Renovatie Deense HY
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
Re: Renovatie Deense HY
Ferry, als ik mij niet vergis is het HY Team in een vergevorderd stadium om deze te gaan leveren. Nog even geduld of informeer even bij Stan.
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
Heb je toevallig meer informatie over deze manier van schoonmaken? (eventueel apart topic voor schoonmaaktipsFerrHy schreef:Op de foto's is te zien in welke erbarmelijke staat sommige delen zijn. Op de laatste foto zie je dat ze na een, loog en zoutzuur, badje er weer mooi uitzien. Nu weer mooi zwart spuiten en opbouwen.

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: 75-YB-34
Hoi Ewald,
Deze manier van schoonmaken gebeurt in een professionele omgeving.
Vergelijkbaar met chemisch ontlakken zoals voor het verzinken van een koets.
Deze methode is niet zo 'thuis in de garage' vriendelijk.
Ik heb je een mail gestuurd, lees die eerst maar eens. Als je denkt dat het zin heeft wil ik best een stukje schrijven.
Groeten, Ferry
Deze manier van schoonmaken gebeurt in een professionele omgeving.
Ik heb je een mail gestuurd, lees die eerst maar eens. Als je denkt dat het zin heeft wil ik best een stukje schrijven.
Groeten, Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
Jacques,HYvonne schreef:Ferry, als ik mij niet vergis is het HY Team in een vergevorderd stadium om deze te gaan leveren. Nog even geduld of informeer even bij Stan.
Op citromobile lagen twee prototype's bij de stand van Le Camion - HY Team.
Ik was niet erg onder de indruk van de pasvorm. De scharnieren bewegen moeizaam, passen niet goed en kunnen niet helemaal dicht of helemaal open. Ik ben bang dat het nog even duurt...
Via een 2CV onderdelen handelaar heb ik een acadyane scharnier gevonden en laten opsturen. Ik laat nog weten wat mijn ervaring is.
Groeten, Ferry
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
Heb inderdaad een uitgebreide beschrijving ontvangen, gaat voor thuisgebruik wat te ver inderdaad, vooral omdat werkzame loog en zoutzuurconcentraties niet zo makkelijk voor particulieren te krijgen zijn.FerrHy schreef:Deze manier van schoonmaken gebeurt in een professionele omgeving.
Ik zal nog wel even een topic openen voor schoonmaaktips.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
Afgelopen dagen bezig geweest met de voorbereidingen van het vervangen van de dakgoten en het omegaprofiel.
Het is weer een plekje om moedeloos van te worden...
Op de eerste foto zie ja dat de dakgoot los hangt, nadat de plamuur losgeschoten was.
Op de tweede foto lijkt links van de staander het betere stuk te beginnen.
Op de volgende foto zie je wat een ellende daar achter zit, je ziet ook goed hoe de plamuur door de gaten naar binnenkomt.
De vierde foto toont dat het het omegaprofiel apart kan weghalen.
Als je de puntlasjes apart losmaakt kan je het geheel mooi en met beleid uit elkaar halen.
De laatste twee foto's tonen dat de ellende ook boven de 'goot' van de schuifdeur gewoon doorgaat...
De dakgoot haal ik daar weg, eigenlijk moet de omega daar ook weg, maar ja, zoals zo vaak in dit project, waar stop je?!
Ik zie het niet zitten de constructie (goot) waar de schuifdeur in loopt weg te halen. Vooral het deel boven de opening en de verbinding met de (noem het de driehoek) linkse stijl van de deur ziet er complex uit.
Ben tussendoor maar even met een kop koffie in de zon gaan zitten, ga er nog een nachtje over slapen.
Oh ja, de driehoek bij de deur is af, maar ik ben vergeten daar een foto van te nemen.
Voor de volgende keer.
Groeten, Ferry
Het is weer een plekje om moedeloos van te worden...
Op de eerste foto zie ja dat de dakgoot los hangt, nadat de plamuur losgeschoten was.
Op de tweede foto lijkt links van de staander het betere stuk te beginnen.
Op de volgende foto zie je wat een ellende daar achter zit, je ziet ook goed hoe de plamuur door de gaten naar binnenkomt.
De vierde foto toont dat het het omegaprofiel apart kan weghalen.
Als je de puntlasjes apart losmaakt kan je het geheel mooi en met beleid uit elkaar halen.
De laatste twee foto's tonen dat de ellende ook boven de 'goot' van de schuifdeur gewoon doorgaat...
De dakgoot haal ik daar weg, eigenlijk moet de omega daar ook weg, maar ja, zoals zo vaak in dit project, waar stop je?!
Ik zie het niet zitten de constructie (goot) waar de schuifdeur in loopt weg te halen. Vooral het deel boven de opening en de verbinding met de (noem het de driehoek) linkse stijl van de deur ziet er complex uit.
Ben tussendoor maar even met een kop koffie in de zon gaan zitten, ga er nog een nachtje over slapen.
Oh ja, de driehoek bij de deur is af, maar ik ben vergeten daar een foto van te nemen.
Voor de volgende keer.
Groeten, Ferry
- Bijlagen
-
- IMG_0979.JPG (111.7 KiB) 16470 keer bekeken
-
- IMG_0987.JPG (157.58 KiB) 16470 keer bekeken
-
- IMG_1000.JPG (115.6 KiB) 16470 keer bekeken
-
- IMG_1008.jpg (101.08 KiB) 16470 keer bekeken
-
- IMG_1006.jpg (102.45 KiB) 16470 keer bekeken
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
Nog net voor de Pinksteren een update:
Allereerst een foto van de driehoek voor die af is:
Allereerst een foto van de driehoek voor die af is:
- Bijlagen
-
- IMG_1027.JPG (139.35 KiB) 16443 keer bekeken
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
Dan een paar foto's van het dak waar de omega en de dakgoot vanaf gehaald is, met beleid gesloopt...
Daarna heeel voorzichtig de puntlasjes weg schuren. Je ziet op de foto aan de andere kant dat bij het wegschuren de lak verbrand.
Het zijn geen gaten, maar de lak is daar weg.
Daarna heeel voorzichtig de puntlasjes weg schuren. Je ziet op de foto aan de andere kant dat bij het wegschuren de lak verbrand.
Het zijn geen gaten, maar de lak is daar weg.
- Bijlagen
-
- IMG_1038.JPG (123.89 KiB) 16443 keer bekeken
-
- IMG_1033.JPG (102.57 KiB) 16443 keer bekeken
-
- IMG_1031.JPG (108.46 KiB) 16443 keer bekeken
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
En last, but not least, het probleemgeval achter het gedeelte waar de schuifdeur over loopt.
Ik had bedacht om toch voor weghalen te gaan, maar toen ik wilde beginnen kon ik aan de buitenkant de puntlasjes niet vinden.
En ook boven de opening zag ik het bij nader inzien niet zitten.
Vervolgens ben ik voorzichtig van binnenuit gaan weghalen.
Dat is volgens mij redelijk goed gelukt. Van binnen kon ik de puntlasjes goed zien en losmaken.
Het enige probleem nu is de aansluiting met de 'oude' omega netjes recht te maken. Dat ga ik proberen met de dremel. Ik hoop dat ik het recht krijg.
En anders wordt het 'kunst' lassen om de oneffenheden op te vangen.
Voorlopig ben ik wel tevreden met het resultaat. Wat er nu nog zit is goed en niet verroest staal. Bijkomend voordeel is dat ik het nu red met een lengte omega en dakgoot, ik hoef niet te verlengen.
Fijne dagen, Groeten, Ferry
Ik had bedacht om toch voor weghalen te gaan, maar toen ik wilde beginnen kon ik aan de buitenkant de puntlasjes niet vinden.
En ook boven de opening zag ik het bij nader inzien niet zitten.
Vervolgens ben ik voorzichtig van binnenuit gaan weghalen.
Dat is volgens mij redelijk goed gelukt. Van binnen kon ik de puntlasjes goed zien en losmaken.
Het enige probleem nu is de aansluiting met de 'oude' omega netjes recht te maken. Dat ga ik proberen met de dremel. Ik hoop dat ik het recht krijg.
En anders wordt het 'kunst' lassen om de oneffenheden op te vangen.
Voorlopig ben ik wel tevreden met het resultaat. Wat er nu nog zit is goed en niet verroest staal. Bijkomend voordeel is dat ik het nu red met een lengte omega en dakgoot, ik hoef niet te verlengen.
Fijne dagen, Groeten, Ferry
- Bijlagen
-
- IMG_1040.JPG (108.84 KiB) 16443 keer bekeken
-
- IMG_1030.JPG (125.36 KiB) 16443 keer bekeken
-
- IMG_1036.jpg (104.28 KiB) 16443 keer bekeken
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
Even een update na een avondje klussen.
Eigenlijk twee avondjes...
Een stuk van het dak was al eens eerder gelast en dat was naar mijn mening slecht gedaan.
De plaat die daar zat, was niet goed of veel te dun vastgemaakt en bij de eerste aanraking liet die plaat voor 60% los.
Pfff... Toch maar besloten dat hele deel te verwijderen en overnieuw te doen in de hoop dat het nu beter wordt.
Zie de foto's voor het verhaal.Het zit nu weer heel stevig vast. De komende tijd heel voorzichtig de lasnaad schuren en dan weer testen of het nog vast zit
Met goede moed vooruit!
Groeten, Ferry
PS eerste foto is van hoe het was!
Eigenlijk twee avondjes...
Een stuk van het dak was al eens eerder gelast en dat was naar mijn mening slecht gedaan.
De plaat die daar zat, was niet goed of veel te dun vastgemaakt en bij de eerste aanraking liet die plaat voor 60% los.
Pfff... Toch maar besloten dat hele deel te verwijderen en overnieuw te doen in de hoop dat het nu beter wordt.

Zie de foto's voor het verhaal.Het zit nu weer heel stevig vast. De komende tijd heel voorzichtig de lasnaad schuren en dan weer testen of het nog vast zit

Met goede moed vooruit!
Groeten, Ferry
PS eerste foto is van hoe het was!
- Bijlagen
-
- Oude situatie !
- IMG_1038.JPG (123.89 KiB) 16398 keer bekeken
-
- IMG_1060.jpg (126.45 KiB) 16398 keer bekeken
-
- IMG_1061.JPG (108.65 KiB) 16398 keer bekeken
-
- IMG_1064.JPG (129.25 KiB) 16398 keer bekeken
-
- IMG_1062.JPG (117.76 KiB) 16398 keer bekeken
-
- IMG_1066.JPG (102.6 KiB) 16398 keer bekeken
Wat een werk gaan er in dergelijke onvoorziene dingen zitten, hè? Dit is in ieder geval erg netjes opgelost. Met was plamuur en een schuurblok krijg je dit weer helemaal strak.
-
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: 14-VR-VF
Best dun materiaal dat dak he
Let GOED op bij het wegslijpen van je lasnaden bij het dak, het materiaal is zo dun dat het haast niks kan hebben.
Ik heb een stukje opnieuw kunnen doen omdat ik net wat te ver weggeslepen had. En daar wordt je niet vrolijk van. Ik niet tenminste.
Wel mooi opbouwwerk zo!

Let GOED op bij het wegslijpen van je lasnaden bij het dak, het materiaal is zo dun dat het haast niks kan hebben.
Ik heb een stukje opnieuw kunnen doen omdat ik net wat te ver weggeslepen had. En daar wordt je niet vrolijk van. Ik niet tenminste.
Wel mooi opbouwwerk zo!
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
Na drie uur en heel, heel voorzichtig schuren begint het erop te lijken...
Daarna even de omega en dakgoot geprobeerd te passen en dat lijkt goed te zitten.
Ik heb de dakgoot tegen het dak gehouden (flap buiten) en met de flap van binnen, dak in de dakgoot en dat laatste blijkt het mooist te zitten.
Vind ik ook het beste om water buiten te houden.
Ik overweeg voor 80% om te lijmen, maar blijf nog even steken op de overgang naar de 'oude' omega en dakgoot.
Die overgang wil ik het liefst lassen, maar dat heeft ongetwijfeld consequenties voor de lijm in de nabijheid van de las.
Dat wordt nog even een puzzel. Hoe makkelijk spuit je de lijm in een kiertje van 1-2mm?
Dan las ik eerst de overgang vast en spuit daarna lijm (kit) tussen dak en dakgoot.
Iemand goeie ideeën?
Groeten, Ferry
Daarna even de omega en dakgoot geprobeerd te passen en dat lijkt goed te zitten.
Ik heb de dakgoot tegen het dak gehouden (flap buiten) en met de flap van binnen, dak in de dakgoot en dat laatste blijkt het mooist te zitten.
Vind ik ook het beste om water buiten te houden.
Ik overweeg voor 80% om te lijmen, maar blijf nog even steken op de overgang naar de 'oude' omega en dakgoot.
Die overgang wil ik het liefst lassen, maar dat heeft ongetwijfeld consequenties voor de lijm in de nabijheid van de las.
Dat wordt nog even een puzzel. Hoe makkelijk spuit je de lijm in een kiertje van 1-2mm?
Dan las ik eerst de overgang vast en spuit daarna lijm (kit) tussen dak en dakgoot.
Iemand goeie ideeën?
Groeten, Ferry
- Bijlagen
-
- IMG_1069.JPG (110.91 KiB) 16358 keer bekeken
-
- IMG_1083.JPG (107.02 KiB) 16358 keer bekeken
-
- IMG_1084.JPG (124.71 KiB) 16358 keer bekeken
-
- IMG_1090.JPG (96.25 KiB) 16358 keer bekeken
-
- IMG_1091.JPG (95.49 KiB) 16358 keer bekeken
-
- IMG_1085.JPG (113.72 KiB) 16358 keer bekeken
-
- IMG_1087.JPG (104.06 KiB) 16358 keer bekeken
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
Vanmiddag had ik een uurtje over. Ipv schuren heb ik bedacht om de achteras (draagarmen) eruit te halen.
Soms is het gewoon leuk 'even' niet met de carrosserie bezig te zijn!
De draagarm rechts achter zat bijna vast. Ik kan 'm nu ronddraaien, maar het lijkt of er kogels/naalden los liggen...
Links achter kraakt een beetje, maar draait wel soepel rond.
Geen overbodige revisie... Lagertjes vervangen!
Groet, Ferry
Soms is het gewoon leuk 'even' niet met de carrosserie bezig te zijn!
De draagarm rechts achter zat bijna vast. Ik kan 'm nu ronddraaien, maar het lijkt of er kogels/naalden los liggen...
Links achter kraakt een beetje, maar draait wel soepel rond.
Geen overbodige revisie... Lagertjes vervangen!
Groet, Ferry
- Bijlagen
-
- ImageUploadedByTapatalk HD1370633231.497444.jpg (69.42 KiB) 16347 keer bekeken
-
- ImageUploadedByTapatalk HD1370633216.710760.jpg (76.74 KiB) 16347 keer bekeken
-
- ImageUploadedByTapatalk HD1370633198.625642.jpg (91.68 KiB) 16347 keer bekeken
Mooi werk weer Ferry!
Nog geen ervaring met kitten van onderdelen maar ikzelf zou de dakbalken ook nog vastgelast zien.
Misschien idee (zie img 1091) om onderaan die bestaande dakrand gaatjes te boren en die vervolgens tegen de nieuwe dakgoot die er achter zit vast te lassen. Dan afbramen en in die onderste rand tegen het dak aan een dot kit. Alleen dan is de kit niet een soort van plakrand maar afdichting. Plakken en lassen gaan niet samen denk ik.
Die achteras reviseren is ook een interessante. Goed veel foto's maken dan weten de thuisblijvers van de achterasdag ook hoe zoiets in elkaar zit ( waaronder ik
).
Nog geen ervaring met kitten van onderdelen maar ikzelf zou de dakbalken ook nog vastgelast zien.
Misschien idee (zie img 1091) om onderaan die bestaande dakrand gaatjes te boren en die vervolgens tegen de nieuwe dakgoot die er achter zit vast te lassen. Dan afbramen en in die onderste rand tegen het dak aan een dot kit. Alleen dan is de kit niet een soort van plakrand maar afdichting. Plakken en lassen gaan niet samen denk ik.
Die achteras reviseren is ook een interessante. Goed veel foto's maken dan weten de thuisblijvers van de achterasdag ook hoe zoiets in elkaar zit ( waaronder ik