trillingen
trillingen
Hey,
bij mijn eerste rit met mn groene HY heb ik gemerkt dat deze zeerk hard begint te trillen (aan het stuur) eens ik sneller dan 60 km/uur rijdt. Als ik het goed voorheb zou een HY toch makkelijk 80-90 moeten halen. Hoe komt het dat deze zo trilt? Ligt dit aan de aandrijfas? Ergens een kapotte lager?
gr
Pieter
bij mijn eerste rit met mn groene HY heb ik gemerkt dat deze zeerk hard begint te trillen (aan het stuur) eens ik sneller dan 60 km/uur rijdt. Als ik het goed voorheb zou een HY toch makkelijk 80-90 moeten halen. Hoe komt het dat deze zo trilt? Ligt dit aan de aandrijfas? Ergens een kapotte lager?
gr
Pieter
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 26
- Lid geworden op: ma jan 21, 2008 2:49 pm
Re: trillingen
Dag Pieter, mijn eerste gedachte gaat naar niet gebalanceerde banden. Als het stuur heen en
weer gaat schudden bij 60 km/u is het zeer waarschijnlijk onbalans in de wielen, dat kun je ge-
makkelijk laten verhelpen bij een bandenbedrijf. Hou er wel rekening mee dat niet alle banden-
bedrijven de geschikte maat contramoer hebben om het wiel op het balanceerapparaat vast te
zetten. Een bedrijf dat banden verkoopt voor lichte vrachtwagens heeft dat zeker wel.
Het is heel belangrijk dat je alle vier wielen uit laat balanceren want dat schudden en trillen is
funest voor de wiellagers en die zijn peperduur ! Als dit gedaan is merk je wel of dat de oorzaak
was. Blijft het schudden toch nog dan moeten de aandrijfassen en koppelingen bekeken worden
op speling, maar dat is een heel ander verhaal.
Vriendelijke groeten, Stevan Luyckx.
weer gaat schudden bij 60 km/u is het zeer waarschijnlijk onbalans in de wielen, dat kun je ge-
makkelijk laten verhelpen bij een bandenbedrijf. Hou er wel rekening mee dat niet alle banden-
bedrijven de geschikte maat contramoer hebben om het wiel op het balanceerapparaat vast te
zetten. Een bedrijf dat banden verkoopt voor lichte vrachtwagens heeft dat zeker wel.
Het is heel belangrijk dat je alle vier wielen uit laat balanceren want dat schudden en trillen is
funest voor de wiellagers en die zijn peperduur ! Als dit gedaan is merk je wel of dat de oorzaak
was. Blijft het schudden toch nog dan moeten de aandrijfassen en koppelingen bekeken worden
op speling, maar dat is een heel ander verhaal.
Vriendelijke groeten, Stevan Luyckx.
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 26
- Lid geworden op: ma jan 21, 2008 2:49 pm
Re: trillingen
Pieter, ik vergeet nog wat : een auto heeft 5 wielen, dus ook het reservewiel uit laten balanceren.
Als je daar mee aan de gang gaat raad ik je aan de sporing van de wielen te laten nakijken, dat
scheelt enorm op slijtage van de banden en die zijn ook erg duur, als je er al kunt vinden !
Nogmaals, vr.gr. Stevan Luyckx.
Als je daar mee aan de gang gaat raad ik je aan de sporing van de wielen te laten nakijken, dat
scheelt enorm op slijtage van de banden en die zijn ook erg duur, als je er al kunt vinden !
Nogmaals, vr.gr. Stevan Luyckx.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: trillingen
Ik zit toch te denken aan een oorzaak in de lagers of aandrijfassen. Ik denk dat je bij 60 nog niet zoveel zou moeten merken van wielonbalans. Ik denk zelfs dat dit bij een HY helemaal niet zo aan de orde is bij snelheden onder de 90 en de zware wielen. Ik heb zowel bij de HY als bij mijn 2cv nog nooit een wiel laten balanceren.
Maar het is lastig om dit te beoordelen achter een PC omdat ik de trilling niet kan voelen. Is het bijv. een continue trilling, of alleen als je afremd bijvoorbeeld ?
Maar het is lastig om dit te beoordelen achter een PC omdat ik de trilling niet kan voelen. Is het bijv. een continue trilling, of alleen als je afremd bijvoorbeeld ?
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Re: trillingen
Hoi,
ik ben het niet met boudewijn eens, mijn HZ had ook last van heftige trillingen boven de 60 km/h,
en dit lag ook aan de onbalans in de wielen. Ik heb 19R400 banden en die hebben een relatief grote diameter en ontzettend veel profiel als ze nieuw zijn, dus veel rubber aan de omtrek van de band. Bij mij moest er zo'n 100gr lood per band op om alles weer rustig te krijgen.
Dus: probeer dit als eerste.
Edwin.
ik ben het niet met boudewijn eens, mijn HZ had ook last van heftige trillingen boven de 60 km/h,
en dit lag ook aan de onbalans in de wielen. Ik heb 19R400 banden en die hebben een relatief grote diameter en ontzettend veel profiel als ze nieuw zijn, dus veel rubber aan de omtrek van de band. Bij mij moest er zo'n 100gr lood per band op om alles weer rustig te krijgen.
Dus: probeer dit als eerste.
Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: trillingen
Heb ik zeker altijd geluk gehad met mijn banden. Maar goed ik spreek uit mijn ervaringen, maar ik sta ervan te kijken.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Re: trillingen
Balanceren lijkt inderdaad de logische eerste stap. Ik zat qua gedachten op hetzelfde spoor als Boudewijn maar Edwin's ervaringen spreken voor zich.
Mochten die (heftige) trillingen nou blijven na het balanceren, dan zou ik de aandrijfassen gaan verdenken.
Gr, Matthijs
Mochten die (heftige) trillingen nou blijven na het balanceren, dan zou ik de aandrijfassen gaan verdenken.
Gr, Matthijs
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: di mei 16, 2006 10:46 pm
- Locatie: Terherne
Re: trillingen
Mijn HY trilde ook erg toen ik de overstap heb gemaakt naar 19x400. Met balanceren was niet al het onbalans uit de wielen te krijgen. Uiteindelijk zijn de wielen 'gescooterd' - balanceren met het wiel nog op de auto. Nu zijn de trillingen er uit, let wel: ik moet nu wel altijd het wiel in de juiste positie weer monteren, dus één wielbout en boutgat in de velg zijn voorzien van een likje verf.
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: trillingen
Ook ik kan de bevindingen van Ed onderschrijven: heb nieuwe 19 x 400 banden laten monteren waarbij er nogal wat lood aan te pas kwam om de zaak in balans te brengen.
Heb daarnaast de ervaringen van Rode-HY al vaker gehoord.
Het zijn en blijven uiteindelijk stalen velgen die óók nog eens niet helemaal "recht" meer kunnen zijn. Heb datzelfde ook al ervaren met onze "gewone" gezinsauto (Renault Kangoo).
Wellicht is het tóch de meest simpele en goedkoopste manier eerst met (opnieuw) uitbalanceren van de wielen na te gaan of de trillingen zijn verholpen ? En pas daarná verder te gaan zoeken ?
Wil daarbij óók nog even kwijt dat nà de montage van die nieuwe banden (19 x 400) het sturen aanmerkelijk lichter is geworden !
Daarnaast spreekt me de uitleg van Gerard me wel aan waarbij ik me baseer op zijn ervaringen en kennis uit de praktijk.
Heb daarnaast de ervaringen van Rode-HY al vaker gehoord.
Het zijn en blijven uiteindelijk stalen velgen die óók nog eens niet helemaal "recht" meer kunnen zijn. Heb datzelfde ook al ervaren met onze "gewone" gezinsauto (Renault Kangoo).
Wellicht is het tóch de meest simpele en goedkoopste manier eerst met (opnieuw) uitbalanceren van de wielen na te gaan of de trillingen zijn verholpen ? En pas daarná verder te gaan zoeken ?
Wil daarbij óók nog even kwijt dat nà de montage van die nieuwe banden (19 x 400) het sturen aanmerkelijk lichter is geworden !
Daarnaast spreekt me de uitleg van Gerard me wel aan waarbij ik me baseer op zijn ervaringen en kennis uit de praktijk.
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)