temperatuur

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Re: temperatuur

Bericht door Ree »

Afbeelding
Thomas
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Thomas »

thanx Ree,

ter info nog trouwens:

Ik denk dat het kleppen stellen de bulk van de problemen veroorzaakte en de ontsteking, nameten van de afstelling volgens de citroen methode leerde dat de timing er middels het pennetje in vliegwiel principe echt een eind naast staat.

Nadat ik de krukas en steunbalk had voorzien van: 0, 9bdtc en 12bdtc markeringen (geodriehoek en klein zaagje en slagletter met een pijltje) heb ik de ontsteking pas echt op tijd en goed kunnen krijgen met de stroboscoop.

er is geen verschil in een H72 of H78 vliegwiel dus daaraan kan het niet liggen, de methode van open punten is alleen zo ruw dat je er al heel snel fors naast staat.
statisch timing punt bij 850rpm zou bij de 1600 9btdc moeten zijn maar is na afstellen via de gebruikelijke methode maarliefst 19 graden btdc. dat is echt heel veel. citroen laat de dwell factor helemaal buiten beschouwing volgens mij. anyway ik heb hem nu netjes op 9 staan en hij loopt echt veeeeeeel rustiger en stiller.
Ook stuk sneller trouwens, HY stoomt nu gewoon door na de 95km/u op de teller terwijl 85 echt de max was met 10 keer meer herrie.

grtz Thomas
Thomas
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Thomas »

Ree schreef:
Een goed koelsysteem komt nooit boven de 83 graden, ook niet in de bergen. Een thermometer is wel handig om te constateren dat er iets mis is met je koelsysteem.
hiervan kan ik zeggen dat het absoluut niet klopt.

we hebben alle temperturen voorbij zien komen en alles is prima, totdat je de bergen in gaat, absoluut niet mogelijk dat wat voor motor dan ook hiervan geen tempertauurstijging laat zien en al zeker een HY niet.

ik weet 100% zeker dat mijn koelsysteem naar behoren functioneerd en er geen lekkage/pakking/pomp/radiator problemen zijn.

bij 40 graden buitentemp een door en door warme bus (al 300km gereden) en dan de dordogne of ardeche bergen in met een H72 die 2020kilo moet trekken, ga je never nooit redden op 83 graden. we hebben 103 voorbij zien komen en toen aan de kant gegaan.

de temperatuur wappert mooi op en neer tussen 80 en 95 graden tot het echt stijl en warm word buiten. daarna hield ie het niet meer bij.
dezelfde bergen bij 25 graden geven geen enkel probleem maar nog boven de 83 hoor.

Grtz Thomas
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Joost »

ik heb mijn hy nooit boven de 90 graden kunnen krijgen. Ook niet in bergen met belasting.
ik heb wel een 1900, dat is natuurlijk een verschil
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

Wij hebben zowel de Alpen als de Pyreneeën ontzettend veel colletjes genomen, ook met behoorlijke buitentemperaturen. Normaal geeft de meter altijd mooie 87 graden aan en met een enkele uitloop naar 92, ook in de extreme gevallen (niet zo héél zuinige hellingen, zelfs 16%) komt de meter niet hoger dan 96/97 graden! gewoon rustig in de kleine versnelling blijven rijden (vaak 1ste), dan maakt de motor toeren en draait de fan snel genoeg om te koelen!
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Thomas schreef:we hebben alle temperturen voorbij zien komen en alles is prima, totdat je de bergen in gaat, absoluut niet mogelijk dat wat voor motor dan ook hiervan geen tempertauurstijging laat zien en al zeker een HY niet.
Ach, zolang het water in de kop niet warmer wordt dan 100 graden is het sowieso goed. Zolang je geen koelvloeistof verbruikt is het niet erg als je temperatuur een tijdje op de 100 graden zit...

Iedere auto/bus is anders. Zolang je geen koelvloeistof hoeft bij te vullen hoef je je geen zorgen te maken.
Plaats reactie