centreergereedschap wat afwijkt of HY wijkt af?
-
- HY Forum Expert
- Kenteken: NV-12-ZR
centreergereedschap wat afwijkt of HY wijkt af?
Hoi,
Ik heb centreergereedschap kunnen lenen en volgens mij klopt er iets niet.
De achteras is exact 45 mm maat er zit geen enkele buis bij die er overheen past.
Het moet toch zo zijn dat je een massieve staaf 45mm in het lager stopt waar de meet stang weer overheen past, en de maat opneemt van de trommel.
Hierna zet je de schijf op de grondplaat van de vooras en schuif je de meetstang hier weer overheen om de afstanden te verglijken en de remschoenen te stellen.
Bij de achteras past het op geen enkele wijze dus ik snap het niet meer.
De set die ik geleend heb heeft de collega HY rijder gekocht bij een handelaar,dus het zou moeten kloppen.
Nu heb ik van Ben een plaatje gekregen van het originele gereedschap maar dat moet weer over de lagers heen en ziet er weer totaal anders uit.
Tips en tricks van harte welkom.
Ik heb nog 4 weken!!!!
Groeten Willem
De achteras is exact 45 mm maat er zit geen enkele buis bij die er overheen past.
Het moet toch zo zijn dat je een massieve staaf 45mm in het lager stopt waar de meet stang weer overheen past, en de maat opneemt van de trommel.
Hierna zet je de schijf op de grondplaat van de vooras en schuif je de meetstang hier weer overheen om de afstanden te verglijken en de remschoenen te stellen.
De set die ik geleend heb heeft de collega HY rijder gekocht bij een handelaar,dus het zou moeten kloppen.
Nu heb ik van Ben een plaatje gekregen van het originele gereedschap maar dat moet weer over de lagers heen en ziet er weer totaal anders uit.
Ik heb nog 4 weken!!!!
Groeten Willem
La tête dans les nuages
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.
-
- HY Forum Grootmeester
Re: centreergereedschap wat afwijkt of HY wijkt af?
Er zijn, voor zover ik weet twee maten centreer sets. Heeft te maken met de leeftijd van de bus.
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
- HY_Pino
- HY Forum Expert
- Contacteer:
Bij de vooras is het zo dat ik inderdaad een grondplaat heb met een pijp er op waar je passer op komt, maar eerst gebruik ik een massieve prop in de voorste trommel (dus met het lager heb je dan helemaal niets te maken) waar je met de passer de afstand bepaald.
groeten,
Erwin
groeten,
Erwin

wpater schreef:Hoi,
Ik heb nog 4 weken!!!!
Groeten Willem
Laatst gewijzigd door HY_Pino op do mar 27, 2008 2:24 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- flyingHY
- HY Forum Super Expert
- Contacteer:
HY_Pino schreef:
Willem, toen we jouw remmen hebben opengemaakt, had Ben volgens mij een set bij zich waarmee je de achterremmen kon stellen. Neem even contact met hem op.
flyingHY
Er zijn misschien verschillende uitvoeringen, want mijn bus heeft wel degelijk excentrieken. Kijk maar eens op http://www.flyinghy.nl/achterremmen.htmHahaha, dit is zeker een strikvraag!!!
De achterste trommels zijn niet te stellen met een passer! Er zitten geen excenternokken dus valt er hier ook niet veel te stellen.
Willem, toen we jouw remmen hebben opengemaakt, had Ben volgens mij een set bij zich waarmee je de achterremmen kon stellen. Neem even contact met hem op.
flyingHY
- HY_Pino
- HY Forum Expert
- Contacteer:
Nee, dat klopt, kom dus duidelijk te weinig aan de achtertrommels! Dus dan moet die passer dus ook op de achtertrommels te gebruiken zijn! Nog maar eens in de gereedschapskist duiken om te zien hoe dat nu precies in elkaar zit!flyingHY schreef:HY_Pino schreef:Er zijn misschien verschillende uitvoeringen, want mijn bus heeft wel degelijk excentrieken. Kijk maar eens op http://www.flyinghy.nl/achterremmen.htm