Welke brandstof voor benzine HY?
Euro 95 geeft geen problemen volgens info van diverse merken benzine..
MAAAAAR: voor mijn eigen emotioneel gevoel en de warme band die ik met mijn motor onderhoud, geef ik 'm tóch een scheutje loodvervanger. Ik mag van mezelf dan ook stevig het gas in trappen en de bergen plankgas nemen (je hoort dan ook geen "pingelen").
Sterkte met je beslissing.
Frans
MAAAAAR: voor mijn eigen emotioneel gevoel en de warme band die ik met mijn motor onderhoud, geef ik 'm tóch een scheutje loodvervanger. Ik mag van mezelf dan ook stevig het gas in trappen en de bergen plankgas nemen (je hoort dan ook geen "pingelen").
Sterkte met je beslissing.
Frans
Weet iemand of bij een "pompier" wel eens een pomp werd gemonteerd, direct achter de grill,
en dmv een draaiknop met staakabeltje tegen de v-snaar
kon worden gezet om water op- of weg te pompen?
Pinobus is verder gegaan als gebruiker Fourgon78
en dmv een draaiknop met staakabeltje tegen de v-snaar
kon worden gezet om water op- of weg te pompen?
Pinobus is verder gegaan als gebruiker Fourgon78
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
Ha Frans,
Als je een beetje om het milieu geeft stop je direct met de loodvervanger.
De HY heeft een aluminium kop met stalen klepzetels en dat is heel wat
slijtvaster dan een gietijzeren kop met alleen ingefreesde zetels welke
wel sneller slijten.
Geef het geld van de loodvervanger liever uit aan E85 en meng daar 5 %
of zo van door de benzine als octaanbooster tegen het pingelen.
Bijkomend voordeel is dat je CO waarde praktisch tot 0 daalt
E85 (ofwel BioEthanol) verbrandt langzamer en kouder dan benzine waardoor
de klepzetels nog minder thermisch worden belast.
In Duitsland kost het spul nog geen 83 cent/liter, oa bij deze pompiers:
http://www.oil-tankstellen.de/ (lees onder croppower85)
Een goed afgestelde klepspeling is en blijft natuurlijk het allerbelangrijkst.
Aad
Als je een beetje om het milieu geeft stop je direct met de loodvervanger.
De HY heeft een aluminium kop met stalen klepzetels en dat is heel wat
slijtvaster dan een gietijzeren kop met alleen ingefreesde zetels welke
wel sneller slijten.
Geef het geld van de loodvervanger liever uit aan E85 en meng daar 5 %
of zo van door de benzine als octaanbooster tegen het pingelen.
Bijkomend voordeel is dat je CO waarde praktisch tot 0 daalt

E85 (ofwel BioEthanol) verbrandt langzamer en kouder dan benzine waardoor
de klepzetels nog minder thermisch worden belast.
In Duitsland kost het spul nog geen 83 cent/liter, oa bij deze pompiers:
http://www.oil-tankstellen.de/ (lees onder croppower85)
Een goed afgestelde klepspeling is en blijft natuurlijk het allerbelangrijkst.
Aad
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
Aad, sorry maar niet alle HY's hebben een aluminium kop, HY's met de oude motor hebben een gietijzeren kop.
Het grootste gedeelte van de HY rijders zal wel met een H78 of H72 rijden, maar we moeten niet uit het oog verliezen dat er wellicht verschillen kunnen zijn met metname de oudere modellen.
Wellicht moet je dus wel een loodtoevoeging gebruiken voor de modellen met met een gietijzeren cilinderkop.
Kan iemand hierin duidelijkheid verschaffen.
Het grootste gedeelte van de HY rijders zal wel met een H78 of H72 rijden, maar we moeten niet uit het oog verliezen dat er wellicht verschillen kunnen zijn met metname de oudere modellen.
Wellicht moet je dus wel een loodtoevoeging gebruiken voor de modellen met met een gietijzeren cilinderkop.
Kan iemand hierin duidelijkheid verschaffen.
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
E85 is een volwaardige brandstof.
Perfect spul, de eend (met verstelbare sproeier) loopt er prima op.
Bijmengen bij benzine kan altijd en geeft voornoemde resultaten.
Als je er helemaal op over wil dan moet je echter je brandstofsproeiers vergroten.
En wat Hy's met gietijzeren koppen betreft: dat zijn vast H's en geen HY's
Aad
Perfect spul, de eend (met verstelbare sproeier) loopt er prima op.
Bijmengen bij benzine kan altijd en geeft voornoemde resultaten.
Als je er helemaal op over wil dan moet je echter je brandstofsproeiers vergroten.
En wat Hy's met gietijzeren koppen betreft: dat zijn vast H's en geen HY's

Aad
Aanzet tot theorievorming.
Na diverse sites gelezen te hebben (via goooooogelen verkregen) welk octaangehalte
voor onze motoren het beste zou zijn, kom ik tot de volgende bevindingen.
A. Octaan 95 geeft een wat onregelmatige verbrandingscurve: na onstekeng
van het gasmengsel door de bougie verplaatst de vlam zich "traag" door de cilinder; een
drukgolf zorgt voor een tweede ontploffing. Het ontstekingstijdstip moet relatief laat liggen.
B. Octaan 98 heeft een mooiere verbrandingscurve, gelijkmatiger maar gelijk iets trager.
Het ontstekings tijdstip moet wat vroeger liggen.
C. De compressieverhouding moet hoog zijn om profijt te halen bij gebruik van 98.
Theorie.
De HY78 motor is een "lange-slag" motor (boring = 78mm, slag = 100mm) dwz dat de
cilinderdiameter kleiner is dan de afstand die de zuiger naar beneden moet afleggen.
Moderne motoren zijn "over-vierkant", dwz de diameter is groter dan de slag. Ergo: de
verbranding moet sneller en completer zijn want er is haast geen tijd om het mengsel te
laten ontploffen. De compressie in de cilinder moet daarbij hoog zijn.
Dus voor onze HY78 betekent dat:
1. Door de smalle diameter van de cilinder zal het mengsel toch snel en volledig
ontbranden;
2. de lange afstand (dus tijd) die de zuiger aflegt werkt mee de verbranding volledig te
maken.
3. De compressie hoeft niet zo hoog te zijn.
4. Belangrijk blijft een perfect ontstekings-tijdstip om het "pingelen" te voorkomen.
(Ik ga toch eens nakijken wat "123" te zeggen heeft).
5. Toevoegingen met "octaanbooster" hebben dus geen effect, en daarbij moet je
(inderdaad) je sproeiers vergroten.
Over lood toevoeging.
Lood smeert en beschermt de kleppen en klepzetels. Of deze nu hard of zacht zijn.
Loodvervanger is niet schadelijk voor het mileu.
Mijn conclusie: Euro 95 met loodvervanger en de onsteking goed afstellen.
Heeft HY-team apparatuur om dat goed te kunnen doen?
Na diverse sites gelezen te hebben (via goooooogelen verkregen) welk octaangehalte
voor onze motoren het beste zou zijn, kom ik tot de volgende bevindingen.
A. Octaan 95 geeft een wat onregelmatige verbrandingscurve: na onstekeng
van het gasmengsel door de bougie verplaatst de vlam zich "traag" door de cilinder; een
drukgolf zorgt voor een tweede ontploffing. Het ontstekingstijdstip moet relatief laat liggen.
B. Octaan 98 heeft een mooiere verbrandingscurve, gelijkmatiger maar gelijk iets trager.
Het ontstekings tijdstip moet wat vroeger liggen.
C. De compressieverhouding moet hoog zijn om profijt te halen bij gebruik van 98.
Theorie.
De HY78 motor is een "lange-slag" motor (boring = 78mm, slag = 100mm) dwz dat de
cilinderdiameter kleiner is dan de afstand die de zuiger naar beneden moet afleggen.
Moderne motoren zijn "over-vierkant", dwz de diameter is groter dan de slag. Ergo: de
verbranding moet sneller en completer zijn want er is haast geen tijd om het mengsel te
laten ontploffen. De compressie in de cilinder moet daarbij hoog zijn.
Dus voor onze HY78 betekent dat:
1. Door de smalle diameter van de cilinder zal het mengsel toch snel en volledig
ontbranden;
2. de lange afstand (dus tijd) die de zuiger aflegt werkt mee de verbranding volledig te
maken.
3. De compressie hoeft niet zo hoog te zijn.
4. Belangrijk blijft een perfect ontstekings-tijdstip om het "pingelen" te voorkomen.
(Ik ga toch eens nakijken wat "123" te zeggen heeft).
5. Toevoegingen met "octaanbooster" hebben dus geen effect, en daarbij moet je
(inderdaad) je sproeiers vergroten.
Over lood toevoeging.
Lood smeert en beschermt de kleppen en klepzetels. Of deze nu hard of zacht zijn.
Loodvervanger is niet schadelijk voor het mileu.
Mijn conclusie: Euro 95 met loodvervanger en de onsteking goed afstellen.
Heeft HY-team apparatuur om dat goed te kunnen doen?
Weet iemand of bij een "pompier" wel eens een pomp werd gemonteerd, direct achter de grill,
en dmv een draaiknop met staakabeltje tegen de v-snaar
kon worden gezet om water op- of weg te pompen?
Pinobus is verder gegaan als gebruiker Fourgon78
en dmv een draaiknop met staakabeltje tegen de v-snaar
kon worden gezet om water op- of weg te pompen?
Pinobus is verder gegaan als gebruiker Fourgon78
welke brandstof
En Pino ?

Wat en hoe bij LPG , met 123 ?
En wat is het normale verbruik bij een H78 , die 2150 kg weegt ?
Jeroen
Mijn bus drinkt een slordigge 20 liter
momenteel op LPG ,na een +/- 4200 km met nieuwe motor , en 123 ontsteking .
Ik zou graag eens willen weten wat het verbruik van andere LPG rijders is en ook daaraan toegevoegd het gewicht van de bus

Wat en hoe bij LPG , met 123 ?
En wat is het normale verbruik bij een H78 , die 2150 kg weegt ?
Jeroen
Mijn bus drinkt een slordigge 20 liter

Ik zou graag eens willen weten wat het verbruik van andere LPG rijders is en ook daaraan toegevoegd het gewicht van de bus

HY Minibus 13 ramen en 6 Meter van 1976 en verbouwd bij Baeten.
Eenig model
Eenig model
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: di mei 16, 2006 10:46 pm
- Locatie: Terherne
Is het niet zo dat de motoren van onze geliefde voitures ontworpen zijn in een tijd dat er nog helemaal geen lood in de benzine zat? En dat pas later lood toegevoegd is om de klopvastheid te vergroten? Als gunstig neveneffect bleek lood ook nog eens een prima smeermiddel te zijn voor de klepzittingen. Weer later sprongen de ontwerpers van motoren daar handig op in en berekenden de constructie dusdanig, dat het lood een onmisbare taak kreeg in het hele klep-smeer verhaal.
Ik ben altijd uitgegaan van bovenstaande lezing, maar wellicht is dit een verkeerde.
Vroeger had je benzine en diesel aan de pomp. Later kwam er een benzine bij met een hogere verbrandingswaarde, voor betere prestaties in moderne motoren. Deze nieuweling werd SUPER genoemd, de oude vertrouwde ging voortaan als NORMAAL door het leven. Omdat overal in Europa een andere naam aan het beestje werd gegeven, was het niet altijd even eenvoudig voor de verre reiziger. De termen EURO 98 en EURO 95 (naar het octaangehalte) waren dan ook snel geboren. Er staat mij ook iets bij van EURO 92, maar dat was niet in Nederland.
Als E85 goed voor de HY is, en de prijs komt op een acceptabel niveau (zie Duitsland) dan wordt dit nog een heel interessante discussie.
Frank
Ik ben altijd uitgegaan van bovenstaande lezing, maar wellicht is dit een verkeerde.
Vroeger had je benzine en diesel aan de pomp. Later kwam er een benzine bij met een hogere verbrandingswaarde, voor betere prestaties in moderne motoren. Deze nieuweling werd SUPER genoemd, de oude vertrouwde ging voortaan als NORMAAL door het leven. Omdat overal in Europa een andere naam aan het beestje werd gegeven, was het niet altijd even eenvoudig voor de verre reiziger. De termen EURO 98 en EURO 95 (naar het octaangehalte) waren dan ook snel geboren. Er staat mij ook iets bij van EURO 92, maar dat was niet in Nederland.
Als E85 goed voor de HY is, en de prijs komt op een acceptabel niveau (zie Duitsland) dan wordt dit nog een heel interessante discussie.
Frank
Frank,
Op zoek naar de voordelen van E85 kom ik berichten tegen die vooral over het milleu gaan. Ook ik wil daar best een bijdrage aan leveren, de verkrijgbaarheid is echter beperkt.
Wat verder niet duidelijk wordt is of E85 iets van doen heeft met octaangehalte. Er wordt vooral gesproken over de "moderne motoren" die daarop afgesteld kunnen worden. Wij als HY-rijders doen met de verstrekte informatie niet zo heel veel. Onderstaand bericht kwam ik tegen op de website van "Autovandaag".
Bio-ethanol is alcohol en wordt verkregen uit plantenresten en gewassen. Als je het op grote schaal maakt, is de kale prijs iets hoger dan die van benzine op dit moment. Maar bio-ethanol heeft een groot voordeel, want bij het groeien van de planten wordt er CO2 opgenomen. Bijna net zoveel als er bij de verbranding van de brandstof in de auto weer vrijkomt, dus de bijdrage aan het (volgens sommigen vermeende) broeikaseffect is zeer gering.
Bio-ethanol is dus beter voor het milieu dan gewone benzine en het is een hernieuwbare brandstof. Maar puur kun je het in Europa (nog) niet gebruiken, omdat de auto er bij lage temperaturen niet op wil starten. Daarom wordt het in een verhouding van 85 procent bio-ethanol en 15 procent benzine gemengd. Het wordt dan E85 genoemd.
E85 bevat minder energie dan benzine en dient voor een schone verbranding ook in een ongunstiger verhouding te worden gemengd met lucht. Dat levert niet alleen een hoger verbruik op, maar vereist ook een aangepast injectiesysteem. Bovendien is E85 nog lang niet overal verkrijgbaar – in Nederland nog maar op één plaats – en moet het injectiesysteem ook met gewone benzine functioneren.
Op zoek naar de voordelen van E85 kom ik berichten tegen die vooral over het milleu gaan. Ook ik wil daar best een bijdrage aan leveren, de verkrijgbaarheid is echter beperkt.
Wat verder niet duidelijk wordt is of E85 iets van doen heeft met octaangehalte. Er wordt vooral gesproken over de "moderne motoren" die daarop afgesteld kunnen worden. Wij als HY-rijders doen met de verstrekte informatie niet zo heel veel. Onderstaand bericht kwam ik tegen op de website van "Autovandaag".
Bio-ethanol is alcohol en wordt verkregen uit plantenresten en gewassen. Als je het op grote schaal maakt, is de kale prijs iets hoger dan die van benzine op dit moment. Maar bio-ethanol heeft een groot voordeel, want bij het groeien van de planten wordt er CO2 opgenomen. Bijna net zoveel als er bij de verbranding van de brandstof in de auto weer vrijkomt, dus de bijdrage aan het (volgens sommigen vermeende) broeikaseffect is zeer gering.
Bio-ethanol is dus beter voor het milieu dan gewone benzine en het is een hernieuwbare brandstof. Maar puur kun je het in Europa (nog) niet gebruiken, omdat de auto er bij lage temperaturen niet op wil starten. Daarom wordt het in een verhouding van 85 procent bio-ethanol en 15 procent benzine gemengd. Het wordt dan E85 genoemd.
E85 bevat minder energie dan benzine en dient voor een schone verbranding ook in een ongunstiger verhouding te worden gemengd met lucht. Dat levert niet alleen een hoger verbruik op, maar vereist ook een aangepast injectiesysteem. Bovendien is E85 nog lang niet overal verkrijgbaar – in Nederland nog maar op één plaats – en moet het injectiesysteem ook met gewone benzine functioneren.
Laatst gewijzigd door Pinobus op za okt 07, 2006 10:46 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Weet iemand of bij een "pompier" wel eens een pomp werd gemonteerd, direct achter de grill,
en dmv een draaiknop met staakabeltje tegen de v-snaar
kon worden gezet om water op- of weg te pompen?
Pinobus is verder gegaan als gebruiker Fourgon78
en dmv een draaiknop met staakabeltje tegen de v-snaar
kon worden gezet om water op- of weg te pompen?
Pinobus is verder gegaan als gebruiker Fourgon78
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
Natuurlijk heeft 't millieu er baat bij, er komt minder rotzooi uit de uitlaat dan met benzine. Maar er zijn meer milieuvoordelen die men wellicht niet direct ziet. Wat bijvoorbeeld als er eens een Ethanoltankertje zinkt? Wel, dan hebben de vissen in de buurt een leuke dag en verder niet veel want Ethanol is prima afbreekbaar. Dat is met een Amoco Cadiz of een Exxon Valdes wel even wat anders!Pinobus schreef: Op zoek naar de voordelen van E85 kom ik berichten tegen die vooral over het mleu gaan. Ook ik wil daar best een bijdrage aan leveren, de verkrijgbarheid is echter beperkt.
Wat verder niet duidelijk wordt is of E85 iets van doen heeft met octaangehalte.
... maar vereist ook een aangepast injectiesysteem. Bovendien is E85 nog lang niet overal verkrijgbaar – in Nederland nog maar op één plaats – en moet het injectiesysteem ook met gewone benzine functioneren.[/color]
Verder is een staat die de olie-economie doorbreekt met landbouwbrandstoffen veel minder afhankelijk van de olieproducerende schurkenstaten van de wereld.
Om maar eens wat te noemen.
Zweden streeft er bijvoorbeeld naar om in 2020 volledig olie-onafhankelijk te zijn. Daar vind je dus overal E85 tankstations.
Ethanol heeft een octaangetal van 100 of meer (de duitsers spreken van 110 maar ik weet niet volgens welk meetsysteem dat dan weer is). Ruim voldoende dus om nooit te gaan pingelen in een H of HY (tenzij je aan de slag gaat met compressors of turbo's, wat op zich wel een goed idee is om het rendement te verbeteren)
Hmmm, een HY Compressor, dat zal ze leren daar bij mercedes

Van injectiesystemen hebben nog geen weet natuurlijk met een HY maar ook dat zal niet lang op zich laten wachten. De ombouw van een carburatiemotor bestaat voorlopig uit het vergroten van de sproeiers.
Ik had de twijfelachtige eer de 1e nederlander te zijn die mocht betalen voor E85 van eigen bodem toen ik met mijn aangepaste AZU meedeed aan de opening van de 1e E85 pomp in nederland. (Argos aan de Collosseumweg in Rotterdam)
Natuurlijk doen we hier weer moeilijk terwijl het makkelijk kan door de E85 niet te betrekken vanuit de havens van antwerpen voor E 0,55 per liter maar we gaan zelf aan de slag met een tankwagentje pure Ethanol (met een accijnswaarde van dik 15 euro/liter). Die rijden we dan naar duitsland alwaar we 15% benzine toevoegen omdat dat hier niet mag en dan brengen we vervolgens het spul terug naar Nederland.
Ondertussen heeft de staatsecretaris van milieu over zijn hart gestreken en staat toe dat de E85 in Nederland verkocht mag worden mits er dezelfde accijns over geheven wordt per liter als voor benzine.
Dit leidt vervolgens tot de fantastische prijs van E1,91 per liter.
Er is hier duidelijk maar 1 milieu van belang, en dat is het milieu van de schatkist, daar zijn ze bij de overheid heel duidelijk in.
Hulde toch aan Argos voor het van de grond krijgen van de 1e E85 pomp in Nederland; nu nog even een regering die de luchtkwaliteit in Nederland en het milieu wél serieus neemt.
Aad (tijd voor een E85 topikje)
Deze discussie maar weer eens een schopje...
Tegenwoordig wordt het me bij de pomp steeds moeilijker gemaakt. Ik heb de volgende RON keuzes:
Groet,
Ree
Tegenwoordig wordt het me bij de pomp steeds moeilijker gemaakt. Ik heb de volgende RON keuzes:
- -100
- 98
- 95
- 91
Groet,
Ree
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 290
- Lid geworden op: vr mei 14, 2004 2:38 pm
- Locatie: Gieten
Benzine
Ik gebruik al jaren de goedkoopste benzine die ze aanbieden bij de pomp.
In Duitsland is dat dan vaak de 91 ron. Heb veel en vaak in de "Heimat" getankt en heb in de ong 13000 km die ik met mijn HY heb gereden nog nooit geen problemen gehad of gepingel gehoord.
In Duitsland is dat dan vaak de 91 ron. Heb veel en vaak in de "Heimat" getankt en heb in de ong 13000 km die ik met mijn HY heb gereden nog nooit geen problemen gehad of gepingel gehoord.
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
In dit kader een intresant draadje op het citroen forum gevonden.
Daar staat deze link met veel onzin, maar ook deze tabel (bendogid RON bij vol gas op carbu motor zonder motor management):
Geen idee hoe ze aan deze data komen en wat de waarde hiervan is, maar hieruit valt af te leiden dat met een compressie van 1:8 er geen risico is bij rijden op 91.
Volgens mij ligt de compressieverhouding volgens het (HY) boekje zelfs lager, maar in de praktijk vaak hoger. Anyway, als mijn tank half vol is ga ik hem aftoppen met 91.
Geen niews goed nieuws!
Groet,
Ree
Daar staat deze link met veel onzin, maar ook deze tabel (bendogid RON bij vol gas op carbu motor zonder motor management):
Code: Selecteer alles
Compressie RON
6:1 81
7:1 87
8:1 92
9:1 96
10:1 100
11:1 104
12:1 108
Volgens mij ligt de compressieverhouding volgens het (HY) boekje zelfs lager, maar in de praktijk vaak hoger. Anyway, als mijn tank half vol is ga ik hem aftoppen met 91.
Geen niews goed nieuws!
Groet,
Ree