motor knalt, wil niet stationair en heeft te lage snelheid

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Matthijs164
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 251
Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
Locatie: Veldhoven

Re: motor knalt, wil niet stationair en heeft te lage snelheid

Bericht door Matthijs164 »

Hmm, ben na deze opmerkingen zwaar aan de studie geslagen en heb de handboeken van zowel Traction als HY bekeken. De interne constructie is identiek en ook de tandwielen lijken hetzelfde gesneden te zijn. Dus als de motor de andere kant op draait met identieke constructie, dan zou dat toch ook moeten gelden voor de ontsteking zou je zeggen.... Echter, bij het bekijken van foto's van mijn blok krijg ik toch ongelijk!

Op de foto kun je duidelijk zien dat de rotor inderdaad rechtsom moet draaien, net als bij de Traction. Kan het alleen niet verklaren aan de hand van de boeken maar zal wel iets over het hoofd zien.

Dick, sorry dat ik je op het verkeerde been heb gezet met mijn suggestie. Misschien heb je nog wat aan de foto zodat je een en ander kunt checken. Cylinder 1 zit helemaal rechts op de foto. Ben heel benieuwd naar de uitkomst!

Groeten, Matthijs
Bijlagen
Le Camion 013.jpg
Le Camion 013.jpg (72.63 KiB) 8057 keer bekeken
Gebruikersavatar
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1054
Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
Locatie: Zuid-Limburg

Re: motor knalt, wil niet stationair en heeft te lage snelheid

Bericht door HYvonne »

Om verdere verwarring te voorkomen, Matthijs heeft het oude type motor (lees: Traction) en het plaatje ziet er daarom anders uit dan het blok van Dick.
Het zal voor het de ontstekingsvolgorde waarschijnlijk niets uitmaken.

Wat wel belangrijk is:
Een 123 Ignition zit in zijn geheel 90° verdraaid t.o.v. de conventionele ontsteking.
De aansluiting voor de eerste cilinder wijst in de nieuwe situatie dus naar rechtsachter, een beetje richting de passagierstoel.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Aanvulling:
De aansluiting van cilinder 1 zit precies boven de nippel waar de elektrische draadjes uit de 123 komen.


De foto is van het hartje van onze HYvonne, ook van 1974 en met 123 ignition.
Laatst gewijzigd door HYvonne op do feb 07, 2008 4:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
dikklep
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 25
Lid geworden op: vr aug 31, 2007 4:16 pm
Locatie: rotterdam

Re: motor knalt, wil niet stationair en heeft te lage snelheid

Bericht door dikklep »

Dank, dank, ik zal de heren ( Albert en Marco) zeker even de foto laten zien voor ik ze weer loslaat op het hart van wilHYmina Dick
dikklep
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 25
Lid geworden op: vr aug 31, 2007 4:16 pm
Locatie: rotterdam

Re: motor knalt, wil niet stationair en heeft te lage snelheid

Bericht door dikklep »

Tja, het staat er toch duidelijk in: kleppen op 0,2, bougies op 0,7.... :oops:
Dat was het dus.Even niet naar gekeken bij de montage, even niet aan gedacht als probleem. Rijdt als een zonnetje. Gelukkig nog wel een echt achterremprobleem.,.......Dick
Matthijs164
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 251
Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
Locatie: Veldhoven

Re: motor knalt, wil niet stationair en heeft te lage snelheid

Bericht door Matthijs164 »

Dus de kleppen stonden op 0.7 en de bougies op 0.2??? :D

Blij dat je de fout gevonden hebt, succes met de remmen!

Gr, Matthijs
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: motor knalt, wil niet stationair en heeft te lage snelheid

Bericht door Ree »

Hoi Dick!

Mooi dat ie weer lekker spint...

Je uitlaat mag iets ruimer op 0,25.

Groet,

Ree
Plaats reactie