Iemand ideeen?
(zie dit verder maar als gewoon een leuke discussie, ben de komende tijd niks van plan hoor

Da's tamelijk uitzonderlijk!!Met de trommels van de HY heb ik altijd minder problemen gehad bij de APK als met de schijven van de BX.
Niet bij een BX! Net zoals bij de GS, zijn de neerwaardsedruk-afhankelijke achterremmen van een BX zorgenkindjes. Doordat de eigenlijk te weinig hoeven te doen, gaan ze snel vast zitten. Een gewicht in de wagen leggen of zo nu en dan in zijn achteruit flink remmen houdt ze gangbaar.Matthijs164 schreef:Da's tamelijk uitzonderlijk!!Met de trommels van de HY heb ik altijd minder problemen gehad bij de APK als met de schijven van de BX.
Uiteraard hebben schijfremmen net als trommels onderhoud nodig alleen wordt dat nogal vaak 'vergeten' bij regulier onderhoud. Schijfremmen blijven immers veel langer goed remmen zonder onderhoud. Dat geldt helemaal voor de achterremmen omdat die blokken lang mee gaan. De kans dat de zaak dan een keer vast gaat zitten is dan natuurlijk aanwezig.Patje74 schreef:Niet bij een BX! Net zoals bij de GS, zijn de neerwaardsedruk-afhankelijke achterremmen van een BX zorgenkindjes. Doordat de eigenlijk te weinig hoeven te doen, gaan ze snel vast zitten. Een gewicht in de wagen leggen of zo nu en dan in zijn achteruit flink remmen houdt ze gangbaar.Matthijs164 schreef:Da's tamelijk uitzonderlijk!!Met de trommels van de HY heb ik altijd minder problemen gehad bij de APK als met de schijven van de BX.
Toen ik mijn HY circa 14 jaar geleden kocht waren de remmen in top-staat. De vorige eigenaar haalde de boel jaarlijks uitelkaar en gebruikte een vergrootglas om haarscheurtjes in alle rubbers te zoeken. Pas na 7 jaar geen onderhoud plegen kwamen bij mij de problemen bij de APK. Ik heb de boel toen laten reviseren en de keuring verliep goed. Nu weer 7 jaar later (toeval?) was het weer nodig om het zaakje los te halen. Deze keer heb ik het zelf gedaan. Bij de APK was er een te groot verschil tussen links en rechts, maar nadat de boel op de remmentestbank goed warm was gelopen kwam het verschil binnen de wettelijke norm.Leo schreef:Toch in 12 jaar dat ik de HY heb nooit last gehad met remmen bij de APK.
Wat wel heel belangrijk is, is dat de keurmeester begrip heeft voor het wispelturige karakter van oude trommelremmen.