sensor temperatuur/accu.
-
- HY Forum Liefhebber
sensor temperatuur/accu.
Op mijn motor zit een sensor voor de temperatuurmeting van de koelvloeistof. Dat is niet
origineel maar waarschijnlijk door de vorige eigenaar gemonteerd. Het metertje dat oor-
spronkelijk diende voor de oplaadcapaciteit van dynamo/accu gaf nu de temperatuur aan.
Per ongeluk is de aansluiting op de sensor afgebroken , ik wil nu de aansluiting op de accu/
dynamo herstellen. Waar moet die aansluiting op gemaakt worden ? Op de dynamo, en zo
ja waar dan? of op de accu en eveneens : waar dan?
Vriendelijke groet, Stevan Luyckx
origineel maar waarschijnlijk door de vorige eigenaar gemonteerd. Het metertje dat oor-
spronkelijk diende voor de oplaadcapaciteit van dynamo/accu gaf nu de temperatuur aan.
Per ongeluk is de aansluiting op de sensor afgebroken , ik wil nu de aansluiting op de accu/
dynamo herstellen. Waar moet die aansluiting op gemaakt worden ? Op de dynamo, en zo
ja waar dan? of op de accu en eveneens : waar dan?
Vriendelijke groet, Stevan Luyckx
-
- HY Forum Grootmeester
Re: sensor temperatuur/accu.
Dit gaat dus om een Voltmeter,die of van 5V tot 7,5V of van 11,5 tot 16V aangeeft,die kan
je dus achter het contact en de massa plaatsen.
je dus achter het contact en de massa plaatsen.
-
- HY Forum Liefhebber
Dag Gerard, bedankt voor het antwoord op mijn vraag over de aansluiting van een sensor.
Het is mij echter niet duidelijk wat je bedoelt met "achter het contact en de massa", zou je
die plek wat concreter willen omschrijven ?
BonCourage ! Stevan Luyckx.
Het is mij echter niet duidelijk wat je bedoelt met "achter het contact en de massa", zou je
die plek wat concreter willen omschrijven ?
BonCourage ! Stevan Luyckx.
-
- HY Forum Grootmeester
Aan je contactschakelaar komt een constante + draad en als je de sleutel omdraai krijgt
ook de draad naar de ontsteking en de dynamo stroom,die moet je dus hebben om als +
voor de Voltmeter te gebruiken,Want als de auto een half jaar geparkeerd staat hoef die
meter toch niet te werken en je wilt weten of de dynamo goed bij laadt en dat is dus als
de motor draait.Electriciteit kan je niet zien, dus moet je meten
ook de draad naar de ontsteking en de dynamo stroom,die moet je dus hebben om als +
voor de Voltmeter te gebruiken,Want als de auto een half jaar geparkeerd staat hoef die
meter toch niet te werken en je wilt weten of de dynamo goed bij laadt en dat is dus als
de motor draait.Electriciteit kan je niet zien, dus moet je meten
Waar je de stroom vandaan haalt maakt in principe niets uit. Het metertje meet hoeveel volt er in het systeem zit.
Het is slim om het op een plek af te tappen dat alleen stroom krijgt wanneer het contact aan staat, anders verbruikt het metertje altijd stroom. Vandaar dus "achter het contact"
Ik neem aan dat het metertje al ergens "aan de massa" zit, anders moet je er voor zorgen.
Groet,
Ree
Het is slim om het op een plek af te tappen dat alleen stroom krijgt wanneer het contact aan staat, anders verbruikt het metertje altijd stroom. Vandaar dus "achter het contact"

Ik neem aan dat het metertje al ergens "aan de massa" zit, anders moet je er voor zorgen.
Groet,
Ree