Evolutie voortrein
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Evolutie voortrein
Allereerst allemaal de beste wensen voor 2007 met hopelijk veel probleemloze HY-kilometers!
Heb de volgende vraag; mijn H uit '52 heeft nogal wat gebreken aan de voortrein. Zo hebben de hulpstuurhuizen speling, het stuurhuis zelf ook en is een deel van de massieve remleiding van de klauwplaat rechtsvoor lek.
Op marktplaats kan ik nu een complete voortrein kopen van ongetwijfeld een meer recente H. Dat is natuurlijk ideaal, kan dan eerst de 'nieuwe' onderdelen schoonmaken en in orde maken en vervolgens redelijk vlot de zaak vervangen op mijn auto.
De vraag is echter hoeveel er gewijzigd is in die voortrein. Zijn de hulpstuurhuizen en het stuurhuis hetzelfde gebleven of gewijzigd? En hoe zit dat met die klauwplaten?
Gr, Matthijs
Heb de volgende vraag; mijn H uit '52 heeft nogal wat gebreken aan de voortrein. Zo hebben de hulpstuurhuizen speling, het stuurhuis zelf ook en is een deel van de massieve remleiding van de klauwplaat rechtsvoor lek.
Op marktplaats kan ik nu een complete voortrein kopen van ongetwijfeld een meer recente H. Dat is natuurlijk ideaal, kan dan eerst de 'nieuwe' onderdelen schoonmaken en in orde maken en vervolgens redelijk vlot de zaak vervangen op mijn auto.
De vraag is echter hoeveel er gewijzigd is in die voortrein. Zijn de hulpstuurhuizen en het stuurhuis hetzelfde gebleven of gewijzigd? En hoe zit dat met die klauwplaten?
Gr, Matthijs
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Matthijs,
volgens mij zijn spiebanen van de stuurhuizen voor de stuurpijpen gewijzigd, ook de overbrengverhoudingen van de tandwielen in de stuurhuizen zijn volgens mij een keer veranderd. Ik weet niet precies wanneer.
Aan de voortrein is in de loop der jaren ook een en ander veranderd.
Je kan een nieuwe voortrein wel in zijn geheel onder jouw oude bus zetten. Onderdelen zijn alleen niet allemaal uitwisselbaar met jouw oude delen. Let er echter wel op dat jouw bus nu de handrem op de achterremmen heeft en een nieuwe bus op de voorremmen. De handrembediening is dus ook anders.
als je veel speling op je stuur hebt, kan je eens kijken of de druktaats in je stuurhuis niet vastgeroest zit. (Deze drukt het rondsel tegen de tandheugel) Dit was bij mij het geval. Toen ik deze weer gangbaar had, was de speling minimaal. Ook de boutjes in de koppelingen van de stuurbuizen willen wel eens los zitten.
In ieder geval veel succes!
Edwin.
volgens mij zijn spiebanen van de stuurhuizen voor de stuurpijpen gewijzigd, ook de overbrengverhoudingen van de tandwielen in de stuurhuizen zijn volgens mij een keer veranderd. Ik weet niet precies wanneer.
Aan de voortrein is in de loop der jaren ook een en ander veranderd.
Je kan een nieuwe voortrein wel in zijn geheel onder jouw oude bus zetten. Onderdelen zijn alleen niet allemaal uitwisselbaar met jouw oude delen. Let er echter wel op dat jouw bus nu de handrem op de achterremmen heeft en een nieuwe bus op de voorremmen. De handrembediening is dus ook anders.
als je veel speling op je stuur hebt, kan je eens kijken of de druktaats in je stuurhuis niet vastgeroest zit. (Deze drukt het rondsel tegen de tandheugel) Dit was bij mij het geval. Toen ik deze weer gangbaar had, was de speling minimaal. Ook de boutjes in de koppelingen van de stuurbuizen willen wel eens los zitten.
In ieder geval veel succes!
Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Hi Edwin & Gerard,
Dank voor de reacties, daar kan ik wel wat mee.
Vastgeroeste taats is inderdaad een logische oorzaak, had ik zelf aan moeten denken. En inderdaad zit er op de koppelingen ook aardig wat ruimte dus de zaak opfrissen en die taats gangbaar maken zou inderdaad de zaak wel eens op kunnen lossen.
Edwin: is die taats gangbaar te maken zonder het stuurhuis uit te bouwen? Hoe heb jij die klus aangepakt?
Ten aanzien van de remmen; is het in principe mogelijk klauwplaten van het nieuwe type (dus met handrem) te gebruiken op mijn oude bus? Ik heb de zaak nog niet zo heel nauwkeurig bekeken maar op dit moment is de massieve remleiding die binnen de trommel loopt lek. Die is niet te repareren en voor zover ik gezien heb ook niet demontabel. Omwisselen van de klauwplaten zou dus prima zijn.
Begin te beseffen dat de aanschaf van die voortrein toch niet zo'n goed idee is, kan beter gericht alleen die klauwplaat proberen te vinden.
Dank voor de tips!
Matthijs
Dank voor de reacties, daar kan ik wel wat mee.
Vastgeroeste taats is inderdaad een logische oorzaak, had ik zelf aan moeten denken. En inderdaad zit er op de koppelingen ook aardig wat ruimte dus de zaak opfrissen en die taats gangbaar maken zou inderdaad de zaak wel eens op kunnen lossen.
Edwin: is die taats gangbaar te maken zonder het stuurhuis uit te bouwen? Hoe heb jij die klus aangepakt?
Ten aanzien van de remmen; is het in principe mogelijk klauwplaten van het nieuwe type (dus met handrem) te gebruiken op mijn oude bus? Ik heb de zaak nog niet zo heel nauwkeurig bekeken maar op dit moment is de massieve remleiding die binnen de trommel loopt lek. Die is niet te repareren en voor zover ik gezien heb ook niet demontabel. Omwisselen van de klauwplaten zou dus prima zijn.
Begin te beseffen dat de aanschaf van die voortrein toch niet zo'n goed idee is, kan beter gericht alleen die klauwplaat proberen te vinden.
Dank voor de tips!
Matthijs
Hoi,
je kunt vanaf onder je bus bij de druktaats,
je ziet daar een plaatje met 2 bouten zitten op je stuurhuis, waaronder stelplaatjes zitten (goed bewaren), een veer en de taats.
Als ie vast zit is het moeilijk hem los te krijgen. Je ziet hem zitten maar hebt er geen grip op. Ik heb uiteindelijk met de dremel groeven gemaakt in de holte van de taats, en vervolgens een keilbout waaromheen ik een aluminium strip gewikkeld had in de holte van de taats gedrukt.
Na het stevig aandraaien van de keilbout zet de keilbout zich in het zachte aluminium en het aluminium zet zich in de gemaakte groeven in de taats.
Daarna heb ik er een koker overheen gezet, waar het draadeind van de keilbout doorheen steekt. Een flink dikke ring en een moer erop en aandraaien maar! Je hebt zo een soort trekker gemaakt. Bij poging 3 kwam ie los!!
(Ingewikkeld verhaal, je moet er maar op komen, niet!)
Dan goed schoonmaken/schuren en met flink veel vet weer in elkaar zetten. Niet de stelplaatjes en de veer vergeten terug te zetten.
Veel succes.
je kunt vanaf onder je bus bij de druktaats,
je ziet daar een plaatje met 2 bouten zitten op je stuurhuis, waaronder stelplaatjes zitten (goed bewaren), een veer en de taats.
Als ie vast zit is het moeilijk hem los te krijgen. Je ziet hem zitten maar hebt er geen grip op. Ik heb uiteindelijk met de dremel groeven gemaakt in de holte van de taats, en vervolgens een keilbout waaromheen ik een aluminium strip gewikkeld had in de holte van de taats gedrukt.
Na het stevig aandraaien van de keilbout zet de keilbout zich in het zachte aluminium en het aluminium zet zich in de gemaakte groeven in de taats.
Daarna heb ik er een koker overheen gezet, waar het draadeind van de keilbout doorheen steekt. Een flink dikke ring en een moer erop en aandraaien maar! Je hebt zo een soort trekker gemaakt. Bij poging 3 kwam ie los!!
(Ingewikkeld verhaal, je moet er maar op komen, niet!)
Dan goed schoonmaken/schuren en met flink veel vet weer in elkaar zetten. Niet de stelplaatjes en de veer vergeten terug te zetten.
Veel succes.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Inderdaad een wat moeilijk verhaal maar briljante oplossing!
Edwin, heb je er bewust voor gekozen de handrem op de voorwielen te zetten? Heeft dat voordelen?
RodeHY, zou je foto's kunnen posten van die vetnippels? Lijkt me inderdaad een goed idee om die te monteren. Ik probeer mijn bus zoveel mogelijk origineel te houden maar vind dit een zeer acceptabele en zinvolle aanpassing!
Gr, Matthijs
Edwin, heb je er bewust voor gekozen de handrem op de voorwielen te zetten? Heeft dat voordelen?
RodeHY, zou je foto's kunnen posten van die vetnippels? Lijkt me inderdaad een goed idee om die te monteren. Ik probeer mijn bus zoveel mogelijk origineel te houden maar vind dit een zeer acceptabele en zinvolle aanpassing!
Gr, Matthijs
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: di mei 16, 2006 10:46 pm
- Locatie: Terherne
Zodra HY weer uit de winterslaap ontwaakt...Matthijs164 schreef: RodeHY, zou je foto's kunnen posten van die vetnippels? Lijkt me inderdaad een goed idee om die te monteren. Ik probeer mijn bus zoveel mogelijk origineel te houden maar vind dit een zeer acceptabele en zinvolle aanpassing!
Groet,
Frank