Zekering in bedrading HY 1954
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 14
- Lid geworden op: ma jun 19, 2006 11:54 am
- Locatie: Nieuwegein
Zekering in bedrading HY 1954
Hallo,
Ik ben bezig met de electra van een HY uit 1954. Met behulp van een werkplaats boek kom ik een heel eind heb echter nog wat onduidelijkheden.
De spanning van de accu loopt via de startmotor direct naar het dashbord (amperemeter) zit hier nog ergens een zekering? Of zit e.e.a. in de ampere meter verwerkt? Anders heb je toch een probleem indien er kortsluiting ontstaat? Ik krijg nu namelijk geen stroom op het dashbord.
Een ander vraag betreft de aansluiting van de Klaxon knipperlichten (pijltjes) die staan namelijk niet in mijn schema. In het schema gaat er maar 1 draad naar de units en is er niet iets als een relais. Maar in mijn auto heb ik twee draden (en aansluitingen) op de units en er zit een relais met lampje in het dashbord.
Bedankt,
Peter
Ik ben bezig met de electra van een HY uit 1954. Met behulp van een werkplaats boek kom ik een heel eind heb echter nog wat onduidelijkheden.
De spanning van de accu loopt via de startmotor direct naar het dashbord (amperemeter) zit hier nog ergens een zekering? Of zit e.e.a. in de ampere meter verwerkt? Anders heb je toch een probleem indien er kortsluiting ontstaat? Ik krijg nu namelijk geen stroom op het dashbord.
Een ander vraag betreft de aansluiting van de Klaxon knipperlichten (pijltjes) die staan namelijk niet in mijn schema. In het schema gaat er maar 1 draad naar de units en is er niet iets als een relais. Maar in mijn auto heb ik twee draden (en aansluitingen) op de units en er zit een relais met lampje in het dashbord.
Bedankt,
Peter
Hoi,
ja, da's lachen he! GEEN ZEKERINGEN in een oude bus!
Dit klopt inderdaad. In mijn bus en trouwens ook in mijn oude eend is geen zekering te vinden. Als je toch bezig bent met de bedrading is het handig om dus een aantal zekeringen in de draadboom op te nemen.
Wat betreft de pijltjes: er zijn 2 versies in de omloop: 1 versie met 1 draad en een versie met 2 draden. Bij 1 draad wordt zowel de spoel als het lampje tegelijk gevoed, bij de 2-draads versie wordt het lampje en de spoel van het pijltje apart gevoed. De massa is de carrosserie.
Succes!
Edwin
ja, da's lachen he! GEEN ZEKERINGEN in een oude bus!
Dit klopt inderdaad. In mijn bus en trouwens ook in mijn oude eend is geen zekering te vinden. Als je toch bezig bent met de bedrading is het handig om dus een aantal zekeringen in de draadboom op te nemen.
Wat betreft de pijltjes: er zijn 2 versies in de omloop: 1 versie met 1 draad en een versie met 2 draden. Bij 1 draad wordt zowel de spoel als het lampje tegelijk gevoed, bij de 2-draads versie wordt het lampje en de spoel van het pijltje apart gevoed. De massa is de carrosserie.
Succes!
Edwin
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 14
- Lid geworden op: ma jun 19, 2006 11:54 am
- Locatie: Nieuwegein
Hoi Edwin,
Alvast bedankt zover maar blijft toch de vraag: geen zekering dus als er ergens kortsluiting is ontstaan wat is er dan kapot gegaan. Zoals ik het schema zie komt de spanningsdraad binnen op de ampere meter in het dashbord. Vandaar wordt het verder verdeeld naar de overige stroompunten. Wil het in mijn geval (geen spanning op alles achter de amoeremeter) zeggen dat de ampere meter als een soort zekering heeft gefungeerd en nu kapot is? Anders kan ik voorlopig de ampere meter overbruggen om de rest van de electra correct aan te sluiten.
Alvast bedankt voor je reactie.
Peter
Alvast bedankt zover maar blijft toch de vraag: geen zekering dus als er ergens kortsluiting is ontstaan wat is er dan kapot gegaan. Zoals ik het schema zie komt de spanningsdraad binnen op de ampere meter in het dashbord. Vandaar wordt het verder verdeeld naar de overige stroompunten. Wil het in mijn geval (geen spanning op alles achter de amoeremeter) zeggen dat de ampere meter als een soort zekering heeft gefungeerd en nu kapot is? Anders kan ik voorlopig de ampere meter overbruggen om de rest van de electra correct aan te sluiten.
Alvast bedankt voor je reactie.
Peter
Tja,
als je voor de amperemeter wel spanning hebt, en erachter niet dan lijkt mij jouw conclusie juist: de amperemeter is stuk.
Je kan hem voorlopig doorverbinden, alleen is het wel belangrijk dat je weet waar de kortsluiting vandaan kwam en dit eerst oplost.
Groeten,
Edwin.
als je voor de amperemeter wel spanning hebt, en erachter niet dan lijkt mij jouw conclusie juist: de amperemeter is stuk.
Je kan hem voorlopig doorverbinden, alleen is het wel belangrijk dat je weet waar de kortsluiting vandaan kwam en dit eerst oplost.
Groeten,
Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Je kunt de amperemeter toch eerst even doormeten. Of je gebruikt even je eigen multimeter als amperemeter. Het lijkt me echter het slimste om een flinke zekering, voordat je hieraan begint, in het circuit op te nemen. Als er nog ergens sluiting is, dan klapt die door. Doe je het niet en de boel vliegt in brand of gaat smeulen, dan ben je verder van huis.
Succes
Succes
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 14
- Lid geworden op: ma jun 19, 2006 11:54 am
- Locatie: Nieuwegein
Re: Zekering in bedrading HY 1954
Hallo Allemaal.
Bedankt voor de tips zover. Een deel van de elektra werkt weer. Het lijkt er alleen op dat ik een bedrading in m'n bus heb die wel in de handleiding staat alleen zonder afbeelding.
Dat zou plaatje 129 moeten zijn en inderdaad de plaatjes gaan van 128 naar... 130.
Maar ok ik kom vooruit. Iemand nog een idee wat voor verlichting er aan de voorkant zit bij zo'n bus? Volgens mij heb ik een plus draad voor stads / parkeerlicht (die zijn geschakeld met die kleine lampjes aan de zijkant). en dan nog twee plus draden (neem aan voor dim en groot licht). Maar er zitten standaard lampen in met drie pootjes. Volgens mij moet daar een van de aarde zijn terwijl de rest van de verlichting alle aarde aan de carrosserie heeft.
Zijn er soms speciale reflectors / lampen voor deze bus.
Alvast weer bedankt.
Groet,
Peter
Bedankt voor de tips zover. Een deel van de elektra werkt weer. Het lijkt er alleen op dat ik een bedrading in m'n bus heb die wel in de handleiding staat alleen zonder afbeelding.
Dat zou plaatje 129 moeten zijn en inderdaad de plaatjes gaan van 128 naar... 130.
Maar ok ik kom vooruit. Iemand nog een idee wat voor verlichting er aan de voorkant zit bij zo'n bus? Volgens mij heb ik een plus draad voor stads / parkeerlicht (die zijn geschakeld met die kleine lampjes aan de zijkant). en dan nog twee plus draden (neem aan voor dim en groot licht). Maar er zitten standaard lampen in met drie pootjes. Volgens mij moet daar een van de aarde zijn terwijl de rest van de verlichting alle aarde aan de carrosserie heeft.
Zijn er soms speciale reflectors / lampen voor deze bus.
Alvast weer bedankt.
Groet,
Peter
Re: Zekering in bedrading HY 1954
Hoi Peter,
De koplampen in jouw bus horen van het 6-volts type te zijn met lampjes met bajonetfitting en twee contactpuntjes onderaan de lamp.
De draden die naar je koplampen gaan bestaan uit 3 draden (ik meen groen, geel en rood).
Ze zijn bevestigd met moertjes op de fitting. Ze zijn voor dimlicht, grootlicht en stadslicht. Het stadslicht bestaat uit een buislampje dat achterop de fitting is bevestigd, en schijnt door een opening in de fitting. De fitting zelf is verbonden met het koplamphuis door een draad en zo geaard. De reflector zelf hoort geen stadslicht te hebben.
Je kan deze reflectoren nog wel krijgen, ze zijn hetzelfde voor een oude eend. Zoek dus bij gespecialiseerde 2cv bedrijven of het EEEC of zo.
Zie bijgevoegde fotootjes.
De koplampen in jouw bus horen van het 6-volts type te zijn met lampjes met bajonetfitting en twee contactpuntjes onderaan de lamp.
De draden die naar je koplampen gaan bestaan uit 3 draden (ik meen groen, geel en rood).
Ze zijn bevestigd met moertjes op de fitting. Ze zijn voor dimlicht, grootlicht en stadslicht. Het stadslicht bestaat uit een buislampje dat achterop de fitting is bevestigd, en schijnt door een opening in de fitting. De fitting zelf is verbonden met het koplamphuis door een draad en zo geaard. De reflector zelf hoort geen stadslicht te hebben.
Je kan deze reflectoren nog wel krijgen, ze zijn hetzelfde voor een oude eend. Zoek dus bij gespecialiseerde 2cv bedrijven of het EEEC of zo.
Zie bijgevoegde fotootjes.
- Bijlagen
-
- IMG_0967_2.jpg (23.31 KiB) 29634 keer bekeken
-
- IMG_0966_2.jpg (22.39 KiB) 29634 keer bekeken
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 14
- Lid geworden op: ma jun 19, 2006 11:54 am
- Locatie: Nieuwegein
Re: Zekering in bedrading HY 1954
Hoi Ed,
Heel erg bedankt voor je reactie.
Groet,
Peter
Heel erg bedankt voor je reactie.
Groet,
Peter