kabelboom restaureren

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Willem te Molder
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Kenteken: AF-56-43
Contacteer:

kabelboom restaureren

Bericht door Willem te Molder »

Ik ben van plan om, - omdat de bus toch al een jaar in de restauratie zit - de hele kabelboom te vervangen. Nieuwe bedrading en vooral nieuwe stekkers c.q. contrastekkers. Heeft iemand dit ook al eens bij de hakken gehad en heeft die iemand derhalve ook nog nuttige tips?
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door rodeHY »

Ik heb ooit (noodgedwongen) een deel van de kabelboom vervangen. Als je de mogelijkheid hebt de gehele kabelboom te vervangen, dan zeg ik: altijd doen.
Qua electonica stelt een HY niet veel voor, dus erg moeilijk is het niet.
Let wel: vrijwel alle draden zijn groen of grijs. Het onderscheid wordt gemaakt met gekleurde hulsjes op de stekkers. Als je de originele stekkers vervangt door de nieuwere ronde AMP variant (onderling wel uitwisselbaar met de oude uit de HY) dan zijn, uitgaande van een draaddikte van 1,5 mm2, alle stekkers rood. Het is in dat geval handiger om verschillende kleuren draad te nemen. Het originele schema is dan nog goed bruikbaar.
Succes met de klus.
Willem te Molder
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Contacteer:

kabelboom restaureren

Dank. Ik was inderdaad van plan om allemaal verschillende kleuren te gebruiken. Bestaan er trouwens nieuwe oude stekkers en contrastekkers ?

Ik groet u,
Willem te Molder
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door rodeHY »

Waarschijnlijk zijn bij o.a. fabrikanten AMP en Tyco best wel stekkertjes/connectoren te krijgen die erg lijken op de stekkers die in de HY zijn gebruikt, dus met kleurcodering. Het probleem zit hem echter in het feit dat niemand die dingen in redelijke hoeveelheden gebruikt. De verkrijgbaarheid van afwijkende connectoren is slecht. Je komt dan al snel terecht bij de importeurs - je moet dan niet schrikken van aantallen als een minimale afname van 10.000 stuks, als ze het überhaubt al uit willen leveren. Vaak zit men niet te wachten op éénmalige orders.
Voor de restauratie van de HY kun je dit plan waarschijnlijk wel laten varen. Maar ja, waar een wil is, is een weg.
Wellicht is er nog in een donker steegje een electronicazaakje die nog een doosje vol heeft staan ergens op de plank.
Ik zal wel proberen een foto te plaatsen van een stekkerverbinding met een mix van oud en nieuw.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Heb je misschien een fototje van de (contra-)stekkers die je zoekt, want ik heb geen idee waar jullie het over hebben :oops:

Althans, ik koop ze altijd bij de Halfords en die passen prima, dus ik neem aan dat jullie het over iets anders hebben :wink:

Groet,

Ree
flyingHY
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door flyingHY »

Als je de echte wilt, kijk dan eens op deze link:

http://www.franzose.de/de/Andere-Citroe ... /ANR14206/

flyingHY
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Van die pieletjes kan je dus ook bij de Halfords kopen, ook die passen op de standaard (?) HY aansluitingen. Volgens mij zijn ze rood, maar dat zei Frank ook al. Je hebt ze ook in blauw of geel die hebben dan een andere maat.

Ik zou even verder zoeken dan de Halfords omdat de kwaliteit matig is.

Waar woon je? In Delft zit een electronicazaak die alles heeft en anders voor je kan bestellen.

Groet,

Ree

ps, ik heb ook nog deze wat minder nuttige tip: op deze sitekan je een nieuwe kabelboom voor je HY bestellen. Volgens mij is het echter makkelijker om een voor een al je huidige bedrading te vervangen ;)
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door rodeHY »

Ree schreef:ik koop ze altijd bij de Halfords en die passen prima
Nou, die zijn het dus ook. Alleen bestaat er een groot verschil in kwaliteit, maar daar was je zelf dus al achter gekomen.
citroheeze
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door citroheeze »

Collega HY rijders,

De originele stekkertjes, zowel mannetjes als vrouwtjes staan gewoon op mijn site.

Ze zijn helaas niet echt goedkoop, dan moet je naar de Halfords, maar ze passen perfect.

Ook de gekleurde hulsjes ed zijn hier te vinden.

http://www.citroworld.com/webshop.php?cat=105
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Gerard 2cv »

Gewoon bij Halfords od.kopen en gelijk wat kleurtjes isolatieband en om
het goed te doen gelijk een goede tang om de kabelklemmetjes tegelijk
aan de koperen kern en aan de isolatie te klemmen.
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Of, als je toch nieuwe bedrading gaat aanleggen gewoon gekleurde draadjes gebruiken, niet orgineel, maar wel lekker overzichtelijk.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
aokhuisen
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Re: kabelboom restaureren

Bericht door aokhuisen »

Hallo allemaal. Verder bordurend op de restauratie van Willem, zit ik met een vergelijkbaar probleem. Op mijn bus zit het stopcontact voor de fietsendrager onder het rechterachterlicht. Om mijn fietsendrager-bekabeling hier op aan te sluiten heb ik het stopcontact "open" gehad. Uiteindelijk alle kleuren goed aangesloten, meteen ook nieuwe lampen op de drager. Maar nu doen alleen de richtingaanwijzers het en het rechterachterlicht (waarvan de stroom is afgetapt) tesamen met de remlichten (allebei) doen het nu niet meer! Terwijl (natuurlijk) 2 maanden geleden bij de APK alles het wel deed. Nu denk ik dat ik nog met vermelden, dat de benzinemeter kort geleden niets aangaf, hetgeen opgelost werd door een nieuwe draad te leggen. Betekent dit nu dat de draadboom "gaar"is, dus als je er aan zit de zaak het loodje legt? Moet ik nu de breuk gaan opsporen, of per mankement een nieuwe draad leggen, of maar meteen een hele nieuwe draadbomm (HY-team?) aanschaffen en die plaatsen? Hetgeen ik nog nooit gedaan heb en zo'n kluwe trekt me niet echt. Zou er iemand zijn die mij kan/wil helpen?

Heel erg hoopvol, Bram
Waverveen
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Heb je de draden "afgetapt" met zo'n bekend blauw kabelklemmetje ? Dan zou daar best eens de storing kunnen zitten. Ik kom in de autoelektra meestal storingen tegen die met die klemmetjes te maken hebben. De enige goede aftakking die bedrijfszeker blijft is een soldeer verbinding met krimpkous o.i.d. eromheen.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Willem te Molder
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Contacteer:

Hallo allen, hier Willem van het bovenste mailtje. Inmiddels zijn we 2 jaar verder en is mijn bus dus na een restauratie van 3 jaar weer spic en span. Inclusief een compleet nieuwe kabelboom. Mijn advies bij een grondige restauratie: niet zelf mee gaan klungelen, maar gewoon de hele zooi vernieuwen, nieuw aanschaffen dus. Er is een bedrijfje in Duitsland, dat erg goed is in het maken en leveren van NIEUWE kabelbomen voor onze bussen. Zie: http://www.derfranzose.de Ik heb alle gegevens van mijn HY doorgemaild en kon de nieuwe boom op de Citromobile in Utrecht afhalen. Niet goedkoop moet ik zeggen, maar een goede koop, dat was het.

Grote groeten, Willem te Molder
Plaats reactie