Ruitenwissers en ruststand
Ruitenwissers en ruststand
Op de ruitenwissermotor zitten twee aansluitingen, één voor een permanente plus (de bovenste?) en één voor een geschakelde. Volgens mij hoort de geschakelde onder, en de permanente boven.
Wanneer ik de permanente boven óf onder zet blijven de ruitenwissers continu lopen bij contact, ook als de schakelaar uitstaat.
Wanneer ik de geschakelde boven of onder zet lopen de wissers wanneer ik ze inschakel. Dan stoppen ze echter direct wanneer ik ze uitschakel.
Nou is dit voor zover ik weet altijd al zo geweest. Maar is mijn motortje intern niet goed aangesloten, of heb ik er nog een van voor de tijd dat de wissers netjes terug gingen naar de ruststand?
Groet,
Ree
Wanneer ik de permanente boven óf onder zet blijven de ruitenwissers continu lopen bij contact, ook als de schakelaar uitstaat.
Wanneer ik de geschakelde boven of onder zet lopen de wissers wanneer ik ze inschakel. Dan stoppen ze echter direct wanneer ik ze uitschakel.
Nou is dit voor zover ik weet altijd al zo geweest. Maar is mijn motortje intern niet goed aangesloten, of heb ik er nog een van voor de tijd dat de wissers netjes terug gingen naar de ruststand?
Groet,
Ree
-
- HY Forum Grootmeester
Hi Ree,
Die permanente plus zit er nu juist voor de terugloop. Dus als je die aansluiting hebt, dan heb je een motor met automatische terugloop.
Intern zit een schakelaar die gesloten is bij de wissers in het werkbereik. De schakelaar gaat open als de wissers de ruststand bereiken. Zo te horen is bij jouw motor die schakelaar kapot en sluit die schakelaar dus niet.
Succes, Matthijs
Die permanente plus zit er nu juist voor de terugloop. Dus als je die aansluiting hebt, dan heb je een motor met automatische terugloop.
Intern zit een schakelaar die gesloten is bij de wissers in het werkbereik. De schakelaar gaat open als de wissers de ruststand bereiken. Zo te horen is bij jouw motor die schakelaar kapot en sluit die schakelaar dus niet.
Succes, Matthijs
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Dit is een klusje dat ik ook altijd nog eens moet opknappen. Maar ik vind het soms ook wel zijn charme hebben om hem gewoon op het juiste punt uit te zetten. Vooral voor een bocht heeft dat nog weleens spannende momenten tot gevolg als je met 1 hand moet sturen.
De een haalt zijn spanning uit snel rijden, een Hy rijder doet het met dit soort dingen
.
De een haalt zijn spanning uit snel rijden, een Hy rijder doet het met dit soort dingen

Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Ik heb de bus 8 jaar geleden gekocht toen de eigenaar een jaar daarvoor er een nieuwe RW motor in had gezet omdat hij dacht dat de oude stuk was. De oude was er nog bij en toen ik die openhaalde bleek hij gewoon te werken, maar stijf te staan van oud verhard vet. De motor die er nu in zit heeft geen automatische terugloop. De orginele wel. Ik heb hem nu niet bij de hand helaas, anders had ik hem even voor je gecheckt.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
-
- HY Forum Super Expert
- Contacteer:
Op Marktplaats staat op dit moment een HY ruitenwissermotor te koop die de verkoper samen met andere zaken in een koop aanbied. Ree, misschien iets voor jouw als reserve? Zie op Marktplaats met zoekterm citroen h.
Bert
Bert
Citroen HY verzamelaar
http://www.citroenhyverzamelaar.web-log.nl
-
- HY Forum Super Expert
- Contacteer:
Ree,
Alles bij elkaar wil hij er 65 euro voor hebben.
Bert
Alles bij elkaar wil hij er 65 euro voor hebben.
Bert
Citroen HY verzamelaar
-
- HY Forum Grootmeester
-
- HY Forum Grootmeester
Re: Ruitenwissers en ruststand
Goed, op vakantie heb ik de boel lekker uit elkaar gehaald, al het oude vet en stof is verdwenen en hij ziet er weer als nieuw uit. Alleen werkt de automatische terugloop dus nog niet.
De constante plus was continu ingeschakeld waardoor het motortje dus niet stopt wanneer deze is aangesloten. Dit contact heb ik iets uit elkaar getrokken zodat ie nu altijd uit staat. Dit contact hoort echter open te gaan wanneer de wissers in hun uiterste stand staan en anders dicht geduwd te worden om de automatische terugloop te laten werken. Hoe dit hoort te werken zie ik niet. Misschien ontbreekt er bij mij een onderdeel...
Heeft iemand misschien een werkende terugloop waar ik kan zien hoe hoet hoort te zitten?
Groet,
Ree
De constante plus was continu ingeschakeld waardoor het motortje dus niet stopt wanneer deze is aangesloten. Dit contact heb ik iets uit elkaar getrokken zodat ie nu altijd uit staat. Dit contact hoort echter open te gaan wanneer de wissers in hun uiterste stand staan en anders dicht geduwd te worden om de automatische terugloop te laten werken. Hoe dit hoort te werken zie ik niet. Misschien ontbreekt er bij mij een onderdeel...
Heeft iemand misschien een werkende terugloop waar ik kan zien hoe hoet hoort te zitten?
Groet,
Ree
- Harold Les Coiffeurs
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: 69EB29
Re: Ruitenwissers en ruststand
Hoi Ree, kan ik je helaas niet vertellen.Ree schreef:Goed, op vakantie heb ik de boel lekker uit elkaar gehaald, al het oude vet en stof is verdwenen en hij ziet er weer als nieuw uit. Alleen werkt de automatische terugloop dus nog niet.
Groet,
Ree
Wij hadden op vakantie een andere variant.
De ruitenwissers uitzetten en dan blijven ze nog een tijdje doorgaan en vervolgens stoppen ze na ca 20/30 seconden. Soort naloop schakeling

Overigens zijn we nog naar die camping geweest die jij tipte in Belgie!