andere motor
andere motor
oke ik weet het het is niet puur citroen
maar heeft er wel eens iemand gekeken of het mogelijk is
om een moderne motor in een HY te plaatsen
voordelen meer kracht ,minder geluid ,zuiniger enz
een vriend van me heeft een HY diesel uit 68 geloof ik
maar motor is vast gelopen
mij lijkt het een beter plan om bv een vito of vw transporter blokkie in te hangen
maar ik weet geen afmetingen en hoe het pricies zit
ja ga ff kijken bij die vriend van je zou je zeggen maar zijn HY staat in de buurt van nancy frankrijk
daar gaan ze pas over 2 maanden actie ondernemen
heeft iemand ervaring op dit gebied of technishe ideeen laat maar weten
mvg gerard
maar heeft er wel eens iemand gekeken of het mogelijk is
om een moderne motor in een HY te plaatsen
voordelen meer kracht ,minder geluid ,zuiniger enz
een vriend van me heeft een HY diesel uit 68 geloof ik
maar motor is vast gelopen
mij lijkt het een beter plan om bv een vito of vw transporter blokkie in te hangen
maar ik weet geen afmetingen en hoe het pricies zit
ja ga ff kijken bij die vriend van je zou je zeggen maar zijn HY staat in de buurt van nancy frankrijk
daar gaan ze pas over 2 maanden actie ondernemen
heeft iemand ervaring op dit gebied of technishe ideeen laat maar weten
mvg gerard
Re: andere motor
Hoi Gerard,
Hier is op het forum al het één en ander over geschreven. Er rijden een aantal bussen rond met een andere (diesel) motor, maar geen succesverhalen... Ze staan wel eens op marktplaats, maar altijd met een gebrek.
Daarnaast is de rest van de bus (windgevoeligheid, remmen, vering) ook niet ontworpen om harder dan 100 te gaan!
Het grootste probleem van de bus is ook niet de motor. Ik had dezelfde in mijn DS waar ik prima 160 km/u kon rijden. Het zit hem met name in de 3-bak die erachter hangt...
Maar succes met de renovatie! De onderdelen van een diesel zijn vaak lastig te vinden
.
Groet,
Ree
Hier is op het forum al het één en ander over geschreven. Er rijden een aantal bussen rond met een andere (diesel) motor, maar geen succesverhalen... Ze staan wel eens op marktplaats, maar altijd met een gebrek.
Daarnaast is de rest van de bus (windgevoeligheid, remmen, vering) ook niet ontworpen om harder dan 100 te gaan!
Het grootste probleem van de bus is ook niet de motor. Ik had dezelfde in mijn DS waar ik prima 160 km/u kon rijden. Het zit hem met name in de 3-bak die erachter hangt...
Maar succes met de renovatie! De onderdelen van een diesel zijn vaak lastig te vinden

Groet,
Ree
Re: andere motor
hallo Ree
het gaat me niet om snelheid maar meer betrouwbaarheid
en als je dan ook nog zuiniger en stiller bent is weer meegenomen
waarschijnlijk zijn zijn drijfstangen kapot
dus motor moet echt uit elkaar of vervangen worden
als je toch zou moeten vervangen lijkt het mij de moeite
mvg gerard
het gaat me niet om snelheid maar meer betrouwbaarheid
en als je dan ook nog zuiniger en stiller bent is weer meegenomen
waarschijnlijk zijn zijn drijfstangen kapot
dus motor moet echt uit elkaar of vervangen worden
als je toch zou moeten vervangen lijkt het mij de moeite
mvg gerard
Re: andere motor
Beste,
Ik heb ook wel met de ideeën gelopen om er andere motor in te hangen.
volkswagen lt heeft motor ook in lengte richting. misschien dat wat?
Zelf ivm met benzine dacht ik aan een moderne variant maar zijn maar weinig motoren die in lengte richting liggen met bak erachter. denk aan audi of bmw maar aangezien het gewicht van de bus dat niet toelaat zijn er misschien andere opties.
Wel verstandig meteen de versnellingsbak te vervangen door een 5 bak?
dromen dromen tot die tijd rij ik nog even door met de nog in elkaar te zetten hy78 motor.
succes
Ik heb ook wel met de ideeën gelopen om er andere motor in te hangen.
volkswagen lt heeft motor ook in lengte richting. misschien dat wat?
Zelf ivm met benzine dacht ik aan een moderne variant maar zijn maar weinig motoren die in lengte richting liggen met bak erachter. denk aan audi of bmw maar aangezien het gewicht van de bus dat niet toelaat zijn er misschien andere opties.
Wel verstandig meteen de versnellingsbak te vervangen door een 5 bak?
dromen dromen tot die tijd rij ik nog even door met de nog in elkaar te zetten hy78 motor.
succes
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 11
- Lid geworden op: di apr 15, 2008 6:58 pm
Re: andere motor
Hoi,
Kijk met zeer intresse mee.. ben wel benieuwd.. en idd is een andere bak een mogelijkheid? Dit gezien ik eerder gelezen heb dat de draairichting de andere kant op is dan de DS "?
Guido
Kijk met zeer intresse mee.. ben wel benieuwd.. en idd is een andere bak een mogelijkheid? Dit gezien ik eerder gelezen heb dat de draairichting de andere kant op is dan de DS "?
Guido
Re: andere motor
ik geloof dat die vriend van me bezig is met een
andere Indenor diesel motor en dan de hele handel overzetten
ik hoopte dat er al meer over bekend was
mvg gerard
andere Indenor diesel motor en dan de hele handel overzetten
ik hoopte dat er al meer over bekend was
mvg gerard
Re: andere motor
Nog ter aanvulling: een Rover V8 en een CX motor in een HY
Ree
edit: nog wat extra info over de V8HY
Ree
edit: nog wat extra info over de V8HY
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: andere motor
Leuk om over na te denken, maar een HY motor is best een betrouwbaar ding als je regelmatig onderhoud pleegt. Stiller wordt hij ook niet, want iedere motor maakt lawaai en als je daar wat aan wilt doen moet je de HY vacuum verpakken of zo. De bak is inderdaad een punt waarmee je hem wat rustiger zou kunnen laten lopen.
Veel harder zou ik niet met een HY durven gaan. Goedkopere oplossing is een koptelefoon kopen en lekkere muziek opzetten.
Veel harder zou ik niet met een HY durven gaan. Goedkopere oplossing is een koptelefoon kopen en lekkere muziek opzetten.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 26
- Lid geworden op: ma jan 21, 2008 2:49 pm
Re: andere motor
Dag Gerard, jij wil de HY verbeteren maar ik geloof daar helemaal niet in.
De ontwerpers van de HY bestelwagen hebben een unieke combinatie van techniek en vormgeving bedacht die ruim 30 jaar lang bewezen heeft dat die heel goed was.
1. De motor die jij zou willen vervangen is de betrouwbaarheid zelf . De motor in mijn bus heeft
er ruim 400.000 km op zitten, bij 300.000 km begon hij wat olie te gebruiken en zijn de zuigers en zuigerveren en de cilinders vervangen, nieuwe krukaslagers gemonteerd en kleppen schoon
gemaakt. Verder niets. Hij rijdt met gemak 100 km/u en gebruikt geen druppel olie. Op tijd de
bougies en contactpunten vervangen en het ontstekingstijdstip afstellen, de waterpomp enkele
druppels olie geven , het luchtfilter schoonmaken en de v-snaar controleren en de kleppen stellen.
Dat is alles ! Het klinkt misschien raar maar ik geniet van het geluid dat de motor maakt, het stoort me helemaal niet ! De beste snelheid is rond de 80 km.u maar harder kan heel goed.
2. De versnellingsbak is een altijd terugkerend onderwerp van gesprek. De zoektocht naar een
4-bak heeft al heel wat hoofdbrekens gekost , maar tevergeefs. Die 3 versnellingen hebben de
ingenieurs van Citroën niet zomaar bedacht. De HY is een stads- en plattelands bedrijfswagen die geen hoge snelheid hoefde te halen zoals de bestelauto's die er nu zijn. Je rijdt weg in z'n
1 en meteen naar z'n 2, bij max. 40 km.u ga je naar z'n 3 en dan heb je een ruim bereik tot
100 km.u. In de stad rij ik altijd in z'n 3 , je hoort de motor nauwelijks, het benzineverbruik is
helemaal niet zo groot en krachtig is hij absoluut. Hij is niet snel, dat is waar, maar heb jij haast,
dan moet je geen HY kopen maar een Transit, VW, Mercedes, Opel enz... keus genoeg !
3. Het is het beste de HY te nemen zoals hij is, hem zoveel als mogelijk in de originele staat
te houden en geen energie en geld te verspillen aan "verbeteringen".
Ik was onlangs op het eiland Corsica en hoe vaak ik ben aangesproken door ouderen die de
HY in allerlei uitvoeringen hebben gekend ! Allemaal hadden ze er zelf een gehad en altijd
was de conclusie : de HY was absoluut de BESTE.
Groeten , Stevan Luyckx.
De ontwerpers van de HY bestelwagen hebben een unieke combinatie van techniek en vormgeving bedacht die ruim 30 jaar lang bewezen heeft dat die heel goed was.
1. De motor die jij zou willen vervangen is de betrouwbaarheid zelf . De motor in mijn bus heeft
er ruim 400.000 km op zitten, bij 300.000 km begon hij wat olie te gebruiken en zijn de zuigers en zuigerveren en de cilinders vervangen, nieuwe krukaslagers gemonteerd en kleppen schoon
gemaakt. Verder niets. Hij rijdt met gemak 100 km/u en gebruikt geen druppel olie. Op tijd de
bougies en contactpunten vervangen en het ontstekingstijdstip afstellen, de waterpomp enkele
druppels olie geven , het luchtfilter schoonmaken en de v-snaar controleren en de kleppen stellen.
Dat is alles ! Het klinkt misschien raar maar ik geniet van het geluid dat de motor maakt, het stoort me helemaal niet ! De beste snelheid is rond de 80 km.u maar harder kan heel goed.
2. De versnellingsbak is een altijd terugkerend onderwerp van gesprek. De zoektocht naar een
4-bak heeft al heel wat hoofdbrekens gekost , maar tevergeefs. Die 3 versnellingen hebben de
ingenieurs van Citroën niet zomaar bedacht. De HY is een stads- en plattelands bedrijfswagen die geen hoge snelheid hoefde te halen zoals de bestelauto's die er nu zijn. Je rijdt weg in z'n
1 en meteen naar z'n 2, bij max. 40 km.u ga je naar z'n 3 en dan heb je een ruim bereik tot
100 km.u. In de stad rij ik altijd in z'n 3 , je hoort de motor nauwelijks, het benzineverbruik is
helemaal niet zo groot en krachtig is hij absoluut. Hij is niet snel, dat is waar, maar heb jij haast,
dan moet je geen HY kopen maar een Transit, VW, Mercedes, Opel enz... keus genoeg !
3. Het is het beste de HY te nemen zoals hij is, hem zoveel als mogelijk in de originele staat
te houden en geen energie en geld te verspillen aan "verbeteringen".
Ik was onlangs op het eiland Corsica en hoe vaak ik ben aangesproken door ouderen die de
HY in allerlei uitvoeringen hebben gekend ! Allemaal hadden ze er zelf een gehad en altijd
was de conclusie : de HY was absoluut de BESTE.
Groeten , Stevan Luyckx.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Re: andere motor
Hallo Gerard,
In de peugeot 504 zat ook een Indenor Diesel en is goed bruikbaar voor de HY
Gerard.
In de peugeot 504 zat ook een Indenor Diesel en is goed bruikbaar voor de HY
Gerard.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: andere motor
Jammer dat van die projecten zoals de V8 en de CX motor verder helemaal niks terug te vinden is. Beetje UFO-achtige meldingen ervan, maar geen echte fotoreportage o.i.d.
Ben 't op zich wel eens met Stevan, maar aan de andere kant heeft men de HY zo geschapen dat hij op elke mogelijke manier aangepast kon worden aan de wensen/eisen van de gebruiker. Er werd nog net geen 4x4 versie van gemaakt
Och, had ik maar geld over, dan zou ik de vloer behangen met brandstofcellen en in elk wiel een electonaafmotor monteren
Ben 't op zich wel eens met Stevan, maar aan de andere kant heeft men de HY zo geschapen dat hij op elke mogelijke manier aangepast kon worden aan de wensen/eisen van de gebruiker. Er werd nog net geen 4x4 versie van gemaakt

Och, had ik maar geld over, dan zou ik de vloer behangen met brandstofcellen en in elk wiel een electonaafmotor monteren

Laatst gewijzigd door LEiPiE op wo sep 03, 2008 1:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Re: andere motor
Helemaal mijn idee Leipie,Ik had het idee om het dak met zonnecellen vol te zetten.Is toch
groot genoeg.Zo heb ik ooit gedacht dat citroen nog eens met 4 hydraumotoren in de wielen
zou komen
groot genoeg.Zo heb ik ooit gedacht dat citroen nog eens met 4 hydraumotoren in de wielen
zou komen
Re: andere motor
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938