Stilvallen
Stilvallen
Hey,
ik heb een probleempje met een HY van me. De wagen starte en reed tot nu toe altijd (vrij) goed, maar vandaag was er toch wel een vrij groot probleem. De wagen start, soms nogal moeilijk, en valt na een paar seconden stil. Soms na 1 second, soms na 10 seconden. Als hij startte heb ik eens goed gas gegeven maar dat hielp ook niet, de eerste seconden werktte hij aardig, maar dan plots valt hij stil.
Iemand enig idee wat de oorzaak en remedie zou kunnen zijn? Ik vermoed iets met de ontsteking (als ik mij niet vergis heeft deze 123)...
Alvast bedankt!
groeten
Pieter
ik heb een probleempje met een HY van me. De wagen starte en reed tot nu toe altijd (vrij) goed, maar vandaag was er toch wel een vrij groot probleem. De wagen start, soms nogal moeilijk, en valt na een paar seconden stil. Soms na 1 second, soms na 10 seconden. Als hij startte heb ik eens goed gas gegeven maar dat hielp ook niet, de eerste seconden werktte hij aardig, maar dan plots valt hij stil.
Iemand enig idee wat de oorzaak en remedie zou kunnen zijn? Ik vermoed iets met de ontsteking (als ik mij niet vergis heeft deze 123)...
Alvast bedankt!
groeten
Pieter
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
Re: Stilvallen
Pieter, het klinkt bekend maar ik hoop dat het niet is wat ik denk.
Draai de bougies er eens uit en kijk controleer (evt. met een spiegeltje) dan de cilinderinhoud/zuigers eens.
Toen ik dat deed zag ik dat er een plas nattigheid (koelvloeistof) op de zuigers stond: Koppakking lek.
succes.
Draai de bougies er eens uit en kijk controleer (evt. met een spiegeltje) dan de cilinderinhoud/zuigers eens.
Toen ik dat deed zag ik dat er een plas nattigheid (koelvloeistof) op de zuigers stond: Koppakking lek.
succes.
-
- HY Forum Expert
- Contacteer:
Het zou ook weleens een vuiltje in carrabateur kunnen zijn.la Souris 

Nederlands kampioen Living Statues 2007 - samen met 10 andere beelden - http://www.beeldje.nl
Beadnkt voor de antwoorden al. Ik kijk straks eens in de cilinders. Is er geen betere manier om te ontdekken of het al dan niet de koppakking is? het zou mij trouwens verbazen dat die nu stuk is, vorige keer dat ik ermee reed ging alles prima (wel even zonder bezine gevallen maar goed). Sindsdien heeft hij wel 2 dagen buitengestaan maar zou koud was het nu toch ook niet...
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
Waarschijnlijk heb je zelf, samen met la Souris het antwoord op je vraag al gegeven.
Hier is dus de tank leegereden en bezinksel (lees: vuil) van de tank meegekomen in de leiding.
Oplossing:
Voldoende benzine in de tank,
Tankdop er af,
Leiding bij de carburateur loshalen,
Vanaf deze zijde de leiding doorblazen met lucht, de troep wordt terug geblazen naar de tank,
Benzinedop er weer op,
Leiding weer aansluiten,
Benzine oppompen tot aan carburateur en starten....
Vergeet niet ook eens de tank schoon te maken! Zolang er voldoende benzine in zit zal het goed gaan, tot de volgende lege tank (of eerder!)
Pietervdb schreef:(wel even zonder bezine gevallen maar goed)

Hier is dus de tank leegereden en bezinksel (lees: vuil) van de tank meegekomen in de leiding.
Oplossing:
Voldoende benzine in de tank,
Tankdop er af,
Leiding bij de carburateur loshalen,
Vanaf deze zijde de leiding doorblazen met lucht, de troep wordt terug geblazen naar de tank,
Benzinedop er weer op,
Leiding weer aansluiten,
Benzine oppompen tot aan carburateur en starten....

Vergeet niet ook eens de tank schoon te maken! Zolang er voldoende benzine in zit zal het goed gaan, tot de volgende lege tank (of eerder!)
Wel ik heb er vandaag ook nog wat over zitten denken en het zou mij inderdaad niet verbazen als dit de reden is. Ik moet ook wel meegeven dat er tussen de benzinetank en carb 2 benzinefilters zitten. De tank was onlangs (paar maand geleden) nog maar gereinigd omdat er een onverlaat satékruiden in gegoten had... Misschein dat er nog wat achtergebleven is... Ik probeer het zo snel mogelijk!
-
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Contacteer:
Satekruiden? Krijg je daar een pittig busje van? aan de berichten te zien juist niet volgens mij!
gr CitrofielNL
gr CitrofielNL
hehe inderdaad...
Er zat toen nog geen slot op de benzinetank. Was een dure affaire, had hem net volgetankt...
Er zat toen nog geen slot op de benzinetank. Was een dure affaire, had hem net volgetankt...
-
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Contacteer:
da's minder inderdaad. naar de chinees gaan is goedkoper. Hopen dat dit het is, is even werk, maar een koppakking is erger.
gr citrofielnl
gr citrofielnl
Het was inderdaad een verstopte filter, net na de benzinetank. Eens goed uitgeblazen en de bus werkt weer als tevoren! Waarschijnlijk is het vuil meegekomen met het de laatste benzine...
Ik snap trouwens nog steeds niet waarom het de koppakking zou kunnen zijn. moest er water in de cilinders staan zou hij toch helemaal niet starten?
Ik snap trouwens nog steeds niet waarom het de koppakking zou kunnen zijn. moest er water in de cilinders staan zou hij toch helemaal niet starten?
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
Daar zou je van opkijken! Ondanks water op 2 cilinders toch noch steeds eventjes lopen. Het héle verhaal is te lang voor mijn vingers (typen) maar wil ik je wel eens mondeling vertellen.
Ondertussen is jouw probleem in elk geval opgelost. En dat is het belangrijkste!
Ondertussen is jouw probleem in elk geval opgelost. En dat is het belangrijkste!
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Jacques ...
Je maakt me nieuwsgierig ... vertel eens hoe je een TUB op water kunt laten lopen ? Al is het maar gedeeltelijk ... Ben altijd te vinden voor dat soort kostenbesparende ideeën !!
Groeten uit De Peel.
Je maakt me nieuwsgierig ... vertel eens hoe je een TUB op water kunt laten lopen ? Al is het maar gedeeltelijk ... Ben altijd te vinden voor dat soort kostenbesparende ideeën !!

Groeten uit De Peel.
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
Ik zal het je vertellen als we in "de Boomgaard" staan. 

-
- HY Forum Grootmeester
Vergis je niet,water is H2O,dus 2 atomen waterstof (erg explosief) en 1 atoom zuurstof
Dus in kleine hoeveelheid wil dat best branden
Dus in kleine hoeveelheid wil dat best branden
Om effe duidelijk te zijn: 2 waterstofatomen op zich zijn niet explosief. Het is slechts indien beide atomen verbonden zijn met elkaar (wat in een watermolecule niet is, tenzij met H-bindingen maar die zijn niet echt energierijk), en zo H2 vormen of waterstofgas, dat ze tot ontploffing kunnen komen.
Dit kan bv voorkomen als je een vuur probeert te doven met water, waardoor H2 kan gevormd worden dat door eventuele vlammen tot onploffing kan komen.
Water kan niet branden, zelfs niet in kleine heoveelheden... helaas
Dit kan bv voorkomen als je een vuur probeert te doven met water, waardoor H2 kan gevormd worden dat door eventuele vlammen tot onploffing kan komen.
Water kan niet branden, zelfs niet in kleine heoveelheden... helaas