd oppomp met het handpompje totdat er benzine in de carburateur zit, en dan starten op de startmotor. Zolang dit prima werkt, hoef ik geen nieuwe- of elektrische pomp.Coendalini schreef:Mijne heeft ook zo'n handpompje maar dat is in principe het zelfde als starten. er komt na lange tijd staan geen benziene omhoog omdat de pomp lucht lekt? en dan droog staat.
Maar als pompen niet meer werkt, dan ben je aan een nieuwe pomp toe...
Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
Daar ben ik het natuurlijk mee eensJanW schreef:Een motor die niet perfect op benzine loopt kan inderdaad goed op LPG lopen. Maar je zou de eerste niet zijn die met een lege LPG tank hortend en stotend op benzine verder moet. Daarom vind ik persoonlijk dat alles goed in orde moet zijn.Joost schreef:
Om een motor goed op LPG te laten lopen, is perfect op benzine lopen niet nodig.
Natuurlijk moeten de kleppen en ontsteking wel in orde zijn.

Ik snap niet waarom de kans op verzuipen groot is.Ree schreef:Het kan best een tijdje duren voordat de benzine weer uit de tank naar de motor gepompt is. Kan in principe zowel met het handpompje als door te starten. Door te starten zie je echter niet wanneer je benzine krijgt, met grotere kans op verzuipen. Daarnaast belast je onnodig je startmotor en trek je veel stoom uit je accu terwijl je die beter kan gebruiken voor een goede vonk. Vandaar dat ik het altijd oppomp met het handpompje totdat er benzine in de carburateur zit, en dan starten op de startmotor. Zolang dit prima werkt, hoef ik geen nieuwe- of elektrische pomp.Coendalini schreef:Mijne heeft ook zo'n handpompje maar dat is in principe het zelfde als starten. er komt na lange tijd staan geen benziene omhoog omdat de pomp lucht lekt? en dan droog staat.
Maar als pompen niet meer werkt, dan ben je aan een nieuwe pomp toe...
Je zet de choke erop, dan zit er nog geen benzine in de carburateur.
Dan ga je starten en als er genoeg benzine in de carburateur zit zal de motor aanslaan.
Wanneer komt dan het moment dat hij zal gaan verzuipen?
Sowieso is het mij nog niet gelukt om mijn HY te laten verzuipen. Volgens mij is die kans alleen heel groot bij voertuigen met een acceleratiepomp. Misschien dat ik hem verzopen krijg met warme motor met de choke erop, ik zal dat eens een keer proberen.
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
Dit lezende vermoed ik dat de membraan in de carburateur (welke zorgt voor het "aanzuigen" van de benzine) z'n beste tijd gehad heeft, zéker wanneer e.e.a. door middel van dat handpompje óók niet meer lukt.Mijne heeft ook zo'n handpompje maar dat is in principe het zelfde als starten. er komt na lange tijd staan geen benziene omhoog omdat de pomp lucht lekt? en dan droog staat.
Daarnaast ben ik het eens met
evenalsEen motor die niet perfect op benzine loopt kan inderdaad goed op LPG lopen. Maar je zou de eerste niet zijn die met een lege LPG tank hortend en stotend op benzine verder moet.
. Voor een paar Euro koop je een meter of wat nieuwe benzineslang alsmede een 20 cm lang stukje rubber-slang + 2 slangklemmetjes (waarmee je de aansluiting kunt maken tussen de benzineslang en de carburateur).Een miniscuul(geen lekkage zichtbaar) gaatje zorgt ervoor dat de leiding toch leeg loopt.
Naast de eventuele minuscule gaatjes waar Joost het over heeft zou het best eens kunnen zijn dat dat laatste stukje rubber-slang inmiddels van binnen dusdanig verweerd is dat de benzinedoorvoer wordt belemmerd of ergo: dat er opgelost rubber in de carburateur terecht komt.
Succes !
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
Als een HY motor benzine krijgt maar niet meteen aanslaat, verzuipt deze snel. Dan start hij nog lastiger. Even 5 minuten wachten, en hij start direct. Vandaar ook het advies om nooit langer dan twee seconden door te starten - wanneer de motor benzine benzine krijgt, wel te verstaan.Joost schreef:Ik snap niet waarom de kans op verzuipen groot is.
Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
Zou dat snelle verzuipen kunnen liggen aan een niet goed sluitende vlotternaald?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
ik weet het niet, zelf geen ervaring met snel verzuipen bij mijn HY. Dat is bij een eend wel anders. Maar dat komt dan weer door de bobine geloof ik. Hoeveel slecht startende eenden je ziet bij de ingang van een wereldmeeting daar verbaas ik me steeds weer over.
Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
zoek eens op google > brandstof terugslagklep < of je daar iets kan vinden.
- Coendalini
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 165
- Lid geworden op: zo mei 22, 2011 6:05 pm
- Kenteken: AR-72-69
- Locatie: Eindhoven
Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
Het lijkt te liggen aan de Carburateur. Er Schijnt speling te zitten op de gas handel as van de carburateur, valse lucht dus.
We gaan volgende week kijken of dat zo is.
De motor loopt best goed, maar begint na een paar minuten steeds meer (onregelmatig) te ploffen.
En Gert, alle benzine leiding zijn vernieuwd maar zou kunnen lekken bij een slang klem.
De pomp doet het tot nu toe blijkbaar goed
We gaan volgende week kijken of dat zo is.
De motor loopt best goed, maar begint na een paar minuten steeds meer (onregelmatig) te ploffen.
En Gert, alle benzine leiding zijn vernieuwd maar zou kunnen lekken bij een slang klem.
De pomp doet het tot nu toe blijkbaar goed

Citroën_H_1958 . Citroën_2CV6_Club_1984
- Coendalini
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 165
- Lid geworden op: zo mei 22, 2011 6:05 pm
- Kenteken: AR-72-69
- Locatie: Eindhoven
Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
Trouwens,
welke Carburateurs kunnen er allemaal op een HY blok ? (blok type H-78)
Ik zag bij Der Franzose dat een Solex PBICA carburateur geschikt is voor:
Citroën: 2cv, DS, 11cv, HY. Peugot: 403 404 504 J7. Renault: Dauphine + Floriade ?
welke Carburateurs kunnen er allemaal op een HY blok ? (blok type H-78)
Ik zag bij Der Franzose dat een Solex PBICA carburateur geschikt is voor:
Citroën: 2cv, DS, 11cv, HY. Peugot: 403 404 504 J7. Renault: Dauphine + Floriade ?
- Coendalini
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 165
- Lid geworden op: zo mei 22, 2011 6:05 pm
- Kenteken: AR-72-69
- Locatie: Eindhoven
Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
Gereviseerde Carburateur opgezet en 123 ontsteking geleend,
al aardig wat ingereden: problemen opgelosd.
Allemaal bedankt voor het helpen
Is 5 km op 1 liter normaal ? Ik ben bang van wel
op zoek naar gas,
maar niet in groningen
Liefs, Coen
al aardig wat ingereden: problemen opgelosd.
Allemaal bedankt voor het helpen

Is 5 km op 1 liter normaal ? Ik ben bang van wel

op zoek naar gas,
maar niet in groningen

Liefs, Coen
Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
Bij langere stukken niet normaal. Als ik in 1 dag een tank leeg rijd dan haal ik 9 km op een liter
- Coendalini
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 165
- Lid geworden op: zo mei 22, 2011 6:05 pm
- Kenteken: AR-72-69
- Locatie: Eindhoven
Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
Na opnieuw berekenen blijkt hy 1L : 7,3km / 13,7L : 100km te verbruiken.
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
Kan helemaal kloppen ! Otje ("standaard"-maat) rijdt idem inclusief de hele (camper-)inbouw; jouw TUB is nagenoeg leeg maar wél verlengd. Zou dus ongeveer op hetzelfde gewicht uit kunnen komen. Verbruik ca. 1 ltr. op 7,5 km. op benzine èn LPG.
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- Marc
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr jul 16, 2010 10:41 am
- Kenteken: mb-72-02
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
Dat haalt die van mij ook, met een grote kist als windvanger op het dak. Echt aërodynamisch 

Marc Ambagts