Wat ik weet en gedocumenteerd kan onderbouwen (altijd lastig omdat er veel oude regelgeving op internet staat) komt van de site van
3vo, maar deze artikelen zijn ook op andere sites te lezen:
3vo schreef:Artikel 59
1. Bestuurders van een motorvoertuig en de naast hen gezeten passagiers moeten gebruik maken van de voor hen beschikbare autogordel. Naast de bestuurder gezeten passagiers jonger dan 12 jaren die korter zijn dan 1.35 meter moeten gebruik maken van een voor hen geschikt kinderbeveiligingsmiddel dat is voorzien van een goedkeuringsmerk als bedoeld in artikel 22, vierde lid, van de wet.
2. Andere dan de in het eerste lid bedoelde passagiers moeten eveneens gebruik maken van de voor hen beschikbare autogordel. Indien deze passagiers jonger zijn dan twaalf jaren en korter zijn dan 1.50 meter, moeten zij gebruik maken van een voor hen geschikt kinderbeveiligingsmiddel als bedoeld in het eerste lid, indien dit aanwezig is. Indien een dergelijk kinderbeveiligingsmiddel niet aanwezig is, moeten passagiers van 3 tot 12 jaren die korter zijn dan 1.50 meter gebruik maken van de voor hen beschikbare autogordel. Passagiers van 0 tot 3 jaren behoeven alsdan geen beveiligingsmiddel te gebruiken.
3. Bestuurders en passagiers die korter zijn dan 1.50 meter en die gebruik moeten maken van de autogordel mogen een driepuntsgordel gebruiken als heupgordel.
4. Het is bestuurders verboden passagiers jonger dan twaalf jaren te vervoeren op een andere wijze dan in dit artikel is voorgeschreven.
5. Het eerste lid geldt niet voor bestuurders tijdens het vervoer van passagiers tegen vergoeding in de zin van de Wet personenvervoer.
6. Het eerste en het tweede lid gelden niet voor personen woonachtig in het buitenland die overeenkomstig de aldaar geldende wettelijke voorschriften van de verplichting tot het gebruik maken van een beveiligingsmiddel zijn vrijgesteld.
Dus mijn conclusies mbt de RVV 1990 en de bus:
- Kinderen onder de 2 jaar gelden achterin géén regels, voorin in een geschikt zitje in de gordel.
- Van 2 tot 12 jaar én korter dan 1.35 moet gebruik gemaakt worden van een voor hen geschikt kinderbeveiligingsmiddel dat is voorzien van een goedkeuringsmerk. Dit geldt dus zowel voor als achter.
- Vervolgens tot de 1,50 moet ook in de gordel.
- En voor mensen langer dan 1,50 zijn nog gewoon de oude regels van toepassing.
Dus als antwoord op je vragen:
Pim Zijderveld schreef:A: en moet dit ook in de rijrichting zijn ?
B: en voor de niet stoeltjes zittertjes moet dat dan een 3-punts gordel zijn ?
C: en geldt dit ook voor bussen ouder dan 1971 ?
A: Deze regels gelden voor alle rijrichtingen. Aloewel het zeer onveilig is een kinderzitje te monteren dwars op de rijrichting.
B: Volgens mij kan het ook met tweepunts, als het zitje daar maar voor goedgekeurd is. Ik weet niet of deze bestaan.
C: Dat is dus ook mijn grote vraag. De regel dat je voor 1971 geen gordels hoeft te hebben komt uit het voertuigenregelement, die
hier goed staat uitgelegd. De grote vraag is, staat het voertuigregelement boven de RVV 1990 of niet?
Groet,
Ree