Rem werkt omgekeerd!

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2939
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Bericht door Ree »

LEiPiE schreef:On topic: dus dat de rechtervoorrem blokkeert en links niet komt omdat er te weinig gewicht achterin ligt? :?
Stef schreef:Sorry, ik had te snel gelezen en dacht dat je achterrem te snel blokkeerde. Een blokkerende voorrem is inderdaad niet te verhelpen met meer massa achterin.
Zo'n slechte suggestie vond ik het niet.

Als je achterin 100 kg hebt liggen wilt dit tijdens het remmen omhoog komen waardoor een veelvoud hiervan op je voorwielen terecht komt.

Het is in ieder geval het proberen waard...

Groet,

Ree
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Wat bedoel je met weinig lekken?
Als in dat ie ergens lekt maar niet genoeg om 'm te laten doorslippen maar wel genoeg om dus problemen te geven?
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Juist.Een beginnende lekkage gaat eerst blokkeren tot hij helemaal vet is
dan gaat hij slippen
citroheeze
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 304
Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
Locatie: Heeze
Contacteer:

Bericht door citroheeze »

Inderdaad, naar een keuringsstation gaan zonder remmen testbank, en 2 kilometer van te voren de boel een beetje warm remmen.

Mijn 62er kwam zo zonder problemen door de remmentest.
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com
citroheeze
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 304
Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
Locatie: Heeze
Contacteer:

Bericht door citroheeze »

Warmdraaien, inderdaad voet zachtjes op het rempedaal, en licht aan laten lopen.
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Voor vocht gevoelige remvoering ben ik in dit klimaat het er helmaal mee
eens,maar voor olielekkage is het maar een lapmiddel.Ik ben 14 dagen
aan het zoeken geweest aan een HY pickup die bij zacht remmen naar
links ging,bij middelmatig recht bleef en bij stug remmen naar rechts ging
Hij heeft zelfs op 4 weegschaaltjes gestaan om te kijken of de wieldruk
goed was.Ten einde raad is hij naar Citroën Ned. gegaan waar ze er een
rembekrachtiger op gezet hadden en ze vertelde mij dat er een remslang
verstopt zat,maar ik had hem wel vele malen ontlucht.Deze pickup was
een van de eerste waar die extra gewichtsbalken achteronder niet meet
zaten en als ik rechtsachter op de bumper ging staan was het probleem
weg
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Dus als ik een trekhaak monteer en er dan meteen nog, zeg een 100 kilo aan extra staal onderhang zou dat al heel wat schelen?
Da's praktischer dan zakken zand achterin ;)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Ik zou dat eerst uitproberen of je moet de trekhaak nodig hebben
Maar zo zwaar zijn die niet.Nou weeg ik ook maar 53kg
Gebruikersavatar
John
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 171
Lid geworden op: di feb 22, 2005 11:01 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door John »

Kan het bijplaatsen van extra gewicht achterin niet gesimuleerd worden door de remkrachtbegrenzer/verdeler anders af te stellen? Groet, JOHN.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2939
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Bericht door Ree »

In principe niet. De remkracht die een wiel kan geven is een functie van het gewicht op het wiel en de wrijving die de band maximaal kan hebben. Dit gewicht kan je niet simuleren door de veer wat strakker te zetten...

Meer gewicht zal dus altijd meer remkracht opleveren. Helaas ook meer massa om tot stoppen te brengen :? maar dat kan het systeem wel hebben.

Als de remkrachtbegrenzer niet goed staat afgesteld is het natuurlijk een ander verhaal. Met een lege bus zou ik echter niet gaan rijden zonder.

Maar eeh, LEiPiE, heb je je bus nu al volgegooid om lekker de weg op te gaan? Als je je wielen kan laten blokkeren is je rem zeker goed genoeg dus de keurmeeste moet niet zeuren. Het is niet dat je ABS niet functioneert of zo.

Groet,

Ree
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Ho Ree,de wet zegt wel dat er achter max.30%verschil mag zitten
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2672
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

En 't gaat hier om voor zelfs, max 20%. Keurmees was er dus vooral niet over te spreken dat er zo'n groot verschil zat tussen de verschillende proeven. Een proef uitgevoerd op dezelfde manier behoort toch eenzelfde resultaat te geven (op zo'n remplatenbank, dus geen rollenbank).
Maar ik zal nog op zoek naar een lekje, want ik heb pas m'n rempotje flink moeten bijvullen (na er een hele tijd niet naar gekeken te hebben, dus kan heeeeeel langzaam zijn gegaan).

Maar goed, zit eerst weer ff twee weken in een verbouwing, waarbij o.a. MurpHY's carport zijwanden krijgt dus hij heeft niks te klagen.

FEHAC gecontacteerd betreffende formulieren om ondanks schorsing de weg op te kunnen, nu hopen dat de (grijze?) heren beetje op tijd reageren :)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Voor mag je veel minder hebben,Ik dacht 15% en achter 30%
Plaats reactie