Re: Koppakking lek?
Geplaatst: vr mei 24, 2013 6:45 pm
Dag Hy-liefhebbers,
Wederom bedankt voor de (enigszins kritische maar waardevolle) reacties Ree en Otje. Toch even een kleine nuance: we hébben zeer veel verschillende bronnen geraadpleegd voordat we aan deze klus zijn begonnen. Onze gehele sociale omgeving met maar enige gedegen technische kennis is bijna onderworpen aan een kruisverhoor wat de oorzaak zou kunnen zijn van de problemen. Vanzelfsprekend hierbij alle toen voorhanden zijnde indicatoren uitvoerig benoemd hebbende. Daarnaast hebben 3 deskundigen uit het magazijn in Heesch hun licht laten schijnen over dit dilemma. Lest best; alle ondersteunende reacties op dit forum natuurlijk.
Ik moet toegeven; op dit forum werden waardevolle tips gegeven om nóg meer indicatoren te verzamelen. Echter, bijna unaniem werd ons verteld dat de koppakking met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid het euvel zou zijn. Daarnaast ben ik ondertussen wel tot de ontdekking gekomen dat niet alleen het rijden in een HY een vrij discutabele bezigheid is (voor de een is het bijna een spirituele ervaring, de ander zou voor nog geen goud zijn vege lijf toevertrouwen aan een verzameling ribbelplaten), ook zijn klusadviezen aan nogal wisselende opvattingen onderhevig. Wel vlakken, niet vlakken. Wel afpersen, zeker niet afpersen. Wel vervangen, niet vervangen etc. Op een bepaald moment hak je de knoop door en ga je vol goede moed het euvel te lijf.
Wat betreft de indicatoren; we hebben de olie recentelijk vervangen. De mayonaise bleef echter terugkomen. Het koelvloeistofpeil nam wederom zienderogen af terwijl we olie hebben moeten aftappen omdat het oliepeil maar bleef stijgen. De oliepeilstok zat ondertussen vol waterdruppels. Helaas kunnen we de verbrandingsgassen in het koelwater niet meer meten aangezien het is afgevoerd. Dat is een wijze les voor de toekomst.
Wat nu te doen? We hebben begrepen dat de koppakking, ondanks de op het oog goede staat, toch poreus kan zijn geweest. Die wordt dus vervangen. Mogelijk dat ook de kop nog gevlakt gaat worden. Daarna is het 3 weesgegroetjes brengen en hopen dat de mayonaise wegblijft.
Ik hou jullie op de hoogte van verdere ontwikkelingen (indien spannend).
Groet,
Michiel
Wederom bedankt voor de (enigszins kritische maar waardevolle) reacties Ree en Otje. Toch even een kleine nuance: we hébben zeer veel verschillende bronnen geraadpleegd voordat we aan deze klus zijn begonnen. Onze gehele sociale omgeving met maar enige gedegen technische kennis is bijna onderworpen aan een kruisverhoor wat de oorzaak zou kunnen zijn van de problemen. Vanzelfsprekend hierbij alle toen voorhanden zijnde indicatoren uitvoerig benoemd hebbende. Daarnaast hebben 3 deskundigen uit het magazijn in Heesch hun licht laten schijnen over dit dilemma. Lest best; alle ondersteunende reacties op dit forum natuurlijk.
Ik moet toegeven; op dit forum werden waardevolle tips gegeven om nóg meer indicatoren te verzamelen. Echter, bijna unaniem werd ons verteld dat de koppakking met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid het euvel zou zijn. Daarnaast ben ik ondertussen wel tot de ontdekking gekomen dat niet alleen het rijden in een HY een vrij discutabele bezigheid is (voor de een is het bijna een spirituele ervaring, de ander zou voor nog geen goud zijn vege lijf toevertrouwen aan een verzameling ribbelplaten), ook zijn klusadviezen aan nogal wisselende opvattingen onderhevig. Wel vlakken, niet vlakken. Wel afpersen, zeker niet afpersen. Wel vervangen, niet vervangen etc. Op een bepaald moment hak je de knoop door en ga je vol goede moed het euvel te lijf.
Wat betreft de indicatoren; we hebben de olie recentelijk vervangen. De mayonaise bleef echter terugkomen. Het koelvloeistofpeil nam wederom zienderogen af terwijl we olie hebben moeten aftappen omdat het oliepeil maar bleef stijgen. De oliepeilstok zat ondertussen vol waterdruppels. Helaas kunnen we de verbrandingsgassen in het koelwater niet meer meten aangezien het is afgevoerd. Dat is een wijze les voor de toekomst.
Wat nu te doen? We hebben begrepen dat de koppakking, ondanks de op het oog goede staat, toch poreus kan zijn geweest. Die wordt dus vervangen. Mogelijk dat ook de kop nog gevlakt gaat worden. Daarna is het 3 weesgegroetjes brengen en hopen dat de mayonaise wegblijft.
Ik hou jullie op de hoogte van verdere ontwikkelingen (indien spannend).
Groet,
Michiel