Bij problemen met de koppeling.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1085
Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bij problemen met de koppeling.

Bericht door Boudewijn »

GB Jacques
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Gebruikersavatar
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1054
Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Bij problemen met de koppeling.

Bericht door HYvonne »

Boudewijn schreef:GB Jacques
??????????????????? :?

Jacques
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Bij problemen met de koppeling.

Bericht door Ree »

Ik denk dat je Goed Bezig bent!

Ree
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1085
Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bij problemen met de koppeling.

Bericht door Boudewijn »

Ja, dat komt in Limburgs dialect niet voor, maar inderdaad, dat bedoel ik. Wel weer een leuke woordspeling van je Jacques, "vergeten terug te KOPPELEN" :lol: .
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Re: Bij problemen met de koppeling.

Bericht door Gerard 2cv »

Ik blijf het heel vreemd vinden dat als je een nieuwe drukgroep koopt,je die zelf nog moet
instellen,ik geloof dat ik hem had teruggebracht en verteld dat hij niet goed was.
Gebruikersavatar
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1054
Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Bij problemen met de koppeling.

Bericht door HYvonne »

Gerard Maas schreef:ik geloof dat ik hem had teruggebracht en verteld dat hij niet goed was.
Afstellen is 10 minuten werk en anders had ik nog een week zonder HY gezeten.
Boudewijn schreef:Ja, dat komt in Limburgs dialect niet voor, maar inderdaad, dat bedoel ik. Wel weer een leuke woordspeling van je Jacques, "vergeten terug te KOPPELEN" .
..... en dat is nu wél weer Limburgs Dialect! (let op de h :mrgreen: :mrgreen: fdletters)
Leo
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 263
Lid geworden op: di aug 12, 2003 7:43 pm
Locatie: Haarlem

Re: Bij problemen met de koppeling.

Bericht door Leo »

Hu HYvonne,

Koppelingsplaat, drukgroep en druklager vervangen. :D Het viel mee. De motor op een houten bokje op de krik ongeveer 30cm naar voren. Kon toen overal bij. Ongeveer 2-3 uur alles er uit en ongeveer de zelfde tijd om het er weer in te krijgen.
Vlogens de leverancier van de drukgroep Citrotech, was het niet nodig iets aan de nieuwe drukgroep te vervangen.

Een van de koppelingsplaatveren was richting vliegwiel geschoven, en bij aanraking van een van de bouten omgeklapt, waardoor enkele windingen tussen de koppelingsplaat en het vleigwiel kwamen. Ontkoppelen was er niet meer bij! Ik probeer hier een foto bij te plakken.


Testrit is goed verlopen. Alleen is de uitlaatdemper bij het op de vrachtwagen slepen door de lier kabel beschadigd. Daardoor zit er een scheur in de demper, en is de bevestiging van de beugel gescheurd. Misschien kan ik nog iets bij de ANWB claimen. Misschien tijd voor een RVS uitlaat.

Groeten Leo

leo
Bijlagen
CIMG2425.JPG
CIMG2425.JPG (15.43 KiB) 27270 keer bekeken
HY rijder sinds 1995.
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1085
Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bij problemen met de koppeling.

Bericht door Boudewijn »

Tjee, het is dus besmettelijk, die koppelingsellende. Als Boudewijntje er maar niet door geinfecteerd wordt. Ik heb wel het idee dat de drukgroepveertjes aanlopen als ik mijn koppeling helemaal intrap. Dan hoor ik hem een beetje. Als ik het pedaal wat minder ver intrap niet. Misschien de boel ook maar eens openleggen.

Maar eerst morgen de nieuwe inrichting aanmeten samen met Teun. We houden jullie op de hoogte in een ander draadje op dit forum.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Gebruikersavatar
Tweecvpistachke
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 61
Lid geworden op: ma mar 05, 2007 1:08 pm
Kenteken: LH-12-BP
Locatie: Turnhout

Re: Bij problemen met de koppeling.

Bericht door Tweecvpistachke »

Ook bij KnorrHy staat er een drukgroep- en koppelingsplaatwissel op het programma. Tegelijk ook de keerring rond de prise-as aanpakken natuurlijk. Nu heb ik vorige week van een bevriend eend-/DS-/vroegere HY-rijder een hagelnieuwe drukgroep en koppelingsplaat gekregen; de drukgroep is wel licht aangeroest...

Uit de verscheidene posts van dit overheerlijke forum, kan ik opmaken dat je dus de boel kan vervangen zonder de motor er helemaal uit te halen... Fijn ! Dus koelwater eraf, radiator en radiatorsteun verwijderen, de nodige leidingen en kabels losmaken, alsook de verbindingen tussen bak en motor. Laat ik hierbij de motorsteunen aan het motorblok en maak ze van het chassis los ? Of maak ik de motorsteunen aan het blok los ?

Afstellen van de drukgroep, ik neem aan dat dit in één van de handelingen beschreven staat ?
Fluctuat Nec Mergitur (scheepslatijn voor "het wiegt en het schommelt, maar vergaat niet" - net als 'n eend !
Gebruikersavatar
Tweecvpistachke
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 61
Lid geworden op: ma mar 05, 2007 1:08 pm
Kenteken: LH-12-BP
Locatie: Turnhout

Re: Bij problemen met de koppeling.

Bericht door Tweecvpistachke »

Ah, lees ik net toch dat de motorsteunen (thanks Gerard !) aan het blok gemonteerd blijven :mrgreen: Leuk klusje voor 'n avondje !
Fluctuat Nec Mergitur (scheepslatijn voor "het wiegt en het schommelt, maar vergaat niet" - net als 'n eend !
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: Bij problemen met de koppeling.

Bericht door Otje »

eeuuhh ... je KUNT het proberen maar MIJN ervaring is dat het gemakkelijker werkt wanneer je de linker motorsteun (dus "chauffeurs-zijde") even verwijderd. Je moet het hele blok anders wel èrg hoog optillen om het eruit te krijgen (of "naar voren te halen") ! Overigens zijn de motorsteunen niet "vast verbonden" met het chassis maar staan ze (los) in ronde rubber blokken òp de chassisbalken.
Oh ja: nu je de boel tóch gaat splitsen, kijk dan meteen even naar het "prise-as-top-lagertje". Grote kans dat dàt óók vervangen moet worden en nú kun je er gemakkelijk bij ...
Indien jouw "kado" enkel last heeft van "vliegroest": gewoon even een staalborstel er over heen en alle delen (BEHALVE het vlak dat in aanraking komt met de koppelingsplaat !) een beetje invetten met lagervet.
En: check meteen de "staat" van de koolstof-drukring ....
Succes !
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Gebruikersavatar
Tweecvpistachke
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 61
Lid geworden op: ma mar 05, 2007 1:08 pm
Kenteken: LH-12-BP
Locatie: Turnhout

Re: Bij problemen met de koppeling.

Bericht door Tweecvpistachke »

Kijk, da's een goeie tip. Ben de HY nog aan het "ontdekken"...is toch net iets anders dan 'n eend.

Moet ik de motorsteun aan de passagierszijde dan ook niet losmaken ?

Prise-as lagertje : check (ff nabestellen) !

De drukgroep en druktafel hebben gewoon lichte vliegroest...ff met het soda-blastertje erover en ze zijn weer spik en span :mrgreen:

grtz
Werner
Fluctuat Nec Mergitur (scheepslatijn voor "het wiegt en het schommelt, maar vergaat niet" - net als 'n eend !
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: Bij problemen met de koppeling.

Bericht door Otje »

Hoi Werner,
Moet ik de motorsteun aan de passagierszijde dan ook niet losmaken ?
Neen, die schuift gewoon óver de chassisbalk naar voren. De steun aan de chauffeurskant staat "opgesloten" in een aparte "bak" waardoor je 'm niet naar voren of achteren kunt schuiven ...
soda-blastertje
Heb al heel wat gereedschap in m'n handen gehad maar dát ken ik nog niet ...
hagelnieuwe drukgroep
Lees voor de zekerheid nog even de eerdere berichten (van HYvonne) in dit topic over die "drukgroep + druktafel" ! Je weet niet precies waar 'ie vandaan komt en het zou zó maar eens kunnen zijn dat 'ie óók niet goed is afgesteld ... Kost je nú wat moeite/tijd maar daarmee voorkom je misschien een hoop ellende ... !
Succes !
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Gebruikersavatar
Tweecvpistachke
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 61
Lid geworden op: ma mar 05, 2007 1:08 pm
Kenteken: LH-12-BP
Locatie: Turnhout

Re: Bij problemen met de koppeling.

Bericht door Tweecvpistachke »

Gert,

bedankt voor de tips, ben zeker van plan drukgroep/druktafel af te stellen volgens de gegevens in de desbetreffende handeling.

Zo'n soda-blaster is eigenlijk een aangepast zandstraalpistool, zodat je er het speciale reinigingssoda mee kan verwerken. Ideaal voor oppervlakkige roest te verwijderen of om doelgericht laklagen te verwijderen, zonder dat het daaronderliggende oppervlak beschadigd wordt. Soda is t.o.v. straalgrit milieuvriendelijker en in water oplosbaar.

Zonder reclame te willen maken, check maar eens even de Vocor-website.

Dit weekend wordt er niet gesleuteld aan KnorrHy, ik ga lekker met vrienden zeilen op 't IJsselmeer :mrgreen: Volgende week weer greasy fingers !
Fluctuat Nec Mergitur (scheepslatijn voor "het wiegt en het schommelt, maar vergaat niet" - net als 'n eend !
Gebruikersavatar
Tweecvpistachke
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 61
Lid geworden op: ma mar 05, 2007 1:08 pm
Kenteken: LH-12-BP
Locatie: Turnhout

Re: Bij problemen met de koppeling.

Bericht door Tweecvpistachke »

Ondertussen weer 'n paar klusjes geklaard : koppelingsplaat en drukgroep zitten gemonteerd op het gereinigde vliegwiel, binnenzijde koppelingshuis ontdaan van vet en smurrie, prise-as keerring vervangen, bronzen lagerbus van de schakelvork vervangen en een nieuw kool-druklager gemonteerd, alsmede een nieuwe koppelingskabel.

Voor ik motor en bak weer samenbreng wil ik de drukgroep/drukring-hoogte nog afstellen. Nu staat in de handeling dat de afstand bovenzijde druktafel - onderzijde drukplaat 46,5mm moet zijn. Met de wetenschap in het achterhoofd dat de afstand onderzijde drukplaat (dus aanligvlak van 't vliegwiel) tot bovenzijde drukgroep-plaat 28mm is (in gemonteerde toestand), moet ik er dus voor zorgen dat de bovenzijde van de druktafel max. 18,5 mm boven de drukgroepplaat uitsteekt :?: Da's bijna zo hoog als die nokken waarin de drukgroepveren zitten...vind ik 'n beetje gek.

Bestaat er een manier dit juist af te stellen zonder gebruik te hoeven maken van het speciale gereedschap ?

Alvast bedankt voor alle tips !
Fluctuat Nec Mergitur (scheepslatijn voor "het wiegt en het schommelt, maar vergaat niet" - net als 'n eend !
Plaats reactie