Remsysteem
-
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Contacteer:
Remsysteem
Hoi,
Sinds kort zijn wij de trotse bezitters van een HY72 bestelbus uit Frankrijk (Bj 1978). Bus heeft inmiddels RDW keur via vorige eigenaar.
Vraag: wij willen de bus graag ombouwen tot camper, maar nu wil ik eerst weten of ik nog een enkelvoudig remsysteem heb. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit kan vaststellen?
Vraag twee: stel dat ik inderdaad nog een enkelvoudig remsysteem heb, wie weet er een adrres waar ze dit om kunnen bouwen naar een gescheiden systeem?
Sinds kort zijn wij de trotse bezitters van een HY72 bestelbus uit Frankrijk (Bj 1978). Bus heeft inmiddels RDW keur via vorige eigenaar.
Vraag: wij willen de bus graag ombouwen tot camper, maar nu wil ik eerst weten of ik nog een enkelvoudig remsysteem heb. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit kan vaststellen?
Vraag twee: stel dat ik inderdaad nog een enkelvoudig remsysteem heb, wie weet er een adrres waar ze dit om kunnen bouwen naar een gescheiden systeem?
-
- HY Forum Super Expert
Als er onder je bestuurdersstoel 2 potjes remvloeistof zitten heb je een gescheiden remsysteem (voorste potje voor de achterremmen, de achterste voor de voorremmen), bij een potje heb je geen gescheiden remsysteem. Ombouwen betekent een dure hoofdremcylinder, een remvloeistof reservoir en een verdeelblokje + wat leidingwerk.
Groeten,
Stef
Groeten,
Stef
HY '76
Waarom geen remmen? Gebeurt het wel eens dat de ineens voor 100 procent je remcapaciteit verliest?Dieter schreef:... maar als je een enkele hebt zou ik toch de kosten doen om er een dubbele van te maken... en liefst kruislings gescheiden... camper - bergen - geen remmen....
Dieter
Met één systeem en camper - bergen - voorzichtig voel ik me prima op mijn gemak.
Ree
-
- HY Forum Grootmeester
enkel remsysteem
Mijn HY heeft ook een enkel remsysteem, geen problemen in de bergen. Om te voorkomen dat je "er door heen trapt" tijdig je remmen reviseren en elk jaar even controleren en schoonmaken.
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
-
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Contacteer:
Remsysteem
Dank voor alle antwoorden, toch nog één vraagje: zijn er voorschriften zie zeggen dat je in geval van een camper gescheiden MOET hebben?
gr Teun
gr Teun
-
- HY Forum Grootmeester
remsysteem
Teun
Dat hangt af van het bouwjaar en of je de HY laat omkeuren tot camper. Je kunt een enkelvoudig systeem wel ombouwen naar gescheiden systeem maar dan moet je alles vervangen, dus hoofdremcilinder en de wielremcilinders. Ook het leidingwerk moet anders worden aangelegd.
Een hoop werk maar wel te doen.
Dat hangt af van het bouwjaar en of je de HY laat omkeuren tot camper. Je kunt een enkelvoudig systeem wel ombouwen naar gescheiden systeem maar dan moet je alles vervangen, dus hoofdremcilinder en de wielremcilinders. Ook het leidingwerk moet anders worden aangelegd.
Een hoop werk maar wel te doen.
"voormalig eigenaar van"
-
- HY Forum Grootmeester
rem cilinders
Bij het ombouwen van een enkelvoudig systeem naar een gescheiden systeem moet je de wielremcilinders vervangen omdat de hoofdpomp een andere diameter heeft en dus een andere druk geeft op de wielremcilinders. Ook zul je rekening moeten houden met het evt monteren van de "aslast druk verdeler" die bij de HY's met een gescheiden remsysteem ook gemonteerd is. Ik weet niet of het kan om deze achterwege te laten, dit laatste ivm evt keurings eisen.
"voormalig eigenaar van"
-
- HY Forum Super Expert
je bedoeld de de remdrukbegrenzer op de achterremmen?
Die kan er prima tussenuit als je 'm belaadt met een standaard camperuitrusting van een paar honderd kilo.
hy zit erop om blokkeren van de achterwielen te voorkomen bij het rijden zonder lading weet ik ondertussen.
me dunkt dat je elk onsje remkracht moet benutten met een Hy...
Die kan er prima tussenuit als je 'm belaadt met een standaard camperuitrusting van een paar honderd kilo.
hy zit erop om blokkeren van de achterwielen te voorkomen bij het rijden zonder lading weet ik ondertussen.
me dunkt dat je elk onsje remkracht moet benutten met een Hy...
-
- HY Forum Grootmeester
-
- HY Forum Grootmeester
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Hallo hierbij wat prijzen voor de ombouw van enkelvoudig naar dubbel, het betreft nieuwe onderdelen, voor de dure hfd. remcilinder kun je ook een gebruikte nemen met een revisie setje.
-dubbele hfd.rem cilinder 225
-rev. set dubbele hfd.rem cilinder 50
-leiding set voor dubbele hfd.rem cil. 30
-remkracht begrenzer 100
-leiding 3.50 / meter
-wartels 1.25 / stuk
-afdicht rubbers 1.00/stuk
-verdeelblokjes 3.00
-rempotjes nieuw en gebruikt
-rempot rubbers
-uiteraard zij ook nieuwe remcilinders of rev sets leverbaar, maar dit was niet nodig begreep ik.
Groeten Geert Bukkems
hy-parts.com
-dubbele hfd.rem cilinder 225
-rev. set dubbele hfd.rem cilinder 50
-leiding set voor dubbele hfd.rem cil. 30
-remkracht begrenzer 100
-leiding 3.50 / meter
-wartels 1.25 / stuk
-afdicht rubbers 1.00/stuk
-verdeelblokjes 3.00
-rempotjes nieuw en gebruikt
-rempot rubbers
-uiteraard zij ook nieuwe remcilinders of rev sets leverbaar, maar dit was niet nodig begreep ik.
Groeten Geert Bukkems
hy-parts.com