Pech
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 39
- Lid geworden op: wo aug 20, 2003 9:33 am
- Locatie: Vriescheloo
Pech
Pech
Diverse reizen hebben we de afgelopen 10 jaar al met onze HY (1975 - verlengd) gemaakt, zelfs tot in Zuid-Spanje en de Algarve. En nog nooit heeft ie ons in de steek gelaten. Soms wel eens wat kleine strubbelingen zoals een lekkende waterslang of waterpomp of een gebroken koppelingskabel, maar nog niet eerder iets wat niet eenvoudig kon worden vervangen of opgelost.
Tot aan vorige week.
Afgelopen winter heb ik het noodzakelijke onderhoud uitgevoerd om de bus goed voor te bereiden op het nieuwe vakantieseizoen, nieuwe boegies, bougiekabels, contactpunten, ontsteking afgesteld, carborateur schoongemaakt etc. Twee mini proefvakanties gemaakt vanuit Oost-Groningen naar Dokkum en Schoorl. Alles OK. Vorige week gingen we op pad voor een weekje Bourgondië. Eerste dag tot zonder problemen tot in de Ardennen, alleen heel af en toe een knal in de uitlaat tijdens de bekende lange afdalingen op de snelweg Luik-Luxemburg. De volgende dag even de ontsteking bijgesteld, zodat ook dit knallen verholpen zou zijn en een kleine testrit op de provinciale weg gemaakt. Alles OK, geen knallen dus hup de snelweg op. Tien minuten later, tijdens de beklimming van een volgende lange heuvel schakel ik terug van de derde naar de twee versnelling. Een kort gesputter en de motor sloeg af. Gereedschap gepakt, ontstekingstijdstip opnieuw gecontroleerd, benzinetoevoer gecontroleerd, filter in carborateur gecontroleerd, etc. En omdat het zo vreemd is dat ie de dag ervoor, en zelf op dezelfde dag toch zonder problemen heeft gereden, snapte ik er niets van. Zeker 5 uur langs de snelweg van alles geprobeerd, terwijl de 3 kinderen grappen maakten met de chauffeurs van langsrijdende vrachtwagens. Soms liep de motor een tijdje stationair, maar alleen met de choke ingeschakeld. Vermogen was er niet, want zodra ik gas gaf sloeg de motor af. Uiteindelijk moest ik (met pijn in het hart) capituleren en de ANWB bellen. Weggesleept door Depannage Bertrand (een bekende van de ANWB) en gedropt op zijn depot. De volgende morgen heeft Bertrand een officiële diagnose gesteld (de carborateur gedemonteerd en schoongemaakt) en vastgesteld dat reparatie binnen 2 dagen niet mogelijk was: de HY wordt gerepatrieerd.
We zijn nu een week verder en ik kijk uit naar het moment dat de camper weer thuis wordt gebracht. Ik kan dan direct gaan onderzoeken wat het probleem is en ik hoop dat het niet al te ingrijpend zal blijken te zijn. We waren van plan om er deze zomer weer mee naar Zuid-Portugal te rijden, maar de bus zal moeten meewerken om het geschade vertrouwen terug te winnen.
Erik Jolink
Diverse reizen hebben we de afgelopen 10 jaar al met onze HY (1975 - verlengd) gemaakt, zelfs tot in Zuid-Spanje en de Algarve. En nog nooit heeft ie ons in de steek gelaten. Soms wel eens wat kleine strubbelingen zoals een lekkende waterslang of waterpomp of een gebroken koppelingskabel, maar nog niet eerder iets wat niet eenvoudig kon worden vervangen of opgelost.
Tot aan vorige week.
Afgelopen winter heb ik het noodzakelijke onderhoud uitgevoerd om de bus goed voor te bereiden op het nieuwe vakantieseizoen, nieuwe boegies, bougiekabels, contactpunten, ontsteking afgesteld, carborateur schoongemaakt etc. Twee mini proefvakanties gemaakt vanuit Oost-Groningen naar Dokkum en Schoorl. Alles OK. Vorige week gingen we op pad voor een weekje Bourgondië. Eerste dag tot zonder problemen tot in de Ardennen, alleen heel af en toe een knal in de uitlaat tijdens de bekende lange afdalingen op de snelweg Luik-Luxemburg. De volgende dag even de ontsteking bijgesteld, zodat ook dit knallen verholpen zou zijn en een kleine testrit op de provinciale weg gemaakt. Alles OK, geen knallen dus hup de snelweg op. Tien minuten later, tijdens de beklimming van een volgende lange heuvel schakel ik terug van de derde naar de twee versnelling. Een kort gesputter en de motor sloeg af. Gereedschap gepakt, ontstekingstijdstip opnieuw gecontroleerd, benzinetoevoer gecontroleerd, filter in carborateur gecontroleerd, etc. En omdat het zo vreemd is dat ie de dag ervoor, en zelf op dezelfde dag toch zonder problemen heeft gereden, snapte ik er niets van. Zeker 5 uur langs de snelweg van alles geprobeerd, terwijl de 3 kinderen grappen maakten met de chauffeurs van langsrijdende vrachtwagens. Soms liep de motor een tijdje stationair, maar alleen met de choke ingeschakeld. Vermogen was er niet, want zodra ik gas gaf sloeg de motor af. Uiteindelijk moest ik (met pijn in het hart) capituleren en de ANWB bellen. Weggesleept door Depannage Bertrand (een bekende van de ANWB) en gedropt op zijn depot. De volgende morgen heeft Bertrand een officiële diagnose gesteld (de carborateur gedemonteerd en schoongemaakt) en vastgesteld dat reparatie binnen 2 dagen niet mogelijk was: de HY wordt gerepatrieerd.
We zijn nu een week verder en ik kijk uit naar het moment dat de camper weer thuis wordt gebracht. Ik kan dan direct gaan onderzoeken wat het probleem is en ik hoop dat het niet al te ingrijpend zal blijken te zijn. We waren van plan om er deze zomer weer mee naar Zuid-Portugal te rijden, maar de bus zal moeten meewerken om het geschade vertrouwen terug te winnen.
Erik Jolink
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 290
- Lid geworden op: vr mei 14, 2004 2:38 pm
- Locatie: Gieten
pech
Ja ik ken dat gevoel, is me dit jaar ook overkomen. Bleek bij mij uiteindelijk een niet goed gemonteerde 123 ontsteking. Het nieuwste en modernste onderdeel van de HY.
Eh...ik las dat je uit Vriescheloo kwam, toevallig de buurman van???
(hahahahahaha)
Eh...ik las dat je uit Vriescheloo kwam, toevallig de buurman van???
(hahahahahaha)
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 39
- Lid geworden op: wo aug 20, 2003 9:33 am
- Locatie: Vriescheloo
De camper is ondertussen teruggebracht door de ANWB. Al 15 jaar betaal ik 'premie' en nog nooit heb ik van hun diensten gebruik hoeven te maken. Nu dus wel, en petje af voor hun service.
Ik ben gelijk aan de slag gegaan met het lokaliseren van het probleem. Eerst een nieuwe bobine gekocht want de kwaliteit van de vonken liet te wensen over. De rest van de ontsteking was al nieuw dus daar kon het niet aan liggen. Maar zelfs met de nieuwe bobine ontbrak het aan vermogen. Stap-voor-stap nog een keer alles nagelopen, maar zonder resultaat.
Vannacht kreeg ik echter een helder idee. Mogelijk lekte er spanning van de aansluiting van de bobinedraad naar de stroomverdeler. Op de stroomverdeler zit een bout die door de wand van de stroomverdeler gaat en waarvan het schroefdraad geen contact mag maken met de stroomverdelerbehuizing. Aan beide zijden van de behuizing (dus aan de binnenkant en aan de buitenkant) zitten kunststof ringen die dit contact voorkomen. Nu bleek dat dit kunststof ringetje aan de buitenkant was 'gesmolten' waardoor de draden van de condensator en de bobine contact maakten met de behuizing. Ik heb de betreffende bout voorzien van nieuwe kunststof ringen en zelfs om het schroefdraadgedeelte dat door de behuizing van de stroomverdeler gaat een plastic hulsje geschoven (om contact te voorkomen). Na dit alles liep mijn HY weer 'as een naaimachientje.
Wat heb ik geleerd: het verschil tussen een goede en een slechte vonk. Ik kan iedereen die nog niet eerder een goede vonk heeft gezien aanraden om dit eens te bekijken. Gewoon een reservebougie op de bougiekabel aansluiten en de motor starten. Dan vergeet je nooit meer hoe een goed vonk eruit moet zien en kun je startproblemen gerichter oplossen.
Ik heb nog een tip die het afstellen van het ontstekingstijdstip erg kan vereenvoudigen. Voorheen deed ik dat volgens het werkplaatshandboek door een metalen 6 mm pen in het daarvoor bestemde gat te drukken. Maar daarvoor moest ik altijd de drie vloerplaten demonteren en bovendien de handremkabel losmaken (anders kreeg ik die pen er niet in). Nu gebruik ik een (flexibele) dikke en stevige elektradraad (automateriaal). Deze buigt mee en kan ik zo in het gat drukken en hoef ik alleen de vloerplaat rechtsvoor te demonteren. Waarschijnlijk is iets dergelijks al eerder bedacht, maar ik ben het nog niet tegengekomen.
Nu ik dan toch bezig ben met het 'publiceren' van mijn ervaringen nog het volgende. Ik heb de stroomverdeler van mijn HY diverse keren gedemonteerd (dus van het motorblok verwijderd). Als je de ontsteking vervolgens opnieuw monteert en dus in het blok steekt, kan dat op twee manieren die 180 graden verschillen. Om de stroomverdeler weer op de juiste wijze monteren moet je eerst het moment vaststellen waarop de eerste cilinder zijn ontstekingstijdstip heeft bereikt. Dat staat weer in het werkplaatshandboek (cilinder 4 op tuimelen, ofwel de uitlaatklep heeft het hoogste punt bereikt en de inlaatklep begint naar beneden te gaan). Vervolgens steek je de stroomverdeler in het blok, waarbij je erop moet letten dat de rotor naar de bougiekabel van de eerste cilinder
wijst (en dus niet naar die van de vierde cilinder, deze kabel bevindt zich tegenover die van de eerste cilinder). Nu weet je zeker dat de stroomverdeler op de juiste wijze is gemonteerd en kun je betrouwbaar het ontstekingstijdstip gaan bepalen.
Mijn HY loopt weer. Overmogen gaan we hem weer testen voor een lang weekend op de Veluwe.
Erik
Ik ben gelijk aan de slag gegaan met het lokaliseren van het probleem. Eerst een nieuwe bobine gekocht want de kwaliteit van de vonken liet te wensen over. De rest van de ontsteking was al nieuw dus daar kon het niet aan liggen. Maar zelfs met de nieuwe bobine ontbrak het aan vermogen. Stap-voor-stap nog een keer alles nagelopen, maar zonder resultaat.
Vannacht kreeg ik echter een helder idee. Mogelijk lekte er spanning van de aansluiting van de bobinedraad naar de stroomverdeler. Op de stroomverdeler zit een bout die door de wand van de stroomverdeler gaat en waarvan het schroefdraad geen contact mag maken met de stroomverdelerbehuizing. Aan beide zijden van de behuizing (dus aan de binnenkant en aan de buitenkant) zitten kunststof ringen die dit contact voorkomen. Nu bleek dat dit kunststof ringetje aan de buitenkant was 'gesmolten' waardoor de draden van de condensator en de bobine contact maakten met de behuizing. Ik heb de betreffende bout voorzien van nieuwe kunststof ringen en zelfs om het schroefdraadgedeelte dat door de behuizing van de stroomverdeler gaat een plastic hulsje geschoven (om contact te voorkomen). Na dit alles liep mijn HY weer 'as een naaimachientje.
Wat heb ik geleerd: het verschil tussen een goede en een slechte vonk. Ik kan iedereen die nog niet eerder een goede vonk heeft gezien aanraden om dit eens te bekijken. Gewoon een reservebougie op de bougiekabel aansluiten en de motor starten. Dan vergeet je nooit meer hoe een goed vonk eruit moet zien en kun je startproblemen gerichter oplossen.
Ik heb nog een tip die het afstellen van het ontstekingstijdstip erg kan vereenvoudigen. Voorheen deed ik dat volgens het werkplaatshandboek door een metalen 6 mm pen in het daarvoor bestemde gat te drukken. Maar daarvoor moest ik altijd de drie vloerplaten demonteren en bovendien de handremkabel losmaken (anders kreeg ik die pen er niet in). Nu gebruik ik een (flexibele) dikke en stevige elektradraad (automateriaal). Deze buigt mee en kan ik zo in het gat drukken en hoef ik alleen de vloerplaat rechtsvoor te demonteren. Waarschijnlijk is iets dergelijks al eerder bedacht, maar ik ben het nog niet tegengekomen.
Nu ik dan toch bezig ben met het 'publiceren' van mijn ervaringen nog het volgende. Ik heb de stroomverdeler van mijn HY diverse keren gedemonteerd (dus van het motorblok verwijderd). Als je de ontsteking vervolgens opnieuw monteert en dus in het blok steekt, kan dat op twee manieren die 180 graden verschillen. Om de stroomverdeler weer op de juiste wijze monteren moet je eerst het moment vaststellen waarop de eerste cilinder zijn ontstekingstijdstip heeft bereikt. Dat staat weer in het werkplaatshandboek (cilinder 4 op tuimelen, ofwel de uitlaatklep heeft het hoogste punt bereikt en de inlaatklep begint naar beneden te gaan). Vervolgens steek je de stroomverdeler in het blok, waarbij je erop moet letten dat de rotor naar de bougiekabel van de eerste cilinder
wijst (en dus niet naar die van de vierde cilinder, deze kabel bevindt zich tegenover die van de eerste cilinder). Nu weet je zeker dat de stroomverdeler op de juiste wijze is gemonteerd en kun je betrouwbaar het ontstekingstijdstip gaan bepalen.
Mijn HY loopt weer. Overmogen gaan we hem weer testen voor een lang weekend op de Veluwe.
Erik
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Even een vraagje over de timing. Ik heb toen de 6mm pen in het vliegwiel en het huis zat een streepje
aan de bovenzijde van de poelie geschilderd. Bij die waarde wordt de ontsteking stationair afgesteld. Is dit het bovenste dode punt, of zit hier al wat vervroeging in?
In dit geval moet er minder dan 22 graden worden afgemeten. Ik heb een 123 ontsteking. Bij stationair (600-700) toeren zit het streepje boven.
aan de bovenzijde van de poelie geschilderd. Bij die waarde wordt de ontsteking stationair afgesteld. Is dit het bovenste dode punt, of zit hier al wat vervroeging in?
In dit geval moet er minder dan 22 graden worden afgemeten. Ik heb een 123 ontsteking. Bij stationair (600-700) toeren zit het streepje boven.
HY rijder sinds 1995.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
Kan.Boudewijn schreef:Precies, moet je er alleen wel nog een merkteken op zetten. Even met je geodriehoek 22 graden afmeten op de poelie.
Ik heb echter zo'n briljante strobo van Hella waarbij je aan een knopje
kan draaien tot 't merkje weer bij de pijlpunt staat en dan kan je aflezen
hoeveel er vervroegd word.
Best luxe dus

Aad