Demontage remcilinder (voor)

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
wim.van.nieff
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Kenteken: 20-MB-45
Contacteer:

Demontage remcilinder (voor)

Bericht door wim.van.nieff »

Hallo !

Ik heb, na veel :evil: moeite, eindelijk de remtrommels van de remschoenen verwijderd.
Maar nu het volgende : heb de remcilinders inmiddels ontdaan van remleiding en liggen nu vrij op de werkbank.

In het wph. staat beschreven dat de handeling om een cilinder te demonteren 'met de hand te doen is'... :shock:

Heb de cilinder in de bankschroef gehad en met de grootste waterpomptang geen beweging in te krijgen. Heb ik iets gemist of zijn deze cilinders (na 15 jaar stilstand) in hun geheel aan vervanging toe ?

Is er iemand die dit probleem herkend ??

Alvast dank !

Wim
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Re: Demontage remcilinder (voor)

Bericht door Boudewijn »

Ik neem aan dat je bedoeld dat er geen beweging zit in het zuigertje van de cilinder ? Dat moet in principe inderdaad gewoon los op en neer kunnen schuiven en je moet het er ook zo uit kunnen trekken. Als je hier met een waterpomptang ook nog geen beweging in krijgt, vrees ik dat je inderdaad toe bent aan een set nieuwe cilinders. Als ze zo vast zitten als jij omschrijft is reviseren m.i. geen optie, en blijf je met problemen zitten.

Mijn advies is dat je een paar nieuwe erop zet, en de bus lekker gaat gebruiken. Die van mij zitten er nu alweer 8 jaar in zonder problemen. Ik kan alleen niet in je portemonnee kijken, maar nieuwe cilinders zijn wel aan de prijs. Wel iedere 2 jaar nieuwe vloeistof erin en ze lekker laten remmen. Het vastzitten gebeurd eigenlijk alleen als je de bus langere tijd niet gebruikt.

Succes
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
wim.van.nieff
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Boudewijn, bedankt voor je snelle reaktie !

Ik had idd al het vermoeden dat de cilinders al erg ver heen waren.
De prijzen van nieuwe/revisie cilinders waren mij bekend, vandaar ik poogde de huidige
te voorzien van een revisiesetje.

Ik zal je advies ter harte nemen en de hele 'remmerij' aan de voorzijde vervangen.
Veiligheid boven alles, zullen we maar zeggen, en wat betreft het veelvuldig gaan gebruiken
van de bus : een mooier advies kun je niet krijgen :wink:

Groetjes, Wim
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Ik ben het in principe met Boudewijn eens, maar...

De cilinders worden gereviseerd om "nieuwe" van te maken, je oude moet je dus sowieso bewaren, die zijn geld waard. Het zuigertje is er best uit te krijgen met wat kruipolie/tijd/temperatuur/geweld (hamer). Ik zou zelfs in jouw geval niet bij voorbaat zeggen dat ze niet meer te redden zijn. Dus eerste eruit slopen, dan kijken of het nog te honen is - het moet wel perfect glad worden - en zo niet, op zoek naar nieuwe.

Groet,

Ree
wim.van.nieff
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Ehh, ik denk dat ik mijn eerste bericht ietwat aan de vroege kant heb geplaatst...

Direkt na de reaktie van Boudewijn ben ik de schuur ingerend en heb een cilinder nogmaals
óp de bankschroef gezet en met wat 'geweld met beleid' middels een hamer de zuiger proberen dieper in de cilinder te slaan, en met succes !!
Heb inmiddels de eerste cilinder gedemonteerd, zuiger ontdaan van de corrosie en andere troep, bij gebrek aan remvloeistof eerst es lekker ingeolied met slaolie en het geheel weer teruggeplaatst met als resultaat een heerlijk soepel glijdend geheel :mrgreen:

Ga deze week nog proberen de andere drie uitelkaar te halen en bestel tóch maar zo'n revisiesetje.

Heel erg bedankt nog voor je reaktie !

Wim
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Het is natuurlijk moeilijk te beoordelen als je iets niet ziet. Als ik je verhaal van jaren stilstand lees en dat de boel helemaal vastzit, dan ga ik natuurlijk uit van het ergste. Het kan meevallen, maar met alleen soepel lopen ben je er niet. Zoals Ree al zegt moet de boel ook perfect glad zijn, anders ben je binnen de kortste keren zo weer aan de beurt. Het minst erge dat je dan kan overkomen is dat de boel alleen maar gaat lekken. Honen kan, maar eigenlijk alleen als er minimale sporen zijn.
Zodra het allemaal wat spannender wordt zou ik voor vervangen gaan.

Hou in ieder geval altijd in gedachten dat je rem eigenlijk het belangrijkste onderdeel van je auto is.

Ree heeft wel gelijk dat je, mocht je ze toch gaan vervangen, de remcilinders niet zomaar bij de vuilnis gooit.

Succes.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Let vooral op de zuigertjes die onderop zitten. Op het laagste punt komt altijd water uit de DOT vloiestof en daar heb je als eerste een corrosieputje. Als er een dergelijk putje zit moet je nieuwe kopen. Als de wagen acht jaar stil heeft gestaan zonder dat de remvloeistof van te voren vervangen is, kan je ervan uitgaat dat er in twee van de vier zuigers een dergelijk putje zit.

Ree
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

8 jaar ?? Hij stond al 15 jaar stil Ree :wink: .
Plaats reactie