Remmencursus 29-30 januari 2011
Re: Remmencursus 29-30 januari 2011
Stan heeft voor deze DVD gefilmd.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Re: Remmencursus 29-30 januari 2011
Vandaar. 

-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 22
- Lid geworden op: zo okt 03, 2010 3:12 pm
- Locatie: Delft/Groningen
Re: Remmencursus 29-30 januari 2011
Pfoe ´t was effies druk dus vandaar deze late reactie...
Ik ben erg blij dat ik dit weekend mee heb kunnen pikken. Veel geleerd en erg leuk om iedereen zo te zien! Ook van mij de complimenten naar Ree voor het organiseren en naar Ben voor het beschikbaar stellen van zijn ruimte, spullen en tijd en het geven van een super uitleg. Ik verheug me al op een volgend cursusweekend... en de pofferds van Rob natuurlijk
@ Rohu; goed dat je toch nog thuis gekomen ben
@ plo en para; goede foto's en filmpjes. Vooral film n02. 'Spekvet'
Laat Bruno t maar niet horen...
@ghys; oeh, stoere foto's! Zeker die van dat blok....
Ik ben erg blij dat ik dit weekend mee heb kunnen pikken. Veel geleerd en erg leuk om iedereen zo te zien! Ook van mij de complimenten naar Ree voor het organiseren en naar Ben voor het beschikbaar stellen van zijn ruimte, spullen en tijd en het geven van een super uitleg. Ik verheug me al op een volgend cursusweekend... en de pofferds van Rob natuurlijk

@ Rohu; goed dat je toch nog thuis gekomen ben

@ plo en para; goede foto's en filmpjes. Vooral film n02. 'Spekvet'

@ghys; oeh, stoere foto's! Zeker die van dat blok....
in vrederoest
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Remmencursus 29-30 januari 2011
Gôe werruk !!Hierbij de filmpjes MET GOEDKEURING VAN BEN!:D:D
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: Remmencursus 29-30 januari 2011
Twee vraagjes.Para-Plu schreef:Hier de hoogte en diepte punten van het weekend:
1: Kan iemand 5 zinnen schrijven over dit weekend om aan degenen die niet aan de workshop hebben meegedaan te vertellen wat ze hebben gemist? Doe maar in dit draadje (gewoon even op "nieuw antwoord" drukken en tikken), gebeurt het niet, dan doe ik het zelf wel

2: Plu/Plo mag ik deze foto's op een hoge resolutie om de tekst te begeleiden?
Grtn,
Ree
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
Re: Remmencursus 29-30 januari 2011
5 zinnen? de laatste foto spreekt toch voor zich? 5 woorden: De poffertjes van Rob natuurlijk!
verder ben ik maar een buitenstaander, zal me er verder niet mee bemoeien
verder ben ik maar een buitenstaander, zal me er verder niet mee bemoeien

- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Remmencursus 29-30 januari 2011
Nee hoor ... weet zéker dat jij óók binnen hebt gestaan ...verder ben ik maar een buitenstaander, zal me er verder niet mee bemoeien

http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: Remmencursus 29-30 januari 2011
Nog even een huishoudelijke mededeling voor degene die recent lid zijn geworden van Le-Camion: vergeet niet het lidmaatschapsformulier op hun site in te vullen. Alleen betalen van contributie is niet voldoende, want dan weet de ledenadministratie niet waar het welkomstpakket, literatuur en overige zaken naartoe gezonden moet worden 

Re: Remmencursus 29-30 januari 2011
Ik probeer het voor de laatste keer. Kan iemand me een mooie foto van dit weekend mailen? De plaatjes op het forum zijn van een te lage resolutie om in een blaadje te plaatsen. Het verhaaltje tik ik er zelf we bij!
Grtn,
Ree
Grtn,
Ree
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 64
- Lid geworden op: wo apr 08, 2009 12:39 pm
- Kenteken: EB-42-42
- Locatie: Den haag
- Contacteer:
Re: Remmencursus 29-30 januari 2011
Ga vanavond even op mijn laptop kijken ree...
Hier heb ik ze niet.
Hier heb ik ze niet.
Re: Remmencursus 29-30 januari 2011
Super. Dan tik ik er een paar zinnen bij 

Re: Remmencursus 29-30 januari 2011
Misschien dat je hier nog wat kan afhalen. Weet niet hoe hoog de fotokwaliteit daar is maar wie weet: http://www.mijnalbum.nl/Album=W46JBTUF
Was overigens een geweldig leerzaam en geslaagd weekend
en ja die paar regels tikken kwam er maar steeds niet van.
Commando tikken is niet mijn sterkste kant
misschien dan toch eens proberen:
Na het krabben van mijn autoramen en de kachel op 10 te hebben gedraaid ben ik op een mooie zaterdagochtend eind januari naar Gouderak gereden. Niet zomaar een ritje met een doelloze bestemming maar met een nuttig doel, namelijk om de remmencursus voor onze geliefde ribbelplaatbussen bij te wonen. Eenmaal aangekomen, uit de warme auto gestapt en snel naar binnen voor het nuttigen van een warme bak koffie en een heus eigengemaakt stukje appelgebak. “Die smaak van grootmoeders appelgebak is niet te vergelijken met die taarten die nu uit de fabriek rollen!’’ “Nee inderdaad heerlijk”
Onder het genot van een bak koffie kwamen er steeds meer binnendruppelen en werd er weer even een voorstelronde gedaan: Ah, aangenaam.. ik ben die en ohw ik ben die…dan ben jij dus…Ah okee zooo”
Na de voorstelronde riep Bert Boortman ons naar een heuse balzaal, ook wel werkplaats genoemd, vol met HY’s. En nee ik keek echt niet dubbel. Hier stond in het midden een HY plateau te wachten tot ze werd ontdaan van haar goed afgedekte remtrommeltjes voor de praktijklessen die de aanwezige cursisten gingen volgen. Maar niet voordat eerst de theorie goed doorgenomen werd. Ben: “Welke onderwerpen en of problemen willen jullie dit weekend behandeld hebben?”
Uit de zaal: “ik zit met lucht in mijn maag” …“of hoe stel je die remsegmenten ook alweer’
Alle onderwerpen werden opgesomd en één voor één behandeld. Met een duidelijke en heldere uitleg van Bert en aangevuld met de ervaringen van de cursisten gingen we aan de slag.
Voordat er aan de remmen gesleuteld kon worden was het zaak te weten hoe de HY op de juiste krikpunten omhoog te krikken is. Zo worden onveilige situaties vermeden.
De groep werd verdeeld in vieren en ieder kreeg een eigen wiel toebedeeld. Later die cursus werden de groepjes verwisseld van voor naar achter en andersom.
Aan de slag dan maar!
De HY Plateau ging de lucht in en werd door de cursisten ontdaan van de wielen. Bij de voorwielen werden de beruchte 6 boutjes door de wieltrommels gedemonteerd en achter de grote moeren. Na dit te hebben gedaan werd de slagtrekker op de remtrommels gemonteerd en door het stuk gereedschap op de juiste manier te gebruiken kwamen al snel de delen aan het licht waar het dit weekend allemaal om ging.
Van al dat gesleutel kreeg iedereen trek maar gelukkig was ook daar aan gedacht want Rob van de HY Poffertjes bus verzorgde die dag de lunch met overheerlijke poffertjes.
De remsegmenten, remcilinders, remslangen, remschoenen, remnippels en alles wat met de remmen te maken had werd gedemonteerd en ontdaan van zand en vuiligheid.
Dit was al met al een behoorlijke klus en alles moest goed schoon en soepel draaien alvorens het terug gemonteerd kon worden. Om ook nog wat over te houden voor de tweede cursusdag werd gestopt en gingen de blijvers aan het avondmaal.
De echte diehards bleven die nacht slapen in Gouderak in de meegenomen HY’s.
Tweede cursusdag:
Alle onderdelen werden vervolgens weer netjes terug gemonteerd al dan niet van een beetje koper- of kogellagervet. De excentrieken voor de remschoenen waren weer gangbaar gemaakt en het fijne afstellen kon beginnen. Met een soort van passer (remtrommelpasser) werden de trommels nauwkeurig uitgemeten zodat deze trommelmaat overgezet kon worden naar de remschoenen. Dit is een secuur werkje maar als er even de tijd voor genomen wordt is dit te doen. Na al het schoonmaken, passen, meten en afstellen werden de trommels er weer netjes terug opgedaan. Na de wielen weer te hebben gemonteerd kon madame plateau weer op haar benen staan. Na nog een korte remonluchtingscursus bij de brandweerbus van Paul konden de cursisten moe maar voldaan en met de opgedane kennis zijn of haar weg naar huis vervolgen.
Al met al een geslaagd en gezellig weekend!
Was overigens een geweldig leerzaam en geslaagd weekend

Commando tikken is niet mijn sterkste kant

Na het krabben van mijn autoramen en de kachel op 10 te hebben gedraaid ben ik op een mooie zaterdagochtend eind januari naar Gouderak gereden. Niet zomaar een ritje met een doelloze bestemming maar met een nuttig doel, namelijk om de remmencursus voor onze geliefde ribbelplaatbussen bij te wonen. Eenmaal aangekomen, uit de warme auto gestapt en snel naar binnen voor het nuttigen van een warme bak koffie en een heus eigengemaakt stukje appelgebak. “Die smaak van grootmoeders appelgebak is niet te vergelijken met die taarten die nu uit de fabriek rollen!’’ “Nee inderdaad heerlijk”
Onder het genot van een bak koffie kwamen er steeds meer binnendruppelen en werd er weer even een voorstelronde gedaan: Ah, aangenaam.. ik ben die en ohw ik ben die…dan ben jij dus…Ah okee zooo”
Na de voorstelronde riep Bert Boortman ons naar een heuse balzaal, ook wel werkplaats genoemd, vol met HY’s. En nee ik keek echt niet dubbel. Hier stond in het midden een HY plateau te wachten tot ze werd ontdaan van haar goed afgedekte remtrommeltjes voor de praktijklessen die de aanwezige cursisten gingen volgen. Maar niet voordat eerst de theorie goed doorgenomen werd. Ben: “Welke onderwerpen en of problemen willen jullie dit weekend behandeld hebben?”
Uit de zaal: “ik zit met lucht in mijn maag” …“of hoe stel je die remsegmenten ook alweer’
Alle onderwerpen werden opgesomd en één voor één behandeld. Met een duidelijke en heldere uitleg van Bert en aangevuld met de ervaringen van de cursisten gingen we aan de slag.
Voordat er aan de remmen gesleuteld kon worden was het zaak te weten hoe de HY op de juiste krikpunten omhoog te krikken is. Zo worden onveilige situaties vermeden.
De groep werd verdeeld in vieren en ieder kreeg een eigen wiel toebedeeld. Later die cursus werden de groepjes verwisseld van voor naar achter en andersom.
Aan de slag dan maar!
De HY Plateau ging de lucht in en werd door de cursisten ontdaan van de wielen. Bij de voorwielen werden de beruchte 6 boutjes door de wieltrommels gedemonteerd en achter de grote moeren. Na dit te hebben gedaan werd de slagtrekker op de remtrommels gemonteerd en door het stuk gereedschap op de juiste manier te gebruiken kwamen al snel de delen aan het licht waar het dit weekend allemaal om ging.
Van al dat gesleutel kreeg iedereen trek maar gelukkig was ook daar aan gedacht want Rob van de HY Poffertjes bus verzorgde die dag de lunch met overheerlijke poffertjes.
De remsegmenten, remcilinders, remslangen, remschoenen, remnippels en alles wat met de remmen te maken had werd gedemonteerd en ontdaan van zand en vuiligheid.
Dit was al met al een behoorlijke klus en alles moest goed schoon en soepel draaien alvorens het terug gemonteerd kon worden. Om ook nog wat over te houden voor de tweede cursusdag werd gestopt en gingen de blijvers aan het avondmaal.
De echte diehards bleven die nacht slapen in Gouderak in de meegenomen HY’s.
Tweede cursusdag:
Alle onderdelen werden vervolgens weer netjes terug gemonteerd al dan niet van een beetje koper- of kogellagervet. De excentrieken voor de remschoenen waren weer gangbaar gemaakt en het fijne afstellen kon beginnen. Met een soort van passer (remtrommelpasser) werden de trommels nauwkeurig uitgemeten zodat deze trommelmaat overgezet kon worden naar de remschoenen. Dit is een secuur werkje maar als er even de tijd voor genomen wordt is dit te doen. Na al het schoonmaken, passen, meten en afstellen werden de trommels er weer netjes terug opgedaan. Na de wielen weer te hebben gemonteerd kon madame plateau weer op haar benen staan. Na nog een korte remonluchtingscursus bij de brandweerbus van Paul konden de cursisten moe maar voldaan en met de opgedane kennis zijn of haar weg naar huis vervolgen.
Al met al een geslaagd en gezellig weekend!
Re: Remmencursus 29-30 januari 2011
pfoee een paar regeltjes..ahum een hele lap is het geworden haha..naja wie weet kan je er wat mee na het doorgelezen en aanvullen met foto's
succes

Re: Remmencursus 29-30 januari 2011
Whoei! Wat een lekkere lap tekst 
Ghys, mag dit (misschien licht geredigeerd) gebruikt worden voor de clubblaadjes? We willen natuurlijk iedereen die niet is geweest lekker jaloers maken...

Ghys, mag dit (misschien licht geredigeerd) gebruikt worden voor de clubblaadjes? We willen natuurlijk iedereen die niet is geweest lekker jaloers maken...
Laatst gewijzigd door Ree op di mar 01, 2011 7:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Remmencursus 29-30 januari 2011
Uiteraard mag het gebruikt worden 
Aanvullen met paar leuke foto's is niet verkeerd

Aanvullen met paar leuke foto's is niet verkeerd