Bij problemen met de koppeling.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bij problemen met de koppeling.

Bericht door Gerard 2cv »

Ik kreeg gisteren een telefoontje van iemand die de koppeling vernieuwd had en nu niet meer
goed vrij kwam.Dus ik had hem de nodige tips gegeven,zoals pedaalhoogte en vrije slag en de
veer bij de koppelingsvork.Die is hij dus gaan controleren en belde terug dat het goed was,
maar niets oploste en hij wou ermee op vacantie naar Polen.(Daar wil je toch geen problemen
krijgen) Ten slotte kreeg ik eruit dat hij dus alleen de plaat had vervangen en niet de drukgroep.Als de plaat slijt,slijt de drukgroep,qua veerspanning dus evenveel.Als je dus alleen
een dikkere plaat erin zet,zal die dus niet meer vrij komen.Dus altijd de plaat en de drukgroep
samen vervangen.Hopende een les voor die het nog niet wisten.
Gebruikersavatar
flyingHY
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 168
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 7:09 pm
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Bij problemen met de koppeling.

Bericht door flyingHY »

Gerard,

Bedoel je echt de drukgroep, of bedoel je het druklager (die met de koolstof ring)?

flyingHY
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl
Gebruikersavatar
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1054
Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Bij problemen met de koppeling.

Bericht door HYvonne »

Na een motorrevisie heb ik inmiddels weer 4000 km gereden. Ik had de koppelingsplaat en druklager/drukgroep niet vernieuwd, daar deze nog in bijna nieuwstaat waren.
Net terug van vakantie kan ik plotseling niet meer ontkoppelen. De kabel is nog heel en alles wat ik door het inspectieluikje kan zien, ziet er normaal uit. Bij bediening van het koppelingspedaal kun je zien dat de gaffel het druklager tegen de drukgroep duwt en ongeveer een 3 cm verschuifd. het enige wat ik mij kan voorstellen is dat de koppelingsplaat zelf misschien een stuk van de voering gelost heeft en dat dit verhinderd dat de plaat vrij kan komen.
Wie heeft er nog tips voordat ik de motor er weer uit ga halen?
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Re: Bij problemen met de koppeling.

Bericht door Gerard 2cv »

HYvonne.ik zou eerst kijken of de pedaalhoogte 126mm is van de vloermat tot de onderkant
van het pedaalrubber wat op de grond komt,als je hem intrapt en of de vrije slag maar 3mm
is.Als dat goed is.moet de motor 20cm naar voor en een nieuwe plaat en drukgroep en indien
nodig een nieuwe koolring.
Leo
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 263
Lid geworden op: di aug 12, 2003 7:43 pm
Locatie: Haarlem

Re: Bij problemen met de koppeling.

Bericht door Leo »

Hi Hyvonne,

Toevallig op de terugweg van een zeer geslaagde 8) vacantie in Frankrijk (dik 2000km gereden) exact dezelfde storing bij Gent. Door de ANWB met enige vertraging naar huis gebracht, en ga nu de boel maar eens demonteren.

Wat mij opviel aan deze storing dat het totaal niet aangekondigd was. We hebben voornamelijk zonder enige problemen op D en N wegen gereden. Daarna in Belgie iets voor Gent deed de koppeling na een stop niets meer.

Vlak voor Lille had ik een NL HY op de vluchtstrook zien staan. Kon toen daar absoluut niet stoppen om te helpen. Ik dacht een bekend gezicht van het HY team te zien. Ik hoop dat het meeviel.
:P
Het lijkt dat de Fransen steeds enthousiater worden wanneer zij een HY zien. Op de laatste camping stond een man met tranen in zijn ogen naar onze HY te kijken, zijn pas overleden oom reed vroeger ook in een HY. :D
HY rijder sinds 1995.
Gebruikersavatar
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1054
Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Bij problemen met de koppeling.

Bericht door HYvonne »

Gerard Maas schreef:HYvonne.ik zou eerst kijken of de pedaalhoogte 126mm is van de vloermat tot de onderkant
van het pedaalrubber wat op de grond komt,als je hem intrapt en of de vrije slag maar 3mm
is.Als dat goed is.moet de motor 20cm naar voor en een nieuwe plaat en drukgroep en indien
nodig een nieuwe koolring.
Gerard, De afstelling is OK.
Leo schreef:Hi Hyvonne,

Toevallig op de terugweg van een zeer geslaagde 8) vacantie in Frankrijk (dik 2000km gereden) exact dezelfde storing bij Gent. Door de ANWB met enige vertraging naar huis gebracht, en ga nu de boel maar eens demonteren.

Wat mij opviel aan deze storing dat het totaal niet aangekondigd was. :D
GEVONDEN!
Ik heb mijn vrouw de motor laten draaien (met de zwengel) en toen nog eens goed in het inspectieluik gekeken. Wat bleek? Er kwam een lege ruimte voorbij waar eigenlijk een veer in had moeten zitten. Er is dus een veer van de koppelingsplaat gebroken en ergens klem geraakt. Ik heb inmiddels alles los en klaar staan om de motor eronderuit te rijden.
Op de foto kun je in het midden de uitsparing zien, ook zie je precies de sporen waar de veer heeft gezeten.
Gerard Maas schreef:een nieuwe plaat en drukgroep en indien
nodig een nieuwe koolring.
Een nieuwe koppelingsplaat en drukgroep liggen klaar. De koolring is als nieuw.
Bijlagen
_DSC0769.JPG
_DSC0769.JPG (89.07 KiB) 49363 keer bekeken
Matthijs164
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 251
Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
Locatie: Veldhoven

Re: Bij problemen met de koppeling.

Bericht door Matthijs164 »

Super! Dat zijn de leukere klussen!

Succes, Matthijs
Gebruikersavatar
flyingHY
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 168
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 7:09 pm
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Bij problemen met de koppeling.

Bericht door flyingHY »

HYvonne,

Er valt mij nog iets op, op de foto die je hebt geplaatst.
De veren van de druktafel zitten verkeerd om gemonteerd.

Kijk eens op de tekening van HANDELING Nr. H78.312-00a

De veer van de druktafel die op de tekening aan de rechter kant te zien is, is van onderaf door de druktafel gestoken.

Op jouw foto zijn ze van bovenaf door de tafel gestoken. Dit kan tot grote problemen leiden. Als het druklager de druktafel in drukt, kan de tafel van de veren afgedrukt worden, met alle gevolgen van dien.


Groeten en succes

flyingHY
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl
Gebruikersavatar
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1054
Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Bij problemen met de koppeling.

Bericht door HYvonne »

Hallo Bert,

Je hebt waarschijnlijk gelijk. Ik heb een foto toegevoegd van de nieuwe drukgroep en daar zitten de veren inderdaad andersom gemonteerd.
De drukgroep die er nu in zit, zit er waarschijnlijk wel al een hele poos. Dus heb ik geluk gehad. Hoe dat zo komt weet ik niet.
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat er iemand de tafel losmaakt en opnieuw opspant.

Om misverstanden te voorkomen: Dit heeft niets met de gebroken veer te maken, die was van de koppelingsplaat!
Bijlagen
_DSC0772.JPG
_DSC0772.JPG (132.94 KiB) 49338 keer bekeken
Leo
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 263
Lid geworden op: di aug 12, 2003 7:43 pm
Locatie: Haarlem

Re: Bij problemen met de koppeling.

Bericht door Leo »

HYVonne

Ook nog even in het inspectieluik gekeken, en een slinger gegeven.
Even naar de veren gekeken! Inderdaad bij mijn koppelings plaat zitten ze er allemaal nog, maar een staat schuin naar binnen richting vliegwiel. Anderen zitten ook niet goed op hun plaats. Een lijkt op weg om zich er uit te werken richting druklager. Ik ga morgen de boel demonteren...
Groeten Leo
HY rijder sinds 1995.
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Re: Bij problemen met de koppeling.

Bericht door Gerard 2cv »

Hieruit blijkt dat er in koppelingrevisie bedrijven ook maar gewone mensen werken die ook
fouten kunnen maken.En een goede monteur ziet die fout en wij hopen ervan te leren
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1085
Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bij problemen met de koppeling.

Bericht door Boudewijn »

Bliji dat je vrouw het probleem zo snel gevonden heeft toch ! Ik hoop dat de klus snel geklaard is. Maar inmiddels heb je al ruime ervaring nietwaar. Ik hoop wel dat de boel nu een tijdje mag blijven zitten.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Re: Bij problemen met de koppeling.

Bericht door Gerard 2cv »

Ik geloof dat ik door dat telefoontje door te geven een aardig probleem aangekaard heb.
Maar ik ben wel weer blij.dat het Forum toch weer zijn bestaansrecht verdient :lol:
Gebruikersavatar
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1054
Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Bij problemen met de koppeling.

Bericht door HYvonne »

Gerard Maas schreef:Ik geloof dat ik door dat telefoontje door te geven een aardig probleem aangekaard heb.
Gerard, ik ben bang dat ik ook zonder dat telefoontje van jou de koppeling stuk zou hebben gehad! :wink:
Gebruikersavatar
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1054
Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Bij problemen met de koppeling.

Bericht door HYvonne »

Bijna vergeten e.e.a. terug te koppelen.

Je krijgt inderdaad ervaring met in- en uitbouwen van de motor. Vorige week in een paar uurtjes alles los, daarna met hulp van Fons en zijn palletwagen de motor er onderuit. Binnen de drukgroep en koppelingsplaat er af. De verloren veer zat in een hoek van 90 graden gevouwen en blokkeerde zo de drukgroep.
Het nieuwe spul er op.
De boutjes/moeren waarmee de vingers zijn gesteld worden, waren met verf/lak geborgd en zodoende gingen wij er van uit dat dit vooraf al gesteld was en klaar voor montage.
Gelukkig wist Fons dat de drukgroep moet worden afgesteld en dat de tafel er wel erg vreemd bij stond.
Nameten wees uit dat de afstelling niet klopte. Wij hebben dus volgens het boek de tafel gesteld en toen de motor weer terug geplaatst.
Uitbouwen, koppeling wisselen, koffie drinken en erover kletsen en de motor weer op zijn plaats, alles binnen twee uurtjes.
Daags erna alles weer aansluiten, koppelingspedaal nog opnieuw stellen en dat was het bijna.
Bij de eerste inspectie bleek ook nog de uitlaat afgebroken naast de versnellingsbak. Gelukkig had ik dat nog liggen en ook dit allemaal vernieuwd. De uitlaat verbindingen ZONDER pasta of andere kit koud tegen elkaar gemonteerd en klaar was HY. De sleutel om, startknop en brommen als nieuw. Uitlaat lekt niet en koppeling werkt weer lekker soepel.
Achteraf blij dat alles weer vers is en nu gaan met die .......Citroen. (niét banaan)

Conclusie: bij inbouw van een nieuwe drukgroep deze nauwkeurig afstellen volgens de gegevens in het boek. Bij navraag is gebleken dat de verf op de boutjes/moertjes alleen diende om tijdens opslag en transport te voorkomen dat de moertjes er af kunnen trillen.
Na montage moeten deze d.m.v. een tik met een beiteltje/schroevendraaier op de rand van de moer of met lak worden geborgd.
:mrgreen:

ps. Leo, hoe is het met jouw koppeling?
Plaats reactie