Olie lampje

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Norbert van der Lelie
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: ma aug 11, 2003 10:49 pm
Locatie: Assen

Olie lampje

Bericht door Norbert van der Lelie »

Hallo, ik vraag jullie mee te denken.
Altijd start de HY netjes en het olie lampje gaat direct uit.
Gister weer gestart na enkele weken stilstaan, lampje ging pas bij hogere toeren uit. :shock:
Liter olie ( 20w50 ) bijgedaan.
Vandaag, starten , lampje gaat uit en direct weer aan bij veel gas weer uit. Na even proberen gaat het lampje helemaal niet meer uit. Hoe kan dat ?
schreier
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: di sep 04, 2007 8:23 pm
Locatie: Oostrum (Fr.)

Re: Olie lampje

Bericht door schreier »

Hallo,

Slecht massa contact misschien?
Matthijs164
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 251
Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
Locatie: Veldhoven

Re: Olie lampje

Bericht door Matthijs164 »

Het lampje gedraagt zich logisch (meer toeren en lampje gaat uit enz) dus een slechte massa is niet het eerste wat in mij opkomt. Ik denk eigenlijk dat je oliepomp gewoon te weinig druk levert en dat het lampje dus een terechte indicatie is van te weinig oliedruk.

En andere oorzaak zou nog een slechte oliedrukzender kunnen zijn door aangekoekte vervuiling waardoor het meetgebied een offset heeft gekregen. Deze 2e suggestie is wel een beetje ver gezocht...

Maar.. altijd goed om zeker te weten dat het geen elektrisch probleem is dus eerst even nakijken van de bedrading kan zeker geen kwaad!

Oliedrukzender is gewoon een verbreekcontact dus met een simpele multimeter kun je de zaak op de zender Ohms meten. Als alles goed werkt, moet je het volgende meten: Rode meetdraad op het contact van de zender, zwarte draad aan massa. Weerstand in de buurt van 0 Ohm bij starten of motor uit en oneindige weerstand bij lopende motor.

Succes!

Matthijs
Norbert van der Lelie
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: ma aug 11, 2003 10:49 pm
Locatie: Assen

Re: Olie lampje

Bericht door Norbert van der Lelie »

Ja ik dacht ook niet aan het lampje zelf of de sensor maar idd de druk.
Dus ik vraag me af hoe komt het dat ik de auto wegzet zonder problemen, en bij een nieuwe start na enkele weken dat er zomaar geen olie druk meer is ?
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Olie lampje

Bericht door Ree »

Hoi Norbert,

Het klinkt inderdaad alsof het aan de oliedruk ligt. Je oliepomp kan langzaam slechter aan het worden zijn.

Is je olie vers?

Je kan proberen 15W40 olie te gebruiken. Die is wat dunner. Al ben ik geen expert in de werking van de oliepomp 8)

Ree
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Re: Olie lampje

Bericht door Gerard 2cv »

Haal het stekkertje eens van het oliedrukkontakt af.Dan moet het lampje uit blijven.Als dat
zo is,kan je een nieuw schakelaartje proberen
Gebruikersavatar
Petervdl2cv
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 108
Lid geworden op: zo apr 09, 2006 11:54 pm
Locatie: België
Contacteer:

Re: Olie lampje

Bericht door Petervdl2cv »

Gerard Maas schreef:Haal het stekkertje eens van het oliedrukkontakt af.Dan moet het lampje uit blijven.Als dat
zo is
,kan je een nieuw schakelaartje proberen
Huh??? En als dat niét zo is? ;-)))
Als je het stekkertje loshaalt zal het lampje toch NOOIT branden?

Er haalde ook iemand aan om dunnere 15W40 olie te gebruiken... Volgens mijn mening schiet je hier niets mee op, integendeel een dikkere olie 20W50 zal in "oude" motoren beter smeren en beter de oliedruk handhaven.

Mijn gokje voor jouw probleem: een haperende oliedrukschakelaar. 100% zekerheid heb je alleen als je er gelijktijdig een oliedrukmeter kan op aansluiten, zie ook ander topic over oliedrukmeters.
Groeten, en succes!
Peter
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Olie lampje

Bericht door Ree »

Petervdl2cv schreef:Er haalde ook iemand aan om dunnere 15W40 olie te gebruiken... Volgens mijn mening schiet je hier niets mee op, integendeel een dikkere olie 20W50 zal in "oude" motoren beter smeren en beter de oliedruk handhaven.
Tja, dat was ik.... Met een dikkere olie kan de pomp meer druk opbouwen, dus ik snap dat het geen zin heeft. Aan de andere kant weet ik niet hoe een oliepomp reageert op dunnere olie, misschien ondervindt ie minder weerstand :? . Anyway, het is in ieder geval een goed idee om de olie te verversen als dat dit jaar nog niet gedaan is.

Maar eerst even de schakeling controleren zoals Gerard suggereert.

Groet,

Ree
Norbert van der Lelie
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: ma aug 11, 2003 10:49 pm
Locatie: Assen

Re: Olie lampje

Bericht door Norbert van der Lelie »

Oh oh, ik ben er achter wat het is. Ik had ook onmogelijk een zinnig antwoord kunnen krijgen namelijk.
Omdat mn HY geen gescheiden systeem heeft en ook geen remvloeistof-niveau-waarschuwingsyteem heeft heb ik een flotter uit de eend gemonteerd en die aangesloten op mn olie druk lampje :? , en de remolie was te laag vandaar dat er nu ineens een lampje bleef branden.
Ik dank jullie voor het meedenken, ik kan nu uit gaan zoeken waar mn remolie gebleven is :evil: . ( voor zover ik weet zijn nl alle te vervangen delen ook daadwerkelijk vervangen, op die elendige remdrukbegrenzen achter na )
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Re: Olie lampje

Bericht door Gerard 2cv »

Norbert,hoe kom je er toe om 1 lampje 2 functies te geven.Waarom niet gewoon een lamje
met een plus achter het contact en de andere naar het drijvertje en dan naar massa.Eigelijk
hoort er nog een drukknopje overheen.als je dan daarop drukt,kan je contoleren of het werkt
Norbert van der Lelie
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: ma aug 11, 2003 10:49 pm
Locatie: Assen

Re: Olie lampje

Bericht door Norbert van der Lelie »

Gewoon, tijd.
Toen vlak voor vertrek naar de wereldmeeting in Italie lag ik in bed te bedenken wat er gebeurde wanneer er bv een remslang stuk ging en ik nietsvermoedend de berg afkwam met 3 ton,s HY met een eend op triangel erachter. Toen koos ik ervoor om even snel een flottertje ertussen te zetten.
De kans is groot dat wanneer ik toen niet gedaan had het nooit gebeurd was. En nu, nu heeft het me ervoor behoed dat ik ging rijden terwijl olie onder niveau was.
Oftewel ik kies dan voor veiligheid boven aanleg zoals het zou moeten :).
Matthijs164
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 251
Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
Locatie: Veldhoven

Re: Olie lampje

Bericht door Matthijs164 »

Best goede oplossing, zolang je zelf niet vergeet wat je gemaakt hebt :-)

Door slijtage remvoeringen zakt je olieniveau. Niet perse lekkage dus!

Gr, Matthijs
Norbert van der Lelie
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: ma aug 11, 2003 10:49 pm
Locatie: Assen

Re: Olie lampje

Bericht door Norbert van der Lelie »

Mee eens.
Maar daling tijdens stilstand ?!, nou ja ik zet de HY vanmiddag alvast in de winterstalling we gaan morgen met de Jumpy en tent op vakantie.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Olie lampje

Bericht door Ree »

Matthijs164 schreef:Door slijtage remvoeringen zakt je olieniveau. Niet perse lekkage dus!
Niet mee eens :D

Als de remschoenen teruggetrokken zijn doet het er toch niet toe hoeveel ze gesleten zijn? Mijn vloeistof is nog nooit een mimileter gedaald.

Maar het idee van een flottertje in het potje vind ik een goed idee!

Groet,

Ree
Matthijs164
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 251
Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
Locatie: Veldhoven

Re: Olie lampje

Bericht door Matthijs164 »

Ree schreef:
Als de remschoenen teruggetrokken zijn doet het er toch niet toe hoeveel ze gesleten zijn? Mijn vloeistof is nog nooit een mimileter gedaald.
Klopt helemaal Ree, enige dat je merkt is de slag van het rempedaal die groter wordt tot het aangrijpmoment. Maar als je de speling van de schoenen kleiner stelt met de excentrische nokjes op de klauwplaten, dan daalt het niveau wel. Als er niet is bijgesteld, kan het vloeistofniveau bij een auto met trommelremmen rondom niet dalen (tenzij het ergens lekt of de schoenen 'plakken'...).

Gr, Matthijs
Plaats reactie