Remleidingen (voor) vervangen

Moderators: LEiPiE, Le Camion

LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Remleidingen (voor) vervangen

Bericht door LEiPiE »

Nou ik dacht dat varkentje zelf wel even te wassen, maar helaas.
Ten eerste krijg ik de kant van de leiding die aan de motorkant zit met geen mogelijkheid los en ten tweede is door het geweld aan de voorkant het stalen buisje naar de rem toe geknikt en die lekt nu dus :(

Kan in de werkplaatshandboeken helemaal niks vinden over het (de)monteren van zo'n leiding.
Iemand een stap-voor-stap handleiding?
601 0033.JPG
601 0033.JPG (79.44 KiB) 20983 keer bekeken
Nummer 7 is nu dus stuk en nummer 15 is wat ik wilde vervangen en dus nieuw heb liggen.
Geert heeft nr 7 zo te zien wel, jammer dat MurpHY me altijd maar weer dwingt er weer geld in te stoppen, toch weer 30 euro.
Bij die nummer 15 kreeg ik 2 kleine rubber buisjes, kan dan meteen hier wel vragen waar die precies voor bedoeld zijn, want zie ze niet op de tekening terug (maar verwacht ze wel te zien als ik de oude leidingen er af heb).

Voor de volledigheid hoe een geknakte/getordeerde remleiding er uit ziet:
remleiding.jpg
remleiding.jpg (102.38 KiB) 20923 keer bekeken
Laatst gewijzigd door LEiPiE op ma feb 18, 2008 11:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
dirkbandit
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner

Re: Remleidingen (voor) vervangen

Bericht door dirkbandit »

Hallo,

Ik heb geen ervaring met de Hy. Komt nog hoop ik, ben opzoek.
Wel met het al of niet loskrijgen van bepaalde onderdelen.
Vroeger in de garage gebeurde het wel eens dat iets niet los kwam. Als je het dan met one-shot, een carburator cleaner in spuit komt het meestal goed. Heb het verschillende keren toegepast en het lukte eigenlijk altijd.
ook bestaan er tegenwoordig schrik middelen die de onderdelen afkoelen, een soort CO2 die de onderdelen fel afkoelt waardoor deze schrikken en zo loskomen. Dit laatste lukt vooral bij bouten en moeren.
Succes.

MVg
Dirk
flyingHY
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door flyingHY »

Ewald schreef:
Kan in de werkplaatshandboeken helemaal niks vinden over het (de)monteren van zo'n leiding.

- en -

Bij die nummer 15 kreeg ik 2 kleine rubber buisjes, kan dan meteen hier wel vragen waar die precies voor bedoeld zijn, want zie ze niet op de tekening terug (maar verwacht ze wel te zien als ik de oude leidingen er af heb).

Kijk eens naar de "centrefold" in TUB-Journaal 5 van vorig jaar.

De rubber buisjes staan in de tekening aangeduid met nr 14. Er zijn er twee getekend, maar ze moeten zitten aan elk uiteinde van de dunne remleidingen.

Om de leiding te vervangen waarin nu de lekkage zit, zal de trommel er af moeten en zul je de remankerplaat en de remcilinders los moeten nemen. Je kunt anders niet bij de wartel van de remleiding komen.

flyingHY
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

flyingHY schreef:Kijk eens naar de "centrefold" in TUB-Journaal 5 van vorig jaar.
De rubber buisjes staan in de tekening aangeduid met nr 14. Er zijn er twee getekend, maar ze moeten zitten aan elk uiteinde van de dunne remleidingen.
Ok, die moet ik even opzoeken, heb 'm wel denk ik... ergens :) Verhuizingen zijn een hele goede manier om dingen ergens op te bergen waar je ze niet kan vinden :)
Om de leiding te vervangen waarin nu de lekkage zit, zal de trommel er af moeten en zul je de remankerplaat en de remcilinders los moeten nemen. Je kunt anders niet bij de wartel van de remleiding komen.
Mmz, en dat betekent dat ik dan dus ook een centreerding nodig heb toch?

Trommel ligt er al af, daar niet van. Die moet eigen ook al worden afgedraaid ofzo, want een deel van de remvoering zit aan de trommel (en ontbreekt dus ook op de voering zelf, die dus ook vervangen zou moeten worden dan, alleen probleem dat ik zo goed als blut ben :()
HY_Pino
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Bericht door HY_Pino »

Oei Ewald, dat is wel een grondige remrevisie!
De remleiding die kapotgedraaid is werd vroeger voor het hele systeem gebruikt (type H en de traction, oorspronkelijk van ijzer, nu kun je koper of cunifer gebruiken), later kwam er de dunnere remleiding met die rubbertjes (rubber buisjes) waarbij je moet opletten dat er een rode streep of een rode stip op staat, helemaal rood kan ook; tegenwoordig gebruikt Citroën LHM voor het remsysteem en daar horen dan groene rubbertjes bij (of groene stip danwel streep).
Die kapotte remleiding is niet echt mijn favoriet want die moet voorzichtig bijgebogen worden om de bocht door de ankerplaat te kunnen maken en je hebt in de trommel niet al te veel ruimte door het handremmechanisme. Wel zijn er niet al te dure remfelssetjes te koop om deze leidingen zelf te maken, maar je moet wel opletten dat je een dubbele kraag kunt maken. En echt stevig is zo'n setje niet, beetje oefenen, maar het is wel te doen. Die dunne leiding is typisch Citroën en een felsset hiervoor is dus typisch qua prijs. Overigens kom je overal waar je dunne remleiding gekoppeld is die rubbertjes tegen.

Als je remvoeringen gaat vervangen of trommels gaat uitdraaien heb je inderdaad zo'n passer nodig; die is nodig om je voeringen zo dicht en vlak mogelijk tegen je trommel te kunnen afstellen zodat beide remschoenen gelijk aangrijpen.

Ach, je hebt nog wat tijd tot Rome!
succes en groeten,

Erwin :)
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

HY_Pino schreef:Als je remvoeringen gaat vervangen of trommels gaat uitdraaien heb je inderdaad zo'n passer nodig; die is nodig om je voeringen zo dicht en vlak mogelijk tegen je trommel te kunnen afstellen zodat beide remschoenen gelijk aangrijpen.
Maar om die leiding te leggen moeten de voeringen er toch ook al af? Om ze dan weer terug te zetten moeten ze ook weer gecentreerd worden neem ik aan?
Waarom flikt MurpHY dit toch altijd als ik blut ben, bah.
Dick Kievits
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door Dick Kievits »

Speciaal gereedschap zoals trekkers, centreergereedschap etc. is allemaal te leen bij het HyTeam. Ook genoemde remleidingen liggen gewoon op voorraad.

Veel succes,

Dick
HY 1971, standaard bestelauto
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Dick Kievits schreef:Speciaal gereedschap zoals trekkers, centreergereedschap etc. is allemaal te leen bij het HyTeam. Ook genoemde remleidingen liggen gewoon op voorraad.
Ja ik weet 't, alleen zit ik in een andere uithoek van het land :D
Voor de kosten van de benzine die ik kwijt ben om even op en neer te rijden naar Heesch (en dan nog afgezien van het weer terugbrengen/terugsturen) kan ik bij Geert een centreerding kopen.
En vind het jammer (doch begrijpelijk) dat 't HY team geen online prijslijst heeft (wat kost zo'n remleiding daar?) en alleen zaterdags verstuurt. Ben wel lid, maar door al die zaken maak ik er maar weinig gebruik van helaas.
Dick Kievits
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door Dick Kievits »

Overleg het even met Stan :
(Afgehaald van de website van het HyTeam)

Donateurs van het Citroën HY team kunnen gebruikmaken van de informatietelefoon.
Als u problemen heeft met de HY kunt u van maandag t/m vrijdag - van 9.00 tot 21.00 uur - bellen (073) 64 32 33 5,
faxen (073) 64 32 33 6 of mailen naar informatie@citroenhyteam.nl. Aan de telefoon zit Stan Bögels. Hij rijdt al zo’n 25 jaar HY en heeft veel sleutelervaring.
HY 1971, standaard bestelauto
HY_Pino
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Bericht door HY_Pino »

[quote="LEiPiEJa ik weet 't, alleen zit ik in een andere uithoek van het land :D
Voor de kosten van de benzine die ik kwijt ben om even op en neer te rijden naar Heesch (en dan nog afgezien van het weer terugbrengen/terugsturen) kan ik bij Geert een centreerding kopen.
En vind het jammer (doch begrijpelijk) dat 't HY team geen online prijslijst heeft (wat kost zo'n remleiding daar?) en alleen zaterdags verstuurt. Ben wel lid, maar door al die zaken maak ik er maar weinig gebruik van helaas.[/quote]

Ja, en Dieren is dan wel iets dichterbij maar Hengelo blijft een uithoek :) Maar als je een centreerding nodig hebt of een trekker of zo, heb ooit eens zo'n set gekocht want om nu afhankelijk te zijn van het HY team zag ik ook niet echt zitten.
en off-topic; heb de prijsstelling van het magazijn ook al eens aangekaart maar als liefhebber moet je gewoon wat over hebben voor je hobby, zegt men...en HY wordt toch meer waard?! Ja, als je HY verkoopt, maar je wilt er juist in rijden.
Denk dat ze de prijslijst niet openbaar maken omdat naast het extra werk voor de vrijwilligers (al staat alles nu ook al in Heesch in de computer) het te duidelijk wordt dat het magazijn niet echt goedkoop is in zijn onderdelen. :?
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Mooiste zou zijn als Le Camion steunpunt Oost van de grond komt :D
Maar goed, da's nog in ontwikkeling.

Ben ondertussen iig nog niet veel wijzer, de centerfold van Bert is mooi, maar niet wat ik nodig heb helaas (volgens Geert hebben de remslangen bij mij geen rubber buisje nodig overigens).
Ik zoek dus handleiding vervangen remleidingen en -slangen.
Met voornamelijk als vragen:
1. hoe krijg je die remslangen los (geweld is dus GEEN optie), moet dirk's tips nog proberen
2. wat moet je precies doen om een remleiding te vervangen en wat voor gereedschap heb je nodig?

Bij remleiding vervangen moet de remschoen er af heb ik begrepen en die ga ik dan meteen ook maar vervangen, want de voering is niet goed meer.
Nu is er een sleutel om de remmen te stellen en is daarnaast centreergereedschap nodig.

Moet nog contact zoeken met een Citrofiel in de straat die mogelijk ook die tools heeft, kom er alleen niet aan toe tot nu toe :(
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door rodeHY »

Ik heb al het remgereedschap vorig jaar gekocht. Je mag het wel lenen, ik wil het zelfs wel brengen en later weer ophalen (zit elke week wel een dag in de buurt van Enschede/Hengelo/Oldenzaal en omstreken. Maar... het spul ligt nu nog in de HY en die staat nog in de stalling. Op dit moment kan ik er nog niet bij komen. Wanneer wil je de klus afhebben?
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Nou ja, Citromobiel 't eerste weekend van mei wil ik er toch wel bij zijn :D
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door rodeHY »

Oooo... dan zie ik wel mogelijkheden. Ik zal binnenkort eens bij de beheerder van de stalling informeren. Ik houd je wel op de hoogte. Mocht je ondertussen zelf iets vinden dan is dat natuurlijk prima! Laat het dan wel even weten, dan hoef ik niet voor niets naar de stalling.
flyingHY
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door flyingHY »

Ben ondertussen iig nog niet veel wijzer, de centerfold van Bert is mooi, maar niet wat ik nodig heb helaas (volgens Geert hebben de remslangen bij mij geen rubber buisje nodig overigens).
Ik zoek dus handleiding vervangen remleidingen en -slangen.
Ewald, als jij (rode) rubberen buisjes hebt gekregen bij nr 15 uit de tekening, dan is er één voor de aansluiting van leiding 4 aan leiding 15. Daar heb je hem echt nodig. Geert bedoelt waarschijnlijk dat je voor de aansluiting van 15 aan 7 niet zo'n busje nodig hebt.

Nu even over de vervanging van leiding 7.

1 - Trommel er af
2 - Handremkabel losmaken
3 - 4 bouten losmaken (zie foto) (Voordat je de onderste drie bouten los maakt kun je beter de onderste veren eerst losmaken, anders schieten de veren en het pennetje waar ze aan vast zitten alle kanten op.)
4 - De remankerplaat kan er nu in zijn geheel af.
5 - De kroonmoeren aan de achterkant losdraaien en de bouten van de stelbussen er uit nemen.
6 - Handremarmen verwijderen en de remankerplaat los halen.
7 - Nu de twee bouten en moeren van de bovenste remcilinder losmaken.
8 - De twee verbindingsplaten zijn los en je kunt de voorste wegnemen. Nu heb je zicht op de twee cilinders met leidingen en afstandsring.
9 - De remleiding losschroeven (remleidingsleutel maat 12)

Je kan misschien stap 6 overslaan, als je kans ziet (stap 7) om met een platte steeksleutel achter de bovenste remcilinder te komen, om de moeren vast te houden, terwijl de remankerplaat er nog op zit.

Afbeelding

Succes

FlyingHY
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl
Plaats reactie