Dakgoot

Voor onderwerpen over de beroemde golfplaten, de omegaprofielen, het chassis, deuren, ramen etc.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
norbert
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Dakgoot

Bericht door norbert »

Hallo,

Ik ben nu bezig de dakgoten schoon te schrapen. Er zit een soort (ooit) kwastbare dakreparatie (bitumen) toestand in ofzo ( tektyl?).
Het goedje heeft zn werk schat ik 25 jaar gedaan maar raakt nu los. Afgelopen jaren heb ik in de gaatjes owatrol laten lopen en dit heeft voorkomen dat er doorgeroest is.
Wie heeft dit spul er ook ( weer) ingesmeerd en bevalt dat ?

Gr Norbert
Matthijs164
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Matthijs164 »

Klinkt als tectyl. Kun je natuurlijk opnieuw aanbrengen maar tectyl zal altijd na verloop van tijd uitdrogen en scheuren. Probleem is dat je dat niet snel ziet, juist doordat die tectyl dat verhult.

Ik zou voor een duurzame oplossing gaan, namelijk schoonmaken, goed behandelen en netjes aflakken. Misschien minder robuust maar als je een probleem hebt, dan zie je dat meteen. Overigens is die behandeling met Owatrol uitstekend.

Gr, Matthijs
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Mochten je gootjes er echt niet meer uitzien, er zijn nieuwe gootjes te koop bij de club.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
norbert
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door norbert »

Boudewijn schreef:Mochten je gootjes er echt niet meer uitzien, er zijn nieuwe gootjes te koop bij de club.
Mwoh, de gootjes gaan wel. Ik heb de R kant schoon gemaakt met de staalborstel op de flex en in de RLS gezet. Toen gaatjes gedicht met kit.
Ik zal ze netjes aflakken, lijkt me ook beter.
Het vervangen lijkt me ook een behoorlijke klus, enneh, ik ben (nog?)geen lid van de club.
hy belge
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Bericht door hy belge »

De gootjes monteren valt wel mee.
Ik heb de oude er afgeslepen alles goed behandeld gaten dicht gemaakt, dan de nieuwe gooten er gewoon met montagekit voor de carrosserie opgekleefd.
Zo blijft hij meteen beter bestand tegen roest.(lassen is overbodig geworden)
Enig nadeel opletten bij het monteren van een imperiaal.
Hy 1973 verlengde wielbasis.

Pour moi un peu de "H" S.V.P.
norbert
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door norbert »

Okee, gootjes plakken, kan ook. Al denk ik dat ik het vergeten zou zijn als ik er een imperiaal op maak :D
Maar ik zie dat je ook een verlengde hebt, zijn die gootjes er ook (1m60) langer dan ?
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Als je het vergeten bent en je plaatst een dakrek, dan kom je er vanzelf wel achter op enig moment :lol: .

Maar je kunt altijd nog een dakrek monteren in de bocht van de spanten, daar is de constructie het stevigst.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

hy belge schreef:Ik heb de oude er afgeslepen alles goed behandeld gaten dicht gemaakt, dan de nieuwe gooten er gewoon met montagekit voor de carrosserie opgekleefd.
Zo blijft hij meteen beter bestand tegen roest.(lassen is overbodig geworden)
Is dit speciale kit of gewoon montagekit. Ik ken het spul niet. Verkrijgbaar bij ? Prijzig of valt wel mee?

Jacques
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door rodeHY »

HYvonne schreef:Is dit speciale kit of gewoon montagekit. Ik ken het spul niet. Verkrijgbaar bij ? Prijzig of valt wel mee?
Lijmkit, bijvoorbeeld Sikaflex 221, verkrijgbaar o.a. bij watersportshops.
Prijs ca. 15 Euro/310 ml. Montagekit is wat anders! Dat is met name voor gips, hout etc.
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

rodeHY schreef:
HYvonne schreef:Is dit speciale kit of gewoon montagekit. Ik ken het spul niet. Verkrijgbaar bij ? Prijzig of valt wel mee?
Lijmkit, bijvoorbeeld Sikaflex 221, verkrijgbaar o.a. bij watersportshops.
Prijs ca. 15 Euro/310 ml. Montagekit is wat anders! Dat is met name voor gips, hout etc.
Ik ben bij de botenzaak geweest.
Zij hadden ook Sikaflex maar adviseerden mij om Polymer te nemen. De eigenschappen zijn nagenoeg hetzelfde (of beter) en de prijs was 11 euro. Daarnaast is de (geopende) tybe langer houdbaar als Sikkaflex. Het wordt heel veel gebruikt in de botenbouw.
Ik moet zeggen dat het fantastisch spul is.
Aan te raden bij het gebruik is om de te verbinden vlakken eerst met een kwastje met (met aceton verdunde) kit dun in te smeren, dan is de hechting veel beter.
Daarna kit erop, de delen tegen elkaar en klemmen was niet eens nodig. De hechting was gelijk prima. (tip van de verkoper)
En nu zit het muurvast!
Een aanrader! :P
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 28-BL-ZK
Contacteer:

Bericht door citrofielnl »

goede tip, ik heb net gisteren mijn nieuwe gootjes gekregen en lijmtips zijn nu meer dan welkom.

gootjes zien er overigens zeer mooi en behoorlijk natuurgetrouw uit, inclusief de omgevouwen rand.

gr CitrofielNL
Plaats reactie