Nieuwe velgen op maat

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Daar zijn we weer:
Afbeelding(foto's)
(kan iemand uberhaupt nog de foto's zien die ik plaats? ik zelf niet namelijk :()

De velgen zijn nu dus 10 gaats geworden, het scheelde 2 mm op de straal (ze hebben nu aan de remtrommel gemeten).
Als 't nu weer even wat beter weer is dan kan ik weer verder (voor Eext moeten ze er natuurlijk onder zitten ;)).
De velgen moet ik nog even bijwerken met blanke lak, want bij-poedercoaten kon niet, dan zou alles opnieuw moeten.
Zal de plaatsen waar de maten staan nog even aanpassen, waar 192 staat moet dus 190 staan.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

LEiPiE schreef:kan iemand uberhaupt nog de foto's zien die ik plaats? ik zelf niet namelijk
Nope, ik moet doorklikken.

Leer's HTML, dan :twisted:

Ree
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Nou, het is zover... de banden zijn besteld en betaald en onderweg naar Oldenzaal alwaar men ze op de velgen kan zetten, morgen bellen voor een afspraak aldaar. Het is de UniRoyal RAINMAX 195/75R16 zomerband (regenband eigenlijk) geworden a iets van 85 per stuk en dan komt er nog montage/balanceren bij natuurlijk.
Ben benieuwd, kan tenslotte niet bij Team Noord verschijnen op m'n oude sloffen :D
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Ben benieuwd !!
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Nieuwe velgen op maat | gemonteerd! p7

Bericht door LEiPiE »

Jawel, dit keer alleen zweet (geen bloed en tranen op dit moment), drukkend warm dus fijn weer voor zware fysieke arbeid :D

Donderdagavond de velgen afgeleverd bij 't montagepunt na woensdag de bandjes via http://www.bandengids.nl te hebben besteld en betaald.
Vanmiddag een telefoontje dat ze klaar waren, dus meteen maar even opgehaald - ondanks dat de uitlaat weer een klereherrie maakt.

En ja: ze passen volgens mij goed en zien er stoer uit!

Afbeelding(foto's)

Nou is alleen de vraag natuurlijk: moet ik de bandenspanning uit de handleiding aanhouden of zou 't anders worden nu?
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

Eindelijk nieuwe schoenen.
De oudjes waren inderdaad aan vervanging toe.
Ik moet zeggen dat ze MurpHY erg goed staan. Nu nog afwachten of ze lekker zitten. :D

Ik zou de bandenspanning hetzelfde houden als voorheen, in elk geval niet lager. (3,2voor en 3,5 achter)

Jacques
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Ze zien er niet verkeerd uit Ewald. Ik ben benieuwd om ze in het echt te zien. Ik hoop dat alles goed gaat en blijft gaan en ik zou de spanning ook gewoon hetzelfde houden als de orginele band.

Jammergenoeg ben ik niet in 't noordn, maar ik zie je ongetwijfeld op een andere meeting weer.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door ed-hz »

Hoi Ewald,

ziet er goed uit!
Die extra gaten in je velgen maken dat het er alleen maar leuker uit ziet vind ik!
Hoe rijdt het nu?

Groeten,

Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Nog geen idee, dat ga ik zo proberen... gisteren de uitlaat (weer...) dichtgesmeerd met holst uitlaatdrap en dat even de nacht laten uitharden (als je de motor aanzet als 't niet hard is krijg je bellen die openbarsten).

Ben wel benieuwd, vooral of het centreren goed ging, met een slinger aan het wiel geven zag het er wel goed uit. Bij de voorwielen moet dat stuk blik ondertussen wel redelijk plat zijn denk ik. Zo eerst alle moeren nog even natrekken.
En dan allereerst een tochtje naar een pomp waar ik alleen maar kom voor lucht :D (benzine is er duur, maar ze hebben zo'n digitale luchtpomp, is wel fijn :D).
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 28-BL-ZK
Contacteer:

Bericht door citrofielnl »

wow wat een verschil en niet voor de tijd als ik naar je oude banden kijk. Ben benieuwd naar het resultaat, op Citromobile leek dit nog erg ver weg. creatieve oplossing die extra gaten en nog leuk om te zien ook!

Gr CitrofielNL
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Nou, ben niet ontevreden!
Nog niet helemaal over uit over er nou meer trillingen zijn of niet, wel dat m'n remmen achteruit gaan (bij hard remmen voel je het in je stuur), maar dat heeft weer niet veel met de banden te maken (anders dan dat ik rechtsvoor weer getracht heb te stellen).

"Veercomfort" lijkt iets verhoogd te zijn, bochtbestendigheid is ZEKER toegenomen... een bocht waar ik voorheen op asfalt al met 20km/u piepende banden had ging nu met 40km/u nog mooi (en da's met m'n Saxo al wel redelijk stevig). MurpHY helde wel wat over, maar niet zorgwekkend ;)
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Superstrak! Met die extra gaten ziet het er wel goed uit, breekt het vlak wat.

Ik zou de banden oppompen ergens tussen wat in het boekje staat en 20% onder het maximum dat op de band is aangegeven. Even wat experimenteren...

Wanneer je kijkt wat de druk volgens het boekje is, kan je beter bij een 19 band kijken dan bij een 17 omdat jouw banden daar qua oppervlak dichter bij in de buurt zitten.

Groet,

Ree
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Ree schreef:Superstrak! Met die extra gaten ziet het er wel goed uit, breekt het vlak wat.

Ik zou de banden oppompen ergens tussen wat in het boekje staat en 20% onder het maximum dat op de band is aangegeven. Even wat experimenteren...

Wanneer je kijkt wat de druk volgens het boekje is, kan je beter bij een 19 band kijken dan bij een 17 omdat jouw banden daar qua oppervlak dichter bij in de buurt zitten.
Goed punt ja.
Hoewel: in het boekje staat voor 19x400 juist een lagere druk.
Banden hebben niet direct maximum druk er op staan volgens mij, staat iets van maximale belasting die dan geldt bij 70PSI koud.
70PSI zou 4,8 bar zijn, da's wel stevig denk ik.
Maar aan de andere kant hebben ze nu redelijk bolle wangetjes en misschien is dat ook wel wat ik hoor bij bochten.
Zal ze op z'n minst naar 4 bar brengen.
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door ed-hz »

Hoe groter je banden, hoe lager je druk kan zijn.
Vergelijk met een racefiets band, heel smal en 8 bar druk erin.
Als je een grotere band hebt is het oppervlak waarop de auto gedragen wordt groter, en kan je dus een lagere druk toepassen.
Een lagere druk levert ook meer veercomfort op.
Ik zou zelf zo zeggen rond de 3 bar, maar smaken verschillen...

Doei,

Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Ik heb graag een hoge druk. Stuurt een stuk lichter er minder rolweerstand.

Ik vind niet dat het significante gevolgen heeft voor het comfort. Daarvoor helpen oordopjes beter ;)

Ree
Plaats reactie