HY en snelheid

Speciaal voor die HY-vragen die nergens anders bij passen

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

John schreef:??? Volgens mij meet de echte kilometerteller de omwentelingssnelheid. Dus met 17X400 banden zou er ook 114 km/u op jouw teller moeten staat. Superblok of optimistische teller? Of denk ik verkeerd. Groet JOHN.
nee, want met kleinere banden heb je meer toeren nodig om dezelfde snelheid te bereiken.

Ree
John
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door John »

Ik bedoel natuurlijk de omwentelingssnelheid bij het meetpunt (bij de versnellingsbak). Als de kabel daar b.v. 100 keer per minuut draait dan geeft de wijzer b.v. 80 km/u aan. Maar!! Met 19X400 banden ga je
dan 19/17 keer zo snel (89,41 km/u). Dus bij 114km/u op de GPS zou de originele teller (gebaseerd op 17inch banden) dan toch 17/19 maal 114 =
102 km/u aan moeten geven. Ik was bij mijn eerste vraag over dit onderwerp gewoon benieuwd of dat inderdaad klopte. Groet JOHN.
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door rodeHY »

John schreef:Mag ik vragen wat de kilometerteller van de HY aangeeft als je 114 km/u
met 19X400 rijdt volgens de GPS? Groet JOHN.
Het valt niet mee om de teller van de HY met een nauwkeurigheid van 1 km/u af te lezen, maar in de regel scheelt het niet veel meer dan die ene kilometer. Wat dat betreft heb ik dezelfde ervaring als Ree.
John
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door John »

Sorry dat ik zo doorzeur, maar nog één vraagje dan: Als ik nu met mijn 17 inch banden op de teller van de HY 100 km/u rijd en ik monteer daarna 19 inch banden, dan rijd ik volgens mij, als de teller wéér 100km/u aangeeft, in werkelijkheid ongeveer 112 km/u. (19/17 X 100).
Toch?! Groet, JOHN.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Ja, ware het niet dat de teller eigenlijk goed staat als je 19x400's hebt :D
Altijd leuk al die relativiteit ;)
Je moet 't dus net andersom bekijken: bij 19x400 en 100 op de teller rijdt je ook objectief (GPS) gezien zo'n 100. Heb je 17x400 en 100 op de teller dan rijdt je objectief gezien zo'n 90.
De eerste HY's hadden 19x400 en blijkbaar hebben ze later nooit de moeite genomen de teller te corrigeren. Konden ze op zich ook vals spelen met de serviceintervals: die komen met 17x400 dus eigenlijk net te snel achter elkaar ;) Je hebt je 5000KM beurt dan al na 4400 echte kilometers.
Tot zo ver mijn toevoeging aan de verwarring ;)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

John schreef:17 inch banden en ik monteer daarna 19 inch banden, dan rijd ik volgens mij, (19/17 X 100).
Daar gaan we weer!

19 en 17 is NIET de verhouding van de verschillende banddiameters!

Dit zijn breedtematen en die zijn gerelateerd aan de hoogte van de band (wang) en NIET de diameter. De hoogte van de band heeft OOK weer een relatie met de diameter. Een driehoeksverhouding zogezegd!

Het verschil in snelheid is dus veel kleiner als 12%.

Mijn bijdrage aan de verwarring. Graag gedaan. :twisted:
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Niet iedereen heeft ervaring met driehoeksverhoudingen ;)

Even uit m'n Excelsheet: 17x400 is omtrek 211,1 en 19x400 omtrek 221,1, dus zo'n 4,5% verschil. (en mijn bandjes zitten er met 219,5 inderdaad meer in de buurt van de 19x400).

Maar goed, voordat Arthur boos wordt: weer terug ontopic betreffende de snelheid van de HY! :p
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Bert Peihak
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Bert Peihak »

rodeHY schreef:Hallo Klaus,

Meine Benzin HY mit 19 zoll reifen und eine 123 Ignition faht auf dem GPS genau 114 km/St.
Bequeem ist es aber nicht bei diese Geschwindigkeit. Aber, mit 90 km/St. auf dem rechten Spur zwischen dem LKW's kann ich Stundenlang fahren ohne probleme.

Viel Glück!

M.fr.Gr.,

RodeHY
Klaus had nog de volgende reactie naar mij gemaild.

Bert

Hallo,

vielen Dank für die Mühe und Antwort.
Nur weiß ich eben nicht genau, ob die 123 Ignition ein Zubehörteil ist (wo gibt es das ?) und welche Leistung sein HY hat(bzw. Baujahr). Ich denke, daß man nicht aus jedem Bnezinmotor diese Geschwindigkeit herausholen kann.

Viele Grüße, Klaus
Leo
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Leo »

Bij mijn HY met 19x400 banden geeft de snelheidsmeter in vergelijking met de GPS snelheid iets teveel aan. Bijvoorbeeld 90 op de teller is 86 in werkelijkheid. (aannemnde dat de GPS OK is).

Top snelheid plank gas, op LPG, 123 ontsteking, op vlakke weg, zonder wind iets boven de 100km/uur. Ik vind 90km/uur een mooie snelheid. (voor de HY)
HY rijder sinds 1995.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Waarom heeft iedereen het over de 123 ontsteking? Goed gestelde kleppen, frisse bougiekabels en geen misbruik van de motor in het verleden zijn minstens net zo belangrijk!

Ree
Leo
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Leo »

De 123 ontsteking heb ik gekocht omdat de oude verdeler versleten was, en ik electronische ontsteking hebben wilde in verband met minder onderhoud.

Ik moet zeggen dat de motor beter loopt en start dan op de oude versleten ontsteking. Ik heb geen aandelen in 123!
HY rijder sinds 1995.
John
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door John »

[quote="LEiPiE"]Ja, ware het niet dat de teller eigenlijk goed staat als je 19x400's hebt. Je moet 't dus net andersom bekijken:[quote]
Probleem opgelost! Bedankt Ewald. Groet JOHN.
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door rodeHY »

Bert Peihak schreef:Nur weiß ich eben nicht genau, ob die 123 Ignition ein Zubehörteil ist (wo gibt es das ?) und welche Leistung sein HY hat(bzw. Baujahr). Ich denke, daß man nicht aus jedem Bnezinmotor diese Geschwindigkeit herausholen kann.
Das Baujahr ist 1972, vor 10 Jahre ist aber der motor ausgetauscht für eine welche nur 35.000 km gelaufen hat. Das Baujahr davon weiss ich leider nicht.
Die 123 Ignition ist kein original Zubehör, aber es ist für mehrere Citroënmodelle zu bekommen, zum beispiel die Traction, HY un ID/DS. In Holland gibts mehrere Händler, zum beispiel Citrotech in Oldebroek (nähe von Zwolle). 123 Ist nicht immer nötwendig für eine gute leistung. Aber, wenn die original Zündung mangelhaft ist gibt er viele Vorteile für relatiev weinig geld.
Plaats reactie