Topsnelheid
- John
- HY Forum Super Expert
Topsnelheid
In het instructieboekje staat een topsnelheid van 101 km/u vermeld. Als we even aannemen dat de schrijver het ooit serieus bedoeld heeft, is hier dan de absolute snelheid bedoeld, of de snelheid die de meter aangeeft. En van welke bandenmaat ging men uit?
-
- HY Forum Grootmeester
Re: Topsnelheid
Uitgaande van de standaard bandenmaat 17x400 is de topsnelheid van 101 km/h heel realistisch. Volgens mijn Tomtom haal ik 114 km/h op 19x400.
Blijft jou HY steken op 80 km/h dan zit er wellicht een snelheidsbegrenzer op (zat op de mijne ook toen ik hem kocht (ex-rijkswaterstaat)) of heb je een 'trage bak', bedoeld voor de HY-veewagen met standaard 19x400, die later vervangen zijn door 17x400.
Blijft jou HY steken op 80 km/h dan zit er wellicht een snelheidsbegrenzer op (zat op de mijne ook toen ik hem kocht (ex-rijkswaterstaat)) of heb je een 'trage bak', bedoeld voor de HY-veewagen met standaard 19x400, die later vervangen zijn door 17x400.
- John
- HY Forum Super Expert
Ik heb ook de TomTom er maar eens bijgehaald en die geeft 98 km/u als maximum aan. De kilometerteller staat dan op 108 km/u. Ik rijd op 17x400 banden en volgens mijn gehoor is het de toerenbegrenzer die een en ander een halt toeroept en dat is maar goed ook, denk ik.
-
- HY Forum Grootmeester
Dan is die opgegeven topsnelheid dus wel correct. Nieuwe banden met vol profiel hebben immers een iets grotere diameter dan (deels) versleten banden - tel er dus één of twee kilometer bij op en je komt akelig dicht bij die 101 km/h.
Voor wat betreft het geluid: daar kun je wat aan doen.
Voor wat betreft het geluid: daar kun je wat aan doen.
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
Mmz, ik heb ook een begrenzer (zo'n cilindertje op de carburateur er voor zorgt dat de motor niet boven de 4400 toeren/min uit komt), pas heen en weer naar Eext geweest en hoewel ik heuveltje af de 90 heb gezien (gps) kwam ik over het algemeen niet boven de 84 km/u uit eigenlijk (tot ongenoegen uiteraard van de mensen achter mij op de 1 baans autoweg die N36 heet :p)
Iemand een idee of de begrenzer er zo af kan? Of kan er dan beter een andere carburateur op?
Iemand een idee of de begrenzer er zo af kan? Of kan er dan beter een andere carburateur op?
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
Na de wereldmeeting in Slovenië in 1995 was ik de slakkegang zat en heb het dingetje eens goed bestudeerd. Ik weet niet meer precies wat ik heb gedaan, maar de begrenzer zit nog wel gemonteerd maar doet niet meer wat hij moet doen. Gelukkig.
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
Met begrenzer en 17x400 banden een GPS topsnelheid van 101 km/h.
-
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Contacteer:
Hmmm, zonder GPS ook een topsnelheid van 101 km op 17x400. maar da's in het echie dus 93 a 94 km per uur. Wel met een 72 blok.
gr CitrofielNL
gr CitrofielNL
-
- HY Forum Expert
- Contacteer:
'K ben net op vakantie geweest naar duitsland.
Daar moet je op de snelweg niet op een km/h meer kijken
,dus heb ik de pk's de vrije loop gelaten.
Op een vlak stuk zonder rugwind reed de HY volgens de tomtom 105 km/h "op de meter was dit dik 110".
Dit alles met 17/400 banden vol geladen en met de fietsen op de trekhaak.
Daar moet je op de snelweg niet op een km/h meer kijken

Op een vlak stuk zonder rugwind reed de HY volgens de tomtom 105 km/h "op de meter was dit dik 110".
Dit alles met 17/400 banden vol geladen en met de fietsen op de trekhaak.
Hy 1973 verlengde wielbasis.
Pour moi un peu de "H" S.V.P.
Pour moi un peu de "H" S.V.P.
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
Kan iemand mij dan misschien vertellen waarom ik die laatste 20km/u extra niet haal als andere begrensde blokken en HY72's 't wel halen? 

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- John
- HY Forum Super Expert
Andere tandwielverhoudingen in de versnellingsbak?
Handrem nog erop?!
Gewoon de begrenzer eraf halen, ik rijdt ook max. 110 km/h (19R400 banden, H78)
Edwin

Gewoon de begrenzer eraf halen, ik rijdt ook max. 110 km/h (19R400 banden, H78)
Edwin
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
Ik heb inderdaad ergens gelezen dat de HY met verschillende verhoudingen in de bak geleverd zou zijn. Steek hierover je licht eens op bij bijv. Ben Boortman.
-
- HY Forum Grootmeester
Dat met die andere verhoudingen kan wel kloppen ja. Vrienden van ons hebben ook lange rijd HY gereden. Technisch een superding, motor liep als een zonnetje, en... veel trekkracht! Caravan er achter, en hop, vakantie! Maar... bij 80 km/u hield het op. De grote trekkracht (duidelijk meer dan bij onze HY!) zou heel goed het gevolg geweest kunnen zijn van andere bakverhoudingen. Er zijn immers in de HY veewagens die standaard op 19x400 stonden ook andere bakken in gebruikt (trage bakken dus, om de grotere diameter van de banden te compenseren). Het zou dus kunnen gaan om een 'normale' HY, met 'normale' banden, maar wel met een trage bak. Tip: grotere banden monteren. Of een 'normale' bak.
En voor Leipie: jouw brandstofverbruik doet vermoeden dat er iets niet klopt. Max. 80 km/u met een dergelijk verbruik??? Heb je dan altijd de Saxo er achter hangen als reserve-auto of zo?
En voor Leipie: jouw brandstofverbruik doet vermoeden dat er iets niet klopt. Max. 80 km/u met een dergelijk verbruik??? Heb je dan altijd de Saxo er achter hangen als reserve-auto of zo?
-
- HY Forum Grootmeester
Hallo Leipie.
Je kan die toerenbegrenzer afstellen.Bij een warme motor op 4400t/m +/-50t.
Je kan die toerenbegrenzer afstellen.Bij een warme motor op 4400t/m +/-50t.