De belangrijkste onderdelen zijn toch de motor en de versnellingsbak?
Een medetractionist, vriend van mij, rijdt met een HY motor in zijn trax. Okay dat gaat niet zomaar, maar zet ze maar eens naast elkaar die twee motoren. Zuigers, Zuigerbussen, pakkingen, drijfstangen, kleppen.....
De aansluiting met het koppelingshuis is hetzelfde. Okay de startmotor draait de andere kant op. En zo zijn er natuurlijk vele zaken die anders zijn maar toch... Trouwens ik schreef toch dat we wel op zoek zijn naar een HY technisch expert en dat is ook niet voor niks.
Het is ons duidelijk dat de onderdelenvoorraad die meegenomen wordt voor pech onderweg niet helamaal hetzelfde zal zijn, maar wat belangrijker is het sleutelwerk kan zowel door de een als de ander groep gedaan worden. Of zie ik dat te optimistisch? Overigens zo'n rit moet je niet gaan beginnen als je van te voren al obveral beren op de weg ziet. Gezond meedenken over wat er eventueel kan gebeuren onder weg moet wel maar het is niet altijd persee: pech is einde rit.
In 1984 hebben, op 2 na, alle tractions de tocht uitgereden. En die twee hadden een kapotte motor toen ze de laatste etappe naar parijs teveel stallucht roken en de gaspedaal veel te ver in drukten. Een auto een six hydraulique, technisch niet de eenvoudigste onder de tractions, werd zelfs op de eerste dag in rusland total loss gereden. In Leningrad was een goede garage waar een team van een man of twaalf twee dagen en een nacht heeft gewerkt dat de vonken er af sloegen met als resultaat dat dezelfde auto de tocht gewoon heeft uitgereden. Ik was jaren later nog eens bij de tractionnist van wie deze auto was, en hij had er verder nog steeds niets aan gedaan. Ondertussen is hij nu wel helemaal gerestaureerd. Geloof je het niet bel Olivier Lequette in Parijs, zijn auto was het onderwerp van bloed zweet en tranen.
Will.

- auto lequette-560.jpg (85.1 KiB) 40886 keer bekeken