Lekke koppakking???
-
- HY Forum Liefhebber
Lekke koppakking???
Vorig jaar op vakantie nog probleemloos een kleine 9000 km gereden en daarbij alles van de bus gevraagd (bergen en 40+ graden) maar nu vrees ik dat de motor begint te protesteren. Voordat ik ga overwegen om hiermee zelf aan de slag te gaan, wil ik eerst zeker zijn of het probleem is wat ik denk en waar ik dan met name op zou moeten letten.
Het koelsysteem verliest koelvloeistof. Elke 200 km moet ik een liter toevoegen. De olievuldop (en ook de carterontluchting / klepdeksel) zit vol met "mayonaise". Er komt veel witte rook uit de uitlaat, ook nog steeds na een lange testrit op de snelweg. Ik zie geen duidelijke regelmatige bubbels als ik in de radiateur kijk.
Ik heb al een blikje Wynns toegevoegd om lekkage van het koelsysteem te verhelpen, maar zonder resultaat. Ik heb de kopbouten gecontroleerd en twee bouten (bij cilinder 3) die ik nog kon vastdraaien (omdat ze niet zo vast zaten dan de rest) aangedraaid.
De bus rijdt verder uitstekend. Topsnelheid 105 km, vermogen OK en verder geen bijzonderheden te merken.
Heb ik hier te maken met een lekke koppakking???. (ik lees op het forum ook wel eens iets over lekkage aan de "voet".)
Ik heb al veel aan de bus gedaan, maar tot nu toe nog steeds buiten het interne deel van de motor om. Omdat ie verder zo goed rijdt, ben ik wat bevreesd dat als ik de kop eenmaal loshaal, ik de boel alleen maar erger maak. Waar zou ik écht op moeten letten als ik de koppakking ga vervangen. Ik neem aan dat het meer is dan alleen de bouten losdraaien, kop erafhalen, eventueel vlak laten maken, koppakking plaatsen en alles weer vastdraaien. Wie kan mij de belangrijkste tips geven.
Alvast bedankt,
Erik Jolink
Vriescheloo
Het koelsysteem verliest koelvloeistof. Elke 200 km moet ik een liter toevoegen. De olievuldop (en ook de carterontluchting / klepdeksel) zit vol met "mayonaise". Er komt veel witte rook uit de uitlaat, ook nog steeds na een lange testrit op de snelweg. Ik zie geen duidelijke regelmatige bubbels als ik in de radiateur kijk.
Ik heb al een blikje Wynns toegevoegd om lekkage van het koelsysteem te verhelpen, maar zonder resultaat. Ik heb de kopbouten gecontroleerd en twee bouten (bij cilinder 3) die ik nog kon vastdraaien (omdat ze niet zo vast zaten dan de rest) aangedraaid.
De bus rijdt verder uitstekend. Topsnelheid 105 km, vermogen OK en verder geen bijzonderheden te merken.
Heb ik hier te maken met een lekke koppakking???. (ik lees op het forum ook wel eens iets over lekkage aan de "voet".)
Ik heb al veel aan de bus gedaan, maar tot nu toe nog steeds buiten het interne deel van de motor om. Omdat ie verder zo goed rijdt, ben ik wat bevreesd dat als ik de kop eenmaal loshaal, ik de boel alleen maar erger maak. Waar zou ik écht op moeten letten als ik de koppakking ga vervangen. Ik neem aan dat het meer is dan alleen de bouten losdraaien, kop erafhalen, eventueel vlak laten maken, koppakking plaatsen en alles weer vastdraaien. Wie kan mij de belangrijkste tips geven.
Alvast bedankt,
Erik Jolink
Vriescheloo
- HY_Pino
- HY Forum Expert
- Contacteer:
Re: Lekke koppakking???
Hallo Erik,ahjolink schreef:Het koelsysteem verliest koelvloeistof. Elke 200 km moet ik een liter toevoegen. De olievuldop (en ook de carterontluchting / klepdeksel) zit vol met "mayonaise". Er komt veel witte rook uit de uitlaat, ook nog steeds na een lange testrit op de snelweg. Ik zie geen duidelijke regelmatige bubbels als ik in de radiateur kijk.
Heb ik hier te maken met een lekke koppakking???. Waar zou ik écht op moeten letten als ik de koppakking ga vervangen. Ik neem aan dat het meer is dan alleen de bouten losdraaien, kop erafhalen, eventueel vlak laten maken, koppakking plaatsen en alles weer vastdraaien. Wie kan mij de belangrijkste tips geven.
Heb het zelf gelukkig nog niet meegemaakt maar dit lijken mij inderdaad de symptomen van een lekke koppakking. Persoonlijk zou ik proberen het uitlaatspruitstuk aan de kop te laten zitten; die tapeinden zijn namelijk pure ellende doordat ze vrij makkelijk afbreken en dan moet je dus weer gaan uitboren en draad in je kop gaan tappen. Bij mijn eend heb ik bijna dagelijks kruipolie op de tapeinden gespoten en pas na een paar weken de moertjes heel voorzichtig losgedraaid, en dat ging gelukkig goed. Het kan zijn dat de pakking lekgeslagen is bij een cilinder, maar ik heb ook al koppen gezien die ingevreten waren, dat is nog wel weer te repareren maar dan moet je dus wel gaan vlakken. Maar mocht het alleen de koppakking zijn dan kun je volgens mij volstaan met een nieuwe pakking, al zullen er wel weer andere meningen zijn

En je moet volgens het boek de kopbouten nog een paar keer natrekken, weet niet of dit ook nog in een bepaalde volgorde moet gebeuren, als je het handboek niet hebt wil ik dat wel even nakijken.
sterkte en succes!
groeten,
Erwin

-
- HY Forum Liefhebber
Hoi Erwin,
Bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik dit weekend naar het HY-Team in Heesch rijd om daar de pakking te halen. Ik kan daar ook vast een opengemaakte kop bekijken zodat ik weet wat ik kan verwachten als ik de boel loshaal. Ik heb inderdaad het Reparatie Handboek en lees daarin dat je de cilinderkopbouten twee keer moet aantrekken. Wat dat inhoud weet ik niet precies, maar ik neem aan dat je eerst alle bouten in een vaste volgorde met een bepaald koppel (3 mkg)aantrekt, en vervolgens nogmaals, maar dan nog wat vaster (6 mkg). Ik zal er snel aan moeten beginnen, want ik wil weer op pad.
Groeten,
Erik
Bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik dit weekend naar het HY-Team in Heesch rijd om daar de pakking te halen. Ik kan daar ook vast een opengemaakte kop bekijken zodat ik weet wat ik kan verwachten als ik de boel loshaal. Ik heb inderdaad het Reparatie Handboek en lees daarin dat je de cilinderkopbouten twee keer moet aantrekken. Wat dat inhoud weet ik niet precies, maar ik neem aan dat je eerst alle bouten in een vaste volgorde met een bepaald koppel (3 mkg)aantrekt, en vervolgens nogmaals, maar dan nog wat vaster (6 mkg). Ik zal er snel aan moeten beginnen, want ik wil weer op pad.
Groeten,
Erik
Laat je goed informeren in Heesch en vergeet niet om heel veel foto's te nemen. Handig voor jezelf als alles weer in elkaar moet, maar ook leuk voor ons om te zien waar je mee bezig bent! Onderweg kan je vast ook wel wat hulp gebruiken!
Succes!
Ree
Succes!
Ree
-
- HY Forum Liefhebber
Hoi Ree,
Bedankt voor je tip. Ik zal wat extra handschoenen apart leggen, anders krijgt i.p.v. de motor de camera een smeerbeurt. Ik moet je zeggen dan ik liever van je had gehoord dat deze "reparatie" zo eenvoudig is dat er absoluut niet mis kan gaan dus zeker zonder hulp kan worden uitgevoerd
.
Erik
Bedankt voor je tip. Ik zal wat extra handschoenen apart leggen, anders krijgt i.p.v. de motor de camera een smeerbeurt. Ik moet je zeggen dan ik liever van je had gehoord dat deze "reparatie" zo eenvoudig is dat er absoluut niet mis kan gaan dus zeker zonder hulp kan worden uitgevoerd

Erik
Tja, helaas
De motor is relatief eenvoudig, maar het blijft een klusje dat je perfect moet uitvoeren. Onderweg zal je nogal wat beslissingen moeten nemen en dan is het hadig als je wat foto's hebt om te delen.
Je camera kan je in een boterhammenzakje doen
Ree

De motor is relatief eenvoudig, maar het blijft een klusje dat je perfect moet uitvoeren. Onderweg zal je nogal wat beslissingen moeten nemen en dan is het hadig als je wat foto's hebt om te delen.
Je camera kan je in een boterhammenzakje doen

Ree
-
- HY Forum Liefhebber
Nog even een andere vraag: het is uiteraard niet de bedoeling, maar kan het écht kwaad om met een lekke koppakking te rijden (bv een paar honderd kilometer). Uiteraard met regelmatige controle van het koelwaterniveau en oliepijl. Met andere woorden: zal het de motor schade toebrengen?
Erik
Erik
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
Hallo Erik,
Ik heb net de excercitie achter de rug. Begon met een lekke koppakking en is geëindigd met een totaalrevisie.
Door blijven rijden is niet aan te bevelen. Je zult afhankelijk van waar de pakking het begeven heeft, rekening moeten houden met (roest)schade in de cilinderbussen.
Laat je vooral niet bang maken.
Een goede tip:
Als je zaterdag naar het HY magazijn gaat, neem dan alle tijd en vraag naar Albert. Hij kan je precies laten zien wat te doen en hoe je het moet doen. Ook het aantrekken van de bouten en andere zaken die belangrijk zijn. Vraag hem of je in geval van "weet het even niet meer" mag bellen. Hij helpt je graag.
En vooral......ben niet bang om te vragen!
Succes, Jacques
Ik heb net de excercitie achter de rug. Begon met een lekke koppakking en is geëindigd met een totaalrevisie.
Door blijven rijden is niet aan te bevelen. Je zult afhankelijk van waar de pakking het begeven heeft, rekening moeten houden met (roest)schade in de cilinderbussen.
Laat je vooral niet bang maken.
Een goede tip:
Als je zaterdag naar het HY magazijn gaat, neem dan alle tijd en vraag naar Albert. Hij kan je precies laten zien wat te doen en hoe je het moet doen. Ook het aantrekken van de bouten en andere zaken die belangrijk zijn. Vraag hem of je in geval van "weet het even niet meer" mag bellen. Hij helpt je graag.
En vooral......ben niet bang om te vragen!

Succes, Jacques
- Bijlagen
-
- DSC07456_resize.JPG (71.79 KiB) 25028 keer bekeken
-
- DSC07748_resize.JPG (115.78 KiB) 25027 keer bekeken
- HY_Pino
- HY Forum Expert
- Contacteer:
Volgens mij is dat natrekken pas aan de orde nadat de motor op temperatuur is geweest, dus na een aantal kilometers; de kop 'zet' zich dan namelijk nog iets naar het blok zodat je de bouten nog een keer moet natrekken.ahjolink schreef:. Ik heb inderdaad het Reparatie Handboek en lees daarin dat je de cilinderkopbouten twee keer moet aantrekken. Wat dat inhoud weet ik niet precies, maar ik neem aan dat je eerst alle bouten in een vaste volgorde met een bepaald koppel (3 mkg)aantrekt, en vervolgens nogmaals, maar dan nog wat vaster (6 mkg).
-
- HY Forum Liefhebber
Na een bezoek aan het magazijn en uitgebreide instructies van Albert Hetterscheid, ben ik aan de klus begonnen. De kop is eraf, en ook alle onderdelen die in en aan de kop zitten. Ik ben alles aan het schoonmaken en nadat ik vanmiddag een momentsleutel heb gekocht, kan ik de kop er weer opzetten. Dat aanhalen gaat als volgt (volgens Albert). De eerste keer alle bouten in een vaste volgorde van binnen naar buiten aanhalen met 3 mkg. Vervolgens de bouten een tweede keer in dezelfde volgorde aanhalen met 6 mkg (dus met koude motor). Na ca 500 km rijden alle bouten een stukje losdraaien en vervolgens in één vloeiende beweging weer vastzetten met 6 mkg.
Ik meld me later weer.
Erik
Ik meld me later weer.
Erik
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
Ter referentie:

Klik voor grotere versies (en dan moet je daar nog een keer doorklikken volgens mij).

Klik voor grotere versies (en dan moet je daar nog een keer doorklikken volgens mij).
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Beginner
ik denk dat je de cilinderkop er zo maar niet kan af halen want je heeft te maken met de distriebutie die moet op tijd blijven staan die moet je eerst merken voor je hem er af haalt
ahjolink schreef:Vorig jaar op vakantie nog probleemloos een kleine 9000 km gereden en daarbij alles van de bus gevraagd (bergen en 40+ graden) maar nu vrees ik dat de motor begint te protesteren. Voordat ik ga overwegen om hiermee zelf aan de slag te gaan, wil ik eerst zeker zijn of het probleem is wat ik denk en waar ik dan met name op zou moeten letten.
Alvast bedankt,
Erik Jolink
Vriescheloo
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
Ik denk dat het al wel gelukt is, aangezien dit meer dan twee jaar geleden speeldesjohnvanveen schreef:ik denk dat je de cilinderkop er zo maar niet kan af halen want je heeft te maken met de distriebutie die moet op tijd blijven staan die moet je eerst merken voor je hem er af haalt

(overigens is 't niet nodig om het hele bericht te citeren)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:

http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
ik denk ook dat het beter is om je eerst in de zaak te verdieppen want op de foto's is al te zien dat bij de hy de distributie diepper zit en je de kop er zo af kunt halen.
allen bij de motage zijn een aantal belangrijke zaken van belang.
allen bij de motage zijn een aantal belangrijke zaken van belang.