Ree's banden
Re: Ree's banden
Ik heb in Den Hoorn een boer gevonden die zegt dat ie ze kan balanceren.
Tja, doen of niet... Als er een trillinkje inzit dat wordt opgevangen door je onderstel, dan wordt deze toch onnodig belast.
De binnenbanden zagen er nog goed uit, maar ja. Om ze er nu weer uit te halen? Ze verloren altijd abloluut niets - nooit hoeven bijvullen, wel regelmatig gecontroleerd - dus ik durf het nog wel even aan. Des noods vervang ik ze over een paar jaar nog wel een keer.
Ik merk trouwens duidelijk het verschil. Rijdt soepeler, stuurt makkelijker. Ik heb de bus nog niet in een slip proberen te krijgen, maar ik neem aan dat er ook een stuk meer grip zal zijn.
Ree
Tja, doen of niet... Als er een trillinkje inzit dat wordt opgevangen door je onderstel, dan wordt deze toch onnodig belast.
De binnenbanden zagen er nog goed uit, maar ja. Om ze er nu weer uit te halen? Ze verloren altijd abloluut niets - nooit hoeven bijvullen, wel regelmatig gecontroleerd - dus ik durf het nog wel even aan. Des noods vervang ik ze over een paar jaar nog wel een keer.
Ik merk trouwens duidelijk het verschil. Rijdt soepeler, stuurt makkelijker. Ik heb de bus nog niet in een slip proberen te krijgen, maar ik neem aan dat er ook een stuk meer grip zal zijn.
Ree
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Ree's banden
Kijk nog eens goed naar het onderstel. Best stevig hoor
. Ik denk dat het wel meevalt. Maar als je het zelf een prettig idee vindt, hou ik je niet tegen. Zo duur zal het ook weer niet zijn, dat balanceren.

Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Re: Ree's banden
Dat lijkt me ook. En je bent weer lekker met het bussie bezig. Ook belangrijk.
Ree
Ree
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: di mei 16, 2006 10:46 pm
- Locatie: Terherne
Re: Ree's banden
Ik heb de wielen laten 'scooteren', d.w.z. balanceren terwijl het wiel gewoon gemonteerd is op de auto. Het voordeel is dat je ook eventuele onbalans in de remtrommel meeneemt in het hele verhaal. Nadeel is dat je de velgen ná demontage wel weer op dezelfde positie terug moet plaatsen (dus even een merkteken plaatsen op één van de tapeinden van de remtrommel en de velg).
De procedure is alsvolgt (voor degenen die hiermee onbekend zijn): het wiel wordt net vrij van de grond gekrikt en er rijdt een monteur met een soort scootertje tegen het wiel aan. Door het wiel van de scooter wordt het wiel van de HY op toeren gejaagd en het onbalans wordt gemeten. Zoiets...
Niet iedere bandenboer heeft zo'n apparaat. Ik heb het laten doen bij Euromaster in heerenveen. 'Normaal' balanceren ging ook daar niet.
De procedure is alsvolgt (voor degenen die hiermee onbekend zijn): het wiel wordt net vrij van de grond gekrikt en er rijdt een monteur met een soort scootertje tegen het wiel aan. Door het wiel van de scooter wordt het wiel van de HY op toeren gejaagd en het onbalans wordt gemeten. Zoiets...
Niet iedere bandenboer heeft zo'n apparaat. Ik heb het laten doen bij Euromaster in heerenveen. 'Normaal' balanceren ging ook daar niet.
Re: Ree's banden
Hoi Ree,
altijd laten balanceren. vooral die 19R400's hebben veel rubber op de omtrek dat niet altijd gelijk verdeeld is. Bij mij moest er zowat 100gr per band op. Zonder voelde je het stuur echt trillen.
Succes,
Edwin.
altijd laten balanceren. vooral die 19R400's hebben veel rubber op de omtrek dat niet altijd gelijk verdeeld is. Bij mij moest er zowat 100gr per band op. Zonder voelde je het stuur echt trillen.
Succes,
Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Re: Ree's banden
Ik kwam om 13:00 aan bij de bandenboer en ze waren om 15:00 klaar met balanceren
Er zit nogal wat lood op. Aan de binnenkant, buitenkant, overal...
En dat terwijl ik dus geen trillinkje voelde
Ree

Er zit nogal wat lood op. Aan de binnenkant, buitenkant, overal...
En dat terwijl ik dus geen trillinkje voelde

Ree
- hyliner
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 309
- Lid geworden op: vr jan 09, 2009 11:18 pm
- Kenteken: NH-81-JK
- Locatie: Oterleek
Re: Ree's banden
De DOT-code staat maar aan 1 kant. Misschien net die andere kant....Ree schreef:Aangezien de voorbanden geen DOT code hebben zullen ze nog wel wat ouder zijn![]()
tja...
Ree
Als er helemaal geen DOT-code op staat zouden het gecoverde banden kunnen zijn. Op de plaats van de DOT-code zie je dan wegslijp-sporen.
Ook ik vindt balanceren noodzakelijk, als je het lood ziet wat er bij mij op zit was het wel nodig ook.
Ik laat het ook doen bij mijn eend en mijn aanhangers.
Overigens is het balanceren van mijn HY banden gewoon op de balanceermachine gedaan bij Euromaster in Nieuwegein, in 2003 welliswaar.
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
Re: Ree's banden
De DOT stond aan de binnenkant en het was gewoon een begin jaren 80 band.
Mijn ervaring is dat de prijsvechters niet een groot hart zoals op de HY velg aankunnen. Een bedrijf dat gewoon goed geld voor het balanceren vraagt wel
Ree
Mijn ervaring is dat de prijsvechters niet een groot hart zoals op de HY velg aankunnen. Een bedrijf dat gewoon goed geld voor het balanceren vraagt wel

Ree
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Ree's banden
Rondom lood Ree, dan heft het ene gewicht het andere weer op enz. Nu zit je weer met een hele massa onafgeveerd gewicht in je wagen. ook niet goed. Ik hou het gewoon bij kale wielen, balanceren is voor ferrari's. Maar zoals altijd heeft ieder zo zijn mening
.

Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.