Lekkende Rem
- CeesKromhout
- HY Forum Expert
- Kenteken: AM-54-01
Lekkende Rem
Wij hebben pas 1 jaar een HY. Vorig jaar heb ik bij Citrotech nieuwe remcilinders laten plaatsen. Nu lijkt de rechter-achter cilinder al lek.
Ik heb het speciale gereedschap voor het demonterenvan de remmen nog niet , dus ik weet het niet zeker,maar de centrale moer is "nat". Wat is een normale levensduur van remcilinders?
Ik heb het speciale gereedschap voor het demonterenvan de remmen nog niet , dus ik weet het niet zeker,maar de centrale moer is "nat". Wat is een normale levensduur van remcilinders?
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Re: Lekkende Rem
Tjee, dat is erg snel. Ik heb 7 jaar geleden mijn remmen gereviseerd. Voor zijn er toen nieuwe cilinders op gekomen en de achtercilinders zijn gereviseerd. Deze laatste gaan dus al mee zolang de bus oud is (32 jaar). Ik ken namelijk de hele historie. Ik neem aan dat er garantie op zit bij Citrotech. In ieder geval mag je van een cilinder vewachten dat hij langer dan 1 jaar mee gaat. maar als je de boel nog niet open hebt, kan het ook gewoon een aansluiting zijn die lekt natuurlijk.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Hoi Cees,
Welkom op dit knusse forum!
Binnen een jaar is inderdaad veel te snel.
Ik snap niet zo goed dat de centrale moer nat kan worden van remvloeistof.
Heb je nog druk op je rempedaal, of is dat helemaal verdwenen? Hoe veel remvloeistof heb je in de tussentijd bijgevuld?
Groet,
Ree
Welkom op dit knusse forum!
Binnen een jaar is inderdaad veel te snel.
Ik snap niet zo goed dat de centrale moer nat kan worden van remvloeistof.
Heb je nog druk op je rempedaal, of is dat helemaal verdwenen? Hoe veel remvloeistof heb je in de tussentijd bijgevuld?
Groet,
Ree
- CeesKromhout
- HY Forum Expert
Ik maak me misschien te vroeg zorgen, maar toen ik de Hy kocht waren de aluminium ( sier) kappen van de achter wielen ook nat en vuil, nu dus ( pas) de Moer erachter. Ik zie nog geen opvallend lager peil van de remvloeistof, maar zal dat goed in de gaten houden.
Ik heb laatst op Marktplaats wat onderdelen gekocht van een Traction-liefhebber, die me ook wel geholpen heeft . Maar die was niet onder de indruk van de kwaliteit van de cups voor zijn Traction. Hij moest bijna elk jaar wel iets, ook de hoofdrem cilinder reviseren. Ik dacht eerst aan de remvloeistof, maar hij gebruikt Dot 4.
Ik heb laatst op Marktplaats wat onderdelen gekocht van een Traction-liefhebber, die me ook wel geholpen heeft . Maar die was niet onder de indruk van de kwaliteit van de cups voor zijn Traction. Hij moest bijna elk jaar wel iets, ook de hoofdrem cilinder reviseren. Ik dacht eerst aan de remvloeistof, maar hij gebruikt Dot 4.
-
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Contacteer:
Hmm,
Begrijp ook niet zo goed hoe de wielmoer (of hebben we het over de vetkap) aan de buitenkant nat kan worden als er binnenin een cilinder zou lekken. Ik zou dan tenminste een massieve lekkage verwachten en dus een zakkend peil van de remvloeistof.
gr CitrofielNL
Begrijp ook niet zo goed hoe de wielmoer (of hebben we het over de vetkap) aan de buitenkant nat kan worden als er binnenin een cilinder zou lekken. Ik zou dan tenminste een massieve lekkage verwachten en dus een zakkend peil van de remvloeistof.
gr CitrofielNL
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Die kappe worden op zich wel vuil, maar zou het niet kunnen zijn dat het gewoon vet uit je lager is ?
- CeesKromhout
- HY Forum Expert
Je hebt gelijk, het is de vetkap. Sorry, maar zoals gezegd hebben we de HY pas een jaar .
Tot mijn spijt moet ik bekennen dat ik niet eerst in het boek gekeken heb.
Onze HY had 20.000 km op de teller staan en daar is in ons eerste jaar 7.000 km bij gekomen. De trip naar Engeland, Wales en Goodwood , heeft het hardst aangeteld, maar ik rij er bijna dagelijks in.
Eerst om de rammeltjes er uit te krijgen, maar zonder nu excuus ( gewoon leuk).
Wel voor het eerst zelf de ontsteking afgesteld, nieuwe puntjes, bougies, condensator vervangen en de motor en versnellingbak olie ververst.De SEV rotor was stuk, die was ondanks bijgevoegde foto's moeilijk te krijgen iedereen stuurde een "grote bruine, beetje recht hoekige" terwijl ik een kleine ronde zwarte nodig had. Uiteindelijk heeft José Fransen me de goede gestuurd.
Genoeg te doen nog.
Tot mijn spijt moet ik bekennen dat ik niet eerst in het boek gekeken heb.
Onze HY had 20.000 km op de teller staan en daar is in ons eerste jaar 7.000 km bij gekomen. De trip naar Engeland, Wales en Goodwood , heeft het hardst aangeteld, maar ik rij er bijna dagelijks in.
Eerst om de rammeltjes er uit te krijgen, maar zonder nu excuus ( gewoon leuk).
Wel voor het eerst zelf de ontsteking afgesteld, nieuwe puntjes, bougies, condensator vervangen en de motor en versnellingbak olie ververst.De SEV rotor was stuk, die was ondanks bijgevoegde foto's moeilijk te krijgen iedereen stuurde een "grote bruine, beetje recht hoekige" terwijl ik een kleine ronde zwarte nodig had. Uiteindelijk heeft José Fransen me de goede gestuurd.
Genoeg te doen nog.
- CeesKromhout
- HY Forum Expert
Ik heb vandaag mijn set speciaal gereedschap (vooral voor de remmen) voor de HY opgehaald bij HY-Team. Die sets komen af en toe beschikbaar en ik had me hier voor ingeschreven.
Ik heb er ook een uitgebreide uitleg van de werkzaamheden aan de remmen met behulp van het gereedschap bij gekregen.
Ook regelmatig de boel kunnen checken vind ik prettig.
........... gelukkig zit de sleutel voor de grote (vette) moer er ook bij..............
Lach maar!!!
Cees
Ik heb er ook een uitgebreide uitleg van de werkzaamheden aan de remmen met behulp van het gereedschap bij gekregen.
Ook regelmatig de boel kunnen checken vind ik prettig.
........... gelukkig zit de sleutel voor de grote (vette) moer er ook bij..............
Lach maar!!!
Cees
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Zeker geen verkeerde aanschaf zo'n setje. Maar het meeste help je
, je remmen door ze te gebruiken. Jij zegt zelf al dat je vrijwel dagelijks met die bus rijdt. Dat is het beste medicijn tegen vastzittende remmen. Vroeger hadden de Hy's dit probleem namelijk vrijwel nooit. Het komt dat de remmen vast gaan staan, doordat het merendeel van de bussen in de winter een half jaar of meer stil staan. Mocht je de boel weleens voor langere tijd stilzetten, dan kan het geen kwaad om in de stalling of garage waar de bus staat af en toe eens langs te gaan en een paar keer flink op het rempedaal te gaan staan, zodat je de drukverdeler achter hoort klikken. Dat alle helpt tegen het vast gaan zitten. Maar het beste is rijden. Neem hem minimaal 1x per maand even mee naar buiten voor een ritje. Ook in de winter.
, je remmen door ze te gebruiken. Jij zegt zelf al dat je vrijwel dagelijks met die bus rijdt. Dat is het beste medicijn tegen vastzittende remmen. Vroeger hadden de Hy's dit probleem namelijk vrijwel nooit. Het komt dat de remmen vast gaan staan, doordat het merendeel van de bussen in de winter een half jaar of meer stil staan. Mocht je de boel weleens voor langere tijd stilzetten, dan kan het geen kwaad om in de stalling of garage waar de bus staat af en toe eens langs te gaan en een paar keer flink op het rempedaal te gaan staan, zodat je de drukverdeler achter hoort klikken. Dat alle helpt tegen het vast gaan zitten. Maar het beste is rijden. Neem hem minimaal 1x per maand even mee naar buiten voor een ritje. Ook in de winter.