Belang originaliteit?

Speciaal voor die HY-vragen die nergens anders bij passen

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Dieter
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 19
Lid geworden op: wo sep 15, 2004 12:35 am

Belang originaliteit?

Bericht door Dieter »

Als ik dit forum lees (en rondneus op het internet) dan heb ik de indruk dat en met de originele staat van een HY niet bijster veel rekening gehouden wordt.... als hij maar rijdt.
Misschien heb ik het mis, maar ik lees dingen als: uitlaat verlengd, kunststof namaak spatborden, veranderingen aan motor, carrosserieombouwingen enzovoort.
Is het voor de HY-rijder-minnaar niet belangrijk dat een HY zo origineel mogelijk blijft? (los van de reparaties aan plaatwerk :) )
Of is de HY gewoon een leuke bak met een leuk smoeltje om mee rond te rijden?

Leden met hun visie/mening hierop?

Groet
Dieter
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Belang originaliteit?

Bericht door LEiPiE »

Dieter schreef:Als ik dit forum lees (en rondneus op het internet) dan heb ik de indruk dat en met de originele staat van een HY niet bijster veel rekening gehouden wordt.... als hij maar rijdt.
Misschien heb ik het mis, maar ik lees dingen als: uitlaat verlengd, kunststof namaak spatborden, veranderingen aan motor, carrosserieombouwingen enzovoort.
Is het voor de HY-rijder-minnaar niet belangrijk dat een HY zo origineel mogelijk blijft? (los van de reparaties aan plaatwerk :) )
Of is de HY gewoon een leuke bak met een leuk smoeltje om mee rond te rijden?

Leden met hun visie/mening hierop?
Ik heb er nog geen, maar naar wat ik zo al gelezen en gezien heb is de HY juist ontworpen om aangepast te worden: zaag 'm achter de cabine af, verleng 't chassis en wat leidingen :)
Daarnaast zijn vele natuurlijk vanuit hun oorspronkelijke functies al uitgerust met specifieke aanpassingen en interieurs die vervolgens in hun tweede leven als camper enzo weer totaal veranderd zijn.
En dan heb je nog de grote motoruitwisselingen :)

De truc is nu meer eerst ontdekken of een HY origineel is en zo niet kijken of hy weer in die staat te krijgen is.
Of de andere kant op: als hy toch al niet meer origineel is, er juist aan knutselen!

Over knutselen: de banden zijn er duur, vraag ik dan iets heel vreemds als ik vraag of je er andere velgen + banden onder kan zetten?
Uiteraard is dat schoppen tegen de schenen van de liefhebbers, maar zo is 't niet bedoeld :)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
The_rose
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 24
Lid geworden op: do aug 07, 2003 8:30 pm

Andere velgen + banden

Bericht door The_rose »

Hier heb ik wel eens wat over gelezen. De korte samenvatting:
mogelijk, maar of het de moeite waard is....
Er waren bij degene die erover schreef geen andere velgen bekend die passen op de HY. Met dat gegeven kun je twee dingen doen:

1: kies een velg met band, en sloop/verbouw de bouten waarmee ze vast worden geschroefd aan de remtrommel
2: kies een velg met band en transplanteer het hart van een HY velg in de nieuwe velg.

Beide operaties moeten zo ontzettend nauwkeurig gebeuren (Je moet er niet aan denken als het ook maar een beetje "off center" is), dat jij of ik dat niet kunnen. Het is dermate specialistisch werk heb ik begrepen, dat er maar weinig bedrijven zijn die dat uberhaupt kunnen. En economische regels leren dat een klein aanbod.... juist ja
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2939
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Andere velgen + banden

Bericht door Ree »

The_rose schreef:Hier heb ik wel eens wat over gelezen. De korte samenvatting:
mogelijk, maar of het de moeite waard is....
In het clubblad van voornamelijk "le camion" is hier veel aandacht aan besteedt. Als je van plan bent voor een ander alternatief dan het origineel te gaan zou ik het in ieder geval lezen. Mijn samenvatting is in ieder geval: goedkopere alternatieven mogelijk, maar mocht een kwaadwillende tegenpartij bij een aanrijding moeilijk gaan doen over je banden zou je wel eens de klos kunnen zijn.

En dan nog even over het originele draadje:
Dieter schreef:Is het voor de HY-rijder-minnaar niet belangrijk dat een HY zo origineel mogelijk blijft? (los van de reparaties aan plaatwerk )
Of is de HY gewoon een leuke bak met een leuk smoeltje om mee rond te rijden?
Bij mij in ieder geval geen fratsen aan mij HY en van binnen alleen als het origineel echt niet gaat. Het blijft wel een gebruiksvoorwerp, dus liever niet origineel en goed dan getob met een origineel onderdeel.

Ree
Matchless
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 24
Lid geworden op: wo aug 13, 2003 8:43 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door Matchless »

Ik probeer hem aan de buitenkant zoveel mogelijk in de orginele staat te houden. Geen extra ramen en fratsen dus. Ik vind dat mooi, maar als een ander een andere mening is toegedaan vind ik dat ook prima. Soms kom ik hele mooie oplossingen tegen, maar soms zie ik ook gedrochten rondrijden met allerlei polyester troep erop. Mijn smaak is het niet.
citroheeze
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 304
Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
Locatie: Heeze
Contacteer:

Bericht door citroheeze »

Ik heb al regelmatig nieuwe banden op mijn andere citroëns laten leggen, [o.a. DS] met die prijzen in mijn achterhoofd, vallen de prijzen van de Michelin 17R400 toch weer mee. [al blijft het een boel euro's als er 4 nieuwe sloffen onder moeten]
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com
norbert
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 14
Lid geworden op: vr apr 09, 2004 12:32 am
Locatie: Assen

Bericht door norbert »

Tsja,

Wat is dan orgineel, ik ben al jaren bezig alle extra uliminium platen die op de HY waren gepopt,( om hem te verbeteren ) er weer af te halen. Ook extra lampen ed zijn er al af . Ondertussen heb ik wel vanaf de orginele demper, van de orginele 1e pijp, een uitlaat gemaakt die uitkomt voor voorwiel, dit scheelde een enorme bak herrie. Zo kunnen we bij 105 km.h nog met elkaar praten.
Wat we ook eens bij 105 hoorden was een enorme knal, de achterband, (die de voorgaande jaren onze voorband was, maar omwille van de leeftijd was vervangen ) had een gat waar m,n vuist door kon. Ook ik had lang tegen de aanschaf van de nieuwe bandjes aangehikt, maar ben nu o zo blij dat het kreng nu achter zat. De wegligging met een platte band was best redelijk, maar ik zou de gok met een andere band-maat nooit maken met een voorband.
( ik vond in italie nog drie nieuwe !! 17x400 banden van het oude type )

Norbert
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

norbert schreef:Tsja,

Wat is dan orgineel, ik ben al jaren bezig alle extra uliminium platen die op de HY waren gepopt,( om hem te verbeteren ) er weer af te halen. Ook extra lampen ed zijn er al af . Ondertussen heb ik wel vanaf de orginele demper, van de orginele 1e pijp, een uitlaat gemaakt die uitkomt voor voorwiel, dit scheelde een enorme bak herrie. Zo kunnen we bij 105 km.h nog met elkaar praten.
105? Wind mee, berg af? :D
Maar goed, waar ik vooral benieuwd naar ben: waar laat je de uitlaat dan precies uit komen en vooral: komt er dan geen uitlaatgas in de cabine?
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
norbert
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 14
Lid geworden op: vr apr 09, 2004 12:32 am
Locatie: Assen

Bericht door norbert »

>105? Wind mee, berg af?

Staat toch ook 105 int boekje ( echt 105 is trouwens buiten beeld op mijn teller, leve de gps)

>Maar goed, waar ik vooral benieuwd naar ben: waar laat je de uitlaat dan precies uit komen en vooral: komt er dan geen uitlaatgas in de cabine?

De uitlaat komt vlak voor het wiel uit, de koppeling heb ik eenvoudig schanierend gemaakt, al met al 2 uur werk.
Je ruikt niets
Nadeel, als ik koud start met iemand vlak voor de pijp heeft ie een zwart been.

Evt mail ik een foto (eerst maken).
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

norbert schreef:>105? Wind mee, berg af?

Staat toch ook 105 int boekje ( echt 105 is trouwens buiten beeld op mijn teller, leve de gps)
Later model dan schijnbaar, mijne heeft 101 in 't boekje staan (en dat is me vandaag nog net gelukt ook, zij het met een licht aflopende weg).
M'n teller gaat tot 110 overigens.
>Maar goed, waar ik vooral benieuwd naar ben: waar laat je de uitlaat dan precies uit komen en vooral: komt er dan geen uitlaatgas in de cabine?

De uitlaat komt vlak voor het wiel uit, de koppeling heb ik eenvoudig schanierend gemaakt, al met al 2 uur werk.
Je ruikt niets
Nadeel, als ik koud start met iemand vlak voor de pijp heeft ie een zwart been.

Evt mail ik een foto (eerst maken).
Als 't kan, graag :)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Mijn mening over dit onderwerp is,dat de auto destijds is gebouwd voor
bedrijven om er veel spullen mee te vervoeren.Maar ik geloof niet dat er
nu nog bedrijven zijn waar deze auto nog financiele waarde heeft.en het
bezit en gebruik van de HY nu totaal anders is,dus hoe hij ingericht is ligt
helemaal aan de eigenaar,waarvoor hij hem wil gebruiken,maar ook daar
is hij voor gemaakt.Ook elk bedrijf richte hem anders in,naar eigen behoefte.
norbert
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 14
Lid geworden op: vr apr 09, 2004 12:32 am
Locatie: Assen

Bericht door norbert »

Als 't kan, graag :)[/quote]

Heb ik dus een adres nodig!
Die van mij staat in de gebruikerslijst

Norbert
lex
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 116
Lid geworden op: ma aug 18, 2003 9:11 am
Locatie: Dussen

Bericht door lex »

misschien kan die foto hier op het forum?

er zijn vast meer mensen geïnteresseerd...

(ik bijvoorbeeld)

Lex
citroen HY, 1979, ex Rijkspolitie
henkhy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 290
Lid geworden op: vr mei 14, 2004 2:38 pm
Locatie: Gieten

uitlaat

Bericht door henkhy »

je kunt ook op een meeting gewoon even gaan rondkijken, dan zie je van zelf een met een dergelijke uitlaat. Dan kun je direct zien hoe alles geplaatst is
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Plaats reactie