Klepseals

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Je zal toch wel nieuwe asjes kunnen krijgen,Ze zijn vlg.mij gelijk aan de D
motoren.
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 248
Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm

Bericht door Webmeistera »

Dat is het punt niet. Ik maak me meer zorgen om het feit dat er geen olie uitsijpelt als ie draait.

Dat kan niet lang goedgaan denk ik dan...
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Als mijn herinneringen nog goed zijn,komt de olie via een leiding naar de
kop,als je die los maakt en de bewuste tuimelaaras,moet je met perslucht
hem toch open krijgen.Of het kanaal met een ijzerdraadje schoon pulken.
Dat gaan ze bij mijn binnenkort met mijn halsslagader doen.
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 248
Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm

Bericht door Webmeistera »

Joh, met perslucht? :shock:
Die dokters, slagers zijn het!

maar voor de kop van een H78 motor vind ik het wel een goed idee, ik zal eens kijken of dat lukt.

Aad
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 248
Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm

Bericht door Webmeistera »

In een helder moment bedacht ik dat het vast tapeinden zouden zijn waar de tuimelaarasjes van de uitlaatkleppen mee vast zaten.
Die moet je er dus uit kunnen draaien met 2 tegenelkaargedraaide moertjes...

En jawel hoor, het hele tapeind volgeladen met Zwarte Derrie.

Ik denk niet dat we zo nog veel langer hadden moeten doorrijden....

Afbeelding

Olie vloeit weer als vanouds na het schoonmaken van 4 tapeinden en hun zitting. (maar nu loopt ie weer onregelmatig. Grrrr)

Aad
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Ja Aad,
Nu de kleppen weer precies op tijd open en dicht gaan is het natuurlijk
logisch dat je zowel de carburator als het gas weer af mag stellen.Maar dat is jouw wel toevertrouwd.
Gerben
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 22
Lid geworden op: di jul 12, 2005 12:45 pm
Locatie: Venlo

Bericht door Gerben »

Het kunnen ook je zuigerveren zijn, of zelfs een versleten cylinder of zuiger!
:roll: Heeft iemand ervaring met het volgende truukje om vastgekoekte zuigerveren los te maken die vermoedelijk de oorzaak zijn van te lage compressie:

-draai de bougies eruit
-laat een aantal cc remolie (dot4) in de cylinderkamer lopen
-draai de motor twee keer rond met de slinger (niet op kontakt zetten)
(hierdoor komt de remolie bij alle cylinderveren)
-draai de bouges er weer in
-wacht tot de volgende dag en start dan de motor
-zuigerveren die vast zaten komen dan los (of na enige tijd dat de motor
draait)
-de compressie herstelt zich dan aanzienlijk

Ik ga de compressie vandaag of morgen meten. Mijn vraag is of dit truukje kwaad kan en moet worden afgeraden?
En tot welk compressie verhouding mag de compressie in orde bevonden worden? (ik las elders op dit forum 1:7,5)

Groet,
Gerben
Gerben
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 22
Lid geworden op: di jul 12, 2005 12:45 pm
Locatie: Venlo

Bericht door Gerben »

Compressie gemeten (6,9 7,0 6,8 6,8)

Ook heb ik remolie op de cylinders laten lopen. Aanvullende informatie zei dat je dan ook de motor gelijk kan starten en dat de koolstofaanslag dan ook van je zuigerveren verdwijnt. Het zou wat witte rook geven.
EN HOE :!: :!: :!:
Wat een witte rook. Geweldig. Het was nagenoeg windstil. Dus bleef die rook " hangen". Alsof we in Venlo een nieuwe paus hebben gekozen :D

De compressie veranderde er niet door. Ik heb een maand geleden verse olie met supercharge in de motor gedaan en ik vermoed dat supercharge ook een reinigende werking heeft op de zuigerveren.
Het olieverbruik was ook na het gebruik van supercharge weg. Mooi spul dus.

groet,
Gerben
Gebruikersavatar
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 432
Lid geworden op: do apr 20, 2006 12:41 pm

Bericht door ed-hz »

Hee Aad,

hoe heb je uiteindelijk je klepseals vervangen?
Ik heb wel eens een truuk gehoord om een eind touw via het bougiegat naar binnen te werken zodat als je je krukas draait de zuiger de kleppen klem zet zodat je je klep spieën los kan maken.

Hoe hen jij dat gedaan?

Doei,

Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 248
Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm

Bericht door Webmeistera »

Precies zo, met een beetje nylonkoord. (meer als een meter gaat er wel in)
En wat homemade klepveerdrukkers van een stripje ijzer gemaakt wat nog in de garage lag.
Gaat best goed zolang je touw niet teveel inveert :-)

Aad
Plaats reactie