Hy trekt naar rechts
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
Hy trekt naar rechts
Onze Hy trekt heel vervelend naar rechts.
dit lijkt altijd te gebeuren en is onafhankelijk van optrekken, remmen of uit laten rollen in z'n vrij.
Het stuur draait daarbij ongeveer 1/8 slag met de klok mee en blijft in die stand staan.
Iemand enig idee waar ik dit in zou kunnen zoeken?
Groetjes,
Aad
dit lijkt altijd te gebeuren en is onafhankelijk van optrekken, remmen of uit laten rollen in z'n vrij.
Het stuur draait daarbij ongeveer 1/8 slag met de klok mee en blijft in die stand staan.
Iemand enig idee waar ik dit in zou kunnen zoeken?
Groetjes,
Aad
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Hallo Aad.
In eerste instantie denk ik aan uitlijnen dat de camber van een van de
wielen niet goed staat.
Een tweede mogelijkheid is dat er een kant een tand verkeerd staat op de
torsiestang,die je dan met de hoogteinstelling wel corrigeert.maar de
wieldruk is dan wel verschillend,dus kijk of die 2 hoogtestelbouten ong.
gelijk staan.
Is het slijtageproces van beide banden goed?
Als dit allemaal goed is,zet je het stuur in de rechtuitstand en stel je met
de spoorstangen de wielen ook rechtuit.
In eerste instantie denk ik aan uitlijnen dat de camber van een van de
wielen niet goed staat.
Een tweede mogelijkheid is dat er een kant een tand verkeerd staat op de
torsiestang,die je dan met de hoogteinstelling wel corrigeert.maar de
wieldruk is dan wel verschillend,dus kijk of die 2 hoogtestelbouten ong.
gelijk staan.
Is het slijtageproces van beide banden goed?
Als dit allemaal goed is,zet je het stuur in de rechtuitstand en stel je met
de spoorstangen de wielen ook rechtuit.
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
Hmm met Camberafstellingen heb ik nog geen ervaring opgedaan. Kan ik dat met huis en tuin spulletjes controleren?
Met de vorige set banden trok ie ook al naar rechts maar we hebben denk ik nog te weinig km gemaakt om iets met zekerheid te kunnen zeggen omtrent de slijtage.
Die wagenhoogtestelbouten zal ik even bekijken.
Helaas heb ik geen weegschaal die voldoende bereik heeft om de wieldruk van een HY te meten.
Is het belangrijk dat beide spoorstangen na het stellen even lang zijn?
Met de vorige set banden trok ie ook al naar rechts maar we hebben denk ik nog te weinig km gemaakt om iets met zekerheid te kunnen zeggen omtrent de slijtage.
Die wagenhoogtestelbouten zal ik even bekijken.
Helaas heb ik geen weegschaal die voldoende bereik heeft om de wieldruk van een HY te meten.

Is het belangrijk dat beide spoorstangen na het stellen even lang zijn?
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
De Camber kan je met een schietloodje vanaf de bovenkant van de band
naar beneden,en dan de 2 kanten vergelijken.
Als de torsiestang een tand verkeerd staat moet dat aan de stelschroeven
zeer duidelijk waarneembaar zijn,wegens de lengte die beide schroeven
zijn ingesteld.
Het stuur heeft origineel geen middenstand.Maar kan door ouderdom wel
iets slijtage middenin krijgen (je rijdt normaal altijd rechtdoor) Vandaar
Dus zet je stuur in die stand,die hij opzoekt en stel daar de spoorstangen op af.
Ik zet dit ook op de laatste plaats,omdat ik hier ook het minst van inziet.
Hopelijk veel succes Aad.
naar beneden,en dan de 2 kanten vergelijken.
Als de torsiestang een tand verkeerd staat moet dat aan de stelschroeven
zeer duidelijk waarneembaar zijn,wegens de lengte die beide schroeven
zijn ingesteld.
Het stuur heeft origineel geen middenstand.Maar kan door ouderdom wel
iets slijtage middenin krijgen (je rijdt normaal altijd rechtdoor) Vandaar
Dus zet je stuur in die stand,die hij opzoekt en stel daar de spoorstangen op af.
Ik zet dit ook op de laatste plaats,omdat ik hier ook het minst van inziet.
Hopelijk veel succes Aad.
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
Ik heb gisteren de buitenste stuurkogels eerst maar eens nagesteld wat alweer iets scheelt in de totale speling.
Ik zie dat er ook wat speling op de binnenste kogels zit (of op de geleidering in de stuurbuis, het geheel kan iets naar binnen en naar buiten bewegen)
Ik heb even gekeken met een moertje aan een dun touwtje naar het 'camber' maar dat is dus niet te doen als je geen vlakke vloer hebt. (alles is hier scheef) Overigens lees ik in het werkplaatshandboek dat je alleen het 'caster' kan nastellen en dat als het kamber niet goed is er iets mis moet zijn met de voortrein.
De stelschroeven staan nagenoeg gelijk dus dat lijkt goed.
(wagenhoogte is ook lastig te doen zonder vlakke vloer)
de voorband aan de bestuurderskant lijkt aan de binnenkant meer afgesleten dan aan de buitenkant.
Al met al nog niet veel verder....
Ik zie dat er ook wat speling op de binnenste kogels zit (of op de geleidering in de stuurbuis, het geheel kan iets naar binnen en naar buiten bewegen)
Ik heb even gekeken met een moertje aan een dun touwtje naar het 'camber' maar dat is dus niet te doen als je geen vlakke vloer hebt. (alles is hier scheef) Overigens lees ik in het werkplaatshandboek dat je alleen het 'caster' kan nastellen en dat als het kamber niet goed is er iets mis moet zijn met de voortrein.
De stelschroeven staan nagenoeg gelijk dus dat lijkt goed.
(wagenhoogte is ook lastig te doen zonder vlakke vloer)
de voorband aan de bestuurderskant lijkt aan de binnenkant meer afgesleten dan aan de buitenkant.
Al met al nog niet veel verder....
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Schuin afslijten van 1 band duidt toch duidelijk op een wiel dat niet goed
staat.Maar caster moet je echt bij een uitlijncentrum laten doen,dit is namelijk de naloop van het wiel (kromme vork bij een fiets)en kan dus
heel goed het scheeftrekken veroorzaken.Dus probeer zoveel mogelijk
speling weg te werken aan kogels en dan uitlijnen en ook de sporing,want
als je caster of camber wijzigt,wijzigt de sporing gelijk mee.
Uitlijnen was altijd mijn hobby,maar je moet apperatuur hebben.
staat.Maar caster moet je echt bij een uitlijncentrum laten doen,dit is namelijk de naloop van het wiel (kromme vork bij een fiets)en kan dus
heel goed het scheeftrekken veroorzaken.Dus probeer zoveel mogelijk
speling weg te werken aan kogels en dan uitlijnen en ook de sporing,want
als je caster of camber wijzigt,wijzigt de sporing gelijk mee.
Uitlijnen was altijd mijn hobby,maar je moet apperatuur hebben.
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
Er helemaal uit ben ik nog niet maar het probleem lijkt grotendeels te worden veroorzaakt door.... de banden.
Nu met het reservewiel en 1 achterband voor rijdt hij vrij goed rechtuit.
Allebij de voorwielen waren niet geheel rond (hobbel) en ik denk dat er 1 op scheuren stond (zwelt plaatselijk iets op als ie warm word)
Echt lekker stuurt het nog niet, ik vind hem nog wat schichtig. (of is dat normaal bij een HY?)
Nu met het reservewiel en 1 achterband voor rijdt hij vrij goed rechtuit.
Allebij de voorwielen waren niet geheel rond (hobbel) en ik denk dat er 1 op scheuren stond (zwelt plaatselijk iets op als ie warm word)
Echt lekker stuurt het nog niet, ik vind hem nog wat schichtig. (of is dat normaal bij een HY?)
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm