Inbouw LPG
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Inbouw LPG
Als laatste actie vandaag de bus gestart op gas bij koude motor. Sloeg meteen aan. Vanmiddag ook een afspraak gemaakt met het bedrijf dat de lpg-installatie in de C3 heeft gedaan om de installatie te keuren (in Heerenveen). Gaat vrijdag gebeuren. Mits ik de uitlaat helemaal goed dicht krijg. Want dat is nog een punt van aandacht. Ik heb deze nog steeds niet 100% dicht gekregen en dat moet wel.
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Inbouw LPG
Vandaag de uitlaat gedicht. Lijkt nu goed te zijn (ik voel geen luchtverplaatsingen meer rondom de aansluitingen van de diverse verbindingen. Tevens een stuk gereden. Loopt goed. Op naar de keuring morgen!
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1054
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Inbouw LPG
Succes bij keuring! zal wel loslopen.
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Inbouw LPG
De finale achter de rug: gasinstallatie vanmiddag goedgekeurd!!!! Met een griffel, de keurder kwam wel anders tegen.....
Er waren een paar kleine puntjes:
- een paar slangklemmen die ontbraken op plaatsen waar ze niets toevoegen. Maar door de RDW vereist. Overal moeten dus slangklemmem zitten, de beide afdichtingstules op de aansluitkast van de tank mogen met tirewraps worden vastgezet.
- de benzineslang die loopt van de magneetafsluiter naar de carburateur moet van een goedgekeurd type zijn. Dit, omdat deze slang droog komt te staan bij rijden op gas. En moet dus van goede kwaliteit zijn. Ik had de oude slang gebruikt. Dit ter plaatse opgelost. Dat is het voordeel van laten keuren bij een gecertificeerde gasinbouwer.
CO2-gehalte was beter dan goed, ze hebben e.a. nog even nagesteld met meetapparatuur.
Van Leeuwarden naar Heerenveen vv was tevens de eerste rit op de snelweg. De motor loopt beter, klinkt rustiger. Dus ik ben blij dat ik dit gedaan heb, en niet in de laatste plaats voor de portemonnaie..... Nu nog even zien wat het verbruik gaat worden.
Er waren een paar kleine puntjes:
- een paar slangklemmen die ontbraken op plaatsen waar ze niets toevoegen. Maar door de RDW vereist. Overal moeten dus slangklemmem zitten, de beide afdichtingstules op de aansluitkast van de tank mogen met tirewraps worden vastgezet.
- de benzineslang die loopt van de magneetafsluiter naar de carburateur moet van een goedgekeurd type zijn. Dit, omdat deze slang droog komt te staan bij rijden op gas. En moet dus van goede kwaliteit zijn. Ik had de oude slang gebruikt. Dit ter plaatse opgelost. Dat is het voordeel van laten keuren bij een gecertificeerde gasinbouwer.
CO2-gehalte was beter dan goed, ze hebben e.a. nog even nagesteld met meetapparatuur.
Van Leeuwarden naar Heerenveen vv was tevens de eerste rit op de snelweg. De motor loopt beter, klinkt rustiger. Dus ik ben blij dat ik dit gedaan heb, en niet in de laatste plaats voor de portemonnaie..... Nu nog even zien wat het verbruik gaat worden.
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
- John
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 171
- Lid geworden op: di feb 22, 2005 11:01 pm
- Locatie: Heemstede
Re: Inbouw LPG
Ben ook benieuwd naar het verbruik. Ik meet na 100.000 km op L.P.G. een gemiddeld verbruik van 1 op 6,6.
Zou dit wel iets gunstiger willen zien, maar durf de gasschroef niet dichter te draaien,omdat de motor nu prachtig loopt
en de kleur van de bougies goed is.
Zou dit wel iets gunstiger willen zien, maar durf de gasschroef niet dichter te draaien,omdat de motor nu prachtig loopt
en de kleur van de bougies goed is.
Re: Inbouw LPG
Ik denk dat het reeel is: ouderwets motordesign, underpowered, aeronynamica van een baksteen en dan nog een grote ook.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Inbouw LPG
Never change a winning team....
Ik houd je op de hoogte via het forum mbt het verbruik. Mocht dit 1 op 10 blijken, dan zal ik mijn geheim met je delen
Ik houd je op de hoogte via het forum mbt het verbruik. Mocht dit 1 op 10 blijken, dan zal ik mijn geheim met je delen

Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Inbouw LPG
Jeroen, allereerst: gefeliciteerd met deez' mijlpaal !
Maar ff zere neus: "theoretisch" geldt dat onz' aller "baksteen" bij het rHYden op LPG méér zou verbruiken dan bij het rHYden op benzine. Praktijkondervindelijk heb ik dat zelf niét ècht als zodanig kunnen constateren. Wat wèl blijkt is dat - eenmaal in een "berg-rijk" gebied aanbeland, bij het nemen van berghellingen - de "trekkracht" van de motor op benzine wel iets hoger is dan op L.P.G.
Kleine tip voor "aspirant-uitlaat-sleutelaars": zet àlle uitlaatdelen aan elkaar maar draai alle klembouten etc. nog nèt niét helemaal vast. Neem vervolgens een kleine hamer en tik flink op en rondom alle klemmen en àndere verbindingen. Het spul "zet" zichzelf daardoor beter op/in elkaar. Vervolgens alles stevig vastdraaien.Vandaag de uitlaat gedicht.
Hahahaaaaaaaaaa !!!!!!!!!!!!! We krijgen dus in ieder geval een nieuwe voorzitter MÉT gevoel voor humor !Mocht dit 1 op 10 blijken, dan zal ik mijn geheim met je delen

Maar ff zere neus: "theoretisch" geldt dat onz' aller "baksteen" bij het rHYden op LPG méér zou verbruiken dan bij het rHYden op benzine. Praktijkondervindelijk heb ik dat zelf niét ècht als zodanig kunnen constateren. Wat wèl blijkt is dat - eenmaal in een "berg-rijk" gebied aanbeland, bij het nemen van berghellingen - de "trekkracht" van de motor op benzine wel iets hoger is dan op L.P.G.
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Inbouw LPG
Indien je het zuiver energetisch bekijkt, stijgt je verbruik met ca 15 % (verbrandingswarmte van benzine is 33 MJ/liter en van LPG maximaal 28,7 MJ/liter. Daar zit een factor 1,15 tussen en daar komt de 15% extra vandaan). Maar gezien de wat oudere techniek zou het zo kunnen zijn dat het motorrendement op LPG wat hoger is omdat LPG al een gas is terwijl van benzine nog een gasmengsel gemaakt moet worden middels de carburateur. Ik werk op een MBO-school waar ook een afdeling autotechniek is. Ik zal eens navragen of deze redenering klopt.
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Inbouw LPG
Die navraag heb ik inmiddels gedaan. Daar kwamen een paar interessante gezichtspunten naar boven.
Benzine wordt verneveld en moet dus nog een gas worden. Dat kost extra energie tov LPG dat al als gas wordt aangevoerd (je moet zelfs de inlaatregelklep op het luchtfilter op buitenluchtaanvoer zetten omdat LPG beter koude lucht kan hebben dan warme lucht). Het mengsel LPG is als het ware beter voorbereid op verbranding dan benzine-lucht. Bij moderne installaties (G3) met inspuiting speelt dit niet of nauwelijks.
De LPG-gasring heeft een venturi. Die werkt rendement verlagend. Een spud-in levert in dat opzicht een beter rendement.
Alles bij elkaar zal het verbruik per liter dus niet zoveel stijgen. We zullen het beleven. Ijs en weder dienende rijd ik met de bus naar de deelnemersdag. Kan ik mooi een verbruiksmeting doen.
Benzine wordt verneveld en moet dus nog een gas worden. Dat kost extra energie tov LPG dat al als gas wordt aangevoerd (je moet zelfs de inlaatregelklep op het luchtfilter op buitenluchtaanvoer zetten omdat LPG beter koude lucht kan hebben dan warme lucht). Het mengsel LPG is als het ware beter voorbereid op verbranding dan benzine-lucht. Bij moderne installaties (G3) met inspuiting speelt dit niet of nauwelijks.
De LPG-gasring heeft een venturi. Die werkt rendement verlagend. Een spud-in levert in dat opzicht een beter rendement.
Alles bij elkaar zal het verbruik per liter dus niet zoveel stijgen. We zullen het beleven. Ijs en weder dienende rijd ik met de bus naar de deelnemersdag. Kan ik mooi een verbruiksmeting doen.
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Inbouw LPG
Gelukkig wordt het een absoluut "lente-weekend" dus kun je het "dienen" gerust wijzigen in "genieten"!Ijs en weder dienende rijd ik met de bus naar de deelnemersdag ...
Hopelijk staat het plein midden in Heesch a.s. zondag vol met "ribbel-blik" ...

http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Inbouw LPG
Aan mij zal het niet liggen... Tot morgen.
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 43
- Lid geworden op: do jul 07, 2005 1:23 pm
- Locatie: Overslag
- Contacteer:
Re: Inbouw LPG
Werkt zo'n spud-in ook bij een tweetraps carburateur eigenlijk? Of moet je dan in beide venturi's een spud-in plaatsen?Jeroen1955 schreef:De LPG-gasring heeft een venturi. Die werkt rendement verlagend. Een spud-in levert in dat opzicht een beter rendement.
Citroën 11B 1949 Vorst
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Inbouw LPG
Geen idee, ik denk dat je daarvoor bij een gasinbouwspecialist moet zijn.
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Inbouw LPG
Ik ben nu toch wel heel benieuwd of je die 1 op 5 gehaald hebtJeroen1955 schreef:Mocht dit 1 op 10 blijken, dan zal ik mijn geheim met je delen


Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...