wielophanging achter verbreden?
wielophanging achter verbreden?
Hallo,
Ik ben nieuw in de HY wereld en overweeg een HY te kopen.
Maar zit met het volgende probleem, de wielbasis is achter te smal waar ik de hy voor wil gebruiken. Ik wil deze namelijk voor oprijwagen gebruiken om mijn citroen B14 te vervoeren.
Maar de binnenmaat van de wielbasis is maar 1m32 en moet naar 1m50. Is hier een oplossing voor. Of bestaat de mogelijkheid de achter ophanging te vervangen door een DS achter ophanging met hydroliek !
Graag jullie reacties hierop.
Groet, Ton.
Ik ben nieuw in de HY wereld en overweeg een HY te kopen.
Maar zit met het volgende probleem, de wielbasis is achter te smal waar ik de hy voor wil gebruiken. Ik wil deze namelijk voor oprijwagen gebruiken om mijn citroen B14 te vervoeren.
Maar de binnenmaat van de wielbasis is maar 1m32 en moet naar 1m50. Is hier een oplossing voor. Of bestaat de mogelijkheid de achter ophanging te vervangen door een DS achter ophanging met hydroliek !
Graag jullie reacties hierop.
Groet, Ton.
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
Re: wielophanging achter verbreden?
De ambulances met luchtvering hebben daadwerkelijk de achteras+vering van een DS break er onder zitten, dus het kan in ieder geval wel. Alleen die hebben geen grotere spoorbreedte achter. Ik denk dat als je naar de huidige vering kijkt het toch niet moeilijk kan zijn dat te verbreden, beide assen hebben een torsiestaaf in het verlengde van de as en omdat die vrij lang zijn liggen ze naast elkaar. Dat is ook waarom een HY links en rechts niet dezelfde wielbasis heeft.
Daarnaast hebben er ook diverse oprijwagens rondgereden.
Hoe die technisch in elkaar zitten zou ik niet weten, het zal allicht flink verbouwen worden, maar voor dat doel is zeker alles achter de voorstoelen zo simpel mogelijk gehouden, dus het is zeker mogelijk!
Een beroemde is een geel exemplaar met een DS achterop en eentje met een beweegbare vloer:
Daarnaast hebben er ook diverse oprijwagens rondgereden.
Hoe die technisch in elkaar zitten zou ik niet weten, het zal allicht flink verbouwen worden, maar voor dat doel is zeker alles achter de voorstoelen zo simpel mogelijk gehouden, dus het is zeker mogelijk!
Een beroemde is een geel exemplaar met een DS achterop en eentje met een beweegbare vloer:
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Beste Ewald,
Hartelijk bedankt voor je antwoord en foto's.
Had deze foto met de DS al eens gezien dus weest dat het wel zou moeten kunnen.
Daar de torsiestaven los zijn is het makkelijkst de bestaande wielophanging te verbreden.
Hydraulisch is namelijk niet zo makkelijk daar je dan met de remmen zit, die voor niet hydraulisch zijn. Ik heb dus besloten de verlengde HY te kopen. Het is een originele verhoogde en verlengde NL HY bus. Blijkt vroeger van de PTT te zijn geweest.
We kunnen dus weer volop klussen de komende jaren, zal wel foto's op dit forum plaatsen als ik er aan bezig ben en het eind resultaat.
Groet, Ton.
Hartelijk bedankt voor je antwoord en foto's.
Had deze foto met de DS al eens gezien dus weest dat het wel zou moeten kunnen.
Daar de torsiestaven los zijn is het makkelijkst de bestaande wielophanging te verbreden.
Hydraulisch is namelijk niet zo makkelijk daar je dan met de remmen zit, die voor niet hydraulisch zijn. Ik heb dus besloten de verlengde HY te kopen. Het is een originele verhoogde en verlengde NL HY bus. Blijkt vroeger van de PTT te zijn geweest.
We kunnen dus weer volop klussen de komende jaren, zal wel foto's op dit forum plaatsen als ik er aan bezig ben en het eind resultaat.
Groet, Ton.
Ik kan niet wachten!
Heb je een HY met draagvermogen van 1600 kg gekocht? Dan heb je net wat meer speling dan een 1500. Of weegt een B14 niet zo veel?
Groet,
Ree
Heb je een HY met draagvermogen van 1600 kg gekocht? Dan heb je net wat meer speling dan een 1500. Of weegt een B14 niet zo veel?
Groet,
Ree
-
- HY Forum Beginner
Het maakt niet uit welke vering je gebruikt, als je de ruimte tussen de wielkasten breder wilt maken kom je er niet onderuit om de chassisbalken aan te passen.
Bij de hydraulische vering zitten de bussen in het chassis haaks t.o.z van elkaar, en verder naar voren. Bij de torsieas zit de rechterbus, t.o.z de linkerbus 35mm naar achter.
De gaten hebben de zelfde afmetingen en de bussen zijn ook hetzelfde. Alleen de lagerbussen verschillen.
Bij de torsieas zitten er nokken aan de lagerbussen die er voor zorgen dat de uitslag van de assen bij het in en uitveren begrens is, deze ontbreken bij de hydraulische uitvoering.
Toevallig ben ik een hydraulische uitvoering aan het ombouwen naar torsievering.
Groet Jan
Bij de hydraulische vering zitten de bussen in het chassis haaks t.o.z van elkaar, en verder naar voren. Bij de torsieas zit de rechterbus, t.o.z de linkerbus 35mm naar achter.
De gaten hebben de zelfde afmetingen en de bussen zijn ook hetzelfde. Alleen de lagerbussen verschillen.
Bij de torsieas zitten er nokken aan de lagerbussen die er voor zorgen dat de uitslag van de assen bij het in en uitveren begrens is, deze ontbreken bij de hydraulische uitvoering.
Toevallig ben ik een hydraulische uitvoering aan het ombouwen naar torsievering.
Groet Jan
-
- HY Forum Beginner
jan van beusichem schreef:Het maakt niet uit welke vering je gebruikt, als je de ruimte tussen de wielkasten breder wilt maken kom je er niet onderuit om de chassisbalken aan te passen.
Groet Jan
Het gaat dus om dit type citroen

Uiteraard is het mooi als je in stijl een B14 kan vervoeren.....maar de makkelijkste oplossing is een korte en lage HY kopen met trekhaak!!
Kwestie van aanhanger erachter b14 erop en klaar. maar wie ben ik.
tevens weet ik ook niet wat een HY max mag trekken.
Mocht je wel de hele bus gaan verbouwen alvast veel succes en laat ons het resultaat ter zijner tijd maar zien, uiteraard inclusief de B14 erin,

Uiteraard is het mooi als je in stijl een B14 kan vervoeren.....maar de makkelijkste oplossing is een korte en lage HY kopen met trekhaak!!
Kwestie van aanhanger erachter b14 erop en klaar. maar wie ben ik.
tevens weet ik ook niet wat een HY max mag trekken.
Mocht je wel de hele bus gaan verbouwen alvast veel succes en laat ons het resultaat ter zijner tijd maar zien, uiteraard inclusief de B14 erin,
Hoi,
er is natuurlijk een kans dat de HY + B14 net zo snel gaat als de B14 in z'n eentje....
Succes met de verbouwing!
er is natuurlijk een kans dat de HY + B14 net zo snel gaat als de B14 in z'n eentje....
Succes met de verbouwing!
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Wat een reacties op zo'n korte tijd. Het betreft hier een open versie Citroen B14 uit 1927 met een gewicht van 1100 kg. Dus dat moet deze HY verlengt wel kunnen hebben en verwacht dan toch met een nieuwe motor dat ik er nog zeker 80km/uur mee kan rijden. Hierdoor kan ik tenminste op de autobaan en verder weg kan met de B14.De B14 rijd nu verantwoord max. 60 km/uur. Heb een fototje van mijn auto hierbij gevoegd.
Krijg als het goed is volgende week de HY via transsportbedrijf thuis gelevert. Zal foto's maken en hierop plaatsen.
Groet, Ton
Krijg als het goed is volgende week de HY via transsportbedrijf thuis gelevert. Zal foto's maken en hierop plaatsen.
Groet, Ton
- Bijlagen
-
- b14.jpg (26.3 KiB) 22405 keer bekeken
Mocht je tóch hydraulisch aan de gang willen gaan, dan heb je hier een goed begin...
Klikkerdeklik
Groet,
Raymond
Klikkerdeklik
Groet,
Raymond
Dit ook een optie?
Deze kwam ik net tegen:

Deze kwam ik net tegen:

-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Kost zoveel banden, en die zijn al zo schaars.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
- hyliner
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: NH-81-JK
1250kg geremd.ghys schreef:tevens weet ik ook niet wat een HY max mag trekken.
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.