Klepseals
-
- HY Forum Grootmeester
-
- HY Forum Super Expert
-
- HY Forum Grootmeester
-
- HY Forum Super Expert
-
- HY Forum Super Expert
In een helder moment bedacht ik dat het vast tapeinden zouden zijn waar de tuimelaarasjes van de uitlaatkleppen mee vast zaten.
Die moet je er dus uit kunnen draaien met 2 tegenelkaargedraaide moertjes...
En jawel hoor, het hele tapeind volgeladen met Zwarte Derrie.
Ik denk niet dat we zo nog veel langer hadden moeten doorrijden....

Olie vloeit weer als vanouds na het schoonmaken van 4 tapeinden en hun zitting. (maar nu loopt ie weer onregelmatig. Grrrr)
Aad
Die moet je er dus uit kunnen draaien met 2 tegenelkaargedraaide moertjes...
En jawel hoor, het hele tapeind volgeladen met Zwarte Derrie.
Ik denk niet dat we zo nog veel langer hadden moeten doorrijden....

Olie vloeit weer als vanouds na het schoonmaken van 4 tapeinden en hun zitting. (maar nu loopt ie weer onregelmatig. Grrrr)
Aad
-
- HY Forum Grootmeester
Het kunnen ook je zuigerveren zijn, of zelfs een versleten cylinder of zuiger!

-draai de bougies eruit
-laat een aantal cc remolie (dot4) in de cylinderkamer lopen
-draai de motor twee keer rond met de slinger (niet op kontakt zetten)
(hierdoor komt de remolie bij alle cylinderveren)
-draai de bouges er weer in
-wacht tot de volgende dag en start dan de motor
-zuigerveren die vast zaten komen dan los (of na enige tijd dat de motor
draait)
-de compressie herstelt zich dan aanzienlijk
Ik ga de compressie vandaag of morgen meten. Mijn vraag is of dit truukje kwaad kan en moet worden afgeraden?
En tot welk compressie verhouding mag de compressie in orde bevonden worden? (ik las elders op dit forum 1:7,5)
Groet,
Gerben
Compressie gemeten (6,9 7,0 6,8 6,8)
Ook heb ik remolie op de cylinders laten lopen. Aanvullende informatie zei dat je dan ook de motor gelijk kan starten en dat de koolstofaanslag dan ook van je zuigerveren verdwijnt. Het zou wat witte rook geven.
EN HOE

Wat een witte rook. Geweldig. Het was nagenoeg windstil. Dus bleef die rook " hangen". Alsof we in Venlo een nieuwe paus hebben gekozen
De compressie veranderde er niet door. Ik heb een maand geleden verse olie met supercharge in de motor gedaan en ik vermoed dat supercharge ook een reinigende werking heeft op de zuigerveren.
Het olieverbruik was ook na het gebruik van supercharge weg. Mooi spul dus.
groet,
Gerben
Ook heb ik remolie op de cylinders laten lopen. Aanvullende informatie zei dat je dan ook de motor gelijk kan starten en dat de koolstofaanslag dan ook van je zuigerveren verdwijnt. Het zou wat witte rook geven.
EN HOE

Wat een witte rook. Geweldig. Het was nagenoeg windstil. Dus bleef die rook " hangen". Alsof we in Venlo een nieuwe paus hebben gekozen

De compressie veranderde er niet door. Ik heb een maand geleden verse olie met supercharge in de motor gedaan en ik vermoed dat supercharge ook een reinigende werking heeft op de zuigerveren.
Het olieverbruik was ook na het gebruik van supercharge weg. Mooi spul dus.
groet,
Gerben
Hee Aad,
hoe heb je uiteindelijk je klepseals vervangen?
Ik heb wel eens een truuk gehoord om een eind touw via het bougiegat naar binnen te werken zodat als je je krukas draait de zuiger de kleppen klem zet zodat je je klep spieën los kan maken.
Hoe hen jij dat gedaan?
Doei,
Edwin.
hoe heb je uiteindelijk je klepseals vervangen?
Ik heb wel eens een truuk gehoord om een eind touw via het bougiegat naar binnen te werken zodat als je je krukas draait de zuiger de kleppen klem zet zodat je je klep spieën los kan maken.
Hoe hen jij dat gedaan?
Doei,
Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
-
- HY Forum Super Expert