stuur verwijderen

Speciaal voor die HY-vragen die nergens anders bij passen

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
roland
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner

stuur verwijderen

Bericht door roland »

ik heb misschien een domme vraag. ....

'k ben bezig met een bedconstructie in de voorcabine en wil hierbij het stuur verwijderen. blijkt echter dat ik na het losdraaien van de moer, het stuur met geen mogelijkheid verder van de stuurpen krijg....

kan iemand mij helpen..?? :(

gr
roland
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Geen feitelijke hulp, maar kwam pas wel als speciaal gereedschap bij Geert een stuurtrekker tegen. Maar goed, de speciale remstelsleutel is ook zeer goed te vervangen door een steeksleutel 11 heb ik vandaag wederom gemerkt, dus hoe noodzakelijk dat is...
Handeling H78 441-1 vertelt alles, maar die heb ik niet in het Nederlands...
(hier en daar mist een accent)
1. desserrer la vis de fixation des commutateurs d'eclairage et de changement de direction
2. faire glisser l'ensemble sur le tube fixe, vers le bas, d'environ 0,10m
3. déposer le capuchon de volant en le soulevant a l'aide d'un tournevis
4. déposer l'écrou de blocage du volant et dégager la rondelle
5. déposer la volant (arrache-volant 1950-T)

hier een vrije vertaling:
1. haal de schroef los waar mee de lichtschakelaars bevestigd zijn
2. schuif de schakelaars zo'n 10cm omlaag
3. licht het klepje van het midden van het stuur met behulp van een schroevendraaier
4. verwijder de borgmoer en het ringetje
en de finishing touch op de lullige werkplaatshandboekmanier(*):
5. verwijder het stuur (stuurtrekker 1950-T)

De stuurtrekker zoals afgebeeld op de link naar citroworld: de onderste helft bestaat uit twee delen die om de stuurstang gaan en de bovenste helft is een schroef waarmee je 't stuur eraf dwingt.
Ik zou gokken dat dat ook wel op andere manieren te doen is dan 77,50 uit te geven voor 1 hulpstuk (sorry Geert :D)

* kleppenstellen: 1) licht het klepdeksel, 2) stel de kleppen, 3) plaats het klepdeksel, die stijl :D

NB: iets interessants dat ik ook op dat blad zag: de bijrijdersstoel zit daar op de foto van met vleugelmoeren (nou ja, schroeven met vleugels dan), grappig :D
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Matthijs164
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Matthijs164 »

Hi Ewold,

Da's inderdaad grappig en interessant; in mijn auto zit de stoel van de bijrijder inderdaad met vleugelmoeren vast! Dacht dat dit een modificatie was van een van de vorige eigenaren met een hoog 'beun-gehalte'...

Redelijk off-topic maar ben blij met deze info!

Gr, Matthijs
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Webmeistera »

Je kan ook het 1e stuurhuis even loshalen van het chassis (4 boutjes dacht ik) en het koppelstuk waar de stang naar stuurhuis 2 in vast zit.

Ben je ook waar je wezen wil...

(Of kan ie onder het dashboard nou niet los en heb ik dat bij de sloper toen doorgeslepen? Dat geheugen he...)

Aad
Plaats reactie