motor knalt, wil niet stationair en heeft te lage snelheid
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Re: motor knalt, wil niet stationair en heeft te lage snelheid
Hmm, ben na deze opmerkingen zwaar aan de studie geslagen en heb de handboeken van zowel Traction als HY bekeken. De interne constructie is identiek en ook de tandwielen lijken hetzelfde gesneden te zijn. Dus als de motor de andere kant op draait met identieke constructie, dan zou dat toch ook moeten gelden voor de ontsteking zou je zeggen.... Echter, bij het bekijken van foto's van mijn blok krijg ik toch ongelijk!
Op de foto kun je duidelijk zien dat de rotor inderdaad rechtsom moet draaien, net als bij de Traction. Kan het alleen niet verklaren aan de hand van de boeken maar zal wel iets over het hoofd zien.
Dick, sorry dat ik je op het verkeerde been heb gezet met mijn suggestie. Misschien heb je nog wat aan de foto zodat je een en ander kunt checken. Cylinder 1 zit helemaal rechts op de foto. Ben heel benieuwd naar de uitkomst!
Groeten, Matthijs
Op de foto kun je duidelijk zien dat de rotor inderdaad rechtsom moet draaien, net als bij de Traction. Kan het alleen niet verklaren aan de hand van de boeken maar zal wel iets over het hoofd zien.
Dick, sorry dat ik je op het verkeerde been heb gezet met mijn suggestie. Misschien heb je nog wat aan de foto zodat je een en ander kunt checken. Cylinder 1 zit helemaal rechts op de foto. Ben heel benieuwd naar de uitkomst!
Groeten, Matthijs
- Bijlagen
-
- Le Camion 013.jpg (72.63 KiB) 8057 keer bekeken
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1054
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: motor knalt, wil niet stationair en heeft te lage snelheid
Om verdere verwarring te voorkomen, Matthijs heeft het oude type motor (lees: Traction) en het plaatje ziet er daarom anders uit dan het blok van Dick.
Het zal voor het de ontstekingsvolgorde waarschijnlijk niets uitmaken.
Wat wel belangrijk is:
Een 123 Ignition zit in zijn geheel 90° verdraaid t.o.v. de conventionele ontsteking.
De aansluiting voor de eerste cilinder wijst in de nieuwe situatie dus naar rechtsachter, een beetje richting de passagierstoel.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Aanvulling:
De aansluiting van cilinder 1 zit precies boven de nippel waar de elektrische draadjes uit de 123 komen.
De foto is van het hartje van onze HYvonne, ook van 1974 en met 123 ignition.
Het zal voor het de ontstekingsvolgorde waarschijnlijk niets uitmaken.
Wat wel belangrijk is:
Een 123 Ignition zit in zijn geheel 90° verdraaid t.o.v. de conventionele ontsteking.
De aansluiting voor de eerste cilinder wijst in de nieuwe situatie dus naar rechtsachter, een beetje richting de passagierstoel.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Aanvulling:
De aansluiting van cilinder 1 zit precies boven de nippel waar de elektrische draadjes uit de 123 komen.
De foto is van het hartje van onze HYvonne, ook van 1974 en met 123 ignition.
Laatst gewijzigd door HYvonne op do feb 07, 2008 4:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 25
- Lid geworden op: vr aug 31, 2007 4:16 pm
- Locatie: rotterdam
Re: motor knalt, wil niet stationair en heeft te lage snelheid
Dank, dank, ik zal de heren ( Albert en Marco) zeker even de foto laten zien voor ik ze weer loslaat op het hart van wilHYmina Dick
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 25
- Lid geworden op: vr aug 31, 2007 4:16 pm
- Locatie: rotterdam
Re: motor knalt, wil niet stationair en heeft te lage snelheid
Tja, het staat er toch duidelijk in: kleppen op 0,2, bougies op 0,7....
Dat was het dus.Even niet naar gekeken bij de montage, even niet aan gedacht als probleem. Rijdt als een zonnetje. Gelukkig nog wel een echt achterremprobleem.,.......Dick

Dat was het dus.Even niet naar gekeken bij de montage, even niet aan gedacht als probleem. Rijdt als een zonnetje. Gelukkig nog wel een echt achterremprobleem.,.......Dick
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Re: motor knalt, wil niet stationair en heeft te lage snelheid
Dus de kleppen stonden op 0.7 en de bougies op 0.2???
Blij dat je de fout gevonden hebt, succes met de remmen!
Gr, Matthijs

Blij dat je de fout gevonden hebt, succes met de remmen!
Gr, Matthijs
Re: motor knalt, wil niet stationair en heeft te lage snelheid
Hoi Dick!
Mooi dat ie weer lekker spint...
Je uitlaat mag iets ruimer op 0,25.
Groet,
Ree
Mooi dat ie weer lekker spint...
Je uitlaat mag iets ruimer op 0,25.
Groet,
Ree