Nieuwe velgen op maat
Ik volg het onderwerp met veel belangstelling. En Henk, kan ik aan de kerstman een leuk kado in de vorm van nieuwe velgen en banden vragen?
Succes er mee!
PS.
Waarom 15 inch terwijl 16 er dichter bij in de buurt ligt, en waarom geen 17? (gewoon uit interesse)
Succes er mee!
PS.
Waarom 15 inch terwijl 16 er dichter bij in de buurt ligt, en waarom geen 17? (gewoon uit interesse)
Staal is stoer, lassen een hobby, HY een project.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 290
- Lid geworden op: vr mei 14, 2004 2:38 pm
- Locatie: Gieten
velgen
Hallo Koen
Wij hebben voor ons velgenproject voor een 15inch rim gekozen ivm de passing van het hart in de rim. Ook zijn voor deze maat voldoende (goedkopere) goed passende banden te krijgen en daar is het allemaal om begonnen. We hopen zsm met een totaalprijs te komen. Dus....vragen mag aan de kerstman, maar of de kerstman kan leveren?
Wij hebben voor ons velgenproject voor een 15inch rim gekozen ivm de passing van het hart in de rim. Ook zijn voor deze maat voldoende (goedkopere) goed passende banden te krijgen en daar is het allemaal om begonnen. We hopen zsm met een totaalprijs te komen. Dus....vragen mag aan de kerstman, maar of de kerstman kan leveren?
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Henk's project staat dan misschien op de HY-Team website, maar die van mij glimmen! 


Nog met korting ook, dacht dat we 300 hadden afgesproken, maar werd 250, da's altijd leuk
(250 dus voor ontlakken/stralen/coaten/clearcoaten van 5 velgen en 2 bumpers - HardChroom Techniek Hengelo).

Nu nog de knoop wat betreft bandjes doorhakken: 195/75R16 of toch 185/75R16. Zal de RainMax van Vredestein UniRoyal wel worden, die is nog betaalbaar en komt net zo goed uit de bus als de Michelin en is geen zomer of winterband, maar een regenband - en wat hebben we hier nou vaker in Nederland?



Nog met korting ook, dacht dat we 300 hadden afgesproken, maar werd 250, da's altijd leuk

(250 dus voor ontlakken/stralen/coaten/clearcoaten van 5 velgen en 2 bumpers - HardChroom Techniek Hengelo).
Nu nog de knoop wat betreft bandjes doorhakken: 195/75R16 of toch 185/75R16. Zal de RainMax van Vredestein UniRoyal wel worden, die is nog betaalbaar en komt net zo goed uit de bus als de Michelin en is geen zomer of winterband, maar een regenband - en wat hebben we hier nou vaker in Nederland?

Laatst gewijzigd door LEiPiE op vr dec 22, 2006 4:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Das nog eens een leuk kerstcadeau. Ze zien er netjes uit Ewald. Kom je ze morgen nog showen in Heesch ? Of heb je dan je keuze nog niet gemaakt. Ik weet niet uit mijn hoofd de breedte van de 19x400 band, maar ik zou die ongeveer aanhouden. Ben benieuwd naar de foto's waar de bus met velgen en banden te bewonderen is.
Succes man.
Succes man.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Zo snel gaat het helaas niet, plus dat MurpHY voorlopig geen zin heeft om te rijden uberhaupt (carburateurproblemen, zie ander topic).Boudewijn schreef:Das nog eens een leuk kerstcadeau. Ze zien er netjes uit Ewald. Kom je ze morgen nog showen in Heesch? Of heb je dan je keuze nog niet gemaakt.
Ben de eerstvolgende echte meeting wel weer van de partij (nieuwjaarsreceptie zal niet lukken denk ik).
Ik bestel de banden online en dan worden ze ik geloof 2 weken later hier bij een bandenboer geleverd die ze er dan ook omlegt (da's wel handig om met alleen losse velgen heen te gaan).
Denk niet dat 't dit jaar nog wordt in ieder geval (en ik heb 't ook te druk - blij als het januari is

De 19x400 is bij (grove) benadering een 190/80-16. Ik verwacht dat een 195/75R16 wel moet passen, al zal ik vast wel de aanpassingen moeten doen die voor een 19x400 ook nodig zijn.Ik weet niet uit mijn hoofd de breedte van de 19x400 band, maar ik zou die ongeveer aanhouden.
Ik ookBen benieuwd naar de foto's waar de bus met velgen en banden te bewonderen is.

Sneak preview (mbv Photoshop) is dit:

Eigenlijk wel erg mooi in kerstkleuren zo

Mmz, de bandjes zijn duurder geworden in het algemeen... zal vast komen door die winterbandhype die er nu is

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Mmmz, buiten dat de foto's van mijn niet meer lijken te werken ben ik nog vergeten hier twee updates te melden:
1. ergens in maart ontdekt dat de velgen niet volledig passen... de straal is iets te groot, de velg past wel over de bouten, maar hij is niet te centreren en er zou dan teveel spanning op de bouten komen te staan en dat durf ik niet aan.
2. nu eind mei ondertussen eindelijk zover dat ze worden gewijzigd, hopelijk komende dinsdag als alles goed gaat.
Omdat ik m'n bus niet meeneem, neem ik in ieder geval een voorwiel mee ipv het reservewiel (voor de zekerheid dat die niet uitgelubberd is).
Wat echter nog handiger zou zijn: een remtrommel.
Nou heb ik op dit moment geen slagtrekker, dus de techniek uit dit topic ga ik denk ik maar uitproberen (dat je dus met behulp van de band ook de trommel er af kan krijgen).
1. ergens in maart ontdekt dat de velgen niet volledig passen... de straal is iets te groot, de velg past wel over de bouten, maar hij is niet te centreren en er zou dan teveel spanning op de bouten komen te staan en dat durf ik niet aan.
2. nu eind mei ondertussen eindelijk zover dat ze worden gewijzigd, hopelijk komende dinsdag als alles goed gaat.
Omdat ik m'n bus niet meeneem, neem ik in ieder geval een voorwiel mee ipv het reservewiel (voor de zekerheid dat die niet uitgelubberd is).
Wat echter nog handiger zou zijn: een remtrommel.
Nou heb ik op dit moment geen slagtrekker, dus de techniek uit dit topic ga ik denk ik maar uitproberen (dat je dus met behulp van de band ook de trommel er af kan krijgen).
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Garage? Grasveld 
(nog een paar weken en dan kan hij in ieder geval permanent op een verharde ondergrond staan)
Voortrommel in dit geval is er vorig jaar nog af geweest, dus mijn hoop (en Ree hoopt mee
) is daar op gevestigd. God mag weten wanneer de andere trommels los zijn geweest...
Kan ik meteen m'n nieuwe assteunen testen, want daar mag MurpHY dan een lang weekend op steunen

(nog een paar weken en dan kan hij in ieder geval permanent op een verharde ondergrond staan)
Voortrommel in dit geval is er vorig jaar nog af geweest, dus mijn hoop (en Ree hoopt mee

Kan ik meteen m'n nieuwe assteunen testen, want daar mag MurpHY dan een lang weekend op steunen

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: di mei 16, 2006 10:46 pm
- Locatie: Terherne
Mijn HY is zojuist weer APK goedgekeurd. Bij de remrevisie die er aan vooraf ging had ik de volgende belevenissen met de remtrommels:
1. Rechts voor: 30 minuten rammen met de slagtrekker. Pijnlijke oren, handen, ellebogen en de nieuw aangeschafte slagtrekker krom.
2. Links voor: 4 klappen met de slagtekker en de trommel lag op straat.
3. Links achter: trommeltrekker gemonteerd, maar door de momentwerking van het gewicht van de slagtekker kwam de trommel al los.
4. Rechts achter: de trommeltrekker niet eens gebruikt. Naafmoer los, beetje wrikken en je hebt de trommel er af.
Mijn conclusie: soms zit het mee, soms zit het tegen. De trommeltrekker is alleen voor de voorwielen nodig.
Om niet af te dwalen binnen dit topic zal ik mijn overige ervaringen, indien gewenst, in een ander topic ventileren.
Succes in ieder geval met de trommels, en ik hoop dat je nieuwe velgen straks wel zullen passen!
1. Rechts voor: 30 minuten rammen met de slagtrekker. Pijnlijke oren, handen, ellebogen en de nieuw aangeschafte slagtrekker krom.
2. Links voor: 4 klappen met de slagtekker en de trommel lag op straat.
3. Links achter: trommeltrekker gemonteerd, maar door de momentwerking van het gewicht van de slagtekker kwam de trommel al los.
4. Rechts achter: de trommeltrekker niet eens gebruikt. Naafmoer los, beetje wrikken en je hebt de trommel er af.
Mijn conclusie: soms zit het mee, soms zit het tegen. De trommeltrekker is alleen voor de voorwielen nodig.
Om niet af te dwalen binnen dit topic zal ik mijn overige ervaringen, indien gewenst, in een ander topic ventileren.
Succes in ieder geval met de trommels, en ik hoop dat je nieuwe velgen straks wel zullen passen!
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2672
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Nou, trommel verwijderen was een eitje. Moeilijkste deel: bepalen wat men ook alweer bedoeld met een 'linkse schroefdraad'... dat is dus rechtsom draaien om te lossen, kwam ik op de minder handige manier achter 
En dat het uiteraard handig is dat als je zoiets als een wielmoer wil lossen dat je dan je wiel op de grond moet hebben staan anders draait ie ook nog wel door de rem heen (ja... afstelling was duidelijk niet goed meer).
In ieder geval: na de wielmoer er af, rem iets teruggesteld, zes boutjes los en met twee pinken ongeveer gleed de trommel er af.
Die gaat samen met reservewiel en rechter voorwiel mee met de 5 nieuwe velgen om hun nieuwe gaten te ontvangen.
Ergo: op dit moment heb ik een driewieler HY en een 12 wielige Saxo voor de deur staan


zie album

En dat het uiteraard handig is dat als je zoiets als een wielmoer wil lossen dat je dan je wiel op de grond moet hebben staan anders draait ie ook nog wel door de rem heen (ja... afstelling was duidelijk niet goed meer).
In ieder geval: na de wielmoer er af, rem iets teruggesteld, zes boutjes los en met twee pinken ongeveer gleed de trommel er af.
Die gaat samen met reservewiel en rechter voorwiel mee met de 5 nieuwe velgen om hun nieuwe gaten te ontvangen.
Ergo: op dit moment heb ik een driewieler HY en een 12 wielige Saxo voor de deur staan

zie album
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Af fabriek had het rechter wiel een linker schroefdraad en het linkerwil een rechterschroefdraad. Op zich lastig, maar het komt er in de praktijk op neer dat de hefboom naar voren (richting neus) moet, en dat je naar beneden moet drukken. Werkt voor beide wielen. Op papier...LEiPiE schreef:Moeilijkste deel: bepalen wat men ook alweer bedoeld met een 'linkse schroefdraad'... dat is dus rechtsom draaien om te lossen, kwam ik op de minder handige manier achter
Ree
- flyingHY
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 168
- Lid geworden op: zo aug 27, 2006 7:09 pm
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
En dan bedoelt Ree als je de moeren wilt LOS maken.Af fabriek had het rechter wiel een linker schroefdraad en het linkerwil een rechterschroefdraad. Op zich lastig, maar het komt er in de praktijk op neer dat de hefboom naar voren (richting neus) moet, en dat je naar beneden moet drukken. Werkt voor beide wielen. Op papier...
flyingHY