STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?

Moderators: LEiPiE, Le Camion

JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?

Bericht door JanW »

Joost schreef:
Om een motor goed op LPG te laten lopen, is perfect op benzine lopen niet nodig.
Natuurlijk moeten de kleppen en ontsteking wel in orde zijn.
Een motor die niet perfect op benzine loopt kan inderdaad goed op LPG lopen. Maar je zou de eerste niet zijn die met een lege LPG tank hortend en stotend op benzine verder moet. Daarom vind ik persoonlijk dat alles goed in orde moet zijn.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Coendalini schreef:Mijne heeft ook zo'n handpompje maar dat is in principe het zelfde als starten. er komt na lange tijd staan geen benziene omhoog omdat de pomp lucht lekt? en dan droog staat.
Het kan best een tijdje duren voordat de benzine weer uit de tank naar de motor gepompt is. Kan in principe zowel met het handpompje als door te starten. Door te starten zie je echter niet wanneer je benzine krijgt, met grotere kans op verzuipen. Daarnaast belast je onnodig je startmotor en trek je veel stoom uit je accu terwijl je die beter kan gebruiken voor een goede vonk. Vandaar dat ik het altijd oppomp met het handpompje totdat er benzine in de carburateur zit, en dan starten op de startmotor. Zolang dit prima werkt, hoef ik geen nieuwe- of elektrische pomp.

Maar als pompen niet meer werkt, dan ben je aan een nieuwe pomp toe...
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Joost »

JanW schreef:
Joost schreef:
Om een motor goed op LPG te laten lopen, is perfect op benzine lopen niet nodig.
Natuurlijk moeten de kleppen en ontsteking wel in orde zijn.
Een motor die niet perfect op benzine loopt kan inderdaad goed op LPG lopen. Maar je zou de eerste niet zijn die met een lege LPG tank hortend en stotend op benzine verder moet. Daarom vind ik persoonlijk dat alles goed in orde moet zijn.
Daar ben ik het natuurlijk mee eens :)

Ree schreef:
Coendalini schreef:Mijne heeft ook zo'n handpompje maar dat is in principe het zelfde als starten. er komt na lange tijd staan geen benziene omhoog omdat de pomp lucht lekt? en dan droog staat.
Het kan best een tijdje duren voordat de benzine weer uit de tank naar de motor gepompt is. Kan in principe zowel met het handpompje als door te starten. Door te starten zie je echter niet wanneer je benzine krijgt, met grotere kans op verzuipen. Daarnaast belast je onnodig je startmotor en trek je veel stoom uit je accu terwijl je die beter kan gebruiken voor een goede vonk. Vandaar dat ik het altijd oppomp met het handpompje totdat er benzine in de carburateur zit, en dan starten op de startmotor. Zolang dit prima werkt, hoef ik geen nieuwe- of elektrische pomp.

Maar als pompen niet meer werkt, dan ben je aan een nieuwe pomp toe...
Ik snap niet waarom de kans op verzuipen groot is.
Je zet de choke erop, dan zit er nog geen benzine in de carburateur.
Dan ga je starten en als er genoeg benzine in de carburateur zit zal de motor aanslaan.
Wanneer komt dan het moment dat hij zal gaan verzuipen?

Sowieso is het mij nog niet gelukt om mijn HY te laten verzuipen. Volgens mij is die kans alleen heel groot bij voertuigen met een acceleratiepomp. Misschien dat ik hem verzopen krijg met warme motor met de choke erop, ik zal dat eens een keer proberen.
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Mijne heeft ook zo'n handpompje maar dat is in principe het zelfde als starten. er komt na lange tijd staan geen benziene omhoog omdat de pomp lucht lekt? en dan droog staat.
Dit lezende vermoed ik dat de membraan in de carburateur (welke zorgt voor het "aanzuigen" van de benzine) z'n beste tijd gehad heeft, zéker wanneer e.e.a. door middel van dat handpompje óók niet meer lukt.
Daarnaast ben ik het eens met
Een motor die niet perfect op benzine loopt kan inderdaad goed op LPG lopen. Maar je zou de eerste niet zijn die met een lege LPG tank hortend en stotend op benzine verder moet.
evenals
Een miniscuul(geen lekkage zichtbaar) gaatje zorgt ervoor dat de leiding toch leeg loopt.
. Voor een paar Euro koop je een meter of wat nieuwe benzineslang alsmede een 20 cm lang stukje rubber-slang + 2 slangklemmetjes (waarmee je de aansluiting kunt maken tussen de benzineslang en de carburateur).
Naast de eventuele minuscule gaatjes waar Joost het over heeft zou het best eens kunnen zijn dat dat laatste stukje rubber-slang inmiddels van binnen dusdanig verweerd is dat de benzinedoorvoer wordt belemmerd of ergo: dat er opgelost rubber in de carburateur terecht komt.
Succes !
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Joost schreef:Ik snap niet waarom de kans op verzuipen groot is.
Als een HY motor benzine krijgt maar niet meteen aanslaat, verzuipt deze snel. Dan start hij nog lastiger. Even 5 minuten wachten, en hij start direct. Vandaar ook het advies om nooit langer dan twee seconden door te starten - wanneer de motor benzine benzine krijgt, wel te verstaan.
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door JanW »

Zou dat snelle verzuipen kunnen liggen aan een niet goed sluitende vlotternaald?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Joost »

ik weet het niet, zelf geen ervaring met snel verzuipen bij mijn HY. Dat is bij een eend wel anders. Maar dat komt dan weer door de bobine geloof ik. Hoeveel slecht startende eenden je ziet bij de ingang van een wereldmeeting daar verbaas ik me steeds weer over.
Siek
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door Siek »

zoek eens op google > brandstof terugslagklep < of je daar iets kan vinden.
Coendalini
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Kenteken: AR-72-69

Bericht door Coendalini »

Het lijkt te liggen aan de Carburateur. Er Schijnt speling te zitten op de gas handel as van de carburateur, valse lucht dus.
We gaan volgende week kijken of dat zo is.
De motor loopt best goed, maar begint na een paar minuten steeds meer (onregelmatig) te ploffen.

En Gert, alle benzine leiding zijn vernieuwd maar zou kunnen lekken bij een slang klem.
De pomp doet het tot nu toe blijkbaar goed :)
Citroën_H_1958 . Citroën_2CV6_Club_1984
Coendalini
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Trouwens,
welke Carburateurs kunnen er allemaal op een HY blok ? (blok type H-78)
Ik zag bij Der Franzose dat een Solex PBICA carburateur geschikt is voor:
Citroën: 2cv, DS, 11cv, HY. Peugot: 403 404 504 J7. Renault: Dauphine + Floriade ?
Coendalini
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Gereviseerde Carburateur opgezet en 123 ontsteking geleend,
al aardig wat ingereden: problemen opgelosd.
Allemaal bedankt voor het helpen :)

Is 5 km op 1 liter normaal ? Ik ben bang van wel :oops:
op zoek naar gas,
maar niet in groningen :roll:

Liefs, Coen
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Joost »

Bij langere stukken niet normaal. Als ik in 1 dag een tank leeg rijd dan haal ik 9 km op een liter
Coendalini
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Na opnieuw berekenen blijkt hy 1L : 7,3km / 13,7L : 100km te verbruiken.
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Kan helemaal kloppen ! Otje ("standaard"-maat) rijdt idem inclusief de hele (camper-)inbouw; jouw TUB is nagenoeg leeg maar wél verlengd. Zou dus ongeveer op hetzelfde gewicht uit kunnen komen. Verbruik ca. 1 ltr. op 7,5 km. op benzine èn LPG.
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Marc
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Kenteken: mb-72-02

Bericht door Marc »

Dat haalt die van mij ook, met een grote kist als windvanger op het dak. Echt aërodynamisch ;-)
Marc Ambagts
Plaats reactie