-De radiateur heeft een nieuw koelblok
-De thermostaat is verwijderd
Ik ben ten einde raad...

Ja, dat is inderdaad vreemd, de radiateur heeft dus voldoende capaciteit, de pomp genoeg opbrengst, maar blijkbaar komt die koeling niet in het blok, dus zou je daar een verstopping kunnen verwachten. Aan de rechterkant van je motorblok (bijrijderszijde) zit een bout om de koelvloeistof uit het blok af te kunnen tappen; die zou je eens los kunnen maken of er iets uit komt. Weet wel dat een blok behoorlijk aangekoekt kan zijn als er lange tijd gewoon water als koelmiddel is gebruikt, kijk maar eens op [url]http://www.geocities.com/bkulsdom/koeling2.html[/url] hoe je bussen er uit kunnen zien. Er zijn wel reinigingsmiddelen te verkrijgen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.Lecram4 schreef:Het spookt in de koeling.....Ik had een waterpomp die een beetje lekte, echter de koeltemperatuur bleef op peil, zolang ik natuurlijk op tijd water bijvulde...Ik dacht: "toch maar die pomp vervangen voordat ik op vakantie ga...Om een lang verhaal kort te maken: Na 2 keer de pomp te hebben vervangen door een revisiepomp raakt mijn motor steeds aan de kook na ongeveer 10-12 km.
-De radiateur heeft een nieuw koelblok
-De thermostaat is verwijderd
Ik ben ten einde raad...
Dat is op zich correct, maar gaat wel uit van een goed werkende veer in de radiateurdop. Als die veer ontbreekt of gebroken is, dan ontstaat er geen druk in het koelsysteem en kookt de motor gewoon bij 100 graden.Hoe uit zich het aan de kook raken van de motor zich precies? De Hy heeft een druksysteem dus als de koelvloeistof aan het koken is zit je al dik boven de 110 graden celcius....