foto's: workshop blokrevisie.
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: foto's: workshop blokrevisie.
Vervolgens wordt de kop weer opgebouwd. Tijdens het demonteren zijn alle klepstoters en tuimelaars in volgorde bewaard en nu wordt het hele zaakje op dezelfde manier weer geplaatst. Alles past eigenlijk prima en er hoeft op wat veren na niet veel gepielt te worden om het geheel weer netjes op z'n plaats te krijgen. In het werkplaatshandboek staat de volgorde van aantrekken van de kopbouten.
Zodra de kop vast zit kan het opbouwen van de kop verder afgemaakt worden.
Zodra de kop vast zit kan het opbouwen van de kop verder afgemaakt worden.
- Bijlagen
-
- IMG_1463.jpg (148.89 KiB) 32100 keer bekeken
-
- IMG_1465.jpg (153.78 KiB) 32100 keer bekeken
-
- IMG_1466.JPG (158.72 KiB) 32100 keer bekeken
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: foto's: workshop blokrevisie.
Met vereende krachten worden de rest van de onderdelen gemonteerd en ontfermen Teun en Wouter zich over de barbecue.
De waterpomp wordt geplaatst, een aantal blinde plaatjes, de carburateur, het assenstelsel voor de bediening van het gas, enz. enz.
Na het plaatsen van het vliegwiel is de loctide op en wordt het tijd voor de barbecue.
De ontsteking moet nog geplaatst worden, het spruitstuk en de kleppen gesteld.
Maar dan is de motor toch bijna af na een dag klussen!
Zeer leerzame en leuke dag! Dank aan alle aanwezigen!
Groeten, Ferry
De waterpomp wordt geplaatst, een aantal blinde plaatjes, de carburateur, het assenstelsel voor de bediening van het gas, enz. enz.
Na het plaatsen van het vliegwiel is de loctide op en wordt het tijd voor de barbecue.
De ontsteking moet nog geplaatst worden, het spruitstuk en de kleppen gesteld.
Maar dan is de motor toch bijna af na een dag klussen!
Zeer leerzame en leuke dag! Dank aan alle aanwezigen!
Groeten, Ferry
- Bijlagen
-
- IMG_1468.jpg (164.17 KiB) 32099 keer bekeken
-
- IMG_1469.JPG (166.08 KiB) 32099 keer bekeken
-
- IMG_1472.jpg (145.06 KiB) 32099 keer bekeken
-
- IMG_1474.jpg (120.37 KiB) 32099 keer bekeken
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: foto's: workshop blokrevisie.
Gosh ...
wat had IK dit óók graag eens meegemaakt ! (ben op dit ogenblik in m'n uppie met (deels) dezelfde exercitie bezig ...)
Moet zeggen: sublieme reportage met heel veel duidelijk (!) fotomateriaal en tips ... (maar daarmee worden we al tijden "verwend" door Raymond en Ferry (met zijn uitvoerige omschrijvingen)).
Hier hebben de "thuisblijvers" óók veel aan !
Nu nog op zoek naar zo'n handig hulp(krik)stuk om het hele blok "handelbaar" in op te hangen ... 't zijn toch héél wat kilo's ...
Complimenten voor de reportage !
Groet,
Gert
wat had IK dit óók graag eens meegemaakt ! (ben op dit ogenblik in m'n uppie met (deels) dezelfde exercitie bezig ...)
Moet zeggen: sublieme reportage met heel veel duidelijk (!) fotomateriaal en tips ... (maar daarmee worden we al tijden "verwend" door Raymond en Ferry (met zijn uitvoerige omschrijvingen)).
Hier hebben de "thuisblijvers" óók veel aan !
Nu nog op zoek naar zo'n handig hulp(krik)stuk om het hele blok "handelbaar" in op te hangen ... 't zijn toch héél wat kilo's ...
Complimenten voor de reportage !
Groet,
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: foto's: workshop blokrevisie.
En anders heb ik er ook nog wel één staan. 1 keer gebruikt 
Mooie reportage en duidelijke foto's. Voor de beginnende HYer ideaal beeldmateriaal.
Het is een leuke klus waar je gezien de kilo's soms wel een extra handje nodig bent.

Mooie reportage en duidelijke foto's. Voor de beginnende HYer ideaal beeldmateriaal.
Het is een leuke klus waar je gezien de kilo's soms wel een extra handje nodig bent.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: foto's: workshop blokrevisie.
Kun je het blok daarmee zo uit de bus rijden? Dat zou wel handig zijn. (maar misschien in een ander topic daarover verder danRee schreef:Hier is hij voor een prikkie te koop, Gert!

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: foto's: workshop blokrevisie.
Nee, daarvoor moet je even een steun voor onder het carter regelen/maken.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Re: foto's: workshop blokrevisie.
... en daar heb ik weer iets voo rliggen, voor onder het carter dus.
gr teun
gr teun
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: foto's: workshop blokrevisie.
Raymond: bedankt ! Maar Jacques (Smeets) was je nèt vóór en had me al getipt: http://www.tools.vocor.nl/index.php?ite ... 36&lang=NL dus ik verwacht eerdaags een voortijds Sinterklaas pakket.Hier is hij voor een prikkie te koop, Gert!
Daarnaast heb ik van Marc Veerman uit Oss (je weet wel, wiens HY gestolen is ...) een machtig stuk gereedschap over kunnen overkopen waarmee ik het hele blok inclusief versnellingsbak uit Otje gelicht heb (mede dankzij een paar helpende handen van Theo (Joosten) want alléén red je het niet ...).
Zie: http://www.tools.vocor.nl/index.php?ite ... 38&lang=NL
Weliswaar niet voor auto's bedoeld maar zéér stabiel en handzaam ! Tilt tot 675 kg en gaat probleemloos (alhoewel ik nog nergens heb kunnen ontdekken wàt nu precies het gewicht van het motorblok en van de versnellingsbak (en samen ...) nu precies is ...).
Moet er wèl aan toevoegen dat ik, bij het "uitrijden" van het geheel, de versnellingsbak extra heb ondersteund met zo'n klein garagekrikje (ALDI / LIDL, ca. € 25,=) om het geheel niet achterover te laten kantelen.
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: foto's: workshop blokrevisie.
LET OP
Gisteren heb ik van Bert Ruiterkamp een opmerking ontvangen over de uitleg van de pijl op de zuiger:
Groeten, Ferry
Gisteren heb ik van Bert Ruiterkamp een opmerking ontvangen over de uitleg van de pijl op de zuiger:
Neem dit mee als je zelf aan de gang gaat met het reviseren van je blok!!Bert Ruiterkamp schreef:Heren,
Ik zag in Le Camion nr. 115 het verslag over de H72 motorblok revisie. Daarin ook een opmerking over de aanduiding “AVANT” op de zuigers.
Dit leidde blijkbaar tot een discussie wat de “voorkant” van de motor was. Helaas moet ik constateren dat die discussie tot de verkeerde conclusie heeft geleid.
Als consequentie daarvan zitten de zuigers nu verkeerd gemonteerd en is de motor aan extra slijtage onderhevig.
Als bijlage treft u “Handeling H72.100-00 – Technische specificatie van de motor” aan. Onder aan de linker kolom staat dat de aanduiding “AVANT” naar het koppelingshuis moet zijn gekeerd.
De theorie daar achter kunt u vinden op mijn website: http://www.flyinghy.nl/desaxatie.htm
Groeten, Ferry
- Bijlagen
-
- H07forum.jpg (105.22 KiB) 31946 keer bekeken
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: foto's: workshop blokrevisie.
Allen,
Vandaag in het magazijn (HY Team) drie zaken mbt de motor revisie besproken;
1) Foto (boven) van een drijfstang die als gevolg van een verkeerd geplaatste zuiger in de juiste positie wilde draaien.
2) Een foto (onder) van een doosje met nieuwe zuigers en bussen. De pijl op de zuiger staat naar links of naar rechts ipv naar voor of naar achter... weer een nieuwe variant (er staat ook geen AVANT bij). Deze pijl zou nu in de draai-richting van de motor geplaatst moeten worden. Volgens Albert Hetterscheid: de motor van bovenaf bekeken, van de waterpomp naar de versnellingsbak, zou de pijl naar rechts moeten staan omdat de motor vanuit dat standpunt rechtsom draait.
3) Afgelopen woensdag was ik bij Citrotech en ik werd door Ronald van Zanden aangesproken dat je een distributiedeksel niet met de keerring kan centreren, dat moet met een stuk gereedschap!! De dag daarna zag ik Albert Hetterscheid en ook daar kreeg ik direct de wind van voren dat hij het stukje in het clubblad gelezen had en ook hij gaf aan dat je een distributiedeksel niet met de keerring kan centreren... Vandaag in het magazijn, blijkt dat het jaren de gewoonte was om de distributiedeksel met de keerring te centreren, maar dat het toch niet helemaal 100% is, ook daar adviseren ze een stuk gereedschap! Voor 35 euri te koop in het magazijn... Dus, dan weet u dat!
Groeten en nog de beste wensen voor 2014,
Ferry
Vandaag in het magazijn (HY Team) drie zaken mbt de motor revisie besproken;
1) Foto (boven) van een drijfstang die als gevolg van een verkeerd geplaatste zuiger in de juiste positie wilde draaien.

2) Een foto (onder) van een doosje met nieuwe zuigers en bussen. De pijl op de zuiger staat naar links of naar rechts ipv naar voor of naar achter... weer een nieuwe variant (er staat ook geen AVANT bij). Deze pijl zou nu in de draai-richting van de motor geplaatst moeten worden. Volgens Albert Hetterscheid: de motor van bovenaf bekeken, van de waterpomp naar de versnellingsbak, zou de pijl naar rechts moeten staan omdat de motor vanuit dat standpunt rechtsom draait.
3) Afgelopen woensdag was ik bij Citrotech en ik werd door Ronald van Zanden aangesproken dat je een distributiedeksel niet met de keerring kan centreren, dat moet met een stuk gereedschap!! De dag daarna zag ik Albert Hetterscheid en ook daar kreeg ik direct de wind van voren dat hij het stukje in het clubblad gelezen had en ook hij gaf aan dat je een distributiedeksel niet met de keerring kan centreren... Vandaag in het magazijn, blijkt dat het jaren de gewoonte was om de distributiedeksel met de keerring te centreren, maar dat het toch niet helemaal 100% is, ook daar adviseren ze een stuk gereedschap! Voor 35 euri te koop in het magazijn... Dus, dan weet u dat!
Groeten en nog de beste wensen voor 2014,
Ferry
- Bijlagen
-
- IMG_1628.jpg (125.69 KiB) 31796 keer bekeken
-
- IMG_1630.JPG (107.58 KiB) 31796 keer bekeken
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...