Zo vlak voor een eerder beloofde trip met onze HY dacht ik nog even snel mijn goed werkende oude ontsteking te vervangen door een 123. Op zich zelf overal gelezen dat inbouw eenvoudig is en inbouwtijden van 20 minuten gebeuren (ook 1 geval gezien van 3 dagen, maar ok ...) Aan de HY klussen onder tijdsdruk is al niet fijn, maar opeens van een 'goed' lopende naar niet lopende is minder.

Op zich heb ik alle kort beschreven stappen gevolgd, maar toch wil er geen vonkje overslaan. Nu heb ik gelezen dat de nokjes 180 graden fout zouden kunnen staan (in het motor-algemeen forum - onderwerp 123 ontsteking) maar dan zou hij toch niet in de motor moeten kunnen passen. Ik ga er hier van uit dat de nokjes de twee 'pennetjes' zijn waarin hij in de motor grijpt.
Een paar kleine vraagjes:
* hoe weet je ook al weer dat de nummer 1 klaar is voor ontsteking (en niet nummer 4) met de pen in het gat. Was het zuigertje dan omhoog of juist omlaag, kijkend in de olievulgat van de motor.

* moet het indicatie lampje in het huis van de 123 ontsteking bij de nummer 1 zitten, of maakt dat niet uit waar dat zit

* hoe weet je dat zo een 123 stuk is of dat ik ze toch niet goed heb geinstalleerd

Bij elk nieuw onderdeel is het weer een steile leercurve door, maar uiteindelijk gaat denk ik elk onderdeel wel eens door me handen heen.
Met vriendelijke groet en alvast bedankt voor eventuele antwoorden,
Pim Zijderveld