RDW
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 35
- Lid geworden op: wo jan 28, 2004 12:02 pm
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
RDW
Beste mensen zoals reeds vernomen waarschijnlijk zijn wij sinds kort in het bezit van een HY.
Deze staat nog op frans kenteken en deze willen wij uiteraard invoeren en op nederlands kenteken zetten.
Stel dat wij de HY inderdaad in werkende stat krijgen en alles zou APK waardig zijn, behalve .....
De HY is volgens de papieren uit 1953, maar volgens Harry is het er een uit de jaren '70.
Het chassis nummer is (tot nog toe) nergens te vinden, niet naast de bijrijdersstoel noch ergens anders...
Wat kan dit voor problemen leveren bij invoer cq op kenteken zetten.
Ook willen wij de Hy geschikt maken als camper, zijn hier nog extra voorschriften voor en wat voor problemen kunnen we hierbij nog verwachten.
Greetingzz
Deze staat nog op frans kenteken en deze willen wij uiteraard invoeren en op nederlands kenteken zetten.
Stel dat wij de HY inderdaad in werkende stat krijgen en alles zou APK waardig zijn, behalve .....
De HY is volgens de papieren uit 1953, maar volgens Harry is het er een uit de jaren '70.
Het chassis nummer is (tot nog toe) nergens te vinden, niet naast de bijrijdersstoel noch ergens anders...
Wat kan dit voor problemen leveren bij invoer cq op kenteken zetten.
Ook willen wij de Hy geschikt maken als camper, zijn hier nog extra voorschriften voor en wat voor problemen kunnen we hierbij nog verwachten.
Greetingzz
Camper keuring?
Om je wagen door het RDW toegelaten te laten worden, moet je uiteraard dat chasis nummer hebben. Desnoods moet je er één zelf in zetten. Dat hoort bij een HY (bij mijn weten) op draagbalk te staan (bijrijderskant). Bovendien heb je (op papier) staan welk nummer er bij zou horen.
Qua camper keuring zal je misschien met je remsysteem zitten. Ik weet niet of het tegenwoordig bij elke camper keuring (dus ongeacht leeftijd) wordt gevraagd, maar "moderne" campers moeten een dubbel remsysteem hebben (gescheiden remsysteem voor linksvoor-rechtsachter en rechtsvoor-linksachter)
succes ermee!
Qua camper keuring zal je misschien met je remsysteem zitten. Ik weet niet of het tegenwoordig bij elke camper keuring (dus ongeacht leeftijd) wordt gevraagd, maar "moderne" campers moeten een dubbel remsysteem hebben (gescheiden remsysteem voor linksvoor-rechtsachter en rechtsvoor-linksachter)
succes ermee!
- theo joosten
- HY Forum Beginner
- Berichten: 3
- Lid geworden op: za feb 14, 2004 10:45 pm
- Locatie: asten
- Contacteer:
[quote="Ondar"]Ha eindelijk weer forum..
onze HY is dus nu definitief niet uit 1953 (volgens carte grise)
maar uit jaren '70
wat is de optie om deze HY toch door de RDW te krijgen,
of weten ze er daar zo weinig van dat ze het blindelings geloven?
greetingzz,[/quote]
Ha Ondar,
Zouden er bij de club geen passende kentekens meer liggen? daar worden er regelmatig totaal verloren HY-en gesloopt. Moet je eens informeren!
Groetjes,
Theo.
onze HY is dus nu definitief niet uit 1953 (volgens carte grise)
maar uit jaren '70
wat is de optie om deze HY toch door de RDW te krijgen,
of weten ze er daar zo weinig van dat ze het blindelings geloven?
greetingzz,[/quote]
Ha Ondar,
Zouden er bij de club geen passende kentekens meer liggen? daar worden er regelmatig totaal verloren HY-en gesloopt. Moet je eens informeren!
Groetjes,
Theo.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 35
- Lid geworden op: wo jan 28, 2004 12:02 pm
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Zo daar benne we weer
de HY doet het en we zijn helemaal blij, maar nog wel een paar puntjes die we nog willen weten.
We hebben besloten om hem toch maar als "veewagen" gekeurd te krijgen, daarna lekker ff jaartje te rijden en dan eventueel omdopen toto camper achtig iets
Dus zitten we met de laadbak, de laadbak zit namelijk (helaas) vol gaten, maar het chassis is goed. Mag dit voor de RDW? of moet de laadvloer vervangen/gelast worden. of mag er een nieuwe laadvloer met bouten vastgezet worden (houten planken is ook wel stoer denke we)
Het rechterachterwiel, oh nee de linker bedoel ik dus, die blokkeert bij het remmen, maar draait wel soepel door(sleept een heeeeeeel klein beetje).
Klinkt als... of remmenstellen?, of uitgedroogde band(profiel is goed)?, of roest in trommel? wat je moet "losremmen"?
verder doet de benzinemeter het zelfs alsook alle lichten , zelfs de nummerplaatverlichting achter boven de laadklep (daar moeten we der nog eentje van hebben zodat er een aan elke kant zit en de nummerplaat niet meer gedeeld is).
Alleen hebbe we geen dashboardverlichting, en is het ruitensproeierpompje stuk (kijken of er een bx op de sloop staat ofzo en daar eentje van overzetten)
Nou ja der zijn vast nog wel meer dinge en spulle, dus...
greetingzz,
de HY doet het en we zijn helemaal blij, maar nog wel een paar puntjes die we nog willen weten.
We hebben besloten om hem toch maar als "veewagen" gekeurd te krijgen, daarna lekker ff jaartje te rijden en dan eventueel omdopen toto camper achtig iets
Dus zitten we met de laadbak, de laadbak zit namelijk (helaas) vol gaten, maar het chassis is goed. Mag dit voor de RDW? of moet de laadvloer vervangen/gelast worden. of mag er een nieuwe laadvloer met bouten vastgezet worden (houten planken is ook wel stoer denke we)
Het rechterachterwiel, oh nee de linker bedoel ik dus, die blokkeert bij het remmen, maar draait wel soepel door(sleept een heeeeeeel klein beetje).
Klinkt als... of remmenstellen?, of uitgedroogde band(profiel is goed)?, of roest in trommel? wat je moet "losremmen"?
verder doet de benzinemeter het zelfs alsook alle lichten , zelfs de nummerplaatverlichting achter boven de laadklep (daar moeten we der nog eentje van hebben zodat er een aan elke kant zit en de nummerplaat niet meer gedeeld is).
Alleen hebbe we geen dashboardverlichting, en is het ruitensproeierpompje stuk (kijken of er een bx op de sloop staat ofzo en daar eentje van overzetten)
Nou ja der zijn vast nog wel meer dinge en spulle, dus...
greetingzz,
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Hallo Ondar.
Ik denk dat je met 1 nummerplaat verlichting mag volstaan met een
vierkante nummetplaat.
als vloer kan je ook die namaak lamellenparket nemen,lijkt me veel goed
koper,en er komt toch geen vee meer in.
De achtertrommel kan je er gewoon afschroeven om eens te kijken en
schoon en gangbaar te maken,beter dan evt.kapot rijden.
De dashboordverlichting zal je moeten hebben(er zit toch geen dimmer op
Wat voor soort ruitensproeier zit er op?Kan misschien een universeel
ruitensproeierpompje tussen gezet worden
Veel succes
Ik denk dat je met 1 nummerplaat verlichting mag volstaan met een
vierkante nummetplaat.
als vloer kan je ook die namaak lamellenparket nemen,lijkt me veel goed
koper,en er komt toch geen vee meer in.
De achtertrommel kan je er gewoon afschroeven om eens te kijken en
schoon en gangbaar te maken,beter dan evt.kapot rijden.
De dashboordverlichting zal je moeten hebben(er zit toch geen dimmer op
Wat voor soort ruitensproeier zit er op?Kan misschien een universeel
ruitensproeierpompje tussen gezet worden
Veel succes
Dashboard verlichting zal inmiddels wel in orde zijn, maar toch: Bij mij heeft 'ie wél een dimmer, één van de onderste kleine knopjes rechts. Dacht ook ooit dat ik geen verlichting had tot ik er in het donker eens aan draaide (contact aan) en zie: er was licht. Lampje kan natuurlijk gewoon ook stuk zijn...
Bas
Bas
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 17
- Lid geworden op: wo jul 14, 2004 9:36 am
- Locatie: woerden
Nieuwe EU regels van kracht na 1 juni 2004.[/b]
Voor het invoeren wordt een voertuig uit de EEG gekeurd en moet het voertuig in hoofdzaak aan de APK eisen voldoen. Het volledige kentekenbewijs uit het oorspronkelijke EU land moet je kunnen overleggen. Per 1 juni 2004 is de richtlijn 1999/37/EG van kracht geworden. Indien er geen volledig buitenlands kentekenbewijs wordt overgelegd wordt de kentekenaanvraag niet meer in behandeling genomen.
Geel kenteken
In Nederland is een HY nooit officieel als een personenauto met een geel kenteken ingevoerd. HYs met een geel kenteken waarmee ook achterin personen mogen worden vervoerd zijn;
· Oudere HY ’s die als zodanig zijn ingevoerd voordat het huidige kentekenbewijs was ingevoerd in Nederland
· HY’s die in het land van oorsprong een officieel geel kenteken hadden (aantoonbaar op het kentekenbewijs en volgens de regels van het gastland). Ook volgens de nieuwste regels kunnen deze HY ’s in Nederland een geel kenteken krijgen.
In het nieuwe kentekenbewijs wordt het aantal zitplaatsen vermeld!
Campers
Om toch achterin personen te kunnen vervoeren is er een soort maas in de wet; de camper. Campers kunnen een grijs en en een geel kenteken hebben. Ook met campers met een grijs kenteken mag je zitplaatsen achterin de bus hebben.
Ombouwen tot kampeerbus (en op kenteken laten zetten)
De bus moet een inrichting hebben voor een kampeerauto (zie voor de eisen zie de brochure van de RDW; http://www.rdw.nl/ned/03_documenten/bro ... _0815f.pdf )
Voor de "APK" keuring die door de RDW wordt uitgevoerd bij het invoeren gelden voor de HY de technische eisen zoals die golden voor de ingebruikname (zie de brochure van de RDW; http://www.rdw.nl/ned/03_documenten/bro ... _0815f.pdf ).
Conclusie
Volgens mij kun je dus nog steeds een HY als een kampeerauto met een grijs kenteken laten invoeren met het voordeel dat je officieel zitplaatsen achterin de HY hebt. De inrichtingseisen voor een kampeerbus vallen - in het kader van een restauratie - wel mee. De technische eisen zijn volgens de brochure de eisen die destijds van kracht waren...
groet!
Ritsaert Snijder
Voor het invoeren wordt een voertuig uit de EEG gekeurd en moet het voertuig in hoofdzaak aan de APK eisen voldoen. Het volledige kentekenbewijs uit het oorspronkelijke EU land moet je kunnen overleggen. Per 1 juni 2004 is de richtlijn 1999/37/EG van kracht geworden. Indien er geen volledig buitenlands kentekenbewijs wordt overgelegd wordt de kentekenaanvraag niet meer in behandeling genomen.
Geel kenteken
In Nederland is een HY nooit officieel als een personenauto met een geel kenteken ingevoerd. HYs met een geel kenteken waarmee ook achterin personen mogen worden vervoerd zijn;
· Oudere HY ’s die als zodanig zijn ingevoerd voordat het huidige kentekenbewijs was ingevoerd in Nederland
· HY’s die in het land van oorsprong een officieel geel kenteken hadden (aantoonbaar op het kentekenbewijs en volgens de regels van het gastland). Ook volgens de nieuwste regels kunnen deze HY ’s in Nederland een geel kenteken krijgen.
In het nieuwe kentekenbewijs wordt het aantal zitplaatsen vermeld!
Campers
Om toch achterin personen te kunnen vervoeren is er een soort maas in de wet; de camper. Campers kunnen een grijs en en een geel kenteken hebben. Ook met campers met een grijs kenteken mag je zitplaatsen achterin de bus hebben.
Ombouwen tot kampeerbus (en op kenteken laten zetten)
De bus moet een inrichting hebben voor een kampeerauto (zie voor de eisen zie de brochure van de RDW; http://www.rdw.nl/ned/03_documenten/bro ... _0815f.pdf )
Voor de "APK" keuring die door de RDW wordt uitgevoerd bij het invoeren gelden voor de HY de technische eisen zoals die golden voor de ingebruikname (zie de brochure van de RDW; http://www.rdw.nl/ned/03_documenten/bro ... _0815f.pdf ).
Conclusie
Volgens mij kun je dus nog steeds een HY als een kampeerauto met een grijs kenteken laten invoeren met het voordeel dat je officieel zitplaatsen achterin de HY hebt. De inrichtingseisen voor een kampeerbus vallen - in het kader van een restauratie - wel mee. De technische eisen zijn volgens de brochure de eisen die destijds van kracht waren...
groet!
Ritsaert Snijder