JanW schreef:Ik ga er nu weer naar toe en inderdaad, een slGtrekker constructie speelde ook al even door mijn hoofd. Ik da dat proberen denk ik. Ik vermoed dat de urine van de dieren in de betaillere uiterst agressief is geweest voor het aluminium.
blank aluminium op blank staal dat gaat niet goed samen.
Vorig jaar had ik het nog bij een bus bij de voorremmen. Dat aluminium tussenstuk in de ankerplaat zat zo vastgerot op de fusees dat ik hem door midden heb moeten kappen om eraf te kunnen halen.
dat loskappen gaar dus niet bij een lager dat in de kokerbalk zit . Eerst maar eens een slagtrekker fabriceren, alhoewel dat weer niet zo goed is voor de kogels.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Joost schreef:nee voor de lagers is het niet fijn.
Maar als de lagers niet kapot zijn, waarom ga je het dan uit elkaar halen?
Dat is inderdaad een goeie, en ik overweeg om ze tt elaten zitten waar ze al 51 jaar zitten.
Ik wilde ze demonteren omdat bij optillen van de draagarm er speling leek te zijn maar later ontdekte ik dat het uiteinde van de torsiestaaf los op de komma ligt. De lagers en het wiel lijken geen speling te hebben dus misschien kan ik het beter laten zitten.
Ik moet er wel achter lassen maar dan maar wat gynmastiek.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Een reden zou kunnen zijn om te kijken of je er vet in kunt krijgen.
Want het is natuurlijk wel aannemelijk dat er iets van onderhoud aan moet gebeuren. En dan is nu wellicht het juiste moment?
Klopt. Aangezien alles uitelkaar is geweest - en bijna altijd was het maar goed ook- wilde ik de draagarmlagers ook nazien. Het voelt niet fijn om deze als enige niet te bekijken. Anderzijds, ik voel geen speling. Maar dat is meereer om goed te praten dat ik ze niet los krijg
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
ik snap de overwegingen.
Het is al een tijdje terug dat ik ze los in mijn handen heb gehad.
Ik meen mij nog te herinneren dat de chassisbalken bij de achteras vrij dun zijn. (net zoals al het ijzer aan een hy)
Een gevaar is dat je je balken plaatselijk vervormd als je er met een slagtrekker aan gaat zitten.
Is het een idee om rondom de draagarmen aan de buitenkant in de chassisbalk een (vierkant) gat te slijpen zo groot dat het aluminium vulstuk er doorheen past.
Het is wel redelijk wat laswerk om het weer mooi dicht te krijgen, maar je hebt de draagarmen dan los en kunt op de werkbank wat gecontroleerder de lagers uit elkaar halen.
En je moet kennelijk toch lassen op die plaats.
Nou Joost, dat is een oplossing maar vrij drastisch. Het stuk dat ik moet lassen is maar zeer beperkt.
Als ik het goed heb kunnen de lagerhuizen in de balk ronddraaien?
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Joost schreef:Ik wilde ze demonteren omdat bij optillen van de draagarm er speling leek te zijn maar later ontdekte ik dat het uiteinde van de torsiestaaf los op de komma ligt.
Het gaat erom of de draagarm soepel beweegt bij het veren, zonder punten van weerstand of bijgeluiden.
Doen ze en zonder zijwaartse speling
De reden om ze te demonteren is dat ik dan letterlijk alle mechanica heb nagelopen en verzorgd. Hoe groot is de kans dat na 51 jaar de lagers nog fris vet in zich hebben? Aan de andere kant merk ik niets bijzonders aan ze en er zal maar weinig met de bus gereden worden.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
JanW schreef:Nou Joost, dat is een oplossing maar vrij drastisch. Het stuk dat ik moet lassen is maar zeer beperkt.
welk deel bedoel je precies met lagerhuizen?
Ik weet eerlijk gezegd niet (meer) precies hoe het in elkaar zit aan de achterkant.
een foto zou wel helpen, maar die heb jij nog niet natuurlijk
Ik wilde dat ik een foto kon maken.....
Trouwens, ik weet wel hoe t zit maar krijg t gewoon niet los
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
JanW schreef:Nou Joost, dat is een oplossing maar vrij drastisch. Het stuk dat ik moet lassen is maar zeer beperkt.
ik heb bij een losse achteras gekeken.
De lagerhuizen zouden in de balk kunnen ronddraaien. Maar het aluminium niet denk ik.
Dus als het lagerhuis vast zit in het aluminium dan kun je niks ronddraaien.
boite moyeu citroen hy (8).JPG (184.36 KiB) 25412 keer bekeken
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938