Zomaar weer een proefballonnetje: schijfremmen op een HY?

Moderators: LEiPiE, Le Camion

LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Zomaar weer een proefballonnetje: schijfremmen op een HY?

Bericht door LEiPiE »

M'n vader vroeg zich af of schijfremmen niet handig zouden zijn. Na eerst te hebben gelachen is 't op zich natuurlijk wel een punt en voor de mensen die er een zwaardere motor in willen zetten die moeten natuurlijk dan ook hun remmen verzwaren.
Iemand ideeen?
(zie dit verder maar als gewoon een leuke discussie, ben de komende tijd niks van plan hoor ;))
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 28-BL-ZK
Contacteer:

Bericht door citrofielnl »

Hoi.

Heb ik zelf ook wel eens aan gedacht, maar op zich is het helemaal niet nodig. De charme van het sleutelen aan onder andere je remmen hoort bij de hobby.

We hebben het op Citromobile wel eens gehad over het eeuwige trekken van onze bussen, nu ik de achterremmen volledig heb gereviseerd, blijkt wat een invloed dat heeft op het remgedrag van de complete bus. Ik zou dan ook willen zeggen: schijfremmen wel makkelijker in onderhoud, maar niet nodig op onze bussen, gewoon zorgen dat je trommels in orde zijn en een passende rijstijl hanteren.

gr CitrofielNL
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door rodeHY »

Ik weet dat er tenminste één HY rondrijdt met een rembekrachtiger. Daar zou ik ook wel wat voor voelen. Het idee van schijven op een HY zie ik niet zo zitten. Met de trommels van de HY heb ik altijd minder problemen gehad bij de APK als met de schijven van de BX.
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 28-BL-ZK
Contacteer:

Bericht door citrofielnl »

Dat van die rembekrachtiger klopt, daar rijden er enkele van rond, trekt mij ook meer dan schijven. Dat wil zeggen, met name voor mijn vrouw die niet echt mijn postuur en kracht kan inzetten bij het remmen.

gr CitrofielNL
Matthijs164
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Matthijs164 »

Met de trommels van de HY heb ik altijd minder problemen gehad bij de APK als met de schijven van de BX.
Da's tamelijk uitzonderlijk!!

Neemt natuurlijk niet weg dat goed werkende trommels best oke remmen en zeker geen probleem hoeven te zijn bij de APK. Onderhoud is een ander verhaal, schijven zijn wel heerlijk simpel en robuust. Zeker op een auto die maar weinig gebruikt wordt, blijven die trommels een bron van problemen.

Voor de Traction zijn ombouwsets beschikbaar van de firma Issler Production (Fr) - setje kost ongeveer E2500,- (!!). Wellicht met wat aanpassingen ook bruikbaar op de H.

Dus, ik zou best graag schijven willen maar uit originaliteits- en kostenoverwegingen zou ik zelf eerder investeren in een rembekrachtiging. En dat onderhoud... Laten we zeggen dat het deel van de hobby is.

Gr, Matthijs
hy belge
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Bericht door hy belge »

Daar heeft iedereen wel eens aan gedacht, remschijven op een hy te plaatsen.
Ik ook, praktisch geeft dit nogal wat problemen.
Eerst dacht ik aan een versnellingsbak van een DS met schijven en al maar daar is in het vooronder geen ruimte voor.
Later ben ik beginnen nadenken over schijven aan de wielzijde.
Dat is praktisch wel haalbaar met bijvoorbeeld schijven en callipers van een C25 of Jumper maar dan moet je wel over een draaibank beschikken.
Er zijn minstens 2 flenzen te maken + beugels om de callipers aan te monteren.
Bijkomend probleem is dat je bekrachtiging moet voorzien, onbekrachtigde remschijven remmen veel minder dan trommelremmen van het zelfde formaat.
Voordeel van schijfremmen, die lopen minder snel warm maar montage op een HY blijkt een vrij dure oplossing.
Hy 1973 verlengde wielbasis.

Pour moi un peu de "H" S.V.P.
Patje74
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Patje74 »

Matthijs164 schreef:
Met de trommels van de HY heb ik altijd minder problemen gehad bij de APK als met de schijven van de BX.
Niet bij een BX! Net zoals bij de GS, zijn de neerwaardsedruk-afhankelijke achterremmen van een BX zorgenkindjes. Doordat de eigenlijk te weinig hoeven te doen, gaan ze snel vast zitten. Een gewicht in de wagen leggen of zo nu en dan in zijn achteruit flink remmen houdt ze gangbaar.

Om de HY te voorzien van schijven, tsja... Eigenlijk vind ik de trommeltjes erg lekker voelen, evenals mijn 2cv-trommeltjes. Mits ze gangbaar worden gehouden en gemonteerd zijn met een gezonde dosis kopervet, blijft het zaakje best wel redelijk goed in conditie. (aldus mijn vrij korte ervaring...)
Maar goed, ik heb iets met oude techniek. Ik vind remtrommels prachtig
Matthijs164
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Matthijs164 »

Patje74 schreef:
Matthijs164 schreef:
Niet bij een BX! Net zoals bij de GS, zijn de neerwaardsedruk-afhankelijke achterremmen van een BX zorgenkindjes. Doordat de eigenlijk te weinig hoeven te doen, gaan ze snel vast zitten. Een gewicht in de wagen leggen of zo nu en dan in zijn achteruit flink remmen houdt ze gangbaar.
Uiteraard hebben schijfremmen net als trommels onderhoud nodig alleen wordt dat nogal vaak 'vergeten' bij regulier onderhoud. Schijfremmen blijven immers veel langer goed remmen zonder onderhoud. Dat geldt helemaal voor de achterremmen omdat die blokken lang mee gaan. De kans dat de zaak dan een keer vast gaat zitten is dan natuurlijk aanwezig.

Waar ik op reageerde is het feit dat goed onderhouden trommelremmen nog steeds problemen kunnen geven bij de APK. Daar is op dit forum veel over te lezen! :cry: Reden zit hem in dat kleine afwijkingen tussen links en rechts op de remmenbank een (te) grote afwijking kunnen laten zien. Tevens geeft vaak iedere meting en ander resultaat.
Met schijven heb je dat veel minder. Goed onderhouden schijven hebben links en rechts een remwerking met een kleinere marge. Ook zijn metingen vaak wel reproduceerbaar.

Kan me voorstellen dat veel mensen die jaarlijkse APK-remmennachtmerrie graag zouden willen voorkomen door de montage van schijfremmen!

Gr, Matthijs
Patje74
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Patje74 »

Of.... een apk-adres zoeken zonder testbank! :lol: In mijn geval is de keurmeester een stukje met mij meegereden, tijdens de rit vroeg hij of hij ook scheef trok, en dat was het. :wink:

Maar goed, ook ik kan mij dat voorstellen. Ik heb er zelf ook al heel wat uurtjes aan verprutst.
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Gerard 2cv »

Heb je al eens 2 nieuwe remslangen geprobeerd,die schijnen van binnen
nog weleens verstopt te gaan zitten,niet helemaal maar net genoeg om
een verschillende druk op de remcilinders te geven
Leo
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Leo »

Schijfremmen lijkt mij geen redelijke optie. Grote wijzigingen nodig aan alle remmen, Hoe bijvoorbeeld de handrem te doen?

Nu is de handrem van de HY is een heel goede noodrem welke misschien wel 80% geeft van het totale remvermogen!

Ik heb nog het oude enkele systeem, en zie de handrem als het tweede back-up systeem.

Een paar jaar geleden de voor en achter remmen gereviseerd tijdens de cursus.
Toen bleek wel dat de remmen niet in zo'n goede staat verkeerden!

Toch in 12 jaar dat ik de HY heb nooit last gehad met remmen bij de APK. Eerst 5 jaar bij de Citroen dealer, daarna bij de Waarder in Haarlem. Beide garages gebruiken een rollen testbank.

Wat wel heel belangrijk is, is dat de keurmeester begrip heeft voor het wispelturige karakter van oude trommelremmen.
HY rijder sinds 1995.
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door rodeHY »

Leo schreef:Toch in 12 jaar dat ik de HY heb nooit last gehad met remmen bij de APK.
Wat wel heel belangrijk is, is dat de keurmeester begrip heeft voor het wispelturige karakter van oude trommelremmen.
Toen ik mijn HY circa 14 jaar geleden kocht waren de remmen in top-staat. De vorige eigenaar haalde de boel jaarlijks uitelkaar en gebruikte een vergrootglas om haarscheurtjes in alle rubbers te zoeken. Pas na 7 jaar geen onderhoud plegen kwamen bij mij de problemen bij de APK. Ik heb de boel toen laten reviseren en de keuring verliep goed. Nu weer 7 jaar later (toeval?) was het weer nodig om het zaakje los te halen. Deze keer heb ik het zelf gedaan. Bij de APK was er een te groot verschil tussen links en rechts, maar nadat de boel op de remmentestbank goed warm was gelopen kwam het verschil binnen de wettelijke norm.

Nog even de details: 7 jaar geleden nieuwe voeringen, 2 nieuwe trommels achter, een aantal leidingen zij vernieuwd, nieuwe hoofdremcylinder en de wielremcylinders zijn gehoond en voorzien van nieuwe cupjes plus stofhoezen.
Dit jaar wederom een nieuwe hoofdremcylinder en de wielremcylinders zijn weer gehoond en voorzien van nieuwe rubbers. De opstaande rand aan de binnenzijde van de trommel heb ik afgeslepen. De voeringen van de remschoenen heb ik een keer over de bandschuurmachine gehaald.
Tussentijds is de remvloeistof één keer vervangen. Bij de revisie is er uiteraard ook nieuwe olie gebruikt.

De moraal van het verhaal: een hoofdremcylinder gaat blijkbaar 7 jaar mee. De cupjes en de stofhoezen ook. Toch is een service-interval van 7 jaar absoluut te lang. Ik heb er te lang mee gewacht - na revisie remde de HY beduidend beter! Waarschijnlijk is 5 jaar een goede richtlijn.
Na revisie kun je dus best een aantal jaren zonder problemen rijden, maar dan ben je weer aan de beurt. Ik verwacht niet dat je die interval met schijfremmen kunt vergroten, al is het wel zo dat je met schijven wat minder speciaal gereedschap nodig hebt en dat je er beter bij kunt om de boel te inspecteren.
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Wat volgens mij veel eenvoudiger is. Als je al die rubberzooi eens vervangt door LHM bestendig rubber. Die groene zooi is prima spul en zit nooit vast. Ik weet nog een hydrauliek Hy te staan, maar ik vind het wat ver gaan om de hele achterbrug om te bouwen. maar een paar nieuwe remslangen, cupjes enz. die LHM bestendig zijn moet niet heel veel problemen opleveren. En zo wordt Hy nog milieuvriendelijk met zo'n "groen" systeem.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Evan
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door Evan »

Boudewijn schreef:Die groene zooi is prima spul en zit nooit vast.
Mooi idee idd, LHM systemen gaan minder snel vast zitten maar het gebeurt ook wel. Belangrijker detail echter: zijn er in de juiste maat rubbers te krijgen voor je HY die LHM bestendig zijn?
HY paardenvervoer
Patje74
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Patje74 »

LHM is een stuk minder agressief dan die smerige DOT. Je zou bijna zeggen dat je na een goede spoelbeurt.... Gerard, weet jij hier ook meer van?

Ik heb begrepen dat een slang al snel LHM-proof is. Zo worden er bijvoorbeeld veelvuldig aquariumslangen gebruikt als retourslangen. Simpelweg omdat die beter zijn dan origineel, en je kunt de LHM mooi zien lopen. Hierdoor is de staat van de slang ook beter te beoordelen.
Plaats reactie