Caberateur
Caberateur
Inmiddels weer stap verder na de juiste startkabels bij de hand te hebben.
Motor draait goed in de rondte. Bougie geeft goede vonk maar slaat niet aan.
pruttelde even beetje, of toch zwakke bobine...
Nu dacht ik, zou het de carburateur kunnen zijn.
Bij mijn eend zie je altijd in de caburateur een straaltje benzine als je het gas intrapt.
Bij deze niet of werkt het bij de HY met aanzuigen van benzine?
Motor draait goed in de rondte. Bougie geeft goede vonk maar slaat niet aan.
pruttelde even beetje, of toch zwakke bobine...
Nu dacht ik, zou het de carburateur kunnen zijn.
Bij mijn eend zie je altijd in de caburateur een straaltje benzine als je het gas intrapt.
Bij deze niet of werkt het bij de HY met aanzuigen van benzine?
Re: Caberateur
slecht lopen kan door de carburateur komen, niet lopen meestal niet.
Heb je je puntjes al gesteld?
Bij een HY heeft doorstarten geen zin. Dus niet langer dan een of twee seconden de starmotor laten draaien. Als ie niet aanslaat een paar seconden wachten en nog een keer probernen. Als het na een paar keer niet lukt, even tien minuutjes wachten en weer een paar keer proberen.
Door langer door te starten verzuip je hem alleen maar.
Succes!
Ree
Heb je je puntjes al gesteld?
Bij een HY heeft doorstarten geen zin. Dus niet langer dan een of twee seconden de starmotor laten draaien. Als ie niet aanslaat een paar seconden wachten en nog een keer probernen. Als het na een paar keer niet lukt, even tien minuutjes wachten en weer een paar keer proberen.
Door langer door te starten verzuip je hem alleen maar.
Succes!
Ree
Dan is hij waarschijnlijk verzopen.
Puntjes op 0,45 gesteld. Overigens op gevoel op tijd gezet.
Zou natuurlijk kunnen dat dit wel precies komt dan ga ik toch nog even avondje met lampje in de weer.
of zou het dan toch de bougiekabels zijn? is de 1 nu gewoon op de 1 die ook op de kleppendeksel staat of aan de waterpompzijde? heb gewone contactpunten dus geen 123
Puntjes op 0,45 gesteld. Overigens op gevoel op tijd gezet.
Zou natuurlijk kunnen dat dit wel precies komt dan ga ik toch nog even avondje met lampje in de weer.
of zou het dan toch de bougiekabels zijn? is de 1 nu gewoon op de 1 die ook op de kleppendeksel staat of aan de waterpompzijde? heb gewone contactpunten dus geen 123
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
De eerste cilinder is de cilinder aan de achterzijde (versnellingsbak)
en NIET aan de waterpompzijde. Bedenk altijd dat in de HY alles een beetje eigenwijs is, de motor ligt eigenlijk achterstevoren! 

Dan had ik het goed:)
Aangezien hier iemand op het forum een keer melde dat de eerste bij waterpompzijde zat begon ik te twijfelen.
Dan zitten kabels ook goed. Zal morgen de onsteking stellen met een lampjes kan ik dat ook weer uitsluiten.
Aangezien hier iemand op het forum een keer melde dat de eerste bij waterpompzijde zat begon ik te twijfelen.
Dan zitten kabels ook goed. Zal morgen de onsteking stellen met een lampjes kan ik dat ook weer uitsluiten.
-
- HY Forum Grootmeester
Ghijs,na 41 jaar ervaring kan ik een ontsteking niet met gevoel op tijd zetten.Een 6mm pen
achter de benzinepomp in het vliegwielhuis en een lampje op de - van de bobine en massa
dan draai je met de hand de motor tot de pen in het vliegwiel gaat en dan moet het lampje
op de speling die het pennetje heeft aan en uit gaan.Om te draaien kan hij ook in zijn 3de
versnelling en vooruit duwen
achter de benzinepomp in het vliegwielhuis en een lampje op de - van de bobine en massa
dan draai je met de hand de motor tot de pen in het vliegwiel gaat en dan moet het lampje
op de speling die het pennetje heeft aan en uit gaan.Om te draaien kan hij ook in zijn 3de
versnelling en vooruit duwen
Ik denk dat je in de war bent omdat de bougiekabel die van de eerste cilinder (aan de bakkant) de verdelerkap ingaat bij de uitgang richting de waterpomp.ghys schreef:Dan had ik het goed:)
Groet,
Ree
ps, ken je dit topic al? Ook een eendrijder die moeite heeft om een HY te starten...
Ga vanavond eerst de onsteking een stellen en zal de tip onthouden niet door te starten.
Tijdens eerste poging kwamen er enkele ploffen uit.
Werd hier overigens door in verwarring gebracht:
1 op de verdelerkap (en ook 1 kwa cilinders) is het dichtst bij de waterpomp.
Over het algemeen staat de verdelerkap ongeveer zo (links motorblok) (en even uit m'n hoofd, sinds ik een 123 heb niet meer aan gezeten ):
Code:
waterpomp
---+
|
| 1 3
| b
| 2 4
|
En als ze niet goed zitten, nou ja, dan loopt ie gewoon voor geen meter, dus da's makkelijk testen
(je motor zal je er niet snel mee slopen)
Tijdens eerste poging kwamen er enkele ploffen uit.
Werd hier overigens door in verwarring gebracht:
1 op de verdelerkap (en ook 1 kwa cilinders) is het dichtst bij de waterpomp.
Over het algemeen staat de verdelerkap ongeveer zo (links motorblok) (en even uit m'n hoofd, sinds ik een 123 heb niet meer aan gezeten ):
Code:
waterpomp
---+
|
| 1 3
| b
| 2 4
|
En als ze niet goed zitten, nou ja, dan loopt ie gewoon voor geen meter, dus da's makkelijk testen
(je motor zal je er niet snel mee slopen)
-
- HY Forum Grootmeester
Dus als je de pen in het vliegwiel duwt,kan het cil.1 of cil 4 zijn die je op dat moment timed
maar dat maakt niets uit.
maar dat maakt niets uit.
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
Wat wel belangrijk is:
Een 123 Ignition zit in zijn geheel vaak 90° verdraaid t.o.v. de conventionele ontsteking.
De volgorde die je opgeeft is goed. De aansluiting voor de 4de cilinder wijst in de nieuwe situatie dus naar rechtsachter, een beetje richting de passagierstoel.
De aansluiting van cilinder 4 zit precies boven de nippel waar de elektrische draadjes uit de 123 komen.
Verder afstellen zoals reeds verteld met de pen in het vliegwiel op de eerste cilinder.
TIP: als de motor in deze stand staat, zet dan een merkteken op de krukaspoulie (bijv. een verticale streep aan de onderkant) dan weet je de volgende keer gelijk wanneer die goed staat.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Een 123 Ignition zit in zijn geheel vaak 90° verdraaid t.o.v. de conventionele ontsteking.
De volgorde die je opgeeft is goed. De aansluiting voor de 4de cilinder wijst in de nieuwe situatie dus naar rechtsachter, een beetje richting de passagierstoel.
De aansluiting van cilinder 4 zit precies boven de nippel waar de elektrische draadjes uit de 123 komen.
Verder afstellen zoals reeds verteld met de pen in het vliegwiel op de eerste cilinder.
TIP: als de motor in deze stand staat, zet dan een merkteken op de krukaspoulie (bijv. een verticale streep aan de onderkant) dan weet je de volgende keer gelijk wanneer die goed staat.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Bedankt allemaal voor de hulp!!
De motor heeft vandaag na 20 jaar stilstand gelopen!!
Bleef nog niet lopen maar zal stationair schroef even bijstellen nog:)
Paar kleine dingen nog wat verbeteren en dan komt nieuwe project, de versnellingsbak
De motor heeft vandaag na 20 jaar stilstand gelopen!!
Bleef nog niet lopen maar zal stationair schroef even bijstellen nog:)
Paar kleine dingen nog wat verbeteren en dan komt nieuwe project, de versnellingsbak