Bij problemen met de koppeling.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Bij problemen met de koppeling.
GB Jacques
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1054
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Bij problemen met de koppeling.
???????????????????Boudewijn schreef:GB Jacques

Jacques
Re: Bij problemen met de koppeling.
Ik denk dat je Goed Bezig bent!
Ree
Ree
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Bij problemen met de koppeling.
Ja, dat komt in Limburgs dialect niet voor, maar inderdaad, dat bedoel ik. Wel weer een leuke woordspeling van je Jacques, "vergeten terug te KOPPELEN"
.

Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Re: Bij problemen met de koppeling.
Ik blijf het heel vreemd vinden dat als je een nieuwe drukgroep koopt,je die zelf nog moet
instellen,ik geloof dat ik hem had teruggebracht en verteld dat hij niet goed was.
instellen,ik geloof dat ik hem had teruggebracht en verteld dat hij niet goed was.
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1054
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Bij problemen met de koppeling.
Afstellen is 10 minuten werk en anders had ik nog een week zonder HY gezeten.Gerard Maas schreef:ik geloof dat ik hem had teruggebracht en verteld dat hij niet goed was.
..... en dat is nu wél weer Limburgs Dialect! (let op de hBoudewijn schreef:Ja, dat komt in Limburgs dialect niet voor, maar inderdaad, dat bedoel ik. Wel weer een leuke woordspeling van je Jacques, "vergeten terug te KOPPELEN" .


Re: Bij problemen met de koppeling.
Hu HYvonne,
Koppelingsplaat, drukgroep en druklager vervangen.
Het viel mee. De motor op een houten bokje op de krik ongeveer 30cm naar voren. Kon toen overal bij. Ongeveer 2-3 uur alles er uit en ongeveer de zelfde tijd om het er weer in te krijgen.
Vlogens de leverancier van de drukgroep Citrotech, was het niet nodig iets aan de nieuwe drukgroep te vervangen.
Een van de koppelingsplaatveren was richting vliegwiel geschoven, en bij aanraking van een van de bouten omgeklapt, waardoor enkele windingen tussen de koppelingsplaat en het vleigwiel kwamen. Ontkoppelen was er niet meer bij! Ik probeer hier een foto bij te plakken.
Testrit is goed verlopen. Alleen is de uitlaatdemper bij het op de vrachtwagen slepen door de lier kabel beschadigd. Daardoor zit er een scheur in de demper, en is de bevestiging van de beugel gescheurd. Misschien kan ik nog iets bij de ANWB claimen. Misschien tijd voor een RVS uitlaat.
Groeten Leo
leo
Koppelingsplaat, drukgroep en druklager vervangen.

Vlogens de leverancier van de drukgroep Citrotech, was het niet nodig iets aan de nieuwe drukgroep te vervangen.
Een van de koppelingsplaatveren was richting vliegwiel geschoven, en bij aanraking van een van de bouten omgeklapt, waardoor enkele windingen tussen de koppelingsplaat en het vleigwiel kwamen. Ontkoppelen was er niet meer bij! Ik probeer hier een foto bij te plakken.
Testrit is goed verlopen. Alleen is de uitlaatdemper bij het op de vrachtwagen slepen door de lier kabel beschadigd. Daardoor zit er een scheur in de demper, en is de bevestiging van de beugel gescheurd. Misschien kan ik nog iets bij de ANWB claimen. Misschien tijd voor een RVS uitlaat.
Groeten Leo
leo
- Bijlagen
-
- CIMG2425.JPG (15.43 KiB) 27270 keer bekeken
HY rijder sinds 1995.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Bij problemen met de koppeling.
Tjee, het is dus besmettelijk, die koppelingsellende. Als Boudewijntje er maar niet door geinfecteerd wordt. Ik heb wel het idee dat de drukgroepveertjes aanlopen als ik mijn koppeling helemaal intrap. Dan hoor ik hem een beetje. Als ik het pedaal wat minder ver intrap niet. Misschien de boel ook maar eens openleggen.
Maar eerst morgen de nieuwe inrichting aanmeten samen met Teun. We houden jullie op de hoogte in een ander draadje op dit forum.
Maar eerst morgen de nieuwe inrichting aanmeten samen met Teun. We houden jullie op de hoogte in een ander draadje op dit forum.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
- Tweecvpistachke
- HY Forum Specialist
- Berichten: 61
- Lid geworden op: ma mar 05, 2007 1:08 pm
- Kenteken: LH-12-BP
- Locatie: Turnhout
Re: Bij problemen met de koppeling.
Ook bij KnorrHy staat er een drukgroep- en koppelingsplaatwissel op het programma. Tegelijk ook de keerring rond de prise-as aanpakken natuurlijk. Nu heb ik vorige week van een bevriend eend-/DS-/vroegere HY-rijder een hagelnieuwe drukgroep en koppelingsplaat gekregen; de drukgroep is wel licht aangeroest...
Uit de verscheidene posts van dit overheerlijke forum, kan ik opmaken dat je dus de boel kan vervangen zonder de motor er helemaal uit te halen... Fijn ! Dus koelwater eraf, radiator en radiatorsteun verwijderen, de nodige leidingen en kabels losmaken, alsook de verbindingen tussen bak en motor. Laat ik hierbij de motorsteunen aan het motorblok en maak ze van het chassis los ? Of maak ik de motorsteunen aan het blok los ?
Afstellen van de drukgroep, ik neem aan dat dit in één van de handelingen beschreven staat ?
Uit de verscheidene posts van dit overheerlijke forum, kan ik opmaken dat je dus de boel kan vervangen zonder de motor er helemaal uit te halen... Fijn ! Dus koelwater eraf, radiator en radiatorsteun verwijderen, de nodige leidingen en kabels losmaken, alsook de verbindingen tussen bak en motor. Laat ik hierbij de motorsteunen aan het motorblok en maak ze van het chassis los ? Of maak ik de motorsteunen aan het blok los ?
Afstellen van de drukgroep, ik neem aan dat dit in één van de handelingen beschreven staat ?
Fluctuat Nec Mergitur (scheepslatijn voor "het wiegt en het schommelt, maar vergaat niet" - net als 'n eend !
- Tweecvpistachke
- HY Forum Specialist
- Berichten: 61
- Lid geworden op: ma mar 05, 2007 1:08 pm
- Kenteken: LH-12-BP
- Locatie: Turnhout
Re: Bij problemen met de koppeling.
Ah, lees ik net toch dat de motorsteunen (thanks Gerard !) aan het blok gemonteerd blijven
Leuk klusje voor 'n avondje !

Fluctuat Nec Mergitur (scheepslatijn voor "het wiegt en het schommelt, maar vergaat niet" - net als 'n eend !
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Bij problemen met de koppeling.
eeuuhh ... je KUNT het proberen maar MIJN ervaring is dat het gemakkelijker werkt wanneer je de linker motorsteun (dus "chauffeurs-zijde") even verwijderd. Je moet het hele blok anders wel èrg hoog optillen om het eruit te krijgen (of "naar voren te halen") ! Overigens zijn de motorsteunen niet "vast verbonden" met het chassis maar staan ze (los) in ronde rubber blokken òp de chassisbalken.
Oh ja: nu je de boel tóch gaat splitsen, kijk dan meteen even naar het "prise-as-top-lagertje". Grote kans dat dàt óók vervangen moet worden en nú kun je er gemakkelijk bij ...
Indien jouw "kado" enkel last heeft van "vliegroest": gewoon even een staalborstel er over heen en alle delen (BEHALVE het vlak dat in aanraking komt met de koppelingsplaat !) een beetje invetten met lagervet.
En: check meteen de "staat" van de koolstof-drukring ....
Succes !
Oh ja: nu je de boel tóch gaat splitsen, kijk dan meteen even naar het "prise-as-top-lagertje". Grote kans dat dàt óók vervangen moet worden en nú kun je er gemakkelijk bij ...
Indien jouw "kado" enkel last heeft van "vliegroest": gewoon even een staalborstel er over heen en alle delen (BEHALVE het vlak dat in aanraking komt met de koppelingsplaat !) een beetje invetten met lagervet.
En: check meteen de "staat" van de koolstof-drukring ....
Succes !
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- Tweecvpistachke
- HY Forum Specialist
- Berichten: 61
- Lid geworden op: ma mar 05, 2007 1:08 pm
- Kenteken: LH-12-BP
- Locatie: Turnhout
Re: Bij problemen met de koppeling.
Kijk, da's een goeie tip. Ben de HY nog aan het "ontdekken"...is toch net iets anders dan 'n eend.
Moet ik de motorsteun aan de passagierszijde dan ook niet losmaken ?
Prise-as lagertje : check (ff nabestellen) !
De drukgroep en druktafel hebben gewoon lichte vliegroest...ff met het soda-blastertje erover en ze zijn weer spik en span
grtz
Werner
Moet ik de motorsteun aan de passagierszijde dan ook niet losmaken ?
Prise-as lagertje : check (ff nabestellen) !
De drukgroep en druktafel hebben gewoon lichte vliegroest...ff met het soda-blastertje erover en ze zijn weer spik en span

grtz
Werner
Fluctuat Nec Mergitur (scheepslatijn voor "het wiegt en het schommelt, maar vergaat niet" - net als 'n eend !
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Bij problemen met de koppeling.
Hoi Werner,
Succes !
Gert
Neen, die schuift gewoon óver de chassisbalk naar voren. De steun aan de chauffeurskant staat "opgesloten" in een aparte "bak" waardoor je 'm niet naar voren of achteren kunt schuiven ...Moet ik de motorsteun aan de passagierszijde dan ook niet losmaken ?
Heb al heel wat gereedschap in m'n handen gehad maar dát ken ik nog niet ...soda-blastertje
Lees voor de zekerheid nog even de eerdere berichten (van HYvonne) in dit topic over die "drukgroep + druktafel" ! Je weet niet precies waar 'ie vandaan komt en het zou zó maar eens kunnen zijn dat 'ie óók niet goed is afgesteld ... Kost je nú wat moeite/tijd maar daarmee voorkom je misschien een hoop ellende ... !hagelnieuwe drukgroep
Succes !
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- Tweecvpistachke
- HY Forum Specialist
- Berichten: 61
- Lid geworden op: ma mar 05, 2007 1:08 pm
- Kenteken: LH-12-BP
- Locatie: Turnhout
Re: Bij problemen met de koppeling.
Gert,
bedankt voor de tips, ben zeker van plan drukgroep/druktafel af te stellen volgens de gegevens in de desbetreffende handeling.
Zo'n soda-blaster is eigenlijk een aangepast zandstraalpistool, zodat je er het speciale reinigingssoda mee kan verwerken. Ideaal voor oppervlakkige roest te verwijderen of om doelgericht laklagen te verwijderen, zonder dat het daaronderliggende oppervlak beschadigd wordt. Soda is t.o.v. straalgrit milieuvriendelijker en in water oplosbaar.
Zonder reclame te willen maken, check maar eens even de Vocor-website.
Dit weekend wordt er niet gesleuteld aan KnorrHy, ik ga lekker met vrienden zeilen op 't IJsselmeer
Volgende week weer greasy fingers !
bedankt voor de tips, ben zeker van plan drukgroep/druktafel af te stellen volgens de gegevens in de desbetreffende handeling.
Zo'n soda-blaster is eigenlijk een aangepast zandstraalpistool, zodat je er het speciale reinigingssoda mee kan verwerken. Ideaal voor oppervlakkige roest te verwijderen of om doelgericht laklagen te verwijderen, zonder dat het daaronderliggende oppervlak beschadigd wordt. Soda is t.o.v. straalgrit milieuvriendelijker en in water oplosbaar.
Zonder reclame te willen maken, check maar eens even de Vocor-website.
Dit weekend wordt er niet gesleuteld aan KnorrHy, ik ga lekker met vrienden zeilen op 't IJsselmeer

Fluctuat Nec Mergitur (scheepslatijn voor "het wiegt en het schommelt, maar vergaat niet" - net als 'n eend !
- Tweecvpistachke
- HY Forum Specialist
- Berichten: 61
- Lid geworden op: ma mar 05, 2007 1:08 pm
- Kenteken: LH-12-BP
- Locatie: Turnhout
Re: Bij problemen met de koppeling.
Ondertussen weer 'n paar klusjes geklaard : koppelingsplaat en drukgroep zitten gemonteerd op het gereinigde vliegwiel, binnenzijde koppelingshuis ontdaan van vet en smurrie, prise-as keerring vervangen, bronzen lagerbus van de schakelvork vervangen en een nieuw kool-druklager gemonteerd, alsmede een nieuwe koppelingskabel.
Voor ik motor en bak weer samenbreng wil ik de drukgroep/drukring-hoogte nog afstellen. Nu staat in de handeling dat de afstand bovenzijde druktafel - onderzijde drukplaat 46,5mm moet zijn. Met de wetenschap in het achterhoofd dat de afstand onderzijde drukplaat (dus aanligvlak van 't vliegwiel) tot bovenzijde drukgroep-plaat 28mm is (in gemonteerde toestand), moet ik er dus voor zorgen dat de bovenzijde van de druktafel max. 18,5 mm boven de drukgroepplaat uitsteekt
Da's bijna zo hoog als die nokken waarin de drukgroepveren zitten...vind ik 'n beetje gek.
Bestaat er een manier dit juist af te stellen zonder gebruik te hoeven maken van het speciale gereedschap ?
Alvast bedankt voor alle tips !
Voor ik motor en bak weer samenbreng wil ik de drukgroep/drukring-hoogte nog afstellen. Nu staat in de handeling dat de afstand bovenzijde druktafel - onderzijde drukplaat 46,5mm moet zijn. Met de wetenschap in het achterhoofd dat de afstand onderzijde drukplaat (dus aanligvlak van 't vliegwiel) tot bovenzijde drukgroep-plaat 28mm is (in gemonteerde toestand), moet ik er dus voor zorgen dat de bovenzijde van de druktafel max. 18,5 mm boven de drukgroepplaat uitsteekt

Bestaat er een manier dit juist af te stellen zonder gebruik te hoeven maken van het speciale gereedschap ?
Alvast bedankt voor alle tips !
Fluctuat Nec Mergitur (scheepslatijn voor "het wiegt en het schommelt, maar vergaat niet" - net als 'n eend !